مدیرعامل AMD ادعا کرد: سهم بیش از ۵۰ درصدی پردازنده‌های رایزن در بازار حرفه‌ای

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مدیرعامل AMD، دکتر لیزا سو می‌گوید پردازنده‌های رایزن در بازار حرفه‌ای و پرمیوم جهانی سهمی بیش از ۵۰ درصد دارند.
تبلیغات

لیزا سو، مدیرعامل AMD، در جلسه‌ی اخیر خود با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که پردازنده‌های رایزن اکنون بیش از ۵۰ درصد از فروش جهانی را در دسته‌ی حرفه‌ای و پرچم‌دار در اختیار خود دارند. ادعای سو را می‌توان با بررسی گزارش‌های منتشرشده در ماه‌های گذشته صحت‌سنجی کرد. آمارهای متعددی در بازار پردازنده تأیید کردند که AMD به سهم قابل‌توجهی در بازار محصولات حرفه‌ای دست یافته است و تقاضا برای محصولات شرکت آمریکایی باز هم افزایش خواهد یافت.

بسیار از کارشناسان تأیید می‌کنند که با عرضه‌ی پردازنده‌های نسل سوم رایزن، محصولات اینتل از قفسه‌ی فروش بسیاری از خرده‌فروش‌های دنیای سخت‌افزار حذف شدند. پردازنده‌های AMD نه‌تنها در فهرست پرفروش‌ترین‌ها و برترین‌ها قرار گرفته‌اند، بلکه در بسیاری از خرده‌فروشی‌های بزرگ و معتبر، سهمی ۹۰ درصدی از فروش را به خود اختصاص داده‌اند. درنتیجه نمی‌توان ادعای مدیرعامل این شرکت مبنی بر کسب سهم ۵۰ درصدی در بازار جهان پردازنده‌های قدرتمند را دور از ذهن دانست. سو در صحبت‌های خود به تقاضای بسیار زیاد برای پردازنده‌های Ryzen 3000 و نسل گذشته یعنی Ryzen 2000 تأکید کرد.

سهم بازار AMD

در ماه‌ها‌ی گذشته، شاهد فروش خارق‌العاده‌ی پردازنده‌های نسل دوم و سوم رایزن در دسته‌ی دسکتاپ بوده‌این. فروش پردازنده‌هایی حرفه‌ای همچون Ryzen 9 3900X که در برخی حراجی‌ها با برچسب قیمتی ۳۹۹۹ دلار عرضه شد، نشان از تمایل بالای کاربران به محصولات تیم قرمز دارد. پردازنده‌ی مذکور، ۱۲ هسته‌ و ۲۴ رشته‌ی پردازشی را به کاربر ارائه می‌کند و قیمت‌گذاری آن بسیار مقرون‌به‌صرفه تفسیر می‌شود. در بخش‌های دیگر بازار هم شاهد عرضه‌ی محصولاتی همچون Ryzen 7 3700X با هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی و قیمت ۲۸۹/۹۹ دلار و Ryzen 5 3600 با ۶ هسته و ۱۲ رشته‌ی پردازشی و قیمت ۱۶۹/۹۹ دلار بوده‌ایم که آمار فروش خوبی از خود برجای گذاشتند.

پردازنده‌های AMD اکثر رتبه‌های فهرست پرفروش‌ترین پردازنده‌های آمازون را در اختیار دارند

آمارهای آمازون نشان می‌دهد پردازنده‌های نسل سوم رایزن، ۹ رتبه از ۱۰ رتبه‌ی پرفروش‌ترین پردازنده‌های شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 اکنون با قیمت ۱۶۲ دلاری در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار دارد. در رتبه‌ی بعدی، شاهد حضور پردازنده‌ه‌ی هشت هسته‌ای Ryzen 7 3700X هستیم. حتی پردازنده‌ی Ryzen 9 3900X هم باوجود موقعیت کنونی و قرار گرفتن در فهرست محصولات بالای ۴۰۰ دلار، موفق به کسب رتبه‌ی چهارم پرفروش‌ترین پردازنده‌ها شده است.

مدیران AMD امروز می‌دانند که پردازنده‌های نسل دوم رایزن نیز نقش مهمی در حفظ سهم بازار بیش از ۵۰ درصدی ایفا می‌کنند. اخیرا پردازنده‌های Ryzen 5 2600X و Ryzen 7 2700X با قیمت‌های شوکه‌کننده‌ی ۹۹ دلار و ۱۲۹ دلار به حراج گذاشته شدند که تصمیم جدی تیم قرمز را برای کسب سهم هرچه بیشتر در بازار نشان می‌دهد. فراموش نکنید که کاربر با پرداخت ۹۹ دلار، پردازنده‌ای با ۶ هسته و ۱۲ رشته و با پرداخت ۱۲۹ دلار، پردازنده‌‌ای با هشت هسته و ۱۶ رشته خریداری می‌کند که درمقایسه با پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

سهم AMD در بازار

از گزارش‌های اخیر دیگر که برتری قابل‌توجه AMD را در بازار پردازنده‌ نشان می‌دهد، می‌توان به گزارش European Hardware Association اشاره کرد. این سازمان ادعا می‌کند ۶۰ درصد از کاربران حرفه‌ای دنیای فناوری در اروپا، پردازنده‌های AMD را به اینتل ترجیح می‌دهند. البته سهم عمده‌ای از همان کاربران، به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، بیش از محصولات AMD رادئون تمایل نشان می‌دهند. چنین تمایلی بیش‌ازهمه به‌خاطر عرضه‌ی محصولات حرفه‌ای و قدرتمند ازسوی تیم سبز ایجاد شده است و AMD هنوز محصولی درخورد توجه برای کاربران حرفه‌‌ای دنیای پردازش گرافیکی ندارد.

چندی پیش Mind Factory به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش دنیای فناوری در آلمان، گزارشی منتشر کرد که در آن از فروش ۵۰ هزار پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 از زمان رونمایی خبر داد. آمارهای مایند فکتوری نشان می‌دهد که از زمان معرفی نسل سوم پردازنده‌های رایزن، تمامی آن‌ها فروشی قابل‌توجه را تجربه کرده‌اند.

شرکت Ingebor نیز اخیرا گزارشی تحلیلی از فروش سخت‌افزار در ماه مارس منتشر کرد که نشان‌دهنده‌ی سهم ۸۸ درصدی و ۸۴ درصدی AMD در فروش و درآمد برای خرده‌فروش‌های سخت‌افزاری بود. در هفته‌ی آخر ماه آوریل، اوضاع باز هم برای تیم قرمز بهتر شد و آمارهای مذکور به ۸۹ و ۸۵ درصد رسید. فروش بالای پردازنده‌های AMD همچنین طبیعتا باعث شد تا فروش مادربردهای مبتنی بر تراشه‌های این شرکت نیز افزایش قابل‌توجهی داشته باشد (فروش ۲،۶۶۰ قطعه درمقایسه با فروش ۳۷۵ قطعه مادربردهای مبتنی بر تراشه اینتل). 

آخرین گزارشی که برتری AMD را در بازار پردازنده نشان می‌دهد، سهم بازاری است که در آمار CPUbenchmark دیده شد. این آمار، تمامی پردازنده‌های فعال در سرتاسر جهان را بررسی می‌کند. آمار جدید نشان می‌دهد که AMD در روندی آهسته و مداوم، سهم اینتل را در بازار می‌بلعد و به‌مرور به نقطه‌ی ۵۰-۵۰ نزدیک می‌شود.

سهم بازار AMD

آخرین اخبار دنیای سخت‌افزار، از عرضه‌ی احتمالی پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 4000 مبتنی بر Zen 3 در پایان سال جاری حکایت داشتند. با عرضه‌ی محصولات جدید، قطعا پردازنده‌های موجود در بازار از تیم قرمز، با تخفیف بیشتری فروخته خواهند شد. باتوجه به بازدهی و قدرتی که پردازنده‌های مذکور، نسبت به قیمت پرداختی به کاربر ارائه می‌کنند، می‌توان فروش آسان و شدید آن‌ها را پیش‌بینی کرد. فروشی که درنهایت باز هم به افزایش سهم AMD و کاهش سهم اینتل منجر خواهد شد.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات