با محصولات جدید Zhaoxin، رقیب چینی پردازنده‌ های اینتل و AMD، آشنا شوید

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
چینی‌ها در تولید سخت‌افزار تلاش می‌کنند رویکردی مستقل از شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرند. یکی از این شرکت‌های چینی Zhaoxin است که در حوزه‌ی تولید پردازنده فعالیت می‌کند.
تبلیغات

شرکت چینی Zhaoxin، از فعالان صنعت پردازنده، محصولات درخورتوجهی به بازار عرضه می‌کند. در ژوئن، این شرکت پردازنده‌ی جدید خود موسوم به LuJiaZui را رونمایی کرد که آن را با روش تولید ۱۶ نانومتری و ریزمعماری x86 تولید کرده است. پردازنده‌ی جدید عضوی از خانواده‌ی KaiXian KX-6000 محسوب می‌شود که برای کامپیوترهای شخصی همراه و رومیزی طراحی شده است.

رسانه‌ی WikiChip ادعا می‌کند شرکت چینی Zhaoxin تصمیم گرفته است نسل بعدی SoC را برای خانواده‌های KaiXian و KaiSheng تولید کند که مخصوص مجموعه‌ای از کاربردهای سرور و دیتاسنتر است.

پردازنده‌های کنونی KaiXian KX-6600 براساس معماری Lajiazui طراحی می‌شود و فقط در انواع مجهز به هشت هسته با سرعت کلاک پایه‌ی سه گیگاهرتز دردسترس است. تراشه‌های جدید Zhaoxin موسوم به KX-7000 از معماری جدید بهره می‌برد و با روش هفت‌نانومتری تولید می‌شود. به‌علاوه، به iGPU مجهز خواهد بود که در پردازنده‌های KX-6000 وجود نداشت.

پردازنده‌ی گرافیکی جدید که در سری KX-7000 استفاده می‌شود، سازگاری با DirectX 12 و پشتیبانی از PCIe 4.0 و حافظه‌ی رم DDR5 را به کاربر ارائه می‌کند. شرکت چینی Zhaoxin اکنون علاوه‌بر طراحی پردازنده‌های مبتنی‌بر روش تولید هفت‌نانومتری، ساخت پردازنده‌هایی با روش تولید کوچک‌تر از هفت‌نانومتری را نیز برای لپ‌تاپ و کامپوترهای شخصی رومیزی در نظر گرفته است. درمقابل، رقبای آمریکایی، یعنی اینتل و AMD، نیز اعلام کرده‌اند پشتیبانی از DDR5 و PCIe 5.0 را هم در محصولات سروری سال ۲۰۲۱ خود ارائه می‌کنند؛ درنتیجه همین پشتیبانی برای پلتفرم‌های مصرف‌کننده نیز ارائه خواهد شد.

Zhaoxin

پردازنده‌ی KaiSheng KH-400 شرکت Zhaoxin با وجود طراحی برای کاربردهای سرور، هنوز از روش تولید ۱۶ نانومتری استفاده می‌کند و این شرکت تصمیم گرفته است ریزمعماری کاملا جدیدی ارائه کند. به‌علاوه، محصولات جدید درمقایسه‌با سری KH-3000، نسبت هسته /رشته‌ی پردازشی چهاربرابر خواهد داشت؛ ازاین‌رو، پردازنده‌هایی با ۳۲ هسته و ۶۴ رشته‌ی پردازشی را شاهد خواهیم بود؛ چون پردازنده‌های کنونی سرور این شرکت، هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی دارند.

باتوجه‌به آنچه ذکر شد، می‌توان محصول جدید Zhaoxin را ازلحاظ قابلیت با خانواده‌ی پردازنده‌های تردریپر AMD برابر دانست. تعداد هسته‌ی KH-4000 هنوز اعلام نشده است؛ اما قطعا سرعت کلاک آن باید بیشتر از سری کنونی KH-3000 یعنی ۲/۷ گیگاهرتز باشد. ناگفته نماند خانواده‌ی KaiSheng KH-4000 احتمالا پشتیبانی دوال سوکت را به مشتریان ارائه می‌کند؛ بنابراین، می‌توان از دو پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای در یک مادربرد استفاده کرد و مجموع هسته‌های پردازشی را به ۶۴ هسته رساند. پردازنده‌ی KH-4000 از حافظه‌ی رم DDR4 پشتیبانی می‌کند که درحال‌حاضر در صنعت پردازنده استاندارد محسوب می‌شود. به‌علاوه، پشتیبانی از PCIe 3.0 نیز جزو مشخصات این خانواده محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات