اوبر از پهپاد جدیدی با طراحی ظاهری متفاوت برای تحویل غذا رونمایی کرد

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اوبر از جدیدترین پهپاد خود با پروانه‌‌های چرخان برای افزایش سرعت و بهبود حرکت در محورهای افقی و عمودی برای تحویل مواد غذایی رونمایی کرد.
تبلیغات

مهرماه سال گذشته گفته شد که اوبر در حال مذاکره برای خرید استارتاپ تحویل غذا است. استارتاپ دلیورو (Deliveroo) درواقع یکی از بزرگ‌ترین رقبای بین‌المللی سرویس تحویل غذای اوبر یعنی Uber Eats محسوب می‌شود. کاملا مشخص است که اوبر تلاش‌های خود را در زمینه‌ی بهبود خدمات تحویل مواد غذایی در سال ۲۰۱۹ دو برابر کرده است.

آخرین اخبار حاکی از آن است که اوبر در حال تست سرویس جدید تحویل مواد غذایی ازطریق پهپاد برای Uber Eats در سن‌دیگو برای بهره‌برداری در سال ۲۰۲۰ است. برای محقق‌ساختن این هدف، اوبر از پهپاد جدیدی با طراحی متفاوت رونمایی کرده که مجهز به پروانه‌های چرخان و ۶ روتور است. طراحی جدید به پهپاد کمک می‌کند تا بتواند به‌راحتی در راستای عمودی از زمین اوج بگیرد و در راستای افقی راحت‌تر از قبل حرکت کند.

پهپاد اوبر

ویژگی چرخش پروانه‌ها که در پهپاد جدید از آن استفاده شده، پیش‌تر در نمونه‌های اولیه‌ی خودروهای پرنده دیده شده است ولی به‌ندرت در پهپادها از چنین طراحی استفاده می‌شود. اوبر در مورد طراحی جدید پهپاد توضیح می‌دهد که روتورها برای برخاستن و فرود آمدن در راستای محور عمودی کاربرد دارند. همچنین در طراحی جدید، پهپاد می‌تواند با سرعت بالاتر و به‌صورت کارآمدتری در جهت محور افقی نیز حرکت کند.

پروانه‌های چرخان پهپاد شباهت زیادی به پهپادی که توسط مارک مور، یکی از محققان ناسا  طراحی شده بود دارد. مور که متخصص هواپیماهای «عمودپرواز» (VTOL) است، پهپاد خود را به‌عنوان نمونه‌ای از تاکسی‌های پرنده طراحی کرده بود. طراحی و توسعه‌ی پهپاد و تاکسی‌های هوایی بخشی از پروژه‌ی Uber Elevate را تشکیل می‌دهند. اوبر به‌صورت جدی درتلاش است تا سامانه‌ی حمل‌و نقل هوایی را برای ارائه‌ی خدمات راه‌اندازی کند. اردیبهشت‌ماه سال گذشته گفته شد که اوبر و ناسا در حال ساخت تاکسی پرنده هستند. در همان مقطع زمانی، طرح مفهومی eVTOL، تاکسی هوایی آینده رونمایی شد. در ادامه و در خردادماه سال جاری گفته شد که اوبر تاکسی‌های پرنده را در ملبورن هم آزمایش می‌کند. اوبر در تلاش است تا تاکسی‌های پرنده‌ی خود را در سال ۲۰۲۰ مورد آزمایش قرار دهد؛ احتمالا در سال ۲۰۲۳ شاهد بهره‌برداری تجاری از تاکسی‌های پرنده خواهیم بود.

براساس اعلام اوبر، ظرفیت حمل مواد غذایی پهپاد جدید یک وعده‌ی غذایی برای دو نفر است. پهپادهای اوبر پیش‌تر مراحل تست و تأیید طراحی را پشت سر گذاشته‌اند و انتظار می‌رود تا پایان سال بتوانند برای تحویل مواد غذایی بهره‌برداری شوند. اوایل سال جاری، اداره هوانوردی فدرال به اوبر چراغ سبز نشان داد تا بتواند پهپادهای تحویل مواد غذایی خود را در سن‌دیگو آزمایش کند.

پهپادهای اوبر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در عرض ۸ دقیقه مواد غذایی را بارگیری و تحویل مشتری می‌کنند. به‌منظور رعایت قوانین پهپادها، ارتفاع هر پرواز نباید بیشتر از ۴۰۰ فوت (۱۲۱/۹۲ متر) باشد. کل مسافت پرواز بدون تحویل مواد غذایی ۱۸ مایل (۲۸/۹ کیلومتر) و در صورت تحویل مواد غذایی، کل مسافتی که پهپاد می‌تواند طی کند برابر ۱۲ مایل (۱۹/۳ کیلومتر) خواهد بود. پهپادهای اوبر می‌توانند حداکثر تا سرعت باد ۳۰ مایل در ساعت (۴۸/۲ کیلومتربرساعت) پرواز کنند. 

به‌نظر می‌رسد، پهپادهای تحویل مواد غذایی از یک ایده‌ی مفهومی صرف، درحال تبدیل‌شدن به وسایل حمل‌ونقل واقعی می‌شوند. هفته‌ی گذشته نیز Alphabet  Wing، نخستین پهپاد تحویل مواد غذایی خود را در ویرجینیا معرفی کرد. شرکت‌های بزرگ دیگری همچون آمازون و UPS نیز در مراحل اولیه‌ی تست پهپادهای خود هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات