بیانیه آغازین مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فناوری برای جلسه سرنوشت‌ساز با مجلس نمایندگان

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
بیانیه‌ی آغازین مدیران عامل اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک به‌ ما نشان می‌دهد که این افراد چگونه می‌خواهند از شرکت تحت مدیریت خود در جلسه‌ی سرنوشت‌ساز با مجلس نمایندگان دفاع کنند.
تبلیغات

کمیته‌ی فرعی مجلس نمایندگان آمریکا جلسه‌ای بسیار مهم با حضور مدیران عامل چهار شرکت بزرگ صنعت فناوری آغاز کرده است. هدف اصلی مجلس نمایندگان، به‌چالش‌کشیدن سران شرکت‌های اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک بر سر قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) است. در آستانه‌ی برگزاری جلسه‌ی مجلس نمایندگان، بیانیه‌ی افتتحایه‌ی مدیران عامل شرکت‌های یادشده روی وب‌سایت رسمی کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیانیه‌های مدیران عامل شرکت‌های بزرگ از چهار تا هشت صفحه متغیر هستند و مباحث مختلفی را شامل می‌شوند. به‌لطف این بیانیه‌ها، می‌توانیم به‌‌وضوح بفهمیم که تیم کوک، سوندار پیچای، جف بزوس و مارک زاکربرگ قصد دارند چگونه از شرکت‌هایشان دربرابر اتهامات جدید با محوریت نقض قوانین ضدانحصار حمایت کنند. کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان مدعی است شواهدی دارد که نشان می‌دهد برخی رفتارهای چهار شرکت بزرگ حوزه‌ی فناوری باعث ضرررسیدن به مشتریان و ازبین‌رفتن رقابت می‌شود. در بین چهار بیانیه‌ی اشاره‌شده، شباهت‌های بسیار زیادی دیده می‌شود که نسخه‌ی کامل آن‌ها را در جدول زیر می‌توانید مطالعه کنید:

همان‌طورکه اشاره کردیم، بیانیه‌ی مدیران عامل شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال، تمامی این افراد به مبحث میهن‌پرستی اشاره می‌کنند.‌ جف بزوس می‌گوید: «سایر دنیا دوست داشتند ذره‌ای از اکسیری [از میهن‌پرستی] را داشته باشند که ما اینجا در ایالات متحده داریم.» مدیران عامل اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک به مزیت‌هایی نیز اشاره می‌کنند که محصولاتشان دردسترس مشتریان عادی و کسب‌و‌کارهای کوچک قرار می‌دهند. هر چهار مدیرعامل اصرار می‌کنند که برخلاف باور عموم مردم،‌ در بازار با رقابتی شدید مواجه هستند و موفقیت آ‌ن‌ها را نمی‌توان تضمین‌شده دانست.

درادامه مباحث مهمی را بررسی می‌کنیم که تیم کوک، سوندار پیچای، جف بزوس و مارک زاکربرگ در بیانیه‌ی افتتاحیه‌ی خود اعلام کرده‌اند:

لوگو طلایی اپل / Apple

همه: با رقابت شدید مواجه هستیم

یکی از نکات اصلی که تمامی چهار مدیرعامل شرکت‌های بزرگ فناوری روی آن تأکید می‌کنند، ردکردن ادعاهای اخیر درباره‌ی سیاست‌های ضدرقابتی است. تمامی این افراد می‌گویند شرکت‌هایشان با وجود تسلط آشکار به بازار، با رقابتی شدید مواجه‌اند. برای مثال، جف بزوس می‌گوید طبق آمار، کسب‌و‌کار آمازون امروزه کمتر از ۴ درصد کل بازار خرده‌فروشی ایالات متحده را شامل می‌شود. بزوس به این موضوع نیز اشاره می‌کند هرچه زمان می‌گذرد، آمازون با رقابت شدیدتر رقبای قدرتمندی نظیر وال‌مارت و تارگت مواجه می‌شود زیرا وال‌مارت و تارگت سرویس‌هایی ارائه می‌دهند که از نگاه جف بزوس، آمازون نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند.

در بخشی از بیانیه‌ی مدیرعامل آمازون می‌خوانیم:

فروش آنلاین وال‌مارت در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی ۷۴ درصد رشد پیدا کرد و امروزه، مشتریان بیش‌ازپیش به‌سمت استفاده از سرویس‌های دیگر فروشگاه‌های رقیب روی می‌آورند. سرویس‌های مذکور، سرویس‌هایی هستند که آمازون هنوزهم نمی‌تواند در مقیاس دیگر شرکت‌های بزرگ با آن‌ها مقابله کند. از بین این سرویس‌ها می‌توانم به بازگرداندن حضوری محصولات اشاره کنم. برخی فروشگاه‌ها سرویسی دارند که براساس آن، کاربر می‌تواند محصول را آنلاین سفارش دهد و سپس خودش برود و آن را تحویل بگیرد.

تیم کوک در بخشی از بیانیه‌ی خود به رقابت شدیدی اشاره می‌کند که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ اندرویدی در بازار برای اپل ایجاد کرده‌اند:

بازار گوشی‌های هوشمند به‌‌شدت رقابتی است و شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، هواوی و گوگل توانسته‌اند کسب‌و‌کار موبایلی بسیار موفقی خلق کنند که هریک از آن‌ها رویکرد متفاوتی دارند. اپل در هیچ‌یک از بازارهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کند، سهم غالب بازار را دراختیار ندارد. این حقیقت صرفا برای آیفون برقرار نیست؛ بلکه تمامی محصولات ما را در دسته‌بندی‌های مختلف شامل می‌شود.
گوگل / Google

گوگل امروزه تسلطی بی‌چو‌ن‌‌وچرا بر بازار موتورهای جست‌و‌جو دارد و بسیاری از مردم و حتی کارشناسان به رفتارهای انحصارگرایانه‌ی این شرکت اشاره می‌کنند. دفاعیه‌ی سوندار پیچای از گوگل و رقابتی که این شرکت با آن مواجه شده، در نوع خود جالب است. بخشی از حرف‌های سوندار پیچای را درادامه می‌خوانیم:

امروزه، مردم بیشتر از هر زمان دیگری در گذشته راه‌های زیادتری برای جست‌و‌جو برای اطلاعات دارند. این حقیقت به‌طور فزاینده در خارج از مفهوم «موتور جست‌و‌جو» در حال رخ‌دادن است. در اغلب اوقات، صرفا با یک کلیک می‌توانید پاسخ پرسش خود را پیدا کنید یا وارد اپلیکیشن ویژه‌ای شوید. در همان حین که در آشپزخانه حضور دارید، از دستیار صوتی الکسا می‌توانید سؤال کنید یا در توییتر اخبار را بخوانید یا ازطریق پیام‌رسان واتساپ از دوستانتان بخواهید اطلاعات جدید دردسترستان قرار دهند یا در اپلیکیشن‌های اسنپ‌چت و پینترست پیشنهادهای جدیدی دریافت کنید. هنگام جست‌و‌جوی آنلاین برای محصولات ممکن است وارد وب‌سایت آمازون، eBay، وال‌مارت یا یکی دیگر از شرکت‌های حوزه‌ی تجارت الکترونیک شوید. در همین وب‌سایت‌ها است که بیشترین پرسش‌و‌جوهای آنلاین انجام می‌گیرد.

سوندار پیچای در بین سخنانش به رقابتی اشاره کرد که برای گوگل در حوزه‌ی تبلیغات دیجیتال ایجاد شده است؛ البته بدون اشاره‌ی مستقیم به فیسبوک. بسیاری از مردم می‌دانند امروزه فیسبوک در حوزه‌ی تبلیغات دیجیتال مشکلات متعددی برای گوگل به‌وجود آورده و رقابت را شدیدتر کرده است. زاکربرگ نیز در بیانیه‌‌اش می‌گوید فیسبوک نیز با رقابت در بازار مواجه است؛ ازجمله رقبای بین‌المللی. مدیرعامل فیسبوک در بخشی از سخنانش می‌گوید رقبای بین‌المللی فیسبوک برگ برنده‌ی مهمی دارند و آن حضور در بازارهایی است که فیسبوک در آن‌ها حضور ندارد.

همه: محصولاتمان سودمند و محبوب هستند

اساسا تمامی مدیران عامل شرکت‌های فناوری‌محور صراحتا اعلام می‌کنند محصولاتی که شرکت‌هایشان ارائه می‌دهد، سودمند هستند و به‌هیچ‌وجه ضرری به کسی وارد نمی‌کنند. این افراد می‌گویند محصولاتشان نه‌تنها برای کاربران عادی، بلکه برای کسب‌و‌کارهای کوچک هم مزیت‌هایی متنوع ارائه می‌دهند. برای مثال، تیم کوک می‌گوید نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آیفون نرخ رضایت ۹۹ درصد در بین کاربران دارد و اپل به‌طور محسوس در ابزارهای توسعه‌دهندگان سرمایه‌گذاری می‌کند؛ ابزارهایی که نه‌تنها قدرتمند هستند؛ بلکه به‌حدی ساده‌اند که دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی می‌توانند ازطریق آن‌ها اپلیکیشن خلق کنند و همین کار را هم انجام می‌دهند. 

سوندار پیچای نیز در مبحث سودمندبودن محصولات گوگل ورود کرده است و می‌گوید گوگل سرویس‌های رایگان متعددی نظیر جست‌و‌جو، جیمیل، مپس و فوتوز را ارائه می‌دهد که همگی مزیت‌های زیادی برای مشتریان دارند. درواقع طبق گفته‌ی پیچای، این دسته از مشتریان‌اند که مزیت واقعی گوگل را درک می‌کنند. پیچای می‌گوید سیستم‌عامل اندروید باعث شده است گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت هم بتوانند وارد بازار شوند و مالکان کسب‌و‌کارهای کوچک در سال‌های اخیر توانسته‌اند با استفاده از سرویس‌های گوگل، پلتفرم‌هایی جدید برای ارائه‌ی سرویس‌های آنلاین بسازند تا بتوانند در دوران دنیاگیری ویروس کرونا، به حرکت روبه‌جلو خود ادامه دهند.

لوگو آمازون / Amazon طرح گرافیکی طلایی

بزوس می‌گوید مارکت‌پلیس آمازون به هزاران هزار فروشنده کمک کرده تا کسب‌و‌کارشان را بر بستر آمازون رشد دهند و این شرکت می‌خواهد پیش از اینکه کاربران به سرویسی جدید احساس نیاز کنند، سرویس مذکور را به آن‌ها ارائه دهد. در بخشی از سخنان جف بزوس می‌خوانیم:

در داخل شرکت همواره به بهبود سرویس‌هایمان و اضافه‌کردن قابلیت‌های سودمند و ویژگی‌های جدید انگیزه داریم. همچنین، می‌خواهیم محصولات جدید ابداع کنیم و قیمت‌ها را کاهش و سرعت عرضه‌ی محصولات را افزایش دهیم. تمامی این‌ کارها را پیش از آنکه مجبور شویم، می‌خواهیم ‌انجام دهیم. هیچ‌یک از مشتریان از آمازون نخواسته بود سرویس اشتراکی پرایم را راه‌اندازی کند؛ بااین‌حال پس از راه‌اندازی پرایم، مشخص شد مشتریان خواستار آن بوده‌اند. می‌توانم مثال‌های مشابه بسیار بیشتری هم برایتان بیاورم.

زاکربرگ نیز می‌گوید سرویس‌های فیسبوک به میلیون‌ها کسب‌و‌کار کمک می‌کنند با مشتریانشان ارتباط بگیرند و سرویس‌های فیسبوک به کاربران عادی کمک می‌کنند با یکدیگر در ارتباط بمانند. درکنار موضوعات عمومی ذکرشده، هریک از مدیران عامل شرکت‌های یادشده مباحثی مطرح کرده‌اند که در سخنان مدیران دیگر دیده نمی‌شود. شرکت‌های اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل در ماه‌های اخیر با انتقادهای زیادی مواجه شده‌ و فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا دقیق‌تر به هریک از انتقادها پاسخ دهند که درادامه نگاهی به سخنان آن‌ها خواهیم انداخت.

جف بزوس / Jeff Bezos در حال دست تکان دادن با عینک آفتابی

آمازون: شغل ایجاد می‌کنیم

یکی از انتقادهایی که چند وقت اخیر متوجه آمازون شده، نحوه‌ی رفتار با کارگرانش بوده است. در ماه‌های گذشته، دنیاگیری ویروس کرونا مشکلات زیادی برای آمازون ایجاد کرد و همین ماجرا باعث شده نحوه‌ی رفتار این شرکت با کارگرانش سرسختانه‌تر شود. بزوس می‌گوید آمازون به‌خوبی به کارگرانش حقوق می‌دهد و برای آموزش صحیح آن‌ها مبالغ زیادی هزینه می‌کند. جف بزوس می‌گوید:

اعتمادی که کاربران همه‌روزه به ما دارند، به آمازون کمک کرده در یک دهه‌ی گذشته بیشتر از هر شرکت دیگری در ایالات متحده‌ی آمریکا شغل ایجاد کند. آمازون توانسته صدهاهزار شغل در ۴۲ ایالت آمریکا ایجاد کند. کارمندان آمازون حداقل ۱۵ دلار در ساعت درآمد دارند و این عدد بیش از دوبرابر حداقل دستمزدی است که دولت تعیین کرده. پیش‌تر به کنگره گفته‌ایم حداقل دستمزد تعیین‌شده را افزایش دهد.

بزوس در بین سخنانش گفت آمازون بیش از ۷۰۰ میلیون دلار برای آموزش کارمندانش هزینه می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت باعث ایجاد تقریبا ۷۰۰،۰۰۰ شغل غیرمستقیم در حوزه‌هایی نظیر ساخت‌و‌ساز شده است. 

تیم کوک در حال تفکر / Tim Cook

اپل: سیاست‌های ما در قبال اپ‌استور، عادلانه است

یکی از دلایل اصلی حضور تیم کوک در مجلس نمایندگان آمریکا انتقادهایی است که خیلی‌ها به اپ‌استور وارد می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند اپل درقبال اپ‌استور، سیاست‌هایی ضدرقابتی دارد و اپل بدون ذکر دلیلی خاص بسیاری از اپلیکیشن‌ها را از روی پلتفرم برمی‌دارد. اوایل مرداد، برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، مجددا اپل را به نقض قوانین ضدانحصار متهم کرد. ظاهرا مجلس نمایندگان پیش از دعوت مدیران عامل شرکت‌های بزرگ برای حضور در جلسه‌ی جدید، رئیس مایکروسافت را فراخوانده تا نظر او را در‌این‌باره جویا شود. مایکروسافت سال‌ها پیش با مشکلی مشابه مواجه و درنهایت به نقض قوانین ضدانحصار متهم شد. برد اسمیت در سخنانش مدعی شد اپل قوانینی ضدرقابتی برای اپ‌استور وضع کرده است. 

تیم کوک به‌خوبی می‌داند در نشست پیش ‌رو با اعضای مجلس نمایندگان، باید سؤالات زیادی درباره‌ی اپ‌استور پاسخ دهد. کوک می‌گوید خط‌مشی اپل برای اپ‌استور به‌صورت یکسان برای تمامی توسعه‌دهندگان اجرا می‌شود و هیچ توسعه‌دهنده‌ای از این قوانین مستنثی نیست و اپل تجربه‌ی کاربری باکیفیت و قابل‌اتکا و امن را به کاربران اپ‌استور ارائه می‌دهد.

اپل ۳۰ درصد از درآمدی که توسعه‌دهندگان از اپلیکیشن کسب می‌کنند، برای خود برمی‌دارد. یکی از انتقادهای اصلی‌ به اپ‌استور، همین سیاست است. درواقع، از هر خریدی که درون اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود، اپل ۳۰ درصد سهم را برمی‌دارد. این یعنی برای مثال اگر مردم ازطریق اپلیکیشن‌های iOS مایکروسافت بخواهند اشتراک سرویس مایکروسافت ۳۶۵ تهیه کنند، ردموندی‌ها باید ۳۰ درصد از درآمدی را به اپل بدهند که از این طریق از هر کاربر کسب می‌کنند. تیم کوک ادعا می‌کند مبلغی که اپل از درآمد توسعه‌دهندگان برمی‌دارد، کمتر از رقبای فعلی و سرویس‌هایی است که پیش از آغاز به ‌کار اپ‌استور فعالیت می‌کرده‌اند.

تیم کوک درباره‌ی اپ‌استور می‌گوید:

پس از شروع ‌کار با ۵۰۰ اپلیکیشن، امروزه اپ‌استور میزبان بیش از ۱٫۷ میلیون اپلیکیشن است که صرفا ۶۰ عدد از آن‌ها جزو نرم‌افزارهای اپل حساب می‌شوند. واضح بگویم اگر اپل را دربان به‌حساب می‌آورید، بهتر است بدانید کاری که انجام داده‌ایم، این است که در را بازتر کرده‌ایم. می‌خواهیم هر اپلیکیشنی که می‌توانیم، به اپ‌استور اضافه کنیم؛ نه اینکه آن‌ها را از فروشگاه خود دور نگه داریم.
مارک زاکربرگ / Mark Zuckerberg در حال سخنرانی

فیسبوک: رقبا را تصاحب نمی‌کنیم؛‌ بلکه خودمان آن‌ها را به رقیب تبدیل می‌کنیم

یکی از بخش‌های بسیار جالب بیانیه‌ی افتتاحیه‌ی مارک زاکربرگ به جایی مربوط می‌شود که او از خرید شرکت‌های دیگر به‌دست فیسبوک دفاع می‌کند. منتقدان مدعی هستند فیسبوک هنگام احساس خطر رقبا را تصاحب و آن‌ها را در خود ادغام می‌کند تا بتواند تسلط خود را بر بازار نگه دارد. این کار خلاف قوانین آنتی‌تراست آمریکا است. یکی از انتقاد‌های مهم مطرح‌شده، تصاحب شرکت‌های اینستاگرام و واتساپ به‌دست فیسبوک است. برخی از منتقدان می‌گویند تصاحب اینستاگرام و واتساپ، فیسبوک را قادر ساخته رقبای نوظهورش را ببلعد و بازار را زیرسلطه‌ی خود نگه دارد. بااین‌حال، زاکربرگ می‌گوید اینستاگرام و واتساپ صرفا به این دلیل به سرویس‌هایی موفق تبدیل شده‌اند که به منابع فیسبوک دسترسی داشتند.

در بخشی از سخنان زاکربرگ می‌خوانیم:

پس از تصاحب اینستاگرام، این شبکه‌ی اجتماعی از کمک لازم برای تثبیت زیرساخت‌های خود و کنترل محتوای اسپم بهره‌مند شد. همچنین، اینستاگرام توانست به سیستم تبلیغاتی سلف‌سرویس فیسبوک متصل شود و مزیت‌های زیادی به پلتفرم خود تزریق کند. اینستاگرام به تیم فروش فیسبوک و البته روابط ایجادشده درزمینه‌ی تبلیغات دسترسی پیدا کرد تا با استفاده از آن‌ها درآمدهای خود را افزایش دهد. افزون‌براین، اینستاگرام موفق شد سرویس‌هایی نظیر IG Direct و IG Video بسازد که برای توسعه‌ی هر دو از فناوری‌ها و زیرساخت‌های فیسبوک بهره گرفته شده است. واتساپ پس از فروش به فیسبوک، اپلیکیشنی پولی بود که به‌دلیل ارائه‌ی پلتفرمی برای ارتباط امن شناخته می‌شد. با همکاری هم تلاش‌های بیشتری برای هدف اصلی واتساپ انجام دادیم و رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) را روی کار آوردیم و این پلتفرم را رایگان کردیم. همچنین، واتساپ توانسته است سرویس‌هایی نظیر تماس صوتی و ویدئویی عرضه کند که همگی با استفاده از مجموعه‌فناوری‌های فیسبوک ساخته شده‌اند. مزیت‌های اشاره‌شده به‌دلیل تصاحب اینستاگرام و واتساپ به‌دست ما ارائه شده‌اند. اگر اینستاگرام و واتساپ را تصاحب نمی‌کردیم، این پلتفرم‌ها امروزه قابلیت‌هایی فعلی‌شان را نداشتند.
سوندار پیچای / Sundar Pichai در حال لبخند زدن با عینک

گوگل: سرمایه‌گذاری‌های ما باعث حفظ رقابتی‌بودن فناوری آمریکایی می‌شود

دولت ایالات متحده معتقد است چین در بازارهای بین‌المللی فناوری‌محور روزبه‌روز برجسته‌تر حضور می‌یابد. در همین زمینه، سوندار پیچای می‌گوید سرمایه‌گذاری‌های گوگل باعث حفظ رقابتی‌بودن فناوری آمریکایی می‌شود. در بخشی از بیانیه‌ی سوندار پیچای می‌خوانیم:

هرسال در بین شرکت‌های بزرگ دنیا قرار می‌گیریم که بیشترین هزینه را برای تحقیق‌و‌توسعه انجام می‌دهند. در پایان سال ۲۰۱۹، متوجه شدیم سرمایه‌گذاری‌هایمان در حوزه‌ی تحقیق‌و‌توسعه در بازه‌ی زمانی ۱۰ ساله تقریبا ۱۰ برابر بیشتر شده و از ۲٫۸ میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است. ناگفته نماند در پنج سال گذشته، بیش از ۹۰ میلیارد دلار در حوزه‌ی تحقیق‌و‌توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ازطریق این سرمایه‌گذاری‌ها، تیم‌های مهندسی‌مان به آمریکا کمک می‌کنند جایگاه خود را به‌عنوان رهبر جهانی در حوزه‌ی فناوری‌های نوظهور نظیر هوش مصنوعی و خودروهای خودران و رایانش کوانتومی تثبیت کند. برای مثال، پاییز سال گذشته‌ی میلادی تیم محققان ما حاضر در همین آمریکا نخستین تیمی بود که توانست به دستاوردی مهم در حوزه‌ی رایانش کوانتومی دست پیدا کند. کشف‌های محققان ما می‌تواند درنهایت به ایجاد انقلابی جدید در حوزه‌ی پزشکی و تولید باتری‌های کارآمدتر منتهی شود.

زومیت به‌زودی جزئیات برگزاری این جلسه‌ی مهم را نیز دراختیار شما قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات