آپدیت 22H2 ویندوز 11؛ قابلیت‌های جدید و بازگشت قابلیت‌های حذف‌شده

پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
در اولین به‌روزرسانی اصلی ویندوز ۱۱ پس از یک سال عرضه، شاهد تغییرات و بهبودهای گسترده‌ای خواهیم بود که جای خالی برخی از‌ آن‌ها کاربران زیادی را از مهاجرت به ویندوز ۱۱ منصرف کرده بود.
تبلیغات

۲۰۲۱ سال بزرگی برای ویندوز بود. مایکروسافت پس از شش سال، سرانجام نسخه‌ی جدیدی از سیستم عامل خود را با نام ویندوز ۱۱ معرفی و عرضه کرد که ظاهری کاملاً نو به‌همراه قابلیت‌های چندوظیفگی جدید، فضای مخصوص ویجت‌ها و بازطراحی فایل اکسپلورر و تنظیمات ویندوز را برای کاربران ویندوز به‌ارمغان آورد. بااین‌حال، سیستم‌عامل جدید با تمام جذابیت‌های ظاهری‌اش به مذاق تمام کاربران خوش نیامد، چراکه برخی از قابلیت‌ها باوجود اینکه از چند ماه پیش از عرضه معرفی شده‌ بودند، نظیر پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی، در نسخه‌ی اولیه فعال نشده بودند. بسیاری از کاربران نیز از قابلیت‌های حذف‌شده از نوار وظیفه، تبلیغات بی‌امان اپلیکیشن تیمز و مرورگر وب اج شاکی بودند و ترجیح دادند فعلاً از مهاجرت به ویندوز ۱۱ صرف‌نظر کنند.

دو ماه پیش، مایکروسافت به‌روزرسانی مهمی را منتشر کرد که با افزودن پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی همراه بود. ردموندی‌ها درحال‌حاضر سخت مشغول کار روی اولین آپدیت قابلیت‌محور موسوم به 22H2 هستند تا قابلیت‌های جدید و بهبودهای متعددی را به ویندوز ۱۱ اضافه کرده و از این طریق شاید بتوانند دل کاربران ناراضی خود را دوباره به‌ دست آوردند. این به‌روزرسانی فعلا در برنامه ویندوز اینسایدر در حال آزمایش است تا مشکلات آن تا پیش از عرضه‌ی عمومی برطرف شود. درحالی‌که طبق گزارش‌ها، تنها چند ماه به عرضه عمومی به‌روزرسانی بزرگ ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱ باقی مانده، برخی منابع آگاه از قابلیت‌ها و تغییراتی صحبت کرده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

زمان عرضه‌ به‌روزرسانی بزرگ ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱

ویندوز 11

مایکروسافت پس از معرفی ویندوز ۱۱ اعلام کرد که این سیستم عامل از این پس تنها یک بار در سال به‌روزرسانی قابلیت‌محور موسوم به feature update دریافت خواهد کرد، که از این جهت مشابه سیستم به‌روزرسانی مک‌ او اس است؛ بدین‌ترتیب، برای سال ۲۰۲۲ تنها انتظار یک آپدیت بزرگ را باید داشت که طبق گزارش‌های جدید، بیلد تنهایی آن احتمالاً ۲۴ مه (۳ خرداد) کامل خواهد شد. به گفته‌ی Windows Central نیز بیلد نهایی 22H2 در ماه مه کامل خواهد شد و کاربران اینسایدر در طول تابستان، روی رفع باگ‌ها کار خواهند کرد تا عرضه عمومی این به‌روزرسانی برای ماه سپتامبر یا اکتبر (شهریور-مهر) آماده باشد.

مشابه ویندوز ۱۰، مایکروسافت دسترسی کاربران به این به‌روزرسانی را در طول یک بازه زمانی میسر خواهد کرد و به‌احتمال زیاد تمام دستگاه‌های سازگار در همان روز عرضه قادر به آپدیت سیستم عامل خود نخواهند بود.

دسترسی به آپدیت 22H2 ویندوز ۱۱ پیش از عرضه عمومی

ویندوز اینسایدر windows insider

برنامه ویندوز اینسایدر (Windows Insider Program) از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۴، محیطی را برای کاربران ویندوز فراهم کرده تا قابلیت‌های این سیستم عامل را پیش از عرضه عمومی آزمایش کنند. مایکروسافت از ماه ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون به‌طور منظم بیلدهای اولیه‌ ویندوز ۱۱ را در این کانال عرضه کرده است و اگر مایلید به‌روزرسانی 22H2 را پیش از دیگران امتحان کنید، می‌توانید ازطریق ثبت‌نام در برنامه ویندوز اینسایدر اقدام کنید.

برنامه اینسایدر شامل سه کانال متفاوت است:‌

  • کانال Dev - این کانال مخصوص توسعه‌دهندگان است و اولین جایی است که به‌روزرسانی‌ها در آن قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر، به‌احتمال زیاد ناپایدار و پر از باگ هستند و کاربران بهتر است با پی‌سی اصلی خود نسخه‌های عرضه شده در این کانال را نصب نکنند.
  • کانال Beta - مایکروسافت به اکثر کاربران توصیه می‌کند کانال بتا را انتخاب کنند. در این کانال به‌روزرسانی‌ها نسبتاً زود دردسترس قرار می‌گیرند و در عین حال بیشتر باگ‌های بیلدهای اولیه کانال Dev را ندارند.
  • کانال Release Preview - در این کانال به‌روزرسانی‌ها درست کمی پیش از عرضه عمومی دردسترس کاربران قرار می‌گیرند. این نسخه از ویندوز مشکل پایداری ندارد و چون تا عرضه عمومی احتمالاً تنها چند روز مانده است، برای دریافت بازخوردهای لحظه آخری در نظر گرفته شده است.

هر کدام از این کانال‌ها را که مایلید، می‌توانید برای دریافت به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ پیش از عرضه عمومی انتخاب کنید. تنها کافی است به وب‌سایت insider.windows.com مراجعه کرده و با همان اکانت مایکروسافتی که روی دستگاه ویندوزی از آن استفاده می‌کنید، ثبت‌نام کنید.

سپس در کامپیوتر، به مسیر Settings > Windows Update > Windows Insider Program رفته و روی Get started کلیک کنید. مراحل راه‌اندازی را طی کرده و بعد برای اعمال تغییرات، کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

حالا شما عضوی از خانواده ویندوز اینسایدر هستید و آپدیت های ویندوز را می‌توانید پیش از کاربران عادی در بخش تنظیمات مشاهده کنید. فقط در نظر داشته باشید که کانال Dev بیشتر جنبه‌ آزمایشی دارد و ممکن است برخی از قابلیت‌های بیلدهای عرضه شده در این کانال به نسخه نهایی راه پیدا نکنند.

تغییر از کانال Dev به دو کانال دیگر یا کلا خارج شدن از برنامه ویندوز اینسایدر نیز آسان است. کافی است به مسیر Settings > Windows Update > Windows Insider Program رفته و بعد با کلیک روی منوی آبشاری کنار Choose your Insider settings، نوع کانال را تغییر داده یا با انتخاب Leave the insider program و طی کردن مراحل آن، از این برنامه خارج شوید.

تغییرات جدید به‌روزرسانی 22H2 ویندوز ۱۱

مایکروسافت چت - ویندوز 11

ازآنجاکه ویندوز ۱۱ در زمان عرضه نسخه‌ی نسبتاً ناقصی بود و جای خالی قابلیت‌های زیادی در آن احساس می‌شد، انتظار می‌رود برخی از این قابلیت‌ها در به‌روزرسانی 22H2 به ویندوز ۱۱ راه پیدا کنند. در بین قابلیت‌ها و تغییرات احتمالی، بازگشت قابلیت درگ اند دراپ به نوار وظیفه احتمالاً بیش از هر بهبود دیگری مورد توجه کاربران ناراضی ویندوز ۱۱ قرار بگیرد. در زیر به‌طور خلاصه به قابلیت‌هایی که به‌گفته برخی منابع آگاه قرار است در به‌روزرسانی 22H2 عرضه شود، اشاره می‌کنیم و در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • پوشه‌های اپلیکیشن در منوی استارت
  • تغییر اندازه ناحیه مربوط به اپ‌های پین شده در منوی استارت
  • بازگشت قابلیت درگ اند دراپ به نوار وظیفه
  • به‌روزرسانی‌های System Tray
  • یکپارچه‌سازی Focus Assist در بخش اعلانات
  • قابلیت جدید «spotlight» در بخش تصاویر پس‌زمینه
  • قابلیت دسترسی صوتی جدید در بخش دسترسی‌پذیری
  • قابلیت «Live Captions» برای نمایش خودکار زیرنویس در بخش دسترسی‌پذیری
  • ژست‌ها و انیمیشن‌های جدید برای کاربران دستگاه‌های لمسی
  • حالت مینیمایز شده نوار وظیفه‌ برای تبلت‌ها
  • نوار جدید چیدمان اسنپ (Snap layout) هنگام حرکت پنجره‌ها
  • اپلیکیشن تسک منیجر جدید
  • یکپارچه‌سازی بهبود یافته وان‌درایو در فایل اکسپلورر
  • رفع مشکل کندی فایل اکسپلورر
  • اضافه شدن جلوه گرافیکی Mica به تایتل بار پنجره‌ها
  • تنظیم آسان‌تر مرورگر پیش‌فرض
  • رابط کاربری جدید Print Queue
  • بهبودهای متعدد رابط کاربری

البته این فهرست، تمام تغییرات و قابلیت‌های جدید به‌روزرسانی 22H2 را پوشش نداده و احتمالاً شاهد صدها بهبودی و تغییر ریز و درشت دیگر در این به‌روزرسانی بزرگ باشیم که با نزدیک‌تر شدن به تاریخ عرضه، بیشتر در جریان آن‌ها قرار خواهیم گرفت.

پوسته ویندوز

پوسته ویندوز (Windows Shell) یا همان رابط کاربری گرافیکی که شامل دسکتاپ، نوار وظیفه، منوی استارت و مواردی از این دست است، قرار است در به‌روزرسانی 22H2 بیشترین تغییرات و بهبودی‌ها را دریافت کند.

مایکروسافت مدام در حال بهبود رابط‌ کاربری قدیمی ویندوز است تا با ظاهر مدرن ویندوز ۱۱ سازگارتر شود. برای مثال، 22H2 طراحی مدرن‌تری را به رابط تغییر حجم صدا و روشنایی خواهد آورد. بخشی از نوار وظیفه موسوم به System Tray که مربوط به نمایش زمان و آیکون‌‌ اپلیکیشن‌های پرکاربردتر است، قرار است با قابلیت پین کردن اپلیکیشن و یکپارچه‌سازی قابلیت Focus Assist در بخش اعلانات به‌روزرسانی شود.

در منوی استارت، مایکروسافت چندین قابلیت ویندوز ۱۰ را که در ویندوز ۱۱ حذف شده بودند، دوباره به سیستم عامل بازخواهد گرداند؛ از جمله قابلیت ایجاد پوشه اپلیکیشن و تغییر اندازه ناحیه مربوط به اپ‌های پین شده. در آپدیت 22H2 کاربران می‌توانند ردیف دیگری برای اپ‌های پین شده اضافه کنند یا برای داشتن فضای بیشتر بخش «پیشنهاد‌ها»، به دو ردیف اپ پین‌شده بسنده کنند.

قابلیت ایجاد پوشه در منو استارت ویندوز 11

قابلیت ایجاد پوشه در منو استارت ویندوز ۱۱

اما شاید مسرت‌بخش‌ترین تغییر در به‌روزرسانی 22H2، بازگشت قابلیت کشیدن و رها کردن فایل یا همان درگ اند دراپ به نوار وظیفه باشد که سال‌ها یکی از پرکاربردترین قابلیت‌های ویندوز بود، اما به‌طرز عجیبی از ویندوز ۱۱ حذف شده بود. حالا که بحث قابلیت‌های حذف شده از ویندوز ۱۱ است، این احتمال نیز وجود دارد که حالت نمایش فایل‌های درون پوشه پیش از کلیک کردن روی آن که در سیستم عامل جدید مایکروسافت حذف شده بود، با به‌روزرسانی 22H2 دوباره برگردد.

قابلیت درگ اند دراپ در ویندوز 11

بازگشت قابلیت درگ اند دراپ به ویندوز 11

کاربران دستگاه‌های ویندوزی لمسی نظیر مایکروسافت سرفیس پرو نیز می‌توانند منتظر چندین تغییر مهم باشند که برای بهبود تجربه لمسی ویندوز ۱۱ در نظر گرفته شده است. در به‌روزرسانی 22H2، نوار وظیفه با تشخیص اینکه کاربر دارد از تبلت استفاده می‌کند، نوار وظیفه را مشابه سیستم عامل آیپد، مینیمایز می‌کند تا فضای بیشتری برای مشاهده اپ‌ها دراختیار کاربر قرار بگیرد. برای دسترسی به نوار تسک‌بار، کافی است انگشت خود را روی صفحه‌نمایش از پایین به بالا بکشید تا اپ‌های پین شده و system tray ظاهر شوند.

مایکروسافت همچنین ژست‌های جدیدی را برای بهبود تجربه لمسی معرفی کرده که دسترسی آسان به بخش‌های پرکاربرد پوسته ویندوز را فراهم می‌کنند. کاربران پس از عرضه 22H2 می‌توانند با سوایپ پایین به بالا به منو استارت و با سوایپ از گوشه راست نمایشگر به تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنند. سوایپ سه‌انگشتی به سمت پایین از وسط نمایشگر پنجره اپلیکیشن‌ها را مینیمایز خواهد کرد و با سوایپ سه‌انگشتی به سمت چپ یا راست،‌ می‌توانید بین اپلیکیشن‌های در حال اجرا حرکت کنید. تمام این ژست‌ها نیز به‌صورت کاملاً روان اجرا خواهند شد و تجربه لمسی رضایت‌بخش‌تری را ارائه خواهند داد.

برخی منابع همچنین از اضافه شدن پشتیبانی از ویجت‌های شخص ثالث خبر داده‌اند. بخش ویجت از قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ بود که در حال حاضر تنها از اپلیکیشن‌های خود مایکروسافت پشتیبانی می‌کند و چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. قابلیت اضافه کردن ویجت‌های توسعه‌دهنگان دیگر می‌تواند این بخش را برای کاربران جذاب‌تر کند.

اپلیکیشن جدید تسک منیجر در ویندوز 11

ظاهر جدید تسک مینجر در ویندوز ۱۱

اپلیکیشن تسک‌منیجر نیز ظاهر مدرن‌تر و سازگارتری با ویندوز 11 به خود خواهد گرفت و از حالت تاریک پشتیبانی خواهد کرد؛ البته قابلیت‌های سابق آن همچنان دست‌نخورده باقی خواهند ماند، هرچند حالا در سمت چپ به پنلی مجهز شده است تا بتوان آسان‌تر بین بخش‌های مختلف این برنامه حرکت کرد. .

تنظیمات

در به‌روزرسانی 22H2 منتظر اضافه شدن چندین بخش جدید به تنظیمات باشید؛ از جمله صفحه‌ی جدید اکانت مایکروسافت در بخش Accounts که نمایی از اشتراک مایکروسافت 365 با دسترسی سریع به تنظیمات و خدمات آنلاین را به نمایش می‌گذارد. در همین بخش، شاهد اضافه شدن صفحه جدیدی به نام Family Safety خواهیم بود که برای دسترسی سریع به تمام گزینه‌های مربوط به تنظیم سطح دسترسی کودکان در نظر گرفته شده است.

بخش به‌روزرسانی ویندوز (Windows Update) نیز حالا خود را با شبکه برق محلی مطابقت خواهد داد و به‌جای نصب به‌روزرسانی به‌محض عرضه، دانلود و نصب آن را به زمانی موکول خواهد کرد که بتواند بیشترین استفاده را از انرژی‌ تجدیدپذیر داشته باشد.

به‌روزرسانی‌های دیگر بحش تنظیمات شامل قابلیت تنظیم تعداد ردیف‌های اپ‌های پین‌ شده یا بخش پیشنهاد‌ها در منو استارت، قابلیت انتخاب تصاویر روزانه Bing به‌عنوان تصویر پس‌زمینه دسکتاپ و گزینه غیرفعال کردن منوی System Tray است.

قابلیت spotlight مخصوص تصاویر پس زمینه ویندوز 11

قابلیت Spotlight در ویندوز 11 برای تغییر خودکار روزانه تصاویر پس‌زمینه

در پنجره‌ی تنظیمات همچنین می‌توانید به بخش جدید استیکرهای تصویر پس‌زمینه دسترسی پیدا کنید. در این بخش می‌توانید انواعی از استیکرها را که معمولاً در پیام‌رسان‌ها به چشم می‌خورند، به پس‌زمینه ویندوز اضافه کنید. این استیکرها حتی با تغییر تصویر پس‌زمینه، همچنان در جای خود باقی خواهند ماند. به کمک اپلیکیشن ویرایش استیکر نیز می‌توان این استیکرها را در محیط ویندوز جا‌به‌جا کرد، تغییر اندازه داد یا استیکرهای جدید اضافه کرد.

قابلیت Smart App Control نیز به‌طور خودکار جلوی نصب اپلیکیشن‌هایی را که از نظر ویندوز ۱۱ اپلیکیشن‌های غیرقابل‌اعتماد یا مخرب هستند، می‌گیرد. البته این قابلیت را می‌توانید در صورت تمایل از بخش تنظیمات غیرفعال کنید.

اپلیکیشن‌ها

مایکروسافت در 22H2 تعدادی از اپلیکیشن‌های رسمی خود را نیز با قابلیت‌های جدید به‌روزرسانی کرده است. مثلا در فایل اکسپلورر، یک بخش جدید «فایل‌های پین‌شده» به ناحیه دسترسی سریع اضافه شده است که کاربران می‌توانند هر فایلی را در این ناحیه پین کرده تا در آینده بتوانند دسترسی آسانی به آن داشته باشند.

فایل اکسپلورر همچنین با اپلیکیشن وان‌درایو بهتر ادغام شده و حالا می‌توانید فایل‌های وان‌درایو را مستقیم از داخل فایل اکسپلورر به ایمیل پیوست کنید. علاوه‌بر‌این، در منو آبشاری وان‌درایو می‌توانید میزان مصرف فضای ابری را مشاهده کنید. مایکروسافت همچنین در رویداد ۱۶ فروردین از اضافه شدن تب و صفحه‌‌ی هوم جدید به فایل اکسپلورر خبر داد که احتمال دارد در به‌روزرسانی 22H2 شاهد آن‌ها باشیم.

ادغام وان‌درایو در محیط فایل اکسپلورر در ویندوز 11

ادغام وان‌درایو در محیط فایل اکسپلورر در ویندوز ۱۱

ظاهر نوار وظیفه نیز حالا سازگاری بیشتری با سایر اجزای ویندوز ۱۱ دارد و رابط کاربری مسیریابی جدید آن به‌طور خودکار با کوچک‌ کردن اندازه ویندوز، بسته می‌شود.

به‌روزرسانی 22H2 همچنین با دو اپلیکیشن جدید به نام Clipchamp و Family Safety همراه خواهد بود. Family Safety اپلیکیشن تحت وبی است که دسترسی سریع به گزینه‌های خانواده از جمله موقعیت مکانی فرزندان، برنامه‌های ثبت شده در تقویم خانوادگی و ابزارهای دیگر برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به خانه را ارائه می‌دهد.

تب‌ها در فایل اکسپلورر

قابلیت باز کردن تب در فایل اکسپلورر در ویندوز ۱۱

Clipchamp نیز نرم‌افزار ویرایش ویدیوی تحت وبی است که هم نسخه‌ی رایگان و هم نسخه اشتراکی برای رندر گرفتن از ویدئو‌هایی با کیفیت بالاتر از 480p ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار البته ظاهر عجیبی دارد و به‌نظر می‌رسد برای استفاده کودکان در مدرسه طراحی شده باشد. کاربران برای رندر گرفتن از ویدئو با رزولوشن 1080p لازم است ماهانه ۱۹ دلار حق اشتراک پرداخت کنند.

بخش کلیپ‌بورد نیز با تغییراتی همراه خواهد بود. به گفته برخی منابع، در به‌روزرسانی 22H2 کاربران می‌توانند فایل‌های چندرسانه‌ای از جمله تصویر،‌ ویدئو و صوت را در اپ‌های مختلفی چون اوت‌لوک کپی و پیست کنند. علاوه‌براین، می‌توان تم‌های مختلفی را برای کلیپ‌بورد انتخاب کرد که تنظیمات شخصی‌سازی آن در بخش تنظیمات قابل دسترسی است.

این فهرست تغییرات و قابلیت‌های جدیدی است که انتظار می‌رود در آپدیت بزرگ ویندوز ۱۱ در اواسط سال به سیستم عامل مایکروسافت اضافه شود. نظر شما درباره‌ی این تغییرات چیست؟ آیا به‌روزرسانی 22H2 خواهد توانست نظر کاربران ویندوزی بیشتری را به ویندوز ۱۱ جلب کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات