تماشا کنید: ناسا علاقه‌مندان به فضا را آماده ورود به سال ۲۰۲۰ می‌کند

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ناسا در آستانه‌ی ورود به سومین دهه از هزاره‌ی سوم با انتشار ویدئویی، چشم‌انداز‌ها و اهداف و مأموریت‌های خود برای سال جدید میلادی را به‌تصویر کشید.
تبلیغات

۲۰۱۹ سال شگفت‌انگیزی برای علاقه‌مندان به نجوم و فضا بود. از ملاقات با دورافتاده‌ترین جرم فضایی که بشر تاکنون از آن بازدید کرده است تا انتشار نخستین تصویر ثبت‌شده تاکنون از سیاه‌چاله و برداشت نمونه‌های سیارکی به‌دست فضاپیمای ژاپنی، سالی که گذشت مملو از اتفاقات و رویدادهای هیجان‌انگیز علمی بود. اکنون ناسا که همواره پیش‌گام مأموریت‌های فضایی بوده است، با انتشار ویدئویی جدید نوید سال هیجان‌انگیز دیگری داده است.

ناسا در سال جدید قصد دارد سرانجام برای نخستین‌بار اسپیس لانچ سیستم (SLS)، قدرتمندترین راکت ساخته‌شده‌ی تاریخ را آزمایش کند. راکت غول‌پیکر ناسا که چندی پیش هسته‌ی مرکزی نارنجی‌رنگ آن رونمایی شد، قرار است در دهه‌ی ۲۰۲۰ همان نقشی را ایفا کند که راکت مشهور ساترن ۵ در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ برعهده داشت.

CST-100 Starliner vs Crew Cragon

آن‌طورکه در ویدئو جدید ناسا شاهد هستیم، این سازمان فضایی امسال قصد دارد پروژه‌های علمی قمری را توسعه دهد تا مسیر بازگشت انسان‌ها به ماه تا سال ۲۰۲۴ هموارتر شود. از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به آماده‌سازی ماه‌نورد جدید و شروع ساخت ایستگاه مداری گیت‌وی (Gateway) اشاره کرد.

  • ناکامی در پرواز استارلاینر؛ فضاپیمای بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی نخواهد رسید
  • از انفجار شهابی تا رصد سیاه چاله؛ دنیای نجوم در دهه‌ای که گذشت
  • ناگفته نماند بوئینگ و اسپیس‌ایکس سرانجام پس از صرف سال‌ها زمان برای ساخت و آزمایش وسایل نقلیه‌ی فضایی تجاری‌شان، حمل‌ونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز خواهند کرد. رسیدن به این نقطه به‌معنای بازگشت پرتاب‌های فضایی انسانی به خاک آمریکا پس از گذشت نزدیک به یک دهه است. ایلان ماسک چند روز پیش با انتشار ویدئویی از شبیه‌سازی نخستین پرواز سرنشین‌دار فالکون ۹ و کرو دراگون در صفحه‌ی توییترش، نوید تحقق زودهنگام این هدف را داد. هرچند انتظار می‌رود پرتاب نخستین فضانوردان آمریکایی در فوریه انجام شود، طبق اعلام ماسک، اتمام تمام بازبینی‌های ایمنی احتمالا چند ماه بیشتر زمان خواهد برد.

    در سال جدید ناسا با ارسال مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰، در مسیر تلاش‌ها برای کشف حیات فرازمینی گام بلندی برخواهد داشت. کاوشگر رباتیک جدید ناسا که شباهت ظاهری بسیار زیادی به مریخ‌نورد کیوراسیتی دارد، ابزارهای مختلفی برای کشف نشانه‌های حیات باستانی در مریخ حمل خواهد کرد. همچنین، مارس ۲۰۲۰ برای نخستین‌بار در مأموریت‌های اکتشافی فضایی، حامل هلی‌کوپتری خودران خواهد بود که هدفش جست‌وجوی مقاصد جالب‌توجه در مریخ و کمک به برنامه‌ریزی بهترین مسیر گشت‌وگذار برای مریخ‌نورد‌های آینده است.

    Mars 2020 Helicopter

    تصویر هنری از هلی‌کوپتر خودران مأموریت مارس ۲۰۲۰

  • رونمایی مریخ نورد مارس ۲۰۲۰؛ نویدبخش کشف حیات باستانی در سیاره سرخ
  • ناسا در ویدئو تازه‌ی خود علاوه‌بر مأموریت‌های فضایی، نمایی از هواپیمای تمام‌برقی جدید و نخستین هواپیمای مافوق‌صوت بی‌صدا را نیز به‌تصویر می‌کشد. شایان ذکر است سال جدید میلادی پنجاهمین سال مأموریت آپولو ۱۳ نیز خواهد بود که در آن، مسافران ماه به‌دلیل نقص فنی در فضاپیمای خود ناگزیر شدند در میانه‌ی راه به خانه بازگردند. علاوه‌بر‌این، امسال تلسکوپ فضایی کارکشته‌ی هابل نیز ۳۰ ساله می‌شود تا همچنان با قدرت و چشمان دوخته به آسمان به فعالیتش ادامه دهد.

    دیدگاه شما درباره‌ی چشم‌انداز ناسا برای سال جدید میلادی چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات