فیسبوک از عرضه‌ی ابزارهای تحلیل داده برای بررسی سطح موفقیت فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داد

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک، ابزارهای تحلیل خود را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا از آن‌ها برای بررسی موفقیت اقدام‌های فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده کنند.
تبلیغات

فیسبوک مجموعه‌ای از ابزارها را منتشر کرد که از داده‌های تجمیعی بدون هویت کاربران برای کمک به محققان بهره می‌برد. این داده‌ها به محققان کمک می‌کند تا موفقیت اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی را اندازه‌گیری کرده و همچنین مناطق احتمالی شیوع بعدی ویروس کرونا را هم پیش‌بینی کنند. ابزارهای جدید فیسبوک که به‌نام Disease Prevention Maps معرفی شدند، به‌صورت سه دیتاست تجمیعی مجزا در اختیار محققان قرار می‌گیرند که اطلاعات حرکت و تعامل افراد با یکدیگر را در اختیار محققان قرار می‌دهند.

اقدام فیسبوک در ارائه‌ی اطلاعات تجمیعی به محققان سلامت، پس از تصمیم گوگل برای ارائه‌ی داده‌های مکانی انجام می‌شود. غول موتور جست‌وجو نیز چندی پیش سرویسی را راه‌اندازی کرد که با استفاده از داده‌های مکانی تجمیعی و ناشناس، آمار جابه‌جایی و شلوغی مراکز شهری را در اختیار عموم قرار می‌دهد. ابزارهای جدید فیسبوک نیز مانند ابزارهای داده‌ای گوگل، از داده برای تحلیل حرکت جمعی مردم و ارتباط آن‌ها با یکدیگر استفاده می‌‌کند. داده‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا روندها و الگوهای حرکتی و اجتماعی تحت تأثیر از ویروس کرونا را تحلیل کنند.

فیسبوک در بیانیه‌ای پیرامون ابزارهای جدید نوشت:

ابزارهای Facebook Disease Prevention Maps با این هدف طراحی شده‌اند تا به سازمان‌های سلامت عمومی در درک محل زندگی، الگوی حرکتی و وضعیت اتصال‌های موبایلی مردم کمک کنند. چنین درکی به دانشمندان امکان می‌دهد تا تأثیر کمپین‌های سلامت عمومی و واکنش به اپیدمی‌ها را بهبود ببخشند.

یکی از دیتاست‌های فیسبوک، احتمال ارتباط مردم از یک منطقه با افراد در منطقه‌ی دیگر را نشان می‌دهد. طبق ادعای شرکت، این داده‌ها به محققان کمک می‌کند تا احتمال شیوع ویروس را در مناطق دیگر پیش‌بینی کنند. دیتاست دیگر، اطلاعاتی با جزئیات منطقه‌ای در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا حضور مردم در نزدیکی محل زندگی خود یا جابه‌جایی آن‌ها به مناطق دیگر را مشاهده و تحلیل کنند. این دیتاست با هدف اندازه‌گیری سطح موفقیت سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی طراحی شده است.

دیتاست سوم از ابزارهای فیسبوک، به‌نام Social Connectedness Index معرفی شد که روابط دوستانه و آشنایی مردم از ایالت‌ها و کشورهای گوناگون را با یکدیگر نشان می‌دهد. هدف از طراحی و عرضه‌ی دیتاست مذکور، بررسی احتمال آلوده کردن افراد توسط یکدیگر بود. درواقع فیسبوک ادعا می‌کند افرادی که با هم آشنا و دوست هستند، با احتمال بالاتری یکدیگر را به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌کنند.

تحلیل داده فیسبوک ویروس کرونا

نمونه‌ی نقشه‌ی تحلیلی از داده‌های فیسبوک

فیسبوک اهمیت حفظ حریم خصوصی افراد را در دیتاست‌های اخیر خود درک کرده و روی آن تأکید کرده است. آن‌ها در کنار اطلاع‌رسانی درباره‌ی ابزارهای تحلیل داده‌ی جدید، تأکید کردند که اقدام‌های لازم را برای حذف هویت افراد از داده‌ها انجام داده‌اند. به‌علاوه، همین دیتاست‌های ناشناس هم تنها در اختیار محققان همکار و شریک فیسبوک قرار می‌گیرند.

در بخشی از بیانیه‌ی فیسبوک پیرامون حفظ حریم خصوصی افراد در دیتاست‌های اخیر می‌خوانیم:

دیتاست‌ها تنها اطلاعات را در سطح شهری و کشوری نمایش می‌دهند و نمی‌توان هیچ الگوی شخصی را از آن‌ها استخراج کرد.

مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ هم در صفحه‌ی فیسبوک خود به اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران در جمع‌آوری دیتاست‌ها اشاره کرد:

دولت‌ها همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا از تحلیل داده با روش‌هایی جدید برای مقابله با همه‌گیری اخیر استفاده کنند. در چنین شرایطی، حفظ اصول حریم خصوصی و پیاده‌سازی سیاست‌های شفاف برای حفاظت از داده‌های مردم، اهمیت بالایی دارد.

فیسبوک تأکید می‌کند که حریم خصوصی کاربران در دیتاست‌های جدید حفظ می‌شود

فیسبوک در اقدام مشابهی دیگر، با دانشمندان مرکز تحقیقات دلفی دانشگاه کارنگی ملون همکاری می‌کند تا یک نظرسنجی بین شهروندان ایالات متحده برگزار کنند. نظرسنجی مذکور، با هدف پیدا کردن بینشی جدید برای توسعه‌ی راهکار در جهت مقابله با بحران برگزار می‌شود. در این نظرسنجی، داده‌هایی همچون نقشه‌ی تجمیعی علائم بیماری گزارش‌شده توسط افراد، طراحی می‌شود. فیسبوک می‌گوید اطلاعات شخصی افراد در نظرسنجی حفظ می‌شود و هر فرد، با یک شماره‌ی شناسایی تصادفی شناخته خواهد شد. به‌علاوه، شرکت هیچ‌گونه دسترسی به نتایج نظرسنجی ندارد.

نظرسنجی جدید فیسبوک، برای کاربران ساکن در ایالات متحده در فید خبری پلتفرم به نمایش در می‌آید. غول شبکه‌های اجتماعی می‌گوید درصورت موفق بودن نظرسنجی مذکور، نمونه‌های مشابهی را در آینده اجرا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات