فیسبوک با راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی برای بازی و استریم به مصاف توییچ و یوتیوب می‌رود

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک اپلیکیشن اختصاصی استریم بازی در موبایل منتشر کرد که غول شبکه‌های اجتماعی را به میدان رقابت جدی با توییچ و یوتیوب وارد می‌کند.
تبلیغات

توییچ و یوتیوب امروزه در بازار سرویس‌های استریم زنده، تقریبا هیچ رقیبی ندارند. درواقع جامعه‌ی گیمر برای استریم بازی‌های خود به جز این دو سرویس، به‌ندرت به سراغ پلتفرم‌های استریم دیگر می‌رود. اکنون اخبار جدید ادعا می‌کنند که فیسبوک درحال توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی استریم بازی است. سرویسی که رقیب مستقیم یوتیوب و توییچ خواهد بود.

اپلیکیشن بازی فیسبوک به‌صورت مستقیم روی جامعه‌ی گیمرهای علاقه‌مند به استریم تمرکز خواهد کرد. البته بازی‌های مرسومی که امروزه در میان کاربران اینترنت طرفداران زیادی دارند هم در این اپلیکیشن حضور خواهند داشت. از میان مشهورترین آن‌ها می‌توان Words with Friends را نام برد. اپلیکیشن جدید فیسبوک در مرحله‌ی اول تنها برای گوشی‌های اندرویدی عرضه شده است. پس از تأیید اپلیکیشن ازسوی اپل، سرویس جدید فیسبوک برای iOS هم عرضه می‌شود.

سرویس بازی در فیسبوک همیشه در مسیر رشد قرار داشته است. ازطرفی در شرایط کنونی که بسیاری از مردم در خانه‌ها به‌سر می‌برند، علاقه به سرویس‌های استریم بیشتر می‌شود و آن‌ها روز‌به‌روز شاهد افزایش ترافیک ورودی هستند. درنتیجه غول شبکه‌ی اجتماعی تصور می‌کند که اکنون بهترین زمان برای ارائه‌ی سرویس استریم اختصاصی خواهد بود. اپلیکیشن فیسبوک برای رونمایی در ماه ژوئن آماده می‌شد، اما به‌خاطر افزایش تقاضا، رونمایی در ماه جاری رخ داد.

سرویس استریم بازی فیسبوک

فیجی سیمو، مدیر اپلیکیشن فیسبوک در مصاحبه با نیویورک‌تایمز درباره‌ی سرویس جدید گفت:

سرمایه‌گذاری کلی در صنعت بازی، همیشه یکی از اولویت‌های ما بوده است. ما امروز بازی‌ها را به‌عنوان سبکی پرطرفدار از سرگرمی می‌بینیم که مردم را به هم متصل می‌کند. این نوع از سرگرمی، تنها سبکی ایستا از مصرف نیست، بلکه نیاز به رابطه‌ی پویا و تعاملی و ارتباط بین مردم دارد.

فیسبوک از سال‌ها پیش در صنعت بازی سرمایه‌گذاری می‌کند. آن‌ها تلاش کرده‌اند تا جامعه‌ی استریم خود را با همکاری با تولیدکننده‌های متنوع و همچنین پشتیبانی از رویدادهای مهم صنعت بازی، گسترش دهند. باوجود پایگاه عظیم کاربری فیسبوک که امروز بیش از ۲/۵ میلیارد کاربر فعال ماهانه را نشان می‌دهد، این شرکت در رقابت با غول‌هایی همون یوتیوب و توییچ (تحت مالکیت گوگل و آمازون)، از لحا‌ظ ساعت‌های اختصاص‌یافته برای تماشای بازی شکست می‌خورد.

پلتفرم فیسبوک گیمینگ درحال‌حاضر رشد خوبی را تجربه می‌کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم Facebook Gaming، در مسیر رشد قرار دارد. آن‌ها از دسامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹ شاهد افزایش ۲۱۰ درصدی ساعت‌‌های تماشای بازی بوده‌اند. به‌علاوه، شرکت شاهد افزایش ۶ درصدی تعداد گیمرهای استریم‌کننده بود. تعداد میانگین بازدیدکننده‌ها در هر ساعت در دوره‌ی زمانی مشابه هم افزایش ۷۸ درصدی را تجربه کرده است. غول شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت سرویس خود، استراتژی یوتیوب و توییچ را در پیش گرفت و استعدادهای برتر صنعت بازی را جذب کرد. از میان مشهورترین آن‌ها می‌توان به استریمر سابق توییچ یعنی Gonzalo ZeRo Barrios و شخصیت مشهور یوتیوب، Corinna Kopf اشاره کرد. قهرمان سابق UFC یعنی Rona Rousey نیز در مسیر همین استراتژی به فیسبوک پیوست.

پلتفرم های استریم بازی / یوتیوب / توییچ / میکسر / فیس بوک

دورون نیر، مدیرعامل شرکت نرم‌افزار استریم StreamElements که آمارگیری از صنعت استریم را هم انجام می‌هد، درباره‌ی برنامه‌های جدید فیسبوک گفت:

سرویس فیسبوک گیمینگ پس از بهره‌گیری شرکت از حضور بین‌المللی و جذب استراتژیک استعدادها برای افزایش سهم بازار در فضای استریم زنده، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد. با اضافه شدن رندا روزی، سلبریتی مشهور علاقه‌مند به دنیای گیمینگ، به مجموعه‌ی فیسبوک، قدم مهمی در مسیر پیشرفت سرویس برداشته شد. به‌هرحال محتوا پادشاه است، اما برای به حقیقت نشاندن آن، نیاز به یک قلمرو پادشاهی دارید.

باوجود تمام تلاش‌های فیسبوک، درحال‌حاضر توییچ و یوتیوب، فرمان‌روای بازار استریم بازی هستند. توییج ۶۱ درصد از ساعت‌های بازدید بازی را در ماه دسامبر ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد و ۲۸ درصد هم به یوتیوب رسید. پس از فیسبوک، سرویس استریم مایکروسافت به‌نام Mixer قرار دارد که تنها کمتر از سه درصد ساعت تماشای بازی را به خود اختصاص داد.

ابزارهای جدید احتمالا به فیسبوک کمک می‌کنند تا فرمان‌روایی توییچ و یوتیوب را به چالش بکشد. فیسبوک تصمیم دارد تا دکمه‌ای به‌نام Go Live به سرویس خود اضافه کند که شروع استریم را برای کاربران آسان‌تر خواهد کرد. کاربری دکمه‌ی جدید به کاربران امکان می‌دهد تا تنها با فشار دادن چند دکمه، ویدئو‌های ضبط‌شده از بازی‌های موبایلی دیگر خود را در سرویس بارگذاری کنند. وقتی کاربر آنلاین می‌شود، استریم‌های او در صفحه‌ی شخصی‌اش به‌نمایش در می‌آید؛ درنتیجه دوستان و فالورها، به‌ آسانی به محتوای استریم دسترسی پیدا می‌کنند. فیسبوک هم مانند توییچ و یوتیوب، امکان درآمدزایی را در اختیار استریمرها قرار می‌دهد. این قابلیت به‌‌نام Level Up در سرویس در دسترس خواهد بود که امکان درآمدزایی را به کاربر می‌دهد.

ویوک شارما، معاون ارشد فیسبوک در بخش بازی اعتقاد دارد مردم امروزه تمایل زیادی به وارد شدن به دنیای استریم دارند. آ‌ن‌ها محتوای استریم بازی را مشاهده می‌کنند و برای ورود به آن، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. از نظر او قابلیت‌هایی همچون Go Live در اپلیکیشن جدید فیسبوک، مسیر را برای ورود کاربران جدید به دنیای استریم هموارتر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات