به‌یادماندنی‌ترین لحظات جلسه کنگره آمریکا با بزرگان حوزه فناوری

پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
از دعوای کوتاه نمایندگان مجلس آمریکا تا اظهارات کتاب‌فروش آمازون و سخنان پایانی تعجب‌برانگیز دیوید سیسیلین؛ جلسه‌ی استماع شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری حاوی چه اتفاقات مهمی بود؟
تبلیغات

جیم جردن از نمایندگان کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا است که به‌خاطر هیاهوی زیاد در جریان برگزاری جلسه‌ها شناخته می‌شود و عموما بحث و جدل زیادی با دیگر نماینده‌ها به‌راه می‌اندازد. این نماینده‌ی جمهوری‌خواه اهل اوهایو، روز گذشته نیز توانست این رویکرد خود را حفظ کند. در جلسه‌ی استماع چهارشنبه که با حضور بزرگان صنعت فناوری برگزار شد، شاهد همان هیاهوی همیشگی جردن بودیم. 

مجلس نمایندگان ایالات متحده کمیته‌ای فرعی دارد که به‌صورت ویژه روی قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) متمرکز است و شرکت‌های بزرگ را زیر ذره‌بینِ تحقیقات می‌برد. این کمیته مدت‌ها است تحقیقاتی عمیق انجام می‌دهد تا با نظارت روی فعالیت‌های چهار شرکت بزرگ حوزه‌ی فناوری یعنی اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک، احتمال نقض قوانین ضدانحصار توسط آن‌ها را موردبررسی قرار دهد. در جریان برگزاری جلسه‌ی مشاجره‌آمیز و مهم کنگره‌ی آمریکا با محوریت احتمال بروز رفتار انحصارگرایانه ازسوی بزرگان فناوری، جیم جردن از یکی از قانون‌گذاران هم‌حزبی‌اش به‌شدت عصبانی شد و دعوایی کوتاه با او انجام داد. در جلسه‌ی شب گذشته، جیم جردن همان جیم جردن همیشگی بود.

دعوای‌ کوتاهی که از آن گفتیم در زمانی آغاز شد که مری گی اسکنلون، نماینده‌ی حزب دموکرات از پنسیلوانیا، سؤالات خود را با این جمله‌ی آغازین مطرح کرد: «ممنونم آقایان. مایل هستم توجه شما را از تئوری‌های توطئه‌ی حاشیه‌ای به قانون ضدانحصار جلب کنم». این ‌جمله‌ی مری گی اسکنلون به‌وضوح خطاب به جیم جردن گفته شد. جیم جردن در مدت‌زمان نسبتا محدودی که دراختیار داشت مباحث مختلفی درباره‌ی جهت‌گیری سیاسی گوگل مطرح کرد. جردن به سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل گفت او و تیمش به‌صورت مخفیانه به هیلاری کلینتون در جریان پویش‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ کمک کرده‌اند.

عکس تیم کوک و مارک زاکربرگ و جف بزوس و سوندار پیچای با چکش دادگاه پس زمینه قرمز

پس از اظهارنظر اسکنلون، جیم جردن با صدای بلند حرف‌های او را قطع کرد تا از گفته‌های خودش دفاع کند. دیوید سیسیلین، نماینده‌ی دموکرات و رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان، با صدای بلند در پاسخ به جردن گفت: «الان وقت حرف زدن شما نیست». در همین حین بود که یکی دیگر از اعضای کنگره به جردن گفت: «ماسکت را روی صورتت قرار بده» تا به‌صورت غیرمستقیم به او بگوید که دهانش را ببندد. براساس قانون تصویب‌شده توسط کنگره، هر یک از قانون‌گذارانی که به‌ طرح سؤال مشغول نمی‌شود باید به‌منظور حفاظت دربرابر کروناویروس ماسک روی صورت خود قرار دهد. جردن همچنین درباره‌ی مبحثی که از آن با نام «فرهنگ خنثی‌‌سازی» یاد می‌کند سؤالاتی پرسید و پاسخ‌هایی که دریافت کرد باعث تعجبش شد. مدیران عامل شرکت‌های فناوری تلاش کردند این سؤالات را به‌شکلی محتاطانه پاسخ دهند.

جیم جردن، نماینده‌ی جمهوری‌خواه، در جلسه‌ی چهارشنبه با بزرگان فناوری، همان جیم جردن همیشگی بود

خروش جیم جردن تنها یکی از لحظاتی بود که به‌عنوان اتفاقات برجسبه‌ی جلسه‌ی استماع شب گذشته‌ی کنگره از آن یاد می‌شود. در جلسه‌ی دیشب اتفاقات مهم زیادی افتاد. مدیران عامل شرکت‌های فناوری تلاش کردند در کمال شفافیت سؤالات را پاسخ دهند. بااین‌حال به‌دفعات پیش آمد که این افراد (به‌خصوص جف بزوس، مدیرعامل آمازون) گفتند نمی‌توانند به سؤال پاسخ دهند.

در جلسه‌ی دیشب مجموعا چهار نفر از مدیران فناوری یعنی تیم کوک از اپل، جف بزوس از آمازون، سوندار پیچای از گوگل و مارک زاکربرگ از فیسبوک حضور داشتند. نمایندگان کنگره تلاش کردند بفهمند که آیا قدرت و منابع عظیم اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک باعث شده که این شرکت‌ها دست‌به حذف رقیب بزنند و قوانین را نقض کنند یا خیر. درواقع برخی نمایندگان معتقد هستند این شرکت‌ها با زیرساخت‌ها و منابع‌شان تلاش می‌کنند بازار را به‌نفع خود تغییر دهند تا دیگر کسب‌و‌کار مجبور شوند «با» آن‌ها کار کنند نه «علیه»‌شان. 

جف بزوس مدیرعامل آمازون در جلسه آنتی تراست کنگره با شرکت های فناوری

ماجرای فروشنده‌ی کتاب آمازون

جف بزوس پس از بیانیه‌ی آغازین خود، به‌دلیل برخی مشکلات فنی ارتباط آنلاینش را با کنگره از دست داد و همین موضوع باعث شد به‌مدت بیش از یک ساعت هیچ‌‌گونه سؤالی از خود او پرسیده نشود. فردی که نخواسته نامش فاش شود به رسانه‌ها گفته مشکلی که در جریان برگزاری جلسه پیش آمد ازسوی آمازون نبود. این فرد می‌گوید آمازون به‌دفعات سیستم ارتباطی را آزمایش کرده و این سیستم هیچ‌گونه مشکلی نداشته است.

پس از یک شکاف زمانی تقریبا دو ساعته، بزوس سرانجام بازگشت تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد. لوسی مک‌بث، نماینده‌ی دموکرات ایالات جورجیا، فایل صوتیِ ضبط‌شده‌ای را برای بزوس پخش کرد. این فایل صوتی، مربوط به یکی از فروشندگان کتاب بود که در پلتفرم آمازون کتاب می‌فروخت. این فروشنده مدعی شد آمازون به‌مرور زمان چیزهایی را که شرکت او می‌توانسته بفروشد محدود کرده تا اینکه او نتوانسته به‌مدت ۱۰ ماه حتی یک کتاب هم بفروشد (این فرد می‌گوید شرکت تحت مالکیتش ۱۴ کارمند دارد). این فروشنده در ادامه‌ی سخنانش گفت ایمیل‌هایی که برای آمازون و شخص جف بزوس فرستاده عمدتا نادیده گرفته شدند.

بزوس در پاسخ گفت چنینی شرایطی غیرقابل‌پذیرش بوده و او این موضوع را موردبررسی قرار می‌دهد. بااین‌حال مک‌بث گفت این مشکل به‌نوبه‌ی خود نشان می‌دهد که آمازون در پلتفرم خود به‌طور مکرر با کسب‌و‌‌کارهای کوچک بدرفتاری می‌کند. نماینده‌ی دموکرات ایالت جورجیا در این زمینه گفت: «قضیه فقط درمورد یک کسب‌و‌کارِ به‌خصوص نیست. من نگرانم آن‌چیزی که شنیدیم نوعی الگوی رفتاری باشد و اساسا این الگوی رفتاری باید تغییر کند».

«هروئین آمازون»

بسیاری از کسانی که اخبار را پیگیری می‌کردند منتظر برگزاری جلسه‌ی جف بزوس بودند. بزوس که امروزه ثروت‌مندترین فرد دنیا است از مدت‌ها پیش مصاحبه‌ی مهمی انجام نداده و حضور او در برابر نمایندگان کنگره اتفاق مهمی بود. به‌همین دلیل بیشتر حواشی جلسه‌ی دیشب هم به جف بزوس مربوط می‌شود. بزوس در طول جلسه سعی کرد با جدیت به سؤالات پاسخ دهد. 

دیوید سیسیلین در بخشی از سخنان خود داستانی جالب برای مدیرعامل آمازون تعریف کرد. سیسیلین از یک فروشنده‌ی پوشاک گفت که به‌صورت سالانه در آمازون ازطریق فروش یک نوع کالای به‌خصوص، ۶۰٬۰۰۰ دلار درآمد به‌جیب می‌زده است. سیسیلین می‌گوید پس از اینکه آمازون فروش همان محصول را آغاز کرد، میزان فروش فروشنده‌ی موردبحث یک‌شبه به صفر کاهش پیدا کرد. آمازون همان محصول را با قیمت پایین‌تر دردسترس قرار بود؛ به‌حدی پایین که فروشنده‌ی دیگر نمی‌توانست با آن رقابت کند.

دیوید سیسیلین: این شرکت‌ها قدرت انحصارگرایی دارند و برخی از آن‌ها باید در هم‌ شکسته شوند

سیسیلین درباره‌ی این موضوع گفت: «شرکتی که از آن حرف زدم و در زمینه‌ی فروش پوشاک فعال است، همکاری با آمازون را این‌گونه توصیف می‌کند که برای‌تان نقل می‌کنم: آمازون برای مدت‌زمانی با شما همکاری می‌کند زیرا گرفتن چکِ درآمد به‌صورت هفتگی، احساس بسیار خوبی به شما می‌دهد. در گذشته چون عبارت بهتری سراغ نداشتیم، این سیاست شرکت را 'هروئین آمازون' خطاب می‌کردیم، زیرا شما را ترغیب می‌کند همچنان به فعالیت‌تان ادامه دهید، چیزهایی را که نیاز دارید به‌دست بیاورید و چک بعدی را دریافت کنید. در پایان روز، متوجه می‌شوید این شخص که ظاهرا درحال سود رسانی به شما است و باعث می‌شود حس خوبی پیدا کنید، درنهایت قرار است مایه‌ی بدبختی‌تان شود».

بعد از این گفته‌ها سیسیلین از بزوس پرسید که چرا باید یکی از شرکای تجاری این شرکت، آمازون را با فروشنده‌ی مواد مخدر مقایسه کند، مدیرعامل آمازون گفت: «با توصیفاتی که در آن نقل قول شنیدم کاملا مخالفت می‌کنم». جف بزوس در ادامه‌ی سخنانش اضافه کرد که آمازون درهای خرده‌فروشی خود را به روی فروشندگان خارجی باز کرده تا به مشتریان سود برساند و انتخاب‌های بیشتری به آن‌ها ارائه دهد.

تیم کوک / Tim Cook لباس مشکی درحال فکر کردن

درهم‌شکستن بزرگان فناوری

شاید بتوانیم بگوییم که مهم‌ترین بخش جلسه‌ی استماع شب گذشته‌ی کنگره، در بخش انتهایی رخ داد. این جلسه‌ پنج ساعت و نیم طول کشید و حاوی مباحث پراهمیتی بود؛ اما اتفاقی که در بخش نهایی افتاد توانسته در شبکه‌های اجتماعی توجهات کاربران را جلب کند. دیوید سیسیلین، نماینده‌ی دموکرات و رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان، در اظهارات اختتامیه گفت که کنگره در نظر داشت اقداماتی سخت علیه بزرگان فناوری (که اصطلاحا از آن‌ها با عبارت Big Tech یاد می‌شود) انجام دهد.

سیسیلین در این باره گفت:

این جلسه‌ی استماع حقیقتی را برای من روشن کرده است: این شرکت‌ها به‌نحوی که امروزه فعالیت دارند، از قدرت انحصارگرایی برخوردار هستند. شماری از آن‌ها باید در هم شکسته شوند؛ همه‌ی آن‌ها باید به‌درستی تحت قانون دربیایند و [در برابر اتهامات] پاسخ‌گو بمانند. ما باید مطمئن شویم قوانین ضدانحصار که نخستین‌بار بیش از یک قرن پیش نوشته شده‌اند در عصر دیجیتالی هم برقرار باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات