رقیب ChatGPT معرفی شد؛ خط و نشان گوگل برای مایکروسافت در آستانه معرفی بینگ جدید

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
لوگو ChatGPT روی موبایل در کنار گوگل Google
گوگل با چت‌بات Bard، از جدی‌ترین رقیب ChatGPT رونمایی کرد. Bard از مدل زبانی LaMDA استفاده می‌کند و برخلاف ChatGPT اطلاعاتش را از وب می‌گیرد.
تبلیغات

پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، گوگل سرانجام جدی‌ترین رقیب چت‌بات ChatGPT را معرفی کرد. به روایت سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، بارد (Bard) «سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمه‌محوری» است که به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد و در مکالمات شرکت می‌کند. بارد از امروز توسط گروه کوچکی از کاربران قابل‌مشاهده است و در هفته‌های آینده «به‌صورت گسترده‌تر در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.»

صفحه اصلی گوگل بارد / Google Bard رقیب ChatGPT

بر اساس گزارش ورج، فعلا مشخص نیست که بارد چه قابلیت‌هایی دارد، اما احتمالا این چت‌بات آزادی عملی مشابه ChatGPT خواهد داشت و در همه‌ی حوزه‌ها به سؤالات کاربران پاسخ خواهد داد. در اسکرین‌شات منتشرشده توسط گوگل می‌بینیم که کاربران ترغیب شده‌اند سؤالاتی کاربردی از بارد بپرسند، نظیر این‌که جشن سیسمونی بچه را چگونه برگزار کنیم یا این‌که با استفاده از چند ماده‌ی اولیه‌ی به‌خصوص، چه غذاهایی بپزیم.

پیچای می‌گوید که سرویس بارد می‌تواند «روزنه‌ای برای خلاقیت و سکوی پرتابی برای کنجکاوی باشد و به شما کمک کند که جدیدترین دستاوردهای تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را برای بچه‌ای ۹ ساله توضیح دهید یا اطلاعات بیشتری درباره‌ی بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال کسب کنید.»

به گفته‌ی سوندار پیچای، بارد اطلاعاتش را از وب برداشت می‌کند تا «پاسخ‌هایی تازه و باکیفیت بدهد.» این یعنی احتمالا بارد برخلاف ChatGPT می‌تواند درباره‌ی جدیدترین وقایع نظر دهد. ChatGPT از دیتابیسی استفاده می‌کند که مربوط‌به حدودا ۱٫۵ سال پیش است.

بیانیه‌ی غیرمنتظره‌ی گوگل برای معرفی بارد در حالی منتشر می‌شود که این شرکت مدتی پیش گفته بود هیچ عجله‌ای برای استفاده از چت‌بات ندارد. همزمان با پای‌بندی گوگل به سنت‌های همیشگی، ChatGPT رشد انفجاری تجربه کرد و به محبوب‌ترین اپلیکیشنی تبدیل شد که در دسترس مصرف‌کنندگان عمومی قرار دارد.

فناوری استفاده‌شده در ChatGPT انقلابی نیست، اما تصمیم OpenAI برای انتشار عمومی این چت‌بات باعث شد تعداد کاربران ChatGPT در مدتی کوتاه سربه‌فلک بکشد. ChatGPT نه‌تنها روی حوزه‌ی آموزش و دانشگاه‌ها اثر گذاشته بلکه باعث ترس برنامه‌نویسان شده است. همزمان عده‌ای از تحلیلگران می‌گویند که ChatGPT ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور گوگل را از میان بردارد.

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAI به‌دنبال این است که موتور جست‌و‌جوی بینگ را از طریق ChatGPT به رقیبی جدی برای گوگل تبدیل کند. این شرکت فردا رویداد جدیدی برگزار می‌کند و احتمالا در این رویداد شاهد معرفی نسخه‌ی جدید بینگ خواهیم بود.

گوگل سال‌ها تجربه در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارد، اما همواره رویکردی محتاطانه در پیش گرفته است. این شرکت مدتی پیش مدل زبانی LaMDA را توسعه داد و اکنون قصد دارد از آن در بارد استفاده کند.

سوندار پیچای می‌گوید گوگل قصد دارد از روی «بازخوردهای خارجی و بررسی‌های داخلی» بارد را بهبود دهد تا این چت‌بات پاسخ‌هایی باکیفیت و ایمن به نمایش بگذارد.

آیفون ۱۴ پرو با هوش مصنوعی موتور جستجو گوگل

گوگل همزمان با رونمایی بارد، روی استفاده‌ی گسترده از هوش مصنوعی در بسیاری از سرویس‌هایش ازجمله موتور جست‌و‌جو تأکید کرده است. این شرکت در سال‌های اخیر از طریق هوش مصنوعی،‌ موتور جست‌و‌جو را بهینه‌تر کرده و برخی از متن‌ها را مستقیما از لینک‌های منبع استخراج می‌کند تا کاربر مجبور به کلیک روی سایت‌ها نباشد.

گوگل چهارشنبه‌ی این هفته کنفرانسی مطبوعاتی با تمرکز بر هوش مصنوعی و موتور جست‌و‌جو برگزار می‌کند. احتمالا در این مراسم جزئيات بیشتری درباره‌ی بارد اعلام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات