مقایسه پردازنده های پایین‌رده نسل جدید اینتل و AMD

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اینتل و AMD اخیرا مدل پایین‌رده‌ی جدیدترین نسل از پردازنده‌ی مرکزی خود را معرفی کرده‌اند که درادامه سعی می‌کنیم آن‌ها را دقیق مقایسه کنیم و ویژگی‌های مثبتشان را برشماریم.
تبلیغات

اینتل و AMD دو شرکت بزرگ حوزه‌ی پردازنده‌های مرکزی هستند که نسل‌به‌نسل سعی می‌کنند محصولاتی باکیفیت‌تر و قدرتمندتر دردسترس کاربران قرار دهند. این دو شرکت در چند وقت اخیر پردازنده‌های متنوعی با تمرکز بر بازارهای مختلف معرفی کرده‌اند. بدون شک پردازنده‌های پایین‌رده هر نسل از اهمیتی ویژه برخوردار هستند؛‌ زیرا کاربران زیادی نمی‌توانند با هزینه‌ی پردازنده‌های پرچم‌دار کنار بیایند. تیم آبی و تیم قرمز نیز اخیرا جدیدترین پردازنده‌های مرکزی‌شان را معرفی کرده‌اند تا در بازار با یکدیگر رقابت کنند.

رقابت بین شرکت‌ها همواره به بهبود کیفیت محصولات منتهی می‌شود و در‌این‌بین، کاربر بیشترین نفع را می‌برد. در سال‌ها گذشته، اینتل و AMD رقابت شدیدی باهم داشته و سعی کرده‌اند به‌مرورزمان پردازنده‌هایی قدرتمندتر با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر عرضه کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را دراختیار بگیرند. نتیجه‌ی رقابت بین اینتل و AMD این شده است که امروزه، پردازنده‌ها ازلحاظ قدرت پردازشی بهبود درخورتوجهی به‌خود دیده‌اند و حتی قیمت ‌نسبتا کمتری دارند.

پردازنده‌های پایین‌رده‌ی جدید اینتل و AMD به‌زودی به بازار می‌آیند و اگر به‌دنبال تهیه‌ی رایانه‌ی جدید هستید، بهتر است تا آن زمان صبر کنید

رقابت شدید بین شرکت‌های یادشده به ‌جایی رسیده که امروزه در ارزان‌قیمت‌ترین مدل از پردازنده‌های نسل‌دهمی اینتل و رایزن ۳ AMD استفاده از چهار هسته‌ی پردازشی و هشت ترد با فرکانس مناسب را شاهد هستیم. پردازنده‌های به‌اصطلاح پایین‌رده‌ی جدید اینتل قدرتی معادل Core i7-7700 دارند که پرچم‌دار پردازنده‌های مرکزی رایانه‌ها در سه نسل پیش بوده است. پردازنده‌های جدید پایین‌رده‌ی نسل‌دهمی حتی در مواردی خاص، عملکرد بهتری از پرچم‌دار سه نسل پیش از خود نشان می‌دهند. 

تمام این‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا در چند سال اخیر، انقلابی در حوزه‌ی پردازنده‌های مرکزی رخ دهد. بدین‌ترتیب، کاربرانی که بودجه‌ی زیادی ندارند، می‌توانند با تهیه‌ی محصولات جدید، به ‌قدرت پردازشی رضایت‌بخشی دست پیدا کنند. 

در بین تراشه‌های جدید AMD، رایزن ۳ ۳۳۰۰ ایکس (Ryzen 3 3300X) و رایزن ۳ ۳۱۰۰ (Ryzen 3 3100) تراشه‌های پایین‌رده شناخته می‌شوند که هر دو از چهار هسته‌ی پردازشی و هشت ترد بهره می‌گیرند. در بین تراشه‌های نسل‌دهمی جدید خانواده‌ی کامت‌لیک اینتل، از Core i3-10320 و Core i3-10300 و Core i3-10100 به‌عنوان تراشه‌های پایین‌رده یاد می‌شود که البته مدل‌هایی کم‌مصرف با پسوند T هم دارند (Core i3-10300T و Core i3-10100T).

اگر به‌دنبال خرید رایانه‌ی رومیزی نه‌چندان گران‌قیمت هستید و می‌توانید اندکی بیشتر صبر کنید، زومیت به شما پیشنهاد می‌کند منتظر عرضه‌ی پردازنده‌های پایین‌رده‌ی جدید اینتل و AMD بمانید. این پردازنده‌ها که در آینده‌ای نزدیک در بازار ایران عرضه خواهند شد، قدرت پردازشی مناسبی برای اجرای انواع وظایف و حتی برخی بازی‌های ویدئویی با وضوح چشمگیر ارائه می‌دهند. بنابراین، صبرکردن برای عرضه‌ی این پردازنده‌ها می‌تواند تصمیمی منطقی باشد.

در جدول زیر، پردازنده‌های پایین‌رده‌ی جدید اینتل و AMD مقایسه شده‌اند.

مقایسه‌ی پردازنده‌های پایین‌رده‌ی نسل جدید اینتل و AMD

نام پردازنده / پارامتر

تعداد هسته / تعداد ترد

فرکانس پردازشی پایه

فرکانس پردازشی بوست (تقویت‌شده)

حافظه‌ی کش (L2 + L3)

توان طراحی حرارتی (TDP)

قیمت عرضه

Intel Core i3-10320

۴ / ۸

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۴ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۶۵ وات

۱۵۴ دلار

Intel Core i3-10300

۴ / ۸

۳/۷ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۶۵ وات

۱۴۳ دلار

Intel Core i3-10100

۴ / ۸

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۶۵ وات

۱۲۲ دلار

AMD Ryzen 3 3300X

۴ / ۸

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۱۸ مگابایت

۶۵ وات

۱۲۰ دلار

AMD Ryzen 3 3100

۴ / ۸

۳/۶ گیگاهرتز

۳/۹ گیگاهرتز

۱۸ مگابایت

۶۵ وات

۹۹ دلار

به‌تازگی بنچمارک منتسب ‌به جدیدترین تراشه‌های پایین‌رده‌ی جدید اینتل و AMD نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد باید انتظار چه نوع عملکرد پردازشی را از آن‌ها داشته باشیم. ساعاتی پیش یکی از کاربران توییتر مدعی شد بنچمارک پردازنده‌ی ۹۹ دلاری Ryzen 3 3100 در 3DMark Time Spy و 3DMark Firestrike فاش شده است. این پردازنده‌ی چهارهسته‌ای که از هسته‌های پردازشی ذن ۲ (Zen 2) استفاده می‌کند، رقیب جدی پردازنده‌ی نسل‌دهمی Core i3-10100 به‌شمار می‌آید که چند روز پیش، به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی کامت لیک معرفی شد. 

تراشه‌ی Core i3-10100 اینتل نیز همچون رقیبش از چهار هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند. نگاهی کلی به بنچمارک‌های جدید نشان می‌دهد پردازنده‌ی AMD درزمینه‌ی پردازش وظایف مختلف بهتر است. نکته‌ی مهم دیگر آن است که تراشه‌ی تیم قرمز در‌مقایسه‌با تراشه‌ی تیم آبی با قیمت ارزان‌تری دردسترس قرار می‌گیرد. 

Ryzen 3 3100 در بسیاری از مواقع عملکرد پردازشی بهتری از رقیب گران‌قیمت‌ترش، یعنی Core i3-10100 دارد

هر دو پردازنده‌، یعنی Ryzen 3 3100 و Core i3-10100، به‌ترتیب قرار است در نقش جدیدترین پردازنده‌های اقتصادی نسل جدید AMD و اینتل ظاهر شوند و از این حیث اهمیتی خاص دارند. این سی‌پی‌یوها به‌طورویژه برای کسانی طراحی شده‌اند که به‌دنبال تهیه‌ی رایانه‌ی شخصی بسیار پرقدرت نیستند و بودجه‌ی زیادی ندارند.

همچنین، گیمرهایی که قصد دارند با استفاده از سخت‌افزار نسل جدید بازی‌ها را با وضوح مناسب اجرا کنند، بهتر است نیم‌نگاهی به تراشه‌های اقتصادی جدید اینتل و AMD بیندازند. هر دو پردازنده چهارهسته‌ای هستند و از فناوری SMT (مخفف Simultaneous Multithreading به‌معنی چندریسمانیِ هم‌زمان) بهره می‌برند تا ‌هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی، عملکرد مناسب‌تری از پردازنده‌های پیشین بدون فناوری SMT برجای بگذارند.

پردازنده‌ی AMD Ryzen 3 3100 از چهار هسته‌‌ی ذن ۲ به‌همراه هشت ترد و مجموعا ۱۸ مگابایت حافظه‌ی کش (Cache) برخوردار است. درضمن طبق اعلام رسمی AMD، این تراشه توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۶۵ وات دارد. این تراشه‌ی سری رایزن ۳ از فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳/۶۰ گیگاهرتز بهره می‌برد و فرکانس پردازشی تقویت‌شده‌ی‌ (بوست) آن به ۳/۹۰ گیگاهرتز می‌رسد. رایزن 3 3110 پردازند‌ه‌ی Core i3-10100 را به‌عنوان رقیب اصلی خود می‌بینید. فرکانس پردازشی پایه‌ و تقویت‌شده‌ی این تراشه‌ی نسل‌دهمی اینتل به‌ترتیب ۳/۶ و ۴/۳ گیگاهرتز است و فرکانس پردازشی تقویت‌شده‌ی تمام‌هسته‌ای آن حداکثر به ۴/۱ گیگاهرتز می‌رسد. تراشه‌های Core i3-10100 اینتل و Ryzen 3 3100 AMD به‌ترتیب با قیمت ۱۲۲ و ۹۹ دلار به بازار عرضه خواهند شد.

بررسی بنچمارک‌های دو تراشه‌ی مذکور را با بنچمارک فاش‌شده‌ی 3DMark Firestrike شروع می‌کنیم. آمار فاش‌شده نشان می‌دهند AMD Ryzen 3 3100 توانسته است در بخش عملکرد خام امتیاز ۱۳،۳۳۹ و هنگام اورکلاک‌شدن به فرکانس ۴/۴ گیگاهرتز، امتیاز ۱۴،۹۹۹ را کسب کند. درمقابل، تراشه‌ی i3-10100 اینتل نتوانسته است در بخش عملکرد خام امتیاز ۱۱،۸۶۲ و هنگام دستیابی به فرکانس پردازشی ۴/۲ گیگاهرتز، امتیاز ۱۳،۱۸۹ را ثبت کرده است.

پردازنده‌های سری Core i3 اینتل از قابلیت اورکلاک پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین ارتقای فرکانس پردازشی آن‌ها در نگاه اول کمی عجیب به‌نظر می‌آید.‌ با‌این‌حال، می‌توان احتمالاتی مطرح کرد. احتمالا فردی که این بنچمارک‌ها را ثبت کرده، از فناوری ASRock BFB استفاده کرده باشد تا بتواند محدودیت‌های پردازشی i3-10100 را بردارد. به‌لطف فناوری یادشده، می‌توان به فرکانس پردازشی بیشتر دست پیدا کرد. براساس اطلاعات رسمی، مادربردی که تراشه‌ی جدید سری Core i3 روی آن آزمایش شده، ASRock Z490 Taichi بوده است که از فناوری BFB پشتیبانی می‌کند.

اسکرین‌شات بالا بنچمارک تراشه‌ی ۹۹ دلاری AMD Ryzen 3 3100 را دربرابر تراشه‌ی ۱۲۲ دلاری Intel Core i3-10100 در 3DMark Firestrike نمایش می‌دهد (برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید).

با نگاهی کلی به آمار، متوجه می‌شویم در بنچمارک 3DMark Firestrike پردازنده‌ی Ryzen 3 3100 درزمینه‌ی پردازش خام ۱۲ درصد عملکرد پردازشی سریع‌تری از Core i3-10100 ثبت کرده است. همچنین، رایزن ۳ ۳۱۰۰ توانسته است ۱ درصد از نسخه‌ی دارای فرکانس تقویت‌شده‌ی Core i3-10100 سریع‌تر باشد. آمار یادشده برای نسخه‌ی اورکلاک پردازنده‌ی رایزن متفاوت هستند. براساس آمار، نسخه‌ی اورکلاک رایزن ۳ ۳۱۰۰ تقریبا ۲۶ درصد سریع‌تر از نسخه‌ی عادی Core i3-10100 و توانسته است از نسخه‌ی دارای فرکانس تقویت‌شده‌ی این پردازنده ۱۳ درصد سریع‌تر باشد.

اسکرین‌شات بالا بنچمارک تراشه‌ی ۹۹ دلاری AMD Ryzen 3 3100 را دربرابر تراشه‌ی ۱۲۲ دلاری Intel Core i3-10100 در 3DMark Time Spy نشان می‌دهد (برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید).

به بنچمارک دوم، یعنی 3DMark Time Spy می‌رسیم. در 3DMark Time Spy نیز از همان دو مدل تراشه‌ی اینتل و AMD استفاده شده. به‌نظر می‌رسد Ryzen 3 3100 توانسته است در حالت عادی امتیاز ۴،۷۲۶ و در حالت اورکلاک امتیاز ۵،۲۹۳ را ازآنِ خود کند. همچنین، تراشه‌ی Intel Core i3-10100 در حالت عادی امتیاز ۴،۸۸۲ و در حالت تقویت‌شده امتیاز ۵،۲۱۳ را کسب کرده است. مقایسه‌ای کوتاه بین این دو تراشه به ما نشان می‌دهد AMD Ryzen 3 3100 توانسته است هنگام اورکلاک‌بودن بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهد. Core i3-10100 در حالت عادی توانسته است با اختلافی اندک (۳ درصد) امتیاز بیشتری از نسخه‌ی عادی تراشه‌ی AMD کسب کند. با‌این‌حال، نمی‌توان از عملکرد بهتر Ryzen 3 3100 ‌هنگام اورکلاک‌بودن صرف‌نظر کرد.

پردازنده‌ی Ryzen 3 3100 AMD به‌لطف استفاده از هسته‌های ذن ۲ که با اتکا بر لیتوگرافی هفت‌نانومتری ساخته‌ شده‌اند، مصرف انرژی کمتری از تراشه‌ی Core i3-10100 دارد و گرمای کمتری هم تولید می‌کند. درزمینه‌ی قیمت، پردازنده‌ی AMD به‌وضوح انتخاب بهتری است و قیمت ارزان‌تری از پردازنده‌ی اینتل دارد. حقیقت مهم دیگر این است که اینتل معمولا در هر نسل جدید از پردازنده‌هایش، به استفاده از سوکتی جدید روی می‌آورد تا کاربر مجبور شود مادربرد سیستم را تعویض کند. تراشه‌های نسل جدید اینتل که Core i3-10100 نیز جزو آن‌ها است، تنها با مادربردهای سری ۴۰۰ سازگاری دارند و این یعنی اگر از مادربردهای پیشین استفاده می‌کنید، باید به فکر خرید مادربرد جدید باشید. 

در جدول زیر، پشتیبانی پردازنده‌های اینتل و AMD از انواع سوکت‌ها مقایسه شده است.

نام پردازنده‌ی اینتل

سوکت

تراشه

سازگاری با مادربرد نسل قبل؟

نام پردازنده‌ی AMD

سوکت

تراشه

سازگاری با مادربرد نسل قبل؟

پردازنده‌های نسل‌هفتمی خانواده‌ی Kaby Lake (سال ۲۰۱۷)

LGA 1151

سری ۲۰۰

بله، با Skylake نسل ششم

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 1000 مبتنی‌بر معماری Zen 1 (سال ۲۰۱۷)

AM4

سری ۳۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل سوم سری Ryzen (احتمالا به‌زودی پشتیبانی آن‌ها از نسل چهارم هم تأیید می‌شود)

پردازنده‌های نسل‌هشتمی خانواده‌ی Coffee Lake (سال ۲۰۱۷)

LGA 1151

سری ۳۰۰

عدم سازگاری با مادربردهای نسل قبل

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 2000 مبتنی‌بر معماری +Zen (سال ۲۰۱۸)

AM4

سری ۴۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل چهارم سری Ryzen

پردازنده‌های نسل‌نهمی خانواده‌ی Coffee Lake Refresh (سال ۲۰۱۸)

LGA 1151

سری ۳۰۰

بله، با Coffee Lake نسل هشتم

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 3000 مبتنی‌بر معماری Zen 2 (سال ۲۰۱۹)

AM4

سری ۵۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل چهارم سری Ryzen

پردازنده‌های نسل‌دهمی خانواده‌ی Comet Lake (سال ۲۰۲۰)

LGA 1200

سری ۴۰۰

عدم سازگاری با مادربردهای نسل قبل

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 4000 مبتنی‌بر معماری Zen 3 (سال ۲۰۲۰)

AM4

سری ۶۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل چهارم سری Ryzen

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تراشه‌های پایین‌رده‌ی جدید اینتل و AMD چیست؟ اگر قصد داشته باشید سیستمی جدید بخرید، کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

مشخصات فنی کامل و قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید. در این بخش، امکان مقایسه‌ی انواع CPU اینتل ازجمله سری‌ Core i3 و Core i5 و Core i7 با پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) دردسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات