با اولین پردازنده چینی x86 آشنا شوید؛ ژائوشین KX-U6780A چه توانایی‌هایی دارد؟

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
چینی‌ها موفق به تولید اولین پردازنده‌ی x86 کاملا داخلی شدند که باوجود اطلاعات کم پیرامون آن، می‌توان آینده‌ی موردانتظار را برایش تصور کرد.
تبلیغات

شرکت چینی Zhaoxin که به‌عنوان اولین شرکت تولید پردازنده‌ی داخلی x86 در این کشور شناخته می‌شود، از چند سال پیش به فهرست مهم‌ترین اخبار دنیای فناوری راه پیدا کرده است. این شرکت حاصل یک همکاری خصوصی و دولتی محسوب می‌شود. دولت محلی شانگهای با همکاری شرکت تایوانی VIA Technologies تصمیم به راه‌اندازی شرکتی متمرکز بر تولید پردازنده گرفت. شرکت تایوانی، صاحب Centaur است که مجوز تولید پردازنده‌های x86 را دارد.

در سال‌های گذشته اخبار متعددی از به‌روزرسانی‌ها و محصولات جدید شرکت Zhaoxin در رسانه‌های منتشر شد. از میان مهم‌ترین برنامه‌های شرکت می‌توان به خانواده‌ی محصولات KX-6000 اشاره کرد که ظاهرا محصولاتی خاص را به بازار عرضه خواهد کرد. اولین تراشه‌ای که طبق ادعای چینی‌ها توانایی رقابت با پردازنده‌ی نسبتا جدید اینتل (همچون Core i5-7400) را دارد، عضوی از همین خانواده خواهد بود.

اولین پردازنده چینی x86 با هدف رقابت با محصولات اقتصادی اینتل و AMD طراحی شده است

برخی رسانه‌های دنیای سخت‌افزار به نمونه‌ی اولیه‌ی پردازنده‌ی Zhaoxin KX-U6780A دست پیدا کرده‌اند و آزمایش‌های اولیه را روی آن انجام داده‌اند. مقاله‌های جالب‌توجهی تاکنون درباره‌ی پردازنده‌ی جدید منتشر شده‌اند و تأثیر آن را بر آینده‌ی صنعت نوپای پردازنده در چین، بررسی می‌کنند. چین انتظار دارد که تا سال ۲۰۲۲ تمامی دفاتر دولتی و سازمان‌های بزرگ در کشور، از پردازنده‌های تولید داخل در کامپیوترهای خود استفاده کنند. ازطرفی قابلیت‌های همگام‌سازی پردازنده‌ی x86 شرکت Zhaoxin مزایایی دارد که رقابت در معماری‌های دیگر صنعت پردازنده مانند ARM و MIPS ندارند.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا Zhaoxin KX-U6780A توانایی رقابت با پردازنده‌های اقتصادی اینتل و AMD را دارد؟ در پاسخ کوتاه باید بگوییم خیر. البته بررسی عمیق‌تر و قرار گرفتن پردازنده‌ی چینی جدید در فهرست رقابتی پردازنده‌ها، خالی از لطف نیست.

چه اطلاعاتی از اولین پردازنده چینی x86 داریم؟

اطلاعات زیادی از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه یا معماری سطح پایین پردازنده‌ی جدید چینی‌ها در دست نیست. شرکت ژائوشین اطلاعات زیادی از دیاگرام بلوک یا طراحی اینترکانکت پردازنده‌ی اصلی برای اتصال به پردازنده‌ی گرافیکی منتشر نکرده است. به‌علاوه، ابزارهای بررسی نیز توانایی زیادی در کشف مشخصات مرتبط با پردازنده‌ی گرافیکی نداشته‌اند. درنهایت می‌توان ادعا کرد که پردازنده‌ی KX-U6780A یک پردازنده‌ی x86 با پشتیبانی از قابلیت‌هایی همچون AVX و VMX و SSE 4.2 است. البته UEFI در معماری مادربردی پردازنده‌ی جدید، بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد و قابلیتی برای اورکلاک کردن یا تغییر سرعت DRAM در آن دیده نمی‌شود.

اولین پردازنده چینی x86

درحال‌حاضر به این اطلاعات درباره‌ی پردازنده‌ی جدید KX-U6780A دست یافته‌ایم: پردازنده‌ی مذکور، یک پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای با هشت رشته‌ی پردازشی است که با فرایند تولید ۱۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود. سرعت کلاک ۲/۷ گیگاهرتزی بدون هیچ‌گونه حالت توربو یا حافظه‌ی کش L3 از اطلاعات دیگر پردازنده هستند. کارایی پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه ضعیف به‌نظر می‌رسد (آزمایش DOTA 2 با پایین‌ترین تنظیمات، نرخ فریم ۱۹ تا ۲۰ فریم‌برثانیه را نشان داد که در مقایسه با ۱۵۰ فریم‌برثانیه‌ی پردازنده‌ی Intel UHD 630 بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد). کارایی تک‌رشته‌ای پردازنده نیز بسیار ضعیف گزارش می‌شود.

رسانه‌ی THG که بررسی اولیه را روی اولین پردازنده‌ چینی x86 انجام داد، متریک جدید برای پردازنده‌های مجهز به SMT دارد. آن‌ها از اصطلاح «امتیاز پردازش چندرشته‌ای در هر هسته» استفاده می‌کنند. به بیان دیگر در آزمایش‌های مذکور، تأثیر هایپرتردینگ نیز لحاظ می‌شود. نتایج نشان می‌دهند که پردازنده‌های مجهز به SMT با افزایش کارایی قابل‌توجه روبه‌رو می‌شوند.

نتایج بنچمارک در پردازش تک‌هسته‌ای و گرافیکی، ناامیدکننده هستند

هسته‌ی چندرشته‌ای پردازنده‌ی ژائوشین کارایی شبیه به Pentium G5600 داشته و فاصله‌ی زیادی با محصولاتی همچون Core i5-7400 دارد. همان‌طور که گفته شد، پردازش تک‌رشته‌ای نیز عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد و حتی پردازنده‌ی قدیمی AMD به‌نام A10-9700 مبتنی بر معماری Excavator هم دوبرابر سرعت بیشتری در مقایسه‌های مشابه دارد.

اگرچه پردازنده‌ی Zhaoxin KX-U6780A توانایی شکست Athlon 3000G را در مقایسه‌ها دارد، اما فراموش نکنید که آن پردازنده در دسته‌ی دوهسته‌ای با چهار رشته‌ی پردازشی قرار می‌گیرد. همین پیروزی، بهترین نتیجه‌ای بود که از آزمایش‌ها روی اولین پردازنده چینی x86 به‌دست آمد. محصول ژائوشین در تمامی آزمایش‌های دیگر از پردازنده‌هایی همچون A10-9700 و Ryzen 3 3200G و Core i3-7100 شکست خورد.

وقتی پردازنده‌ی KX-U6780A را با پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2080 Ti ترکیب می‌کنیم، عملکردی نسبتا بهتر از A10-9700 از خود نشان می‌دهد. البته درنهایت دو پردازنده‌ی مذکور، فاصله‌ی زیادی با پردازنده‌های مشابه دارند.

Zhaoxin KX-U6780A

در مقایسه‌ی پردازنده‌ی Zhaoxin KX-U6780A در بخش بازی‌ها، می‌توان ادعا کرد که این محصول چینی تاحدودی بهتر از A10-9700 عمل می‌کند. البته در مقایسه با پردازنده‌های دیگر، همیشه KX-U6780A بازنده‌ی رقابت است. چنین نتایجی در ترکیب با امتیازهای ضعیف پردازنده‌ی اصلی نشان می‌دهد که محصول چینی‌ها آن‌طور که باید و شاید یک پردازنده‌ی رقابتی نیست.

باوجود تمامی نتایج ضعیف آزمایشی، ورود یک بازیگر جدید به بازار پردازنده‌های x86 جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه، اخبار ادعا می‌کنند که شرکت Centaur درحال کار کردن روی یک معماری حرفه‌ای جدید است که احتمالا در نسل بعدی پردازنده‌های شرکت ژائوشین موسوم به KX-7000 استفاده خودهد شد.

توانایی چین برای رشد دادن صنعت پردازنده و رسیدن به سطح رقابتی با غول‌هایی همچون اینتل و AMD از جنبه‌های متعددی محدود می‌شود. توانایی و فناوری محدودی آن‌ها در تولید تراشه و دشوار بودن ساخت یک پردازنده‌ی x86 حرفه‌ای، کار را واقعا برای شرکت‌های چینی سخت می‌کند.

اگرچه پردازنده‌ی Zhaoxin KX-U6780A تقریبا در تمامی آزمایش‌ها از پردازنده‌های اقتصادی AMD و اینتل شکست می‌خورد، اما به‌هرحال به‌عنوان تلاش‌های اولیه‌ی چین برای رقابت، اهمیت دارد. چینی‌ها با این پردازنده نشان دادند که سعی در رقابت شدید در صنعت پردازنده‌ی کامپیوتر شخصی دارند و اینتل و AMD قطعا باید با دقت و حساسیت بیشتری، کارهای رقیب را دنبال کنند.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات