راهنمای خدمات پورتال سازمان رگولاتوری؛ از پیگیری وضعیت اینترنت تا شکایت درباره تشعشعات

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خدمات الکترونیک مختلفی ارئه می‌دهد؛ از درخواست مجوز برای خدمات تا پیگیری شکایت از پیامک‌های انبوه.
تبلیغات

پیگیری وضعیت اینترنت در جایی که می‌خواهید، ثبت و پاسخگویی به شکایت‌ها، پیگیری نگرانی‌ها درباره تشعشعات آنتن‌های مخابراتی و درخواست مجوز برای دفتر پیشخوان؛ این‌ها بخشی از خدماتی است که از طریق پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سامانه‌های زیرمجموعه‌ی آن در دسترس قرار دارد. «زومیت» در مطلب پیش رو خدمات وبسایت این سازمان را معرفی می‌کند و روش استفاده از آن‌ها را توضیح می‌دهد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ با تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و اداره‌کل ارتباطات رادیوئی تأسیس شد تا به‌عنوان بازوی نظارتی رگولاتوری، زمینه رقابتی شدن بازار خدمات مخابراتی را فراهم و به بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی کمک کند.

شبکه دسترسی فیبر نوری، سامانه نت‌سنج‌ پلاس، ۱۹۵، ترابردپذیری، رجیستری و سلب امتیاز سیم‌کارت بخشی از خدمات پرکاربرد این وبسایت است.

خدمات پرکاربرد وبسایت سازمان رگولاتوری

پیگیری وضعیت اینترنت در نت‌سنج‌پلاس

سامانه نت‌سنج پلاس که پوشش، کیفیت و تعرفه اینترنت در سراسر کشور را نشان می‌دهد، یکی از بخش‌های زیرمجموعه وبسایت سازمان تنظیم مقررات است که در حال حاضر نسخه‌ی آزمایشی آن قابل استفاده است.

با استفاده از نت‌سنج که در واقع سامانه‌ای برای پایش عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت است، می‌توانید به‌صورت آنلاین وضعیت اینترنت سرویس‌دهنده‌های مختلف را در نقطه‌ای که در نظر دارید پیگیری کنید؛ یعنی بدانید که بیشترین شکایت در منطقه و محله‌ی مورد نظر شما مربوط به کدام شرکت است.

برای استفاده از این خدمات از طریق وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد سامانه‌ی نت‌سنج پلاس شوید. 

۲. منطقه‌ی مورد نظر را روی نقشه پیدا و با یک کلیک ثبت کنید.

۳. در کادر اول سرویس ارائه‌دهنده اینترنت را مشخص کنید که یکی از این موارد است: اینترنت تلفن همراه، اینترنت پرسرعت (ADSL) و TD-LTE.

۴. در کادر دوم اپراتور مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

۵. سه وضعیت پوشش، کیفیت اینترنت و شکایات در پایین نوار آدرس شما دیده می‌شود. 

سامانه نت‌سنج پلاس

در نسخه‌ی آزمایشی نت‌سنج می‌توانید می‌توانید روی دکمه‌ی نارنجی «بازخورد» بزنید و نظرتان را درباره این سامانه بنویسید. 

۱۹۵؛ سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات 

استفاده از سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) برای ثبت و پیگیری شکایت نیازمند ثبت‌ نام و ورود به پنل کاربری است.

سامانه ۱۹۵، ثبت شکایت و پاسخگویی
  • ثبت شکایت

برای ثبت شکایت خود باید مراحل احراز هویت، مکان سرویس، موضوع شکایت و اطلاعات تماس را طی کنید: 

۱. با ورود به سامانه ۱۹۵، روی گزینه‌ی ثبت شکایت کلیک کنید و با وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و کد امنیتی که در تصویر آمده، روی «درخواست کد تأیید» بزنید و به مرحله‌ی بعد بروید.

نکته‌ها:

زبان کیبورد شما باید انگلیسی باشد.

کد تأیید ثبت‌ درخواست به شماره شما پیامک می‌شود و مدت اعتبار آن ۲ دقیقه است.

پس از وارد کردن کد تأیید باید بار دیگر کد امنیتی جدید را در کادر مورد نظر وارد کنید.

اگر از اتباع خارجی هستید، تیک این گزینه را بزنید. 

۲. نقشه‌ی ایران با تمام جزئیاتش پیش روی شما قرار می‌گیرد. برای یافتن شهر مورد نظر می‌توانید نام شهر یا استان خود را در کادر بالا بنویسید  و با زوم کردن در آدرس دقیق شوید. 

نکته: در این بخش آدرس را به دقت انتخاب کنید و بدانید که فشردن دکمه‌ی Backspace کیبورد، شما را به صفحه‌ی اول سامانه برمی‌گرداند.

با انتخاب آدرس روی نقشه، روی «انتخاب محل شکایت/دفتر پست یا پیشخوان» کلیک کنید.

آدرسی که ثبت کرده‌اید با یک «اخطار» پیش روی شما ظاهر می‌شود. اگر به اصلاح نیاز دارد، روی «مرحله‌ی قبل» کلیک کنید.

مرحله احراز هویت در سامانه ۱۹۵ سازمان رگولاتوری
مرحله اول
مکان سرویس مورد شکایت در سامانه ۱۹۵
مرحله دوم
موقعیت مکانی در سامانه ۱۹۵
مرحله دوم

حالا می‌توانید درباره‌ی این دسته‌بندی‌ها شکایت خود را ثبت کنید:

-اینترنت             -تلفن ثابت            -تلفن همراه          -خدمات پستی      -تشعشعات

با انتخاب یکی از موارد بالا، اطلاعات شکایت خود را ثبت کنید.

به‌طور مثال برای مشکل آنتن‌دهی می‌توانید مثل تصویر زیر اطلاعات خود را ثبت کنید و کمی منتظر باشید تا اپراتور مورد نظر با شما تماس بگیرد و اقدامات لازم برای برطرف شدن مشکل پیگیری شود:

شکایت درباره آنتن‌دهی ایرانسل در سامانه ۱۹۵ رگولاتوری

مشکلاتی مثل پژواک یا هم‌شنوایی، خط روی خط در مکالمات، نحوه‌ی محاسبه هزینه مکالمه داخلی و بین‌الملل یا کدهای اضطراری رایگان و شکایت درباره طرح‌های تشویقی و بسته‌های مکالمه و غیره را می‌توانید در این بخش مطرح کنید.

اگر درباه تشعشعات آنتن‌های مخابراتی نگرانی دارید هم می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی مربوطه اطلاعات شکایت خود را وارد کنید. و مثل طرح شکایت درباره‌ی دسته‌های دیگر، در مرحله‌ی بعد اطلاعات تکمیلی را وارد کنید و در صورت لزوم سند یا تصویر را هم به درخواست خود ضمیمه کنید. 

در مرحله‌ی بعد با وارد کردن نام، نام خانوادگی و آدرس اطلاعات تماس خود را تکمیل کنید. در نهایت پس از نوشتن متن شکایت خود و وارد کردن کد امنیتی روی «ثبت شکایت» کلیک کنید. بعد از اینکه اطلاعات شما با موفقیت در سامانه ثبت شد، یک کد پیگیری به شما داده می‌شود که برای پیگیری شکایت خود باید آن را نزد خود نگه دارید. 

پیگیری شکایت‌ها هم در صفحه‌ی اصلی از طریق «پیگیری شکایت» انجام می‌شود. از طرف دیگر گزینه‌ی «رؤیت شکایات سایر مشترکین» شما را به سامانه نت‌سنج پلاس می‌برد. 

دیگر راه‌های ثبت شکایت از صوت یا پیامک‌های انبوه مزاحم تبلیغاتی:

-شماره‌ی مورد نظر را به سرشماره‌ی ۱۹۵ پیامک کنید. 

-می‌توانید به‌صورت شبانه‌روزی با شماره ۱۹۵ تماس بگیرید.

ترابردپذیری

سرویس ترابردپذیری بخش دیگری از خدمات پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. در این بخش البته به پرسش‌های متداول درباره ترابرد شماره تلفن پاسخ داده می‌شود و برای استفاده از سرویس ترابرد شماره تلفن همراه به شرکت‌های مرتبط راهنمایی می‌شوید.

احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت یا رجیستری بخش دیگری از سایت رگولاتوری است. با کلیک روی «رجیستری» در صفحه‌ی اصلی سایت، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که راهنماهای آموزشی درباره موضوعات مختلف رجیستری و سامانه همتا و... پیش روی شما قرار می‌گیرد. 

سلب امتیاز سیم کارت

امکان تغییر مالکیت سیم‌کارت در پورتال اپراتورهای تلفن همراه راه‌اندازی شده است.  

اگر پیامک اطلاع‌رسانی تعداد سیم کارت را با ماسک CRA.IR از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده‌اید برای دریافت خدمات سلب امتیاز یا تغییر مالکیت سیم کارت می‌توانید در صفحه‌ی اصلی به قسمت «سلب امتیاز» بروید و در صفحه‌ی بعد روی لینک اپراتور مربوطه کلیک کنید. 

میز خدمت؛ اتصال به خدمات هوشمند

پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش میز خدمت، به مردم، کسب‌وکارها و دولت خدمات مختلفی ارائه می‌دهد و به سامانه‌های مختلف متصل می‌شود.

با کلیک روی هر کدام از بخش‌های زیرمجموعه میز خدمات می‌توانید قابل ارائه بودن خدمت، نحوه‌ی ارائه خدمت، مدارک مورد نیاز، هزینه و مدت زمان ارائه خدمت را ملاحظه کنید.

  • صدور پروانه، مجوز، گواهی و تأییدیه: ارائه مجوزهای رادیویی 
  • نظارت و پایش: صیانت از فضای فرکانسی کشور؛ نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات؛ جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز طیف امواج رادیویی و ارائه‌دهندگان خدمات رادیویی 
  • تدوین ضوابط و استاندارد: تدوین و ابلاغ مقررات و نرخ‌های تعرفه خدمات در جوزه سرویس‌های پستی، ارتباطی، فناوری اطلاعات و رادیویی
  • پاسخ به استعلامات: پاسخگویی به استعلامات کاربران سرویس‌های پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات؛ ارسال پیامک به شماره‌های مرتبط با کد ملی (چاپار) 

خدمات هوشمند سازمان تنظیم مقررات

دسترسی به میز خدمت وبسایت سازمان رگولاتوری و همچنین درگاه خدمات هوشمند از طریق منوی اصلی سایت امکان‌پذیر است.

میز خدمت وبسایت رگولاتوری
میز خدمت وبسایت سازمان تنظیم مقررات
خدمات هوشمند وبسایت رگولاتوری
درگاه خدمات هوشمند وبسایت سازمان تنظیم مقررات

در واقع وبسایت سازمان رگولاتوری علاوه بر مواردی که توضیح داده شد، شما را به درگاه خدمات هوشمند هم وصل می‌کند. برای استفاده از خدمات هوشمند یعنی ارائه مجوزهای مربوط به خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، واگذاری سرشماره‌های حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات و مواردی از این دست می‌توانید از منوی اصلی پورتال سازمان تنظیم مقررات رادیویی روی «خدمات هوشمند» کلیک کنید.

۱. روی گزینه‌ی ثبت نام کلیک کنید.

۲. مشخصات خود را وارد کنید (نام، نام خانوادگی، کد ملی، پست الکترونیک، شماره تلفن همراه).

۳. اطلاعات کاربری خود را اضافه کنید (نام کاربری، گذرواژه و تأیید آن، پرسش امنیتی و پاسخ آن و در نهایت کد امنیتی).

۴. روی گزینه‌ی ثبت نام کلیک کنید. ثبت نام شما در صورتی موفق است که در پایان پیام «ثبت نام موفق» را مشاهده کنید.  

۵. در ادامه روی «بازگشت به خانه» کلیک کنید.

حالا می‌توانید با استفاده از نام کاربری خود که در سیستم تعریف شده است، وارد این سایت شوید. ورود به این سایت همچنین از طریق وبسایت «دولت من» هم انجام می‌شود و شما می‌توانید از هر یک از سامانه‌های زیرمجموعه استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات