TSMC در ۲۰۲۰ به‌ازای تولید هر ویفر ۱۶۳۴ دلار درآمد کسب کرد

دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس آمار، درآمد به‌ازای ویفر TSMC در سال ۲۰۲۰ رشد کرده و به ۱،۶۳۴ دلار رسیده است. به‌علاوه، TSMC سهمش از بازار را افزایش داده و همچنان بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌ساز دنیا است.
تبلیغات

به‌دلیل قرنطینه‌های ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا و افزایش دورکاری و نیاز مردم به سرگرم‌شدن، میزان تقاضا برای وسایل الکترونیکی مصرفی به‌شدت افزایش یافته است. تمامی این دستگاه‌ها تراشه‌ دارند و افزایش تقاضا برای آن‌ها به‌معنی افزایش تقاضا برای تراشه‌ها است؛ درنتیجه‌ی این اتفاقات، آمار می‌گوید درآمد TSMC به‌ازای هر ویفر و سهم این شرکت از بازار پردازنده در سال ۲۰۲۰ رشد درخورتوجهی کرد.

به‌نوشته‌ی Wccftech، شرکت TSMC درحال‌حاضر تراشه‌ی موردنیاز مشتریان بزرگی نظیر AMD و اپل را تأمین می‌کند و مشتریان دیگری نیز دارد. سرعت چشمگیر TSMC در دستیابی به لیتوگرافی‌های پردازشی جدید باعث شده است به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی در صنعت تراشه تبدیل شود. داده‌های مؤسسه‌ی پژوهشی IC Insights نشان می‌دهد TSMC در سال ۲۰۲۰ به‌ازای هر ویفر بیش از ۱،۶۳۴ دلار درآمد کسب کرده که در شش سال اخیر بی‌سابقه است. درآمد به‌ازای ویفر شرکت TSMC در سال ۲۰۱۹، ۱،۵۳۰ دلار اعلام شده بود. طبق آمار، گلوبال‌فاندریز پس از TSMC در رتبه‌ی دوم شرکت‌های تراشه‌ساز پردرآمد جای می‌گیرد.

درحالی‌که درآمد به‌ازای ویفر TSMC در سال ۲۰۲۰ رشد کرد، افت اندک درآمد گلوبال‌فاندریز را شاهد بودیم. این شرکت بزرگ آمریکایی در سال ۲۰۲۰ توانست ۹۸۴ دلار به‌ازای هر ویفر به‌دست بیاورد، یعنی هفت دلار کمتر از درآمد به‌ازای ویفر در سال ۲۰۱۹.

در فرایند تولید، مدارهای مجتمع در ابتدا به درون ویفرهایی با ابعاد مختلف چاپ می‌شوند و سپس برش می‌خورند تا به نمونه‌ی اولیه‌ی پردازنده‌هایی تبدیل شوند که می‌شناسیم. در مراحل بعد، کارهای دیگری مثل پکیجینگ و اضافه‌کردن واحدهای پردازشی دیگر باید انجام شود.

درآمد‌ به‌ازای ویفر به پولی اشاره می‌کند که شرکت‌ تولیدکننده‌ی تراشه از فروش هر ویفر به‌دست می‌آورد و به‌نوعی منعکس‌کننده‌ی هزینه‌هایی است که شرکت برای تولید محصولات متحمل می‌شود. مؤسسه‌ی IBS Research در سال ۲۰۱۹ گفت قیمت ویفری پنج‌نانومتری ۱۲،۵۰۰ دلار و قیمت ویفری هفت‌نانومتری ۹،۹۶۵ دلار است. هرچه لیتوگرافی تراشه پیشرفته‌تر شود، تعداد پردازنده‌هایی افزایش می‌یابد که درون هر ویفر قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث افزایش درآمد به‌ازای ویفر شرکت‌ها می‌شود. 

پس از گلوبال‌فاندریز، شرکت‌‌های SMIC و UMC به‌ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم جای دارند و درآمدشان در سال ۲۰۲۰ تقریبا مثل هم بوده است. UMC در سال ۲۰۱۹ با افت درآمد مواجه شد و به‌نظر می‌رسد توانسته است در سال ۲۰۲۰ افت درآمد را تا حدودی جبران کند. در‌حال‌حاضر، هر دو شرکت لیتوگرافی چهارده‌نانومتری ارائه می‌دهند و براساس تخمین‌ تحلیلگران مؤسسه‌ی IC، شرکت SMIC درادامه‌ی مسیر می‌تواند به لیتوگرافی‌های مدرنی نیز دست پیدا کند که شرکت‌هایی مثل TSMC از آن استفاده می‌کنند. 

نقشه‌ی راه IC Insights از لیتوگرافی پردازنده‌ها. همان‌طورکه این مؤسسه می‌گوید، لیتوگرافی‌های هم‌نام لزوما فناوری مشابه ندارند و همین تفاوت ممکن است باعث تفاوت ابعاد ترانزیستورها شود 

TSMC افزون‌بر افزایش درآمد به‌ازای ویفر توانسته است سهمش از را بازار افزایش دهد و رتبه‌ی نخست بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت تراشه را ازآنِ خود کند. تحقیقات مؤسسه‌ی TrendForce نشان می‌دهد TSMC تقریبا ۵۴ درصد از کل درآمد صنعت تراشه را در سال ۲۰۲۰ کسب کرده است و انتظار می‌رود این عدد در سال جاری میلادی به ۵۵ درصد افزایش پیدا کند.

با افزایش سهم TSMC، سهم کلی تایوان از بازار درمقایسه‌با کشورهای دیگر مثل چین افزایش پیدا می‌کند. TrendForce اعتقاد دارد در پایان سال جاری میلادی، سهم SMIC از بازار تراشه به ۴ درصد کاهش می‌یابد؛ درحالی‌که سهم این شرکت در سال ۲۰۲۰، ۵ درصد اعلام شده است. پیش‌بینی می‌شود دیگر شرکت‌ها نظیر گلوبال‌فاندریز و TowerJazz درحدود ۱ درصد دیگر از سهمش را از دست بدهند. 

نکته‌ی جالب‌ این است که TrendForce می‌گوید تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا علیه SMIC باعث شده است این شرکت چینی سرمایه‌گذاری بیشتری برای دستیابی به لیتوگرافی چهارده‌نانومتری انجام دهد. این مؤسسه‌ی تحقیقاتی اعتقاد دارد هزینه‌ی سرمایه‌ای SMIC به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۲۰۲۱ به‌میزان ۲۵ درصد افت می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، این شرکت مجبور می‌شود تلاش‌هایش را روی لیتوگرافی بیست یا چهل‌نانومتری و ۰٫۱۸ میکرومتری متمرکز کند. این در حالی است که گفته می‌شود احتمالا TSMC در سال جاری میلادی تولید آزمایشی ویفرهای سه‌نانومتری را آغاز می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات