هشدار «پدر اینترنت» درباره سرمایه‌گذاری عجولانه روی هوش مصنوعی

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
وینتون سرف / Vinton Cerf پدر اینترنت با کت شلوار و عینک
وینتون سرف، معروف به پدر اینترنت، می‌گوید مردم هنگام سرمایه‌گذاری روی چت‌بات‌های هوش مصنوعی، باید بسیار محتاط باشند.
تبلیغات

در هفته‌های اخیر، هیجان مردم برای استفاده از چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT بسیار بیشتر شده است؛ اما یکی از خالقان اینترنت هم‌زمان با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی از مردم خواسته است که احتیاط را در دستورکار قرار دهند.

وینتون سرف که در بین کاربران به «پدر اینترنت» معروف است، درباره‌ی سرمایه‌گذاری عجولانه روی چت‌بات‌های مکالمه‌محور هوش مصنوعی نظیر ChatGPT و Google Bard هشدار داده است. او می‌گوید که صرفِ هیجان‌انگیزبودن استفاده از این چت‌بات‌ها نباید باعث وابستگی بیش‌از‌حد به آن‌ها شود.

سرف با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی در مانتین‌ویو کالیفرنیا گفت چت‌بات‌های هوش مصنوعی «مسئله‌‌ای اخلاقی» دارند و او امیدوار است که مردم پیش از سرمایه‌گذاری روی این چت‌بات‌ها، به مسئله‌ی مذکور فکر کنند: «همه در حال صحبت درباره‌ی ChatGPT یا نسخه‌ی گوگلیِ آن هستند و ما می‌دانیم که این چت‌بات‌ها همیشه مطابق میل ما عمل نمی‌کنند.»

پدر اینترنت در مصاحبه‌ی جدیدش گفت شماری از کسانی که از این فناوری جدید استفاده می‌کنند، نیت خیرخواهانه ندارند و تلاش می‌کنند برای منفعت خودشان از چت‌بات استفاده کنند، نه منفعت شما.»

وینتون سرف در‌ادامه گفت: «اندیشمندانه رفتار کنید. ما نمی‌توانیم همیشه پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی برای این فناوری‌ها رخ می‌دهد و اگر بخواهم با شما صادق باشم، بزرگ‌ترین مشکل خودِ ما انسان‌ها هستیم. به‌همین‌دلیل، انسان در ۴۰۰ و حتی ۴٬۰۰۰ سال اخیر چندان تغییر نکرده است.»

سرف می‌گوید از یکی از چت‌بات‌ها خواسته است که ایموجی به انتهای یک جمله اضافه کند؛ اما چت‌بات از پسِ انجام این کار برنیامده است. همچنین، سرف می‌گوید از چت‌بات درخواست کرده است که بیوگرافی خودش را ارائه دهد و نتیجه شامل برخی اطلاعات اشتباه بوده است.

همزمان با افزایش محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی، مایکروسافت و گوگل در تلاش‌اند تا جدی‌تر در این حوزه حضور پیدا کنند. مایکروسافت ضمن سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در شرکت خالق ChatGPT، هوش مصنوعی را به موتور جست‌و‌جوی بینگ تزریق کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات