AMD جزئیات پردازنده موبایل Ryzen 4000 را منتشر کرد

چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
AMD اطلاعات کامل پردازنده موبایل رایزن ۴۰۰۰ را شامل معماری، مشخصات و قابلیت‌ها منتشر کرد که امکان عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر و باکیفیت‌تر را فراهم خواهد کرد.
تبلیغات

AMD در ماه فوریه طی رویدادی به‌ام Tech Day، اطلاعاتی را درباره‌ی محصولات جدید خود به رسانه‌ها اعلام کرد. یکی از مهم‌ترین محصولات معرفی‌شده در آن رویداد، سری Ryzen 4000 بود. اکنون و با نزدیک شدن به زمان عرضه یا پیش‌فروش پردازنده‌های مذکور، رسانه‌ها امکان انتشار اطلاعات جزئی را پیدا کرده‌اند. از اولین محصولات مجهز به پردازنده‌ی جدید AMD نیز می‌توان Asus Zephyrus G14 را نام برد که با پردازنده‌ی رایزن سری H به بازار عرضه می‌شود و درنتیجه می‌توان به‌زودی شاهد انتشار بنچمارکی از پردازنده روی این لپ‌تاپ باشیم.

پردازنده‌های رایزن جدید موسوم به Ryzen 4000 APU مبتنی بر معماری Zen 2 طراحی شده‌اند و از فناوری تولید هفت نانومتری بهره می‌برند. به‌علاوه، این پردازنده‌های چندکاره مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری Vega نیز هستند. سری ۱۵ واتی U از پردازنده‌های جدید، شامل پنح مدل از رایزن ۳ تا رایزن ۷ می‌شود که حداکثر با هشت و ۱۶ رشته‌ی پردازشی در مدل پرچم‌دار، به بازار عرضه می‌شوند. حداکثر سرعت کلاک نیز در این خانواده ۴/۲ گیگاهرتز بیان شد. به‌علاوه، در نمونه‌های حرفه‌ای از سری مذکور شاهد هشت واحد پردازش گرافیکی با حداکثر سرعت کلاک ۱۷۵۰ مگاهرتز هستیم که در Ryzen 7 4800U دیده می‌شود. البته اطلاعات مذکور همگی در CES 2020 منتشر شده بودند.

AMD در CES 2020 دو محصول از سری رایزن H را به‌ نام‌های Ryzen 7 4800H هشت هسته‌ای و Ryzen 5 4600H با ۶ هسته‌ی پردازشی، معرفی کرد که همگی توان طراحی گرمایی ۴۵ وات داشتند. در اخبار جدید، نمونه‌های بیشتری از خانواده‌ی H معرفی شدند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان Ryzen 9 4900H را نام برد. پیکره‌بندی اصلی هسته در این پردازنده AMD با Ryzen 7 4800H تفاوت زیادی ندارد. در این نمونه هم شاهد هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی به‌‌همراه ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 با توان طراحی گرمایی ۴۵ وات هستیم. مدل 4900H، حداکثر فرکانس را به ۴/۴ گیگاهرتز می‌رساند و فرکانس پایه‌ی آن نیز با افزایش از ۲/۹ به ۳/۳ گیگاهرتز، پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. پردازنده‌ی مذکور همچنین محهز به هشت هسته‌ی آنلاک پردازش گرافیکی با سرعت کلاک ۱۷۵۰ مگاهرتز خواهد بود.

پردازنده‌ی Ryzen 9 4900H در بهار سال ۲۰۲۰ همراه‌با Ryzen 9 4900HS به بازار عرضه خواهد شد. پردازنده‌ی دوم، سرعت کلاک کمتر را با بازدهی بهتر مصرف نیرو به‌همراه دارد. این پردازنده ۳۵ واتی، البته سرعت کلاک بالاتری نسبت به مدل ۴۵ واتی 4800H دارد. شرکت سازنده همچنین Ryzen 4800HS را هم با توان ۳۵ وات عرضه خواهد کرد. تولیدکننده‌هایی که از پردازنده‌های HS استفاده می‌کنند، باید در تمامی مراحل طراحی لپ‌تاپ با AMD همکاری کنند تا محصول نهایی با بالاترین بازدهی مصرف نیرو تولید شود. AMD برای عرضه‌ی بهترین تجربه‌ی کار با لپ‌تاپ با پردازنده‌های جدید، در سری U نیز همکاری نزدیکی با تولیدکننده‌ها دارد تا محصولات ضعیف با پردازنده‌های این شرکت به بازار عرضه نشوند.

پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000

پیش‌نمایش کارایی

AMD اطلاعاتی از کارایی و قدرت پردازنده‌ها هم ارائه کرد که البته باید با دقت آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. شرکت سازنده از دستگاه‌های مخصوص آزمایش برای تحلیل قدرت استفاده می‌کند و هنوز کارایی پردازنده‌ها در محصولات مصرفی آزمایش نشده است. در آزمایش اول، بنچمارک Cinebench پردازنده‌های Ryzen 7 4800U و 4700U را می‌بینیم که به‌ترتیب، هشت هسته و ۱۶ رشته و هشت هسته و هشت رشته‌ی پردازشی دارند. پردازنده‌ی 4800U عملکردی عالی دارد و در آزمایش‌ها ۹۰ درصد بهتر از آیس لیک Core i7-1065G7 و ۳۷ درصد بهتر از پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای کامت لیک Core i7-10710U ظاهر شد. البته همان‌طور که گفته شد باید سیستم مورد آزمایش را هم در نظر بگیریم و هنوز نمی‌توان نظر قطعی ارائه کرد. به‌هرحال ظاهرا پردازنده‌های هشت هسته‌ای AMD عملکردی دوبرابر بهتر از پردازنده‌های ۶ هسته‌ای اینتل دارند.

برای تأیید یا رد ادعاهای برتری AMD باید منتظر بنچمارک‌های واقعی روی محصولات نهایی باشیم

در اطلاعات منتشرشده ازسوی AMD، جزئیات زیادی هم از برتری پردازند‌ها در کاربردهای گیمینگ ذکر شده است. در مقایسه‌های صورت‌گرفته که عموما پردازنده‌های Core i7 رقیب را به‌عنوان مرجع مقایسه مثال می‌زنند، پردازنده‌های AMD برتری قابل‌توجهی دارند که البته باز هم نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را تأیید کرد. در بخش بنچمارک‌ها اطلاعاتی از آزمایش سری Ryzen 5 U هم دیده می‌شود که عملکرد بهتری نسبت به رقیب دارند. تعداد بیشتر هسته‌ها و همچنین استفاده از فناوری هفت نانومتری، از دلایل برتری محصولات AMD هستند.

بخش عمده‌ای از مقایسه‌ی بنچمارک‌های AMD بین 4800H و محصول اینتل موسوم به 9750H صورت می‌گیرد. پردازنده‌ی AMD با هسته‌های بیشتر، قطعا پیروز رقابت است. هر دو سیستم از پردازنده‌ی گرافیکی مستقل Nvidia RTX 2060 بهره می‌برند. در مقایسه‌ای دیگر، شاهد حضور Ryzen 9 4900H و Core i9-9980H در دسته‌ی پرچم‌دار هستیم که باز هم پردازنده‌ی AMD با توان ۳۵ وات، عملکرد بهتری نسبت به رقیب با توان ۴۵ وات دارد.

پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000

قابلیت‌های دیگر

AMD در اخبار جدید، مزیت‌های معماری پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ را هم ذکر می‌کند. باوجود استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Vega به‌جای محصول جدیدتر یعنی Navi، این پردازنده‌ها بهینه‌سازی شده‌اند و ۵۹ درصد عملکرد بهتر نسبت به نسل قبلی دارند. از مزیت‌های دیگر مبتنی بر معماری می‌توان به بهبود بازدهی و سرعت کلاک بیشتر و پهنای باند بیشتر برای حافظه اشاره کرد.

سیستم حافظه در پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ بهبود پیدا کرده است و اکنون از DDR4-3200 یا LPDDR4X-4266 پشتیبانی می‌کند. سیستم مذکور با سیستم اینتل در خانواده‌ی آیس لیک برابری می‌کند. خبر خوب دیگر درباره‌ی پردازنده‌های جدید، شیوه‌ی مدیریت حافظه بین CPU و GPU است. بازدهی نیرو نیز از مزیت‌های دیگر سری جدید محسوب می‌شود که طبق ادعای شرکت سازنده به‌خاطر بهره‌مندی از  Zen 2، دوبرابر نسل قبل خواهد بود. AMD برای اثبات ادعاهای خود در این بخش هم اطلاعاتی از مقایسه‌ی محصولات با پردازنده‌های اینتل منتشر کرد.

پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ موتور صوتی و تصویری جدیدی با ۳۱ درصد انوکدینگ سریع‌تر و پشتیبانی از فرمت‌های جدید دارند. از میان فرمت‌های جدید می‌توان به انکودینگ 4K60 از VP9 و HEVC اشاره کرد. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به Skin Temprature Tracking V2 اشاره کرد که اندازه‌گیری دمای سطح دستگاه را آسان‌تر می‌کند. دمای مذکور به پردازنده ارسال می‌شود تا در عملکردهای افزایش سرعت از آن استفاده کند. درنتیجه وقتی دمای سطح دستگاه پایین باشد، می‌توان پردازنده را به میزان و مدت بیشتری تقویت کرد.

پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000
پردازنده AMD Ryzen 4000

اطلاعات بالا، تمامی جزئیاتی هستند که تاکنون از پردازنده‌های جدیدی AMD Ryzen 4000 APU منتشر شده‌اند. همان‌طور که گفته شد برای بررسی دقیق‌تر باید منتظر بنچمارک‌های واقعی از وب‌سایت‌های سخت‌افزار باشیم که شاید برخی ادعاهای شرکت سازنده را به چالش بکشند. 

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات