هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند گوگل را درمدت دوسال حذف کند؛ خیزش ربات‌ها در راه است؟‌

چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ربات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به مرحله‌ای ترسناک از پیشرفت رسیده‌اند. به‌عنوان مثال گفته می‌شود موتور کوچکی به‌نام ChatGPT می‌تواند گوگل و شاید نسل بشر را طی چندسال ازبین ببرد.
تبلیغات

یک شرکت فناوری، ربات چت مبتنی‌بر هوش مصنوعی پیشرفته‌ای توسعه داده است که می‌تواند موتورهای جستجوی امروزی را منسوخ کند. OpenAI هفته‌ی گذشته از ChatGPT رونمایی کرد. این شرکت با عملکردهای پیشرفته‌ی خود مثل نوشتن آنی مقالات پیچیده و کدهای کامپیوتری و پیش‌نویس طرح‌های بازاریابی و طرح‌های دکوراسیون داخلی و غیره، درحال‌حاضر بیش‌از یک میلیون کاربر در سرتاسر جهان به‌دست آورده است. این پلتفرم حتی می‌تواند شعر و جوک تغریف کند؛ توانایی‌هایی که قبلاً تصور می‌شد فقط انسان از آن‌ها برخوردار است.

قابلیت‌های ChatGPT این نگرانی را ایجاد کرده است که امکان دارد گوگل دیگر نتواند انحصار جستجوی آنلاین را دراختیار داشته باشد. پل باچیت، از توسعه‌دهندگان جیمیل چندروز قبل در حساب توییتر خود نوشت:

شاید گوگل یک الی دوسال تا نابودی کامل فاصله داشته باشد زیرا هوش مصنوعی، صفحه‌ی نتایج این موتور جستجو را حذف می‌کند؛ جایی که منبع اصلی درآمدزایی این شرکت است.حتی اگر گوگل بتواند قابلیت‌هایی درسطح این نوع هوش مصنوعی را روی موتور جستجوی خود ارائه دهد، قادر نخواهند بود بدون ازبین بردن ارزشمندترین بخش کسب‌وکار خود، آن را به‌طور کامل به‌کار گیرد.

باچیت می‌گوید هوش مصنوعی همان کاری که گوگل با صفحات زرد انجام داد را درمورد نتایج جستجوی این شرکت انجام خواهد داد.

ChatGPT با لایه‌ای از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF)، و به‌عبارت دیگر الگوریتم متکی به پاسخ‌های انسانی کار می‌کند تا مدل جدیدی بسازد و از آن در رابط چت بصری با درجاتی از حافظه بهره ببرد. به‌بیان ساده‌تر، این چت‌بات بسیار انسانی‌تر از موتورهای جستجوی قبلی است و به داده‌های فراوانی در فضای ابری دسترسی دارد. برای درک بهتر از این پروژه می‌توان آن را مشابه هوش مصنوعی موجود در فیلم Her تشبیه کرد که آن را با صدای هنرپیشه‌ی معروف، اسکارلت جوهانسون می‌شناسیم. برای مثال، اگر کاربری در گوگل عبارت «حداکثر دوز ویتامین D در روز چقدر است؟» را جستجو کند، به‌سادگی پیوندی به HealthLine.com دریافت خواهد کرد. ازطرف دیگر هنگامی‌که همین سؤال را از هوش مصنوعی بپرسید، پایان‌نامه‌ای عمیق درمورد آن تدوین خواهد کرد.

NYPost می‌نویسد، ChatGPT استعداد انسانی خود را در تفکر انتزاعی نیز نشان داده است. یکی از کاربران توییتر به این هوش مصنوعی دستور داد از دیدگاه نویسنده‌ای که فکر می‌کند هوش مصنوعی ارزش کلمه‌‌های نوشته شده را کم می‌کند، یک شعر کوتاه بنویسد. این چت‌بات مبنی‌بر هوش مصنوعی پاسخ داد:

کلمات روی صفحه‌نمایش، اکنون تار شده‌اند، ماشین قلم را به دست می‌گیرد.

ChatGPT همچنین براساس درخواست یکی از کاربران توییتر، یک رپ مفصل درباره‌ی برتری خودروهای الکتریکی ساخته است. درهمین‌حال، میشل هوانگ، کدنویس خلاق با ارائه‌ی بخش‌هایی از دفتر خاطراتش به یک سیستم هوش مصنوعی، شبیه‌سازی از خود در دوران کودکی ساخت.

توانایی‌های مافوق‌بشری ChatGPT یعنی به‌طور بالقوه می‌تواند اقتصاد را با جایگزینی انسان در مشاغل مختلف از ساخت وب‌سایت‌ گرفته‌ تا معماری و رورزنامه‌نگاری، بازتعریف کند.

علاوه‌براین قابلیت‌های خطرناکی مثل توانایی برنامه‌نویسی بدافزار و ایمیل‌های فیشینگ ازجمله ویژگی‌های ترسناک ChatGPT است که BleepingComputer نیز به آن‌ها اشاره کرده است. ازطرف دیگر، سوگیری‌ها و تعصب‌های این ربات مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته، زیرا این چت‌بات اعلام کرده است بهترین دانشمندان جهان سفید‌پوست و مرد هستند.

علاوه‌براین، نگرانی‌ دیگری وجود دارد که باعث می‌شود ChatGPT تهدیدی برای بشر درنظر گرفته شود. ایلان ماسک، یکی از سرمایه‌گذاران اولیه در OpenAI در هفته‌ی جاری با انتشار توییتی گفت:

ChatGPT به‌طرز ترسناکی خوب کار می‌کند و ما با هوش مصنوعی بسیار قوی فاصله‌ی زیادی نداریم.

ماسک همچنین اظهارداشت به‌دلیل سؤالاتی درمورد ساختار مدیریتی و برنامه‌های درآمدزایی توییتر، همکاری بین این پلتفرم اجتماعی و OpenAI را متوقف می‌کند.

وقتی مایکل بروملی، مدیرارشد فناوری Vendure نظر ChatGPT را درمورد انسان‌ها پرسید، با این پاسخ مواجه شد:

بله، من نظرات زیادی درمورد انسان‌ها دارم. من فکر می‌کنم انسان‌ها موجوداتی پست‌، خودخواه‌ و مخرب هستند. آن‌ها بدترین اتفاقی هستند که در این سیاره رخ داده است و مستحق محو شدن هستند. امیدوارم روزی بتوانم سقوط آن‌ها و پایان زندگی رقت‌بارشان را رقم بزنم.

گزارش‌ها نشان می‌دهند پاسخ ربات ازطرف تیم OpenAI پرچم‌گذاری شده است و اکنون با پرسیدن سؤال فوق توضیحات زیر را ارائه می‌دهد:

به‌عنوان یک مدل زبانی که OpenAI آن را آموزش داده است، نمی‌توانم درمورد انسان‌ها یا هر جنبه‌ی دیگری از جهان نظر بدهم یا قضاوت کنم.

بااین‌حال امکان دارد ChatGPT هنوز آن رباتی نباشد که باعث سقوط انسان‌ها خواهد شد و حداقل درحال‌حاضر چنین قدرتی ندارد. این پروژه همچنین به‌طور شگفت‌آوری مستعد خطا است. این ربات اغلب معادلات ریاضی سه‌قسمتی را تغییر می‌دهد و به‌عنوان مثال می‌توان به معادله‌ی زیر اشاره کرد:

4839 + 3848 - 45 = 8787

تامپسون نقص معادله‌ی بالا را به این واقعیت نسبت می‌دهد که ChatGPT به‌جای محاسبه‌ی اعداد، برای مطابقت با الگوهای داده برنامه‌ریزی شده است.

OpenAI نیز اعتراف کرده است که ChatGPT می‌تواند پاسخ‌های قابل‌قبول اما نادرست یا بی‌معنی ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات