فیسبوک و گوگل احتمالا به ارائه ارزش داده‌های کاربران مجبور می‌شوند

سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری را قانون‌گذاران به‌شدت بررسی می‌کنند؛ ازاین‌رو، این شرکت‌ها باید تغییراتی اساسی در رویکردهای خود لحاظ کنند.
تبلیغات

سناتورهای آمریکایی مارک وارنر و جاش هالی، پیش‌نویس قانونی را ارائه کرده‌اند که شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و فیسبوک را به پاسخ‌گویی درباره‌ی ارزش داده‌های کاربران وادار می‌کند. درصورت تصویب این قانون، شرکت‌ها ملزم می‌شوند ارزش داده‌های دراختیار از کاربران را به آن‌ها اعلام کنند. سرویس رسانه‌ای Axios اولین‌بار خبر قانون احتمالی را منتشر کرد. پیشنهاد مذکور با عنوان طولانی Designing Accounting Safeguards to Help Broaden Oversight and Regulation on Data Axt مطرح شد که به‌اختصار DASHBOARD نامیده می‌شود.

پیشنهاد سناتورهای آمریکایی شبکه‌های اجتماعی بزرگ و موتورهای جست‌وجو را به ارائه‌ی گزارشی از اطلاعات جمع‌آوری‌شده مجبور می‌کند. آن‌ها باید در دوره‌های ۹۰ روزه، گزارشی به تک‌تک کاربران خود ارسال کنند که شامل جزئیات داده‌های جمع‌آوری‌شده و ارزش آن‌ها خواهد بود.

قیمت‌گذاری داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران احتمالا برای شرکت‌ها آسان نخواهد بود. آن‌ها تاکنون چنین روندها و مسئولیت‌هایی نداشته‌اند و به‌احتمال زیاد راهکاری هم برای محاسبه ندارند؛ به‌همین‌دلیل، احتمالا طرح مذکور با مخالفت‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. وارنر در مصاحبه‌ای درباره‌ی طرح قانونی‌اش گفت داده‌هایی همچون سن و موقعیت و وضعیت رابطه‌ی شخصی ارزشی حدود پنج دلار برای هر کاربر در هر ماه دارد. او ارزش داده‌های دیگر را بیش‌ از‌ این مقدار دانست.

امروزه، همه‌ی کاربران می‌دانند شرکت‌هایی همچون گوگل و فیسبوک اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کنند تا با فروش تبلیغات هدفمند، درآمدهای میلیارددلاری به‌دست بیاورند. دراین‌میان، بحران‌های بزرگ دنیای فناوری همچون کمبریج آنالاتیکا نشان داد فرایندهای جمع‌آوری و بهره‌برداری از داده‌ها احتمال سوءاستفاده‌ی زیادی دارند.

سناتور مارک وارنر

سناتور مارک وارنر

وارنر در مصاحبه‌ای درباره‌ی طرح پیشنهادی گفت:

این شرکت‌ها حجم بسیار زیادی داده از ما جمع‌آوری می‌کنند. اگر کاربر همیشگی فیسبوک باشید، احتمالا آن شرکت حتی بیش از دولت ایالات متحده از شما اطلاعات دارد. مردم درباره‌ی دو موضوع اطلاع ندارند: یکی اینکه چه داده‌هایی جمع‌آوری می‌شود و دیگری ارزش داده‌های جمع‌آوری‌شده نیز مشخص نیست.

کمبریج آنالاتیکا نشان داد فرایندهای جمع‌آوری و بهره‌برداری از داده‌ها احتمال سوءاستفاده‌ی زیادی دارند

وارنر سناتور دموکراتی است که به‌عنوان معاون Select Comittee on Intelligence هم فعالیت می‌کند. هالی، عضو حزب جمهوری‌خواه، سناتور دیگری است که در طرح پیشنهادی با وارنر همکاری می‌کند. هالی هفته‌ی گذشته مدارک متعددی عرضه کرد که احتمالا حفاظت قانونی از شرکت‌های فناوری مبنی‌بر مسئولیت‌نداشتن آن‌ها بر داده‌های منتشرشده‌ی کاربران را لغو خواهد کرد.

در گزارش منتشرشده آمده است شرکت‌هایی با آمار کاربران ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، هدف قانون احتمالی DASHBOARD خواهند بود؛ درنتیجه، شرکت‌هایی همچون گوگل، فیسبوک، توییتر و آمازون قطعا هدف قرار می‌گیرند. درصورت تصویب قانون، شرکت‌ها باید به‌صورت سالانه هم گزارش ارزش داده‌های جمع‌آوری‌شده را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات