پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی ۲۰۱۹ لقب گرفت

پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
پایتون امسال نیز مانند دو سال اخیر، محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی سال لقب گرفت. جاوا، سی، سی پلاس پلاس و R به ترتیب جایگاه‌های بعدی را کسب کردند.
تبلیغات

پایتون در آخرین رتبه‌بندی سالانه محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی از سوی IEEE (مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک) مجددا به رتبه اول دست پیدا کرده‌ است.

نظرسنجی‌ و رتبه‌بندی‌هایی از این قبیل به کاربران و توسعه‌دهندگان کمک کرده تا متوجه محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی و ترندهای آن شده و به‌دنبال یادگیری یا کار در حوزه‌های محبوب‌تر روند.

IEEE Spectrum (مجله‌ای از مؤسسه IEEE) پایتون را از سال ۲۰۱۷ در صدر فهرست خود قرار داده و سال گذشته این زبان بالاتر از C++ به این مقام دست یافت. در این رتبه‌دهی به زبان اول نمره ۱۰۰ اعطا شده و تمام زبان‌های دیگر به نسبت آن نمره دریافت می‌کنند. سال گذشته سی‌پلاس‌پلاس نمره ۹۹.۷، جاوا ۹۷.۵ و سی ۹۶.۷ را کسب کردند.

انتشار نتایج ششمین رتبه‌بندی سالانه IEEE نشان از افزایش فاصله پایتون با سایر رقبا دارد. امسال پایتون نمره ۱۰۰، جاوا ۹۶.۳ و سی ۹۴.۴ را کسب کرده‌اند. سی‌پلاس‌پلاس شاهد لغزش بوده و با امتیاز ۸۷.۵ در رتبه چهارم قرار گرفته و رتبه پنجم هم به زبان محاسبات آماری R با امتیاز ۸۱.۵ تعلق گرفته‌است.

طبق اعلام IEEE، پایتون به دلیل داشتن تعداد زیادی کتابخانه تخصصی مخصوصا برای توسعه‌دهندگان فعال در حوزه هوش مصنوعی، توانسته به این جایگاه دست یابد.

برای مثال می‌توان به کتابخانه Keras پایتون اشاره کرد که رابط‌هایی برای TensorFlow (توسعه‌داده‌شده از سوی گوگل)، جعبه ابزار شناختی مایکروسافت (CNTK) و یادگیری عمیق Theano دارد.

حوزه دیگری که از زمان ظهور پایتون در سال ۱۹۹۱ به وجود آمده، میکروکنترلرهای رایانه‌های کوچک ارزان‌قیمت مانند رزبری‌پای و آدافروت است.

رتبه خوب متلب نشان‌دهنده اهمیت این زبان در مهندسی سخت‌افزار است. تصویر: Spectrum IEEE

پنج زبان بعدی این رتبه‌بندی به ترتیب جاوااسکریپت، سی‌شارپ مایکروسافت، متلب، سوییفت اپل و گو گوگل هستند.

طبق اعلام مجله IEEE Spectrum این رتبه‌بندی براساس یازده آمار از هشت منبع شامل CareerBuilder، گوگل، گیت‌هاب، هکر نیوز، IEEE، ردیت، Stack Overflow و توییتر است.

Tiobe، که شاخص رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص به خودش را دارد، نتایج مربوط به شهریور ۹۸ (سپتامبر ۲۰۱۹) خود را منتشر کرد. ده زبان برتر این سیستم رتبه‌بندی که براساس چندین موتور جست‌وجو کار می‌کند، از این قرار است: جاوا، سی، پایتون، سی‌پلاس‌پلاس، سی‌شارپ، ویژوال بیسیک دات‌نت، جاوااسکریپت، SQL، PHP و آبجکتیو سی.

نکته مهم این رتبه‌بندی تغییر رتبه PHP و خارج شدن آن از لیست ده زبان برتر است که PHP از سال ۲۰۰۱ در آن حضور داشته‌است.

تحلیلگران Tiobe می‌گویند:

زبان php از ابتدا ویژوال بیسیک طراحی وب بود: یادگیری آسان، اجرای آسان. اما غالبا از سوی طراحان وب با پیش‌زمینه کمی از مهندسی نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گرفت. افول php به دلیل حفره‌های امنیتی راحت‌الاستفاده آن است.

این تحلیل‌گران همچنین اشاره کردند که فیسبوک، که ابتدا با زبان PHP ساخته شده‌ بود، جایگزین PHP یعنی Hack را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد و از آن پس استفاده از جاوااسکریپت، تایپ‌اسکریپت و پایتون رونق بسیار فراوانی یافت.

شهریور ۹۸

شهریور ۹۷

تغییر رتبه

زبان برنامه‌نویسی

محبوبیت

تغییر

۱

۱

بدون تغییر

Java

۱۶.۶۶۱%

-۰.۷۸%

۲

۲

بدون تغییر

C

۱۵.۲۰۵%

-۰.۲۴%

۳

۳

بدون تغییر

Python

۹.۸۷۴%

+۲.۲۲%

۴

۴

بدون تغییر

C++

۵.۶۳۵%

-۱.۷۶%

۵

۶

+

C#

۳.۳۹۹%

+۰.۱۰%

۶

۵

-

Visual Basic .NET

۳.۲۹۱%

-۲.۰۲%

۷

۸

+

JavaScript

۲.۱۲۸%

-۰.۰۰%

۸

۹

+

SQL

۱.۹۴۴%

-۰.۱۲%

۹

۷

-

PHP

۱.۸۶۳%

-۰.۹۱%

۱۰

۱۰

بدون تغییر

Objective-C

۱.۸۴۰%

+۰.۳۳%

۱۱

۳۴

+

Groovy

۱.۵۰۲%

+۱.۲۰%

۱۲

۱۴

+

Assembly language

۱.۳۷۸%

+۰.۱۵%

۱۳

۱۱

-

Delphi/Object Pascal

۱.۳۳۵%

+۰.۰۴%

۱۴

۱۶

+

Go

۱.۲۲۰%

+۰.۱۴%

۱۵

۱۲

-

Ruby

۱.۲۱۱%

-۰.۰۸%

۱۶

۱۵

-

Swift

۱.۱۰۰%

-۰.۱۲%

۱۷

۲۰

+

Visual Basic

۱.۰۸۴%

+۰.۴۰%

۱۸

۱۳

-

MATLAB

۱.۰۶۲%

-۰.۲۱%

۱۹

۱۸

-

R

۱.۰۴۹%

+۰.۰۳%

۲۰

۱۷

-

Perl

۱.۰۴۹%

-۰.۰۲%

جدول: Tiobe

نظر شما درباره این رتبه‌بندی‌ها چیست؟ شما از کدام یک از زبان‌های معرفی شده در این دو رتبه‌بندی استفاده می‌کنید؟ چه زبان‌هایی می‌توانند در آینده محبوب‌تر و مطرح‌تر شوند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات