مدیاتک بلای جان اپل؛ دیمنسیتی ۹۴۰۰ پردازنده آیفون ۱۵ پرو را به خاک و خون کشید

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده تراشه SoC مدیاتک روی مادربرد طرح گرافیکی
دیمنسیتی ۹۴۰۰ توانست امتیازهای خیره‌کننده‌ای در گیک‌بنچ ۶ به‌دست بیاورد و تراشه‌های پرچمدار کوالکام و اپل را شکست دهد.
تبلیغات

نتایج آزمون گیک‌بنچ ۶ پردازنده‌ی دیمنسیتی ۹۴۰۰ که با فناوری پردازشی سه نانومتری تولید شده‌، نشان می‌دهد که مدیاتک رقیب پرقدرتی را در مقابل پردازنده‌های اپل و کوالکام به میدان آورده است. پیشرفت نسلی دیمنسیتی ۹۴۰۰ نیز چشمگیر به نظر می‌رسد.

نتایج امتیازهای تک و چند هسته ای دیمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک در گیک بنچ ۶

در آبان امسال شاهد رونمایی از پردازنده‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰ بودیم که از چهار هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 و چهار هسته‌ی میانی Cortex-A720 استفاده می‌کند و با لیتوگرافی چهار نانومتری ساخته شده است. دیمنسیتی ۹۳۰۰ توانست در عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، هم‌سطح تراشه‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ظاهر شود.

با وجود عملکرد چشمگیر دیمنسیتی ۹۳۰۰ که آن را به گزینه‌ی اصلی برای بسیاری از بهترین گوشی‌ های میان‌ رده و حتی پرچمدار تولیدکنندگان چینی تبدیل می‌کند، نگرانی‌هایی از بابت گرم‌ شدن بیش‌ازحد این تراشه به‌دلیل نبود هسته‌ی کم‌مصرف وجود دارد که نمونه‌ی آن، کاهش ۴۶ درصدی در کارایی گوشی ویوو X100 Pro بود.

مدیاتک به باشگاه سه نانومتری‌ها می‌پیوندد

مدیاتک در سال ۲۰۲۴ تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۴۰۰ را با لیتوگرافی N3E، نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی نوده سه نانومتری شرکت TSMC، خواهد ساخت. TSMC سال گذشته از نسل اول همین فناوری موسوم‌ به N3B در تراشه‌ی A17 Pro گوشی آیفون و M3 مک بوک استفاده کرد.

تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۴۰۰ نیز همچون نسل قبلی خود فاقد هسته‌های کم‌مصرف است. از طرفی گفته می‌شود که استفاده از فناوری جدید باعث بهبود بازده مصرف انرژی و ارتقاء عملکرد پردازنده‌های مدیاتک خواهد شد که می‌تواند مشکل گرم‌شدن آن‌ها را برطرف کند، به رقابتی‌تر شدن قیمت CPU در تراشه‌های موبایلی منجر شود و بر قیمت گوشی نیز تأثیر بگذارد.

پردازنده

امتیاز تک‌هسته‌ای

امتیاز چندهسته‌ای

دیمنسیتی ۹۴۰۰

۲٬۷۷۶

۱۱٬۷۳۹

اسنپدراگون ۸ نسل ۳

۲٬۲۶۲

۷٬۰۰۵

A17 Pro اپل

۲٬۹۶۰

۷٬۳۳۹

یک افشاگر در پست ایکس خود تصویری منتشر کرده است که امتیازهای تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای دیمنسیتی ۹۴۰۰ را به‌ترتیب ۲٬۷۷۶ و ۱۱٬۷۳۹ نشان می‌دهد.

طبق آزمون‌های زومیت از پردازنده‌ی سفارشی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ موجود در گوشی گلکسی S24 اولترا، این تراشه توانست امتیازهای ۲٬۲۶۲ و ۷٬۰۰۵ را به‌ترتیب در عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌دست بیاورد.

امتیازهای تراشه‌ی ۲۰۲۴ مدیاتک در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۳، حدود ۲۲ درصد در پردازش تک‌هسته‌ای و حدود ۶۷ درصد در عملکرد چند‌هسته‌ای بیشتر است.

از طرف دیگر، تراشه‌ی A17 پرو که در بهترین گوشی اپل قرار دارد، همچنان حدود هفت درصد در عملکرد تک‌هسته‌ای قوی‌تر ظاهر شده است؛ در عوض دیمنسیتی ۹۴۰۰ توانست ۶۰ درصد قدرت چندهسته‌ای بیشتری به نمایش بگذارد.

نتایج منتسب‌ به دیمنسیتی ۹۴۰۰ با تراشه‌های فعلی اپل و کوالکام مقایسه شده‌اند. می‌توان انتظار داشت که اپل با معرفی تراشه‌ی A18 خود که در گوشی آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس استفاده خواهد کرد، قدرت بیشتری به‌خصوص در بخش تک‌هسته‌ای به نمایش بگذارد. پیشرفت مشابهی برای اسنپدراگون ۸ نسل ۴ هم پیش‌بینی می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات