آمازون به‌صورت رسمی به قرارداد وزارت دفاع آمریکا با مایکروسافت اعتراض کرد

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت چندی پیش در مناقصه‌ای به‌نام JEDI موفق به عقد قرارداد با وزارت دفاع آمریکا شد که اکنون خدمات ابری آمازون به آن اعتراض دارد.
تبلیغات

مایکروسافت و آمازون AWS برای عقد قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خدمات ابری با وزارت دفاع آمریکا با هم رقابت داشتند که در ماه اکتبر، خبر پیروزی ردموندی‌ها منتشر شد. اکنون آمازون اعتراض رسمی خود را نسبت به پیروزی رقیب، به مقام‌های مسئول اعلام کرده است. فدرال تایمز گزاش داد که AWS در تصمیمی سازمانی، اسناد لازم را برای به چالش کشیدن قرارداد JEDI (مخفف Joint Enterprise Defense Infrastructure) فراهم کرده است.

فدرال تایمز در گزارشی ویدئویی اعلام کرد که اسناد اعتراض به قرارداد JEDI، جمعه‌ی گذشته ارسال شده‌اند و اکنون خبر عمومی آن توسط خود آمازون اعلام شد. رسانه‌ی دیگر به‌نام فدزکوپ هم ارسال اسناد را در تاریخ هشتم نوامبر تأیید می‌کند. اسناد اعتراض، به دادگاه دعواهای حقوقی فدرال ارسال شده‌اند. فدرال تایمز ادعا می‌کند آمازون به‌دنبال فشار بر دولت است تا جزئیات رخدادهای عقد قرارداد JEDI را فاش کند. رسانه‌ی ZDNet برای شفاف‌سازی رخدادهای پیش‌آمده تماسی با مسئولان آمازون داشت. سخنگوی این شرکت در پاسخ، بیانیه‌ای شامل متن زیر ارسال کرد:

AWS تخصص و کیفیت منحصربه‌فرد لازم را برای تأمین نیازهای فناوری نظامی ایالات متحد‌ه‌ی آمریکا دارد و به پشتیبانی از رویکردهای مدرن‌سازی در وزارت دفاع متعهد می‌ماند. ما همچنین اعتقاد داریم که رویکرد دولت و رهبران در سرنوشت کشور اهمیت زیادی دارد؛ درنتیجه آن‌ها باید نیازهای خود را به‌گونه‌ای عینی و به دور از جهت‌گیری‌ها و تأثیرهای سیاسی تأمین کنند. جنبه‌های متعددی از فرایند اعتبارسنجی JEDI شامل کمبودهای کاملا مشخص، خطاهای متعدد و تعصب بی‌تردید بود. بررسی و برطرف کردن این موارد، اهمیت زیادی دارد.
پنتاگون

بسیاری از کارشناسان، آمازون را برنده‌ی احتمالی مناقصه می‌دانستند

بسیاری از کاربران و کارشناسان، در جریان مناقصه برای قرارداد JEDI،‌ آمازون را به‌عنوان پیروز پیش‌بینی می‌کردند. در مراحل پایانی، آمازون و مایکروسافت به‌عنوان رقبای اصلی انتخاب شدند. شایان ذکر است غول‌هایی همچون گوگل، اوراکل و IBM در مراحل قبلی حذف شده بودند. در ماه اوت سال جاری میلادی، پنتاگون فرایند پروژه‌ی JEDI را متوقف کرد. یکی از دلایل توقف، چالش‌هایی بود که رئیس‌جمهور آمریکا، برای پروژه‌ ایجاد کرده بود. او از تداخل احتمالی منافع در فرایند انتخاب پیمانکار JEDI صحبت کرده بود. به‌هرحال ترامپ از مدت‌ها پیش با جف بزوس، مدیرعامل آمازون، درگیری‌هایی را داشت و او را به‌خاطر مالکیت واشنگتن پست، به چشم یک مشکل سیاسی می‌دید.

قرارداد JEDI با هدف جایگزینی سیستم‌‌های قدیمی وزارت دفاع آمریکا با سرویس‌های جدیدتر ابری انجام می‌شود. JEDI Cloud سرویس‌های تجاری سازمانی IaaS (زیرساخت به‌عنوان سرویس) و PaaS (پلتفرم به‌عنوان سرویس) را برای وزارت دفاع آمریکا و بسیاری از شرکای تجاری آن‌ها فراهم می‌کند. همان‌طور که گفته شد، ارزش قرارداد مذکور حدود ۱۰ میلیارد دلار در مدت ۱۰ سال تخمین زده می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات