سامسونگ تراشه اکسینوس اختصاصی برای گوگل طراحی می‌کند

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اکسینوس سامسونگ / Samsung Exynos / اگزینوس
گزارش‌های تأیید‌نشده‌ای از احتمال ساخت تراشه‌ی اختصاصی سری اکسینوس توسط سامسونگ برای گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل گوگل خبر می‌دهند.
تبلیغات

اخیرا شاهد بحث و جدل زیادی پیرامون تراشه‌های خانواده‌ی اکسینوس سامسونگ (Samsung Exynos) بوده‌ایم. کاربران معتقد هستند تراشه‌های اکسینوس در مقایسه با رقبای هم‌رده‌ی سری اسنپدراگون کوالکام قدرت پردازشی کمتری دارند. حتی برخی از کاربران که به‌شدت از دست سامسونگ عصبانی هستند، دادخواست آنلاینی علیه این شرکت به‌راه‌انداختند. آن‌ها می‌گویند که سامسونگ باید توسعه‌ی تراشه‌های خانواده‌ی اکسینوس و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های خود را متوقف کند و به استفاده از تراشه‌های سری اسنپدراگون روی بیاورد؛ اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند کره‌ای‌ها قصد ندارند حداقل به‌این‌زودی‌ها از تولید تراشه‌های اختصاصی خود دست بکشند.

سامسونگ می‌گوید در تولید مدل بعدی تراشه‌های سری اکسینوس به‌جای استفاده از هسته‌های پردازشی Mongoose به استفاده‌ از هسته‌های سفارشی‌سازی‌نشده‌ی آرم (ARM) روی می‌آورد؛ بدین‌ترتیب احتمالا پردازنده‌ی اکسینوس بعدی قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌به نسل کنونی نشان خواهد داد. سامسونگ ظاهرا تمایلی به استفاده از پردازنده‌های گرافیکی سری Mali آرم نیز ندارد و به‌جای آن در تراشه‌ی خود از پردازنده‌ی گرافیکی رادئون AMD بهره می‌گیرد. تمامی این موارد نشان می‌دهند که سامسونگ برنامه‌ی ویژه‌ای برای آینده‌ی تراشه‌های سری اکسینوس در سر می‌پروراند و به‌هیچ‌وجه قصد رها کردن آن‌ را ندارد. 

تراشه‌ی سفارشی اکسینوس با لیتوگرافی ۵ نانومتری LPE سامسونگ تولید می‌شود

گفته می‌شود که سامسونگ احتمالا در حال توسعه‌ی تراشه‌ای سفارشی‌سازی‌شده از خانواده‌ی اکسینوس برای گوگل است و سران مانتین‌ویو همین امسال به‌صورت رسمی از این تراشه پرده‌برداری خواهد کرد.

تراشه‌ی اختصاصی گوگل با اتکا بر لیتوگرافی ۵ نانومتری LPE سامسونگ تولید می‌شود. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای ظاهرا از دو هسته‌ی پردازشی Cortex A78، دو هسته‌ی Cortex A76 و چهار هسته‌ی Cortex A55 بهره می‌گیرد. با در نظر گرفتن این‌که هسته‌ی A77 به‌میزان ۲۰ درصد سریع‌تر از A76 است و مدل A78 حتی سرعت پردازشی بیشتری نیز دارد، قطعا تراشه‌ای که سامسونگ روی آن کار می‌کند بسیار قدرتمند خواهد بود. تراشه‌ی یادشده برای پردازش‌های گرافیکی به GPU معرفی‌نشده‌ی Mali MP20 آرم متکی خواهد بود که با اتکا بر ریزمعماری Borr ساخته می‌شود. احتمالا گوگل نیز تغییراتی خاص در تراشه اعمال کرده؛ گفته می‌شود اهالی مانتین ویو پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) و پردازنده‌ی عصبی (NPU) سامسونگ را از تراشه‌ی سفارشی اکسینوس حذف کرده تا از ISP ویژوال کُر و NPU اختصاصی خودشان استفاده کنند. 

خبرگزاری روئیترز سال گذشته در گزارشی اعلام کرد گوگل در حال استخدام چندین نفر از اعضای شرکت‌های ساخت تراشه است تا با استفاده از تخصص آن‌ها تراشه‌هایی اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند و البته سرورهایش بسازد؛ روئیترز در این گزارش از نام‌هایی نظیر برادکام (Broadcom)، اینتل، انویدیا و کوالکام یاد کرده بود. براساس ادعای روئیترز هدف گوگل، کاهش میزان وابستگی‌اش به شرکت‌های اینتل و کوالکام بود. ظاهرا گوگل حتی تیمی اختصاصی متشکل از ۱۶ مهندس سابقه‌دار تشکیل داده است تا از تخصص آن‌ها بهره بگیرد؛ ظاهرا آن‌ها در آینده صدها نفر دیگر را نیز استخدام خواهند کرد. حال گفته می‌شود مدیران گوگل به‌دلیل عقد قرارداد همکاری با سامسونگ، فعلا از تولید تراشه‌ی کاملا اختصاصی دست کشیده‌اند.

پردازنده‌ی اختصاصی گوگل قدرت پردازشی زیادی دارد؛ شاید بیش از حد قدرتمند برای استفاده در گوشی‌های هوشمند

اگر گزارش جدید منتسب‌به تراشه‌های اکسینوس رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، انتظار می‌رود گوگل از تراشه‌ی سفارشی این خانواده در نسل بعدی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل استفاده کند؛ احتمالا مدل‌های اولیه‌ای که به تراشه‌ی سامسونگ مجهز می‌شوند، پیکسل‌های میان‌رده هستند. افزون بر این احتمالا اهالی مانتین‌ویو از پردازنده‌ی سامسونگ در دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل کروم OS و حتی شماری از سرورهای دیتاسنترها بهره بگیرند. بر اساس ادعاهای رسانه‌ی ETNews سامسونگ اوایل سال جاری میلادی تیمی جدید در کسب‌و‌کار Device Solutions خود برای کار روی نوعی «تراشه‌ی سفارشی‌سازی‌شده» تشکیل داده است. ظاهرا وظیفه‌ی هدایت این تیم تخصصی برعهده‌ی پارک جین‌پیو است.

گفته می‌شود تیم تخصصی تشکیل‌داده‌شده توسط سامسونگ احتمالا روی طراحی تراشه‌ای خاص برای محصولات فیسبوک در حوزه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز کار می‌کند تا از این تراشه در محصولات سری آکیولس بهره گرفته شود. تیم جدید سامسونگ ظاهرا فعلا ۳۰ نفر عضو دارد که از زیرشاخه‌های مختلف این شرکت به تیم جدید آورده شده‌اند. کره‌ای‌ها قصد دارند تیم ویژه‌ی خودشان را طی سال‌های آتی گسترش دهند و اعضای جدیدی نیز به آن اضافه کنند. اتخاذ این تصمیم از سوی سامسونگ بخشی از تلاش‌هایی است که این شرکت قصد دارد انجام دهد تا با اتکا بر آن‌ها بتواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تجهیزات نیمه‌هادی تبدیل شود.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد احتمال ساخت تراشه‌ توسط سامسونگ برای گوگل دارید؟

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی سامسونگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های سری S، J، M و A سامسونگ و گالری تصاویر رسمی این محصولات همگی در بخش محصولات در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات