مدیرعامل مایکروسافت: اجازه نمی‌دهیم هوش مصنوعی، افسارگسیخته شود

سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella
مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید افسارگسیخته‌ شدن هوش مصنوعی تهدیدی جدی است، اما احتمالاً این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد.
تبلیغات

مایکروسافت پس از سال‌ها سرانجام توانسته است بینگ را به یک موتور جست‌و‌جوی خبرساز تبدیل کند. بینگ همواره مدعی رقابت با گوگل بوده، اما تا پیش از رونمایی نسخه‌ی جدید،‌ هرگز تا این حد در معرض توجه قرار نگرفته بود.

نسخه‌ی جدید بینگ به هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT مجهز است و افزون‌ بر نمایش نتایج سنتی،‌ از قابلیت چت‌بات استفاده می‌کند تا به هر سؤالی پاسخ دهد.

ابزارهای هوش مصنوعی در کنار تمامی مزایایی که ارائه می‌دهند، باعث نگرانی عده‌ی قابل‌توجهی از کاربران شده‌اند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در مصاحبه‌ی جدیدی تلاش کرد برخی از این نگرانی‌ها را کاهش دهد. نادلا با وجود پذیرش ناقص بودن هوش مصنوعی، از انتشار عمومی ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری دفاع کرد.

آیا هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌خواهند ما را از کار بیکار کنند؟
آیا هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌خواهند ما را از کار بیکار کنند؟
مطالعه '12

مدیرعامل مایکروسافت گفت: «تنها راه برای بی‌نقص‌کردن فناوری‌های جدید، انتشار آن‌ها در بازار و دریافت بازخورد از انسان‌های واقعی است. این فناوری‌ها به‌خصوص هوش مصنوعی باید از لحاظ شخصی و اجتماعی، با اولویت‌های انسان هماهنگ شوند.»

ساتیا نادلا می‌گوید: «ما مکانیزم‌های بسیار زیادی اعمال می‌کنیم تا جلوی تولید محتواهای مغرضانه و مضر را بگیریم.»

بر اساس گزارش فیوچریزم، مدیرعامل مایکروسافت گفت احتمال سرکش شدن هوش مصنوعی و دشمنی با انسان، غیرممکن نیست و مردم حق دارند که در این زمینه نگران باشند: «هوش مصنوعی افسارگسیخته در صورتی که رنگ حقیقت به خود بگیرد، مشکلی واقعی است.»

نادلا در ادامه گفت: «بااین‌حال راه مقابله با مشکل یادشده این است که مطمئن شوید هوش مصنوعی هرگز به مرحله‌ی افسارگسیختگی نرسد.»

ساتیا نادلا معتقد است که ما انسان‌ها باید از هوش مصنوعی برای جلوگیری از فرا رسیدن آینده‌ی دیستوپیایی استفاده کنیم. او می‌گوید که نحوه‌ی استفاده‌ی ما از مدل‌های هوش مصنوعی باید به‌گونه‌ای باشد که انسان همواره زمام امور را در دست بگیرد.

نادلا پیش‌تر در مصاحبه‌ی دیگری به مزایای هوش مصنوعی در بهبود تجربه‌ی وب‌گردی اشاره کرده بود. او همچنین گفت علاقه دارد که اشعار مولانا را از طریق ابزارهای هوش مصنوعی به انگلیسی ترجمه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات