پس از مشکل کمبود جهانی تراشه، اکنون کمبود دستگاه‌های تراشه‌سازی گریبان‌گیر شرکت‌ها است

جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی اکنون با مشکل کمبود دستگاه‌های تراشه‌سازی مواجه شده‌اند.
تبلیغات

شرکت‌ها و دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با مشکل کمبود تراشه و بحران زنجیره‌های تأمین در آینده، هرکدام به‌طور جداگانه میلیاردها دلار در صنعت نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این صنعت برای مقابله با افزایش تقاضا برای محصولاتی مثل لوازم الکترونیکی، خودروها و سایر محصولاتی که به تراشه‌های پردازشی نیاز دارند، با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند. بااین‌حال، اکنون چالش دیگری برسر راه این شرکت‌ها قرار دارد.

به گزارش Neowin، شرکت‌هایی مثل اینتل، سامسونگ و حتی TSMC، راهکارهای مخصوص به‌خود را برای سرعت بخشیدن به تولید تراشه‌ در پیش گرفته‌اند. بااین‌حال، از آنجاکه شرکت‌ها اکنون به‌دنبال تجهیزاتی برای ساخت تراشه هستند، این شرایط باعث کمبود دستگاه‌های تراشه‌سازی شده است. براساس گزارش Nikkei، سازندگان تخصصی ابزارهای تولید تراشه ازجمله ASML، Lam Research، Applied Materials و KLA به مشتریان خود هشدار داده‌اند که امکان دارد برای دریافت تجهیزات حیاتی موردنیاز برای تولید تراشه‌، ۱۸ ماه صبر کنند.

تقاضای بیشتر برای ابزارهای ساخت تراشه، باعث کمبودهایی در این حوزه شده است که ازجمله می‌توان به پلاستیک‌های مهندسی، لنزهای دقیق، سوپاپ‌ها، پمپ‌ها، کابل‌های ویژه، حسگرها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. یک دستگاه لیتوگرافی EUV که توسط ASML ساخته شده است، به‌بیش از صدهزار قطعه و بیش از ۸۰۰ تأمین‌کننده در سراسر جهان نیاز دارد و هزینه‌ی تولید آن به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

علاوه‌بر ASML، شرکت KLA نیز تحت تأثیر بحران زنجیره‌ی تأمین قرار گرفته است. مدت‌زمان انتظار برای برخی محصولات این شرکت اکنون به بیش از ۲۰ ماه رسیده است. بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی بسترهای موردنیاز تراشه‌سازی جهان، Unimicron، اعلام کرده است که تحویل تجهیزاتی که به‌آن‌ها نیاز فراوانی دارد، اکنون به‌جای ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه برآورد شده است و سال گذشته‌ نیز زمان تحویل آن‌ها به ۳۰ ماه رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات