اپل و TSMC احتمالا مشغول کار روی لیتوگرافی دونانومتری هستند

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
طبق گزارشی جدید، TSMC بل همکاری اپل فرایند تحقیق‌و‌توسعه روی لیتوگرافی دو‌نانومتری را شروع کرده است و تولید آزمایشی تراشه‌های مبتنی‌بر این لیتوگرافی را در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کند.
تبلیغات

همکاری تجاری بین شرکت‌های بزرگ اپل و تی اس ام سی باعث تولید تراشه‌های بهینه‌تری در سال‌های اخیر شده است که عموما دستاوردهای درخورتوجهی داشته‌اند. به‌لطف این همکاری، پردازنده‌های پنج‌نانومتری روی گوشی‌های هوشمند و نوت‌بوک‌ها دردسترس قرار دارند.

بااین‌حال به‌نوشته‌ی خبرگزاری Wccftech، در آینده‌ای نزدیک استفاده از تراشه‌های سه‌نانومتری درون گوشی‌های هوشمند به اتفاقی معمول تبدیل می‌شود و مدت کوتاهی پس‌از‌آن، ظهور تراشه‌های دو‌نانومتری را نیز شاهد خواهیم بود. بنابر گزارشی جدید، برای عملی‌شدن این اهداف اپل و TSMC همکاری‌هایشان را گسترش داده‌اند تا فرایند توسعه‌ی تراشه را تسریع کنند؛ بااین‌حال، فکر نمی‌کنیم تا چند سال آینده تولید انبوه تراشه‌های سه و دونانومتری آغاز شود.

گزارش منتشرشده در وهله‌ی اول به تولید تراشه‌ی سه‌نانومتری TSMC برای اینتل اشاره می‌کند؛ اما در بخشی از آن به جزئیاتی اشاره شده است که به آینده‌ی فعالیت‌های TSMC ارتباط دارد. براساس گزارش پتنتلی اپل، TSMC مشغول انجام فرایند تحقیق‌و‌توسعه روی لیتوگرافی دو‌نانومتری است. از قرار معلوم، اپل و TSMC باهم همکاری می‌کنند تا به هدفی مشترک دست یابند: تولید انبوه تراشه برپایه‌ی لیتوگرافی دونانومتری. بااین‌حال پیش از آغاز رسمی تولید انبوه، TSMC باید خطوط تولید مناسبی راه‌اندازی کند. گفته می‌شود TSMC اقدامات اولیه را آغاز کرده است.

بدین‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد TSMC در حال برنامه‌ریزی است تا خطوط تولیدی را صرفا برای پردازنده‌های دونانومتری راه‌اندازی کند. در گزارش پیشین، گفته شد TSMC سفارش تولید پردازنده‌ی دو‌نانومتری را دریافت کرده است. گفته می‌شود TSMC قصد دارد خطوط تولیدی آزمایشی را در شهر بائوشان کشور تایوان تأسیس کند. بااین‌حال پیش از عملی‌شدن برنامه‌ها، TSMC باید تولید پردازنده‌ی سه‌نانومتری را برای مشتریانش آغاز کند. گفته می‌شود اپل در این زمینه نیز برتر از شرکت‌های دیگر است و نخستین سری از سفارش پردازنده‌‌های سه‌نانومتری را ثبت کرده.

از این فناوری به‌منظور تولید تراشه‌هایی سفارشی برای استفاده در آیفون و آیپد و مک استفاده خواهد شد. طبق برخی گزارش‌ها، اپل ۸۰ درصد از سهم پردازنده‌های پنج‌نانومتری TSMC را در سال جاری میلادی دراختیار دارد و انتظار می‌رود پردازنده‌ی A15 Bionic با استفاده از نسخه‌ی بهبودیافته‌ی لیتوگرافی پنج‌نانومتری با نام NP5 ساخته شود. TSMC احتمالا در سال آینده‌ی میلادی تولید انبوه تجاری لیتوگرافی سه‌نانومتری را آغاز می‌کند و تولید آزمایشی پردازنده‌های دو‌نانومتری در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود؛ البته با فرض اینکه مشکلی پیش نیاید و همه‌چیز طبق برنامه پیش برود.

شاید اپل و TSMC واقعا تحقیق‌و‌توسعه‌ی لیتوگرافی دو‌نانومتری را آغاز کرده باشند؛ اما در آینده‌ی نزدیک قرار نیست تراشه‌ها برپایه‌ی این لیتوگرافی تولید شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات