لنوو PC تاشدنی ThinkPad X1 را به‌نمایش گذاشت

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
تصاویر و ویدئویی از اولین PC تاشدنی جهان با نام تجاری ThinkPad X1 لنوو با نمایشگر تاشدنی ۱۳.۳ اینچی تاشدنی مشاهده شد. پی‌سی تاشدنی لنوو سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شود.
تبلیغات

یکی از فناوری‌هایی که این روزها توجه رسانه‌ها و کاربران را به‌خود معطوف کرده و موج جدیدی از توسعه‌ی دستگاه‌های مختلف را به‌‌راه انداخته، فناوری دستگاه‌های تاشدنی است. ظاهرا موج طراحی و توسعه‌ی دستگاه‌های تاشدنی نه‌تنها متوقف نشده؛ بلکه در‌حال‌گسترش است و ظاهرا برنامه‌ای برای متوقف‌کردن این موج نیز در نظر گرفته نشده است. 

براساس آخرین اخبار، لنوو، اولین PC تاشدنی جهان را به‌نمایش گذاشته است. پی‌سی تاشدنی لنوو نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه ThinkPad است که نمایشگرش همانند گوشی‌های هوشمند تاشدنی تا می‌شود. البته، لنوو فقط نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه تاشدنی خود را به‌نمایش گذاشته است. نزدیک به سه سال است که لنوو مشغول ساخت پی‌سی تاشدنی است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، با نام تجاری ThinkPad X1 به بازار معرفی و عرضه شود. PC تاشدنی لنوو لپ‌تاپی تاشدنی محسوب می‌شود و تبلت نیست.

پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1

شاید این سؤال پیش بیاید که چرا لنوو تصمیم گرفته پی‌سی تاشدنی بسازد؟ پاسخ این سؤال بیشتر به قابلیت حمل‌و‌نقل دستگاه مربوط می‌شود. شرکت‌هایی همچون سامسونگ و هواوی، گوشی هوشمند تاشدنی خود را با هدف معرفی دستگاهی با ابعاد گوشی هوشمند، ولی با نمایشگر بزرگ‌تر به بازار عرضه کردند. بااین‌حال، به‌نظر می‌‌رسد لنوو هدف دیگری دنبال می‌کند و قصد دارد ThinkPad تاشدنی ابعاد کوچک‌تری درمقایسه‌با پی‌سی‌های فعلی داشته باشد.

درنتیجه، PC تاشدنی لنوو با نمایشگر ۱۳.۳ اینچی OLED با نسبت تصویر ۴ به ۳ و رزولوشن 2K، در حالت غیرگسترده ابعاد کوچک‌تری درمقایسه‌با پی‌سی‌های معمول بازار خواهد داشت. نمونه‌ی اولیه‌ی پی‌سی‌ تاشدنی لنوو به‌صورت دقیق وزن نشده؛ اما لنوو ادعا می‌کند دستگاه جدید وزنی سبک‌تر از ۲ پوند برابر ۹۰۷ گرم خواهد داشت. عرضه‌ی دستگاهی تاشدنی با ابعاد تقریبی یک کتاب و هم‌وزن کتاب‌های هری‌ پاتر، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1

نمایشگر دستگاه از نوع تاشدنی است و سیستم با سیستم‌عامل ویندوز و نمایشگر لمسی کار می‌کند. ابعاد دستگاه در حالت غیرگسترده از لپ‌تاپی ۱۳ اینچی کوچک‌تر است. بی‌شک باتوجه‌به اینکه پی‌سی‌ تاشدنی لنوو هنوز مراحل تولید خود را طی می‌کند، توسعه‌ی بخش سخت‌افزاری دستگاه هنوز تکمیل نشده است. در تصاویر منتشرشده از پی‌سی تاشدنی لنوو، تنها نمایشگر تاشدنی به‌خوبی نشان داده شده و مکانیزم قسمت تاشوی دستگاه به‌‌طوردقیق در تصاویر مشاهده‌کردنی نیست.

پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1

پی‌سی تاشدنی لنوو به‌شکل‌های مختلفی کاربردی است؛ مثلا کاربران می‌توانند این دستگاه را به‌صورت تبلت یا در فرم‌فکتور کتاب استفاده کنند و دستگاه در زاویه‌های مختلفی قابلیت گسترده‌شدن دارد. همچنین، این محصول قابلیت پشتیبانی از صفحه‌کلید بی‌سیم و کیبود لمسی را دارد. کاربران می‌توانند دستگاه را روی لبه‌ی آن در فرم‌فکتور لپ‌تاپ سنّتی به‌حالت ایستاده به‌کار گیرند.

پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1

هنوز اطلاعات کامل و دقیقی درباره‌ی مشخصات PC تاشدنی لنوو منتشر نشده؛ ولی اما به‌نظر می‌رسد لنوو دستگاه تاشدنی خود را با سیستم‌عامل ویندوز و CPU اینتل به بازار عرضه خواهد کرد. همچنین، اطلاعات بیشتری از ظرفیت حافظه‌ی رم و باتری دستگاه منتشر نشده است. انتظار می‌رود دستگاه قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد و از قلم Wacom پشتیبانی کند که به قسمت جلویی دستگاه وصل می‌شود. قلم ازطریق پورت USB-C شارژ می‌شود. نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه فاقد جک هدفون است و باید ببینیم در آینده، تصمیم نهایی لنوو برای جک هدفون چه خواهد بود. 

پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1
پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1
پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1
پی‌سی تاشدنی ThinkPad X1

همان‌طورکه گفته شد، فناوری دستگاه‌های تاشدنی در‌حال‌توسعه‌ است. اول اسفند، گلکسی فولد، گوشی تاشدنی سامسونگ، معرفی و به‌فاصله‌ی کوتاهی، نمایشگر گلکسی فولد دچار مشکل شد. لنوو اعلام کرده در حال تولید دستگاهی تاشدنی است که مشکلات دستگاه‌های تاشدنی دیگر بازار را نداشته باشد. به‌همین‌منظور، آزمایش‌های بیشتری برای قسمت تاشدنی دستگاه در نظر گرفته تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. لنوو قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ و زمان معرفی دستگاه، هرگونه باگ دستگاه تاشدنی خود را حل کند. شایان ذکر است تاریخ رونمایی و قیمت پی‌سی تاشدنی دستگاه مشخص نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات