گوگل تصاویر بیش از ۱۶ میلیون کیلومتر مسیر را در استریت ویو ثبت کرده است

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل در استریت ویو سرویس نقشه، ۱۶ میلیون کیلومتر مسیر تصویربرداری و نقشه‌ی ۹۸ درصد از مکان‌‌های سکونت مردم در جهان را نیز آماده کرده است.
تبلیغات

خودروی تصویریرداری استریت ویوو گوگل را می‌‌توان مهره‌ی شانس یا نماد شرکت نامید. تجهیزات تصویربرداری بزرگ روی خودرو به‌همراه لوگوی شرکت در نمای جانبی، آن را به المانی متمایز برای غول دنیای فناوری تبدیل می‌کند. اهالی مانتین ویو، ۱۲ سال پیش قابلیت Street View را به سرویس نقشه‌ی خود اضافه کردند که جهان را از نمایی خیابانی عکس‌برداری می‌کند. خودروهای عکس‌بردار گوگل از آن زمان به سفرای شرکت در سرتاسر جهان تبدیل شده‌اند؛ خودروهایی که انواع مسیرهای شهری و فضاهای آزاد را برای ثبت تصاویر نقشه‌ای طی کرده‌اند.

گوگل در گزارشی جدید، آمار فعالیت تصویربرداری برای قابلیت استریت ویو را منتشر کرد. آن‌ها بیش از ۱۶ میلیون کیلومتر مسیر (برابر با ۱۰ میلیون مایل) را برای بهبود استریت ویو تصویربرداری کرده‌اند. طبق گفته‌ی گوگل، این عدد برابر با ۴۰۰ بار گشتن به‌دور زمین است.

در ادامه‌ی گزارش گوگل می‌خوانیم که سرویس نقشه‌برداری هوایی شرکت، Google Earth، اکنون تصاویری ماهواره‌ای را از بیش از ۹۳ میلیون کیلومتر مربع (۳۶ میلیون مایل مربع) از سطح زمین، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. باتوجه به آمار جدید، گوگل موفق به نقشه‌برداری ۹۸ درصد از مساحتی شده است که مردم در آن زندگی می‌کنند.

گزارش گوگل برای اولین‌بار مقدار مساحتی را مشخص می‌کند که سرویس‌های شرکت پیموده‌اند یا نقشه‌برداری کرده‌اند. باتوجه به آمار جدید می‌توان چشم‌اندازی کلی از عملکرد سرویس گوگل مپس داشت. سرویس نقشه‌ی گوگل با بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه، در میان محبوب‌ترین محصولات شرکت قرار دارد. به‌علاوه غول موتور جست‌وجو با استفاده از همین سرویس، تبلیغات منطقه‌ای را نیز به کاربران ارائه می‌کند.

لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل، در سال ۲۰۰۴ ایده‌ی استریت ویو را برای سرویس نقشه مطرح کرد. او تصمیم داشت تا نقشه‌ای ۳۶۰ درجه از جهان آماده کند که فراتر از اتوبان‌ها و خیابان‌ها بود. ایده‌ی پیج، کوچه‌ها و مکان‌های دیدنی و مناطق کوهستانی را نیز پوشش می‌داد. گوگل برای ثبت تصاویر مورد نظر، از خودروها و همچنین کوله‌هایی مجهز به دوربین استفاده می‌کند. کوله‌ها یا توسط نیروی انسانی برای گردش در مناطق خاص استفاده می‌شوند یا در برخی موارد ویژه، آن‌ها را سوار شتر و گوسفند می‌کنند.

اتان راسل، مدیر محصول گوگل مپس در ایمیلی پیرامون تصویربرداری در استریت ویو می‌گوید:

تصویربرداری هسته‌ی همه‌ی فعالیت‌های ما را شکل می‌دهد. ما آن را به‌عنوان بنیاد کل فرایند نقشه‌برداری خود در نظر می‌گیریم.

اطلاع از آمار فعالیت گوگل در تصویربرداری از جهان فیزیکی، برای افرادی که نگران جمع‌آوری داده توسط این شرکت هستند، باعث افزایش نگرانی می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند غول موتور جست‌وجو اکنون اطلاعات زیادی درباره‌ی مردم، فعالیت‌های آن‌ها در فضای آنلاین و حتی محیط پیرامون‌شان دارد.

گوگل علاوه بر جمع‌آوری داده از فعالیت آنلاین کاربران، محیط پیرامون آن‌ها را هم به‌خوبی می‌شناسد

گوگل مانند دیگر غول‌های دنیای فناوری در زمینه‌ی فعالیت‌های جمع‌آوری داده تحت فشار جدی قرار دارد. آن‌ها سالانه ۱۴۰ میلیارد دلار به‌خاطر تبلیغات هدفمند درآمد دارند که به‌وسیله‌ی جمع‌آوری داده‌ی کاربران ممکن می‌شود. تبلیغات در گوگل مپس هم به این دسته‌ی درآمدی اضافه می‌شود. البته گوگل هیچ اطلاعات جزئی از درآمد در سرویس نقشه منتشر نمی‌کند و در پاسخ به رسانه‌ها نیز اظهارنظری ندارد.

سرویس نقشه‌ی غول موتور جست‌وجو، در گذشته انتقادهایی را برای آن‌ها به‌همراه داشت. به‌عنوان مثال آسوشیتد پرس سال گذشته گزارش داد که آن‌ها حتی پس از خاموش شدن قابلیت مکان‌یابی از سوی کاربر در گوشی هوشمند، باز هم موقعیت آن‌ها را ردگیری می‌کند. به‌علاوه اهالی مانتین ویو به‌دفعات متهم به ارائه‌ی اطلاعات مکانی افراد به سازمان‌های قانونی و آژانس‌های فدرال آمریکا شده‌اند؛ اطلاعاتی که ظاهرا برای پیدا کردن سرنخ‌های تحقیقاتی استفاده می‌شده است.

راسل در ادامه‌ی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که تصاویر نقشه‌برداری گوگل از مکان‌های عمومی به‌دست می‌آیند که مردم در هنگام عبور از خیابان یا پرواز با هواپیما نیز آن‌ها را می‌بینند. شایان ذکر است، گوگل تمامی تصاویر ماهواره‌ای خود را از شرکت‌های ثالث دریافت می‌کند.

گوگل مدتی برنامه‌های ماهواره‌ای بلندپروازنه را در نظر داشت. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ شرکت Sky Box را خریداری کردند که در زمینه‌ی تصویربرداری ماهواره‌ای با کیفیت بالا فعالیت می‌کرد. به‌علاوه آن شرکت ادعا می‌کرد که توانایی ارائه‌ی تحلیل و داده‌های هوشمندانه را از طریق تصویرهای هوایی دارد. به‌عنوان مثال آن‌ها باتوجه به ذخیره‌های نفت در یک شرکت نفتی، رویکردهای اقتصادی یک منطقه را پیش‌بینی می‌کردند. به‌هرحال گوگل این شرکت را سه سال بعد به فروش رساند و از کسب‌وکار ماهواره‌ای خارج شد.

قابلیت‌ نمای زنده

گوگل در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا سرویس نقشه را از سرویسی محدود به مسیریابی، به مجموعه‌ای برای اطلاع‌رسانی بهینه تبدیل کند. در چند ماه گذشته، قابلیت‌هایی همچون ترجمه، گزینه‌های تحویل غذا و اطلاعاتی از پرواز و رزرو هتل نیز در گوگل مپس ارائه می‌شود. البته سرویس نقشه‌ی گوگل در اغلب موارد تنها برای مسیریابی میان مکان‌ها استفاده می‌شود. به‌همین دلیل اطلاعاتی شامل جزئیات خارجی یک ساختمان یا توپوگرافی یک منطقه، اهمیت بالایی در آن دارد.

واقعیت افزوده در Live View به جهت‌یابی بهتر کمک می‌کند

گوگل برای نشان دادن مخازن عظیم تصاویر نقشه‌برداری خود، قابلیتی به‌نام نمای زنده (Live View) را معرفی می‌کند. ابزار مذکور از واقعیت افزوده برای نشان دادن مسیرهای حرکت در اپلیکیشن استفاده می‌کند. نمای زنده به کاربر کمک می‌کند تا از چالش قبلی نقطه‌ی آبی گوگل مپس خارج شود. همان‌طور که می‌دانید در جهت‌یابی مسیر با استفاده از نقطه‌ی آبی مشهور گوگل مپس، باید چند بار چرخش را امتحان کنید تا مسیر صحیح پیدا شود. در نمای زنده، اپلیکیشن دوربین گوشی به کار گرفته شده و مسیر، با فلش‌های راهنما نمایش داده می‌شود.

قابلیت نمای زنده برای عملکرد بهتر نیاز به بهینه‌سازی‌های فراتر از GPS گوشی داشت. درواقع GPS در گوشی‌های هوشمند هیچ‌گاه دقت کافی را برای جهت‌یابی ارائه نمی‌کند. گوگل در سرویس جدید از میلیاردها تصویر استریت ویو استفاده کرده و آن‌ها را با داده‌های گوشی شما مقایسه می‌کند. همین مقایسه منجر به ارائه‌ی مسیر صحیح می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای گوگل علاوه بر کاربرد در سرویس نقشه، مزایای دیگری نیز دارند. رسانه‌ی CNET سه سال پیش گروهی را به آنگولا اعزام کرد تا یک بررسی کلی روی نقشی فناوری در پاکسازی میدان‌های مین داشته باشند؛ میدان‌هایی که به‌خاطر چند دهه جنگ داخلی در کشور ایجاد شدند. سازمان Halo در بریتانیا، یکی از سازمان‌های غیرانتفاعی است که پاک‌سازی زمین‌های مین‌گذاری شده را بر عهده دارد. آن‌ها از تصاویر هوایی Google Earth برای شناسایی میدان‌های مین استفاده می‌کنند. خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا نیز در این سازمان غیرانتفاعی مشارکت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات