پهپادهای شرکت همکار گوگل، کتاب‌های درسی را به دانش‌آموزان آمریکایی تحویل می‌دهند

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت Wing، همکار گوگل، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان را با استفاده از پهپادهای اختصاصی خود به دانش‌آموزان ایالات متحده تحویل می‌دهد.
تبلیغات

شرکت Wing ظاهرا ابزار و راهکاری برای تشویق دانش‌آموزان به مطالعه در تابستان پیدا کرده است. آن‌ها تصمیم دارند تا کتاب‌های کتابخانه‌ای را ازطریق پهپاد به دست دانش‌آموزان برسانند. کلی پسک، ایده‌ی اولیه‌ی این سبک از تحویل کتاب را مطرح کرد. او کتاب‌دار دبیرستان است و سال گذشته یکی از اولین مشتریان سرویس تحویل با پهپاد بود که شرکت وینگ، در کریستینبرگ راه‌اندازی کرد. شرکت وینگ، تحت مالکیت هولدینگ آلفابت قرار دارد و به‌نوعی همکار گوگل محسوب می‌شود.

پسک پس از تجربه‌ی اولیه‌ی مناسبی که در تحویل با پهپاد داشت، از وینگ درخواست کرد تا سرویس تحویل کتاب‌های کتابخانه‌ای را نیز به خدمات خود اضافه کند. شرکت نیز با پذیرش ایده‌ی او، اولین محموله‌های کتاب را در هفته‌ی پیش رو به پرواز در خواهد آورد. پسک که اکنون در مدرسه‌ی مونتگومری فعالیت می‌کند، درباره‌ی طرح و ایده‌ی جدید گفت: «من فکر می‌کنم کودکان از اینکه به‌عنوان اولین افراد، کتاب‌های کتابخانه‌ای را با پهپاد دریافت خواهند کرد، بسیار هیجان‌زده می‌شوند».

تحویل کالا با پهپاد اکنون در مناطق محدودی از ایالات متحده مجاز است

جف بزوس در سال ۲۰۱۳ در یکی از مصاحبه‌های برنامه‌ی 60Minutes ایده‌ی اولیه‌ی تحویل کالا با پهپاد را به‌صورت دموی آزمایشی مطرح کرد. از آن زمان، اکثر غول‌های فناوری تلاش می‌کنند تا نقشی در پیاده‌سازی سرویس تحویل کالا با پهپاد داشته باشند. پس از رونمایی از ایده‌ی بزوس، تعدادی از آن‌ها وارد این برنامه شدند. اکنون و با گذشت حدود هفت سال از رونمایی اولیه‌ی ایده‌ی پهپاد پستی، سرویس مذکور تنها در بخش‌های محدودی از جهان ارائه می‌شود و هنوز تا سرویسی جامع و پرطرفدار، فاصله‌ی زیادی داریم. مانع اصلی بر سر راه پیاده‌سازی گسترده‌ی این ایده، تنظیم‌گری‌های قانونی و شرایط دشوار کسب مجوز است.

از شرکت‌های پیش‌گام در تحویل کالا با پست می‌توان به پیتزافروشی زنجیره‌ای Domino اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ و در همکاری با Flirtey، تحویل پیتزا با پهپاد را در نیوزیلند اجرا کرد. البته سرویس مذکور هنوز به نیوزیلند محدود است. از شرکت‌های دیگر می‌توان UPS را نام برد که سال گذشته تأییدیه‌ی فدرال را برای تحویل محدود و آزمایشی کالا در ایالات متحده دریافت کرد.

تحویل کتاب پهپاد Wing

وینگ سال گذشته مجوز فدرال تحویل کالا با پهپاد را محدود به منطقه‌ی ویرجینیا دریافت کرد. آن‌ها در این دستاورد، آمازون پرایم را در تحویل آزمایشی عمومی کالا با پهپاد، شکست دادند. آن‌ها همچنین مجوز تحویل کالا تا ۱/۳ کیلوگرم را در هلسینکی و دو شهر استرالیا دارند. به‌هرحال آزمایش‌های اولیه به تعداد کمی از مردم محدود شده‌اند. ازطرفی توسعه‌ی فعالیت در ایالات متحده برای وینگ با چالش بزرگی به‌نام تأییدیه‌ی انجکن هوانوردی فدرال روبه‌رو است.

شرکت وینگ از ماه اکتبر سال گذشته، تحویل محدود مایحتاج خانگی و غذا را از Walgreens و تعدادی رستوران محلی شروع کرد. تحویل کالا، در منطقه‌ی کوچکی در جنوب غربی ویرجینیا انجام می‌شود که هزاران خانه را پوشش می‌دهد. کیت هاید، مدیر عملیات وینگ در ویرجینیا می‌گوید شرکتش در ماه‌های گذشته و اوج‌گیری بحران کرونا، با افزایش قابل‌توجه تقاضا از سوی مردم روبه‌رو شد. به‌هرحال اکثر مردم اکنون تلاش می‌کنند تا مایحتاج خود را به‌صورت اینترنتی خرید کرده و از حضور در مکان‌های شلوغ مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای خودداری کنند. او می‌گوید شرکتش در بهار امسال، تنها در یک هفته به رکورد ۱۰۰۰ تحویل در کل مناطق تحت پوشش در جهان رسید. هاید می‌گوید برنامه‌ی تحویل کتاب به‌صورت محدود در گذشته هم اجرا می‌شده است و طرح جدید، به‌نوعی آن را توسعه می‌دهد.

پسک ایده‌ی تحویل کتاب با پهپاد را از پاییز سال گذشته با جدیت پیگیری می‌کند و شیوع کرونا، دلیل مهمی برای اصرار بیشتر بر سرویس مذکور بود. وینگ اکنون مجوز تحویل کالا در منطقه‌ی کریستینبرگ را دارد و به همین دلیل از هفته‌ی آینده تحویل کتاب به کودکان ساکن در منطقه را شروع می‌کند. پسک همکاری نزدیکی با شرکت دارد. او سفارش‌ها را ازطریق یک گوگل فرم دریافت می‌کند و کتاب‌ها را از کتابخانه‌های موجود در منطقه، تحویل می‌گیرد. بسته‌بندی و ارسال کتاب‌ها به مرکز عملیات وینگ نیز به کمک او انجام می‌شود. پسک در بهار سال جاری علاوه بر تلاش برای تحویل کتاب با پهپاد، همکاری‌های دیگری هم با کتابخانه‌ها و مدارس انجام داد تا دانش‌آموزان در دوران بحران کرونا، از مطالعه بی‌نصیب نمانند. به‌عنوان مثال اتوبوس‌های مدرسه که در ماه‌های گذشته وظیفه‌ی تحویل صبحانه و نهار را به دانش‌آموزان هر منطقه برعهده داشتند، با همکاری کتابخانه‌های محلی کتاب هم به دانش‌آموزان تحویل می‌دادند.

اکنون و با شروع فصل تابستان، دانش‌آموزان به کتابخانه‌های مدرسه‌ای دسترسی ندارند و کتابخانه‌های عمومی نیز به‌خاطر شیوع کرونا، خدمت‌رسانی محدودتری انجام می‌دهند. برنامه‌ی جدید وینگ می‌تواند ۶۰۰ دانش‌آموز حاضر در منطقه‌ی سرویس را از نعمت مطالعه بهره‌مند کند. شاید همین برنامه بهانه‌ای شود تا سیستم تنظیم‌گری قانونی برای تحوی کالا با پهپاد هم سیاست‌ آسان‌تری را در پیش بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات