معماری جدید Zen 3 تا ۱۷ درصد عملکرد بهتری نسبت به Zen 2 خواهد داشت

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
AMD معماری جدید Zen 3 را با پردازنده‌های Ryzen 4000 در سال ۲۰۲۰ ارائه خواهد کرد. این معماری ۱۷ درصد سریع‌تر از نسل فعلی Zen 2 با پردازنده‌های Ryzen 3000 خواهد بود.
تبلیغات

AMD به‌زودی معماری اصلی Zen 3 خود را برای پردازنده‌های Ryzen 4000 و EPYC معرفی خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود این معماری به‌روزرسانی‌های بسیار خوبی به‌همراه داشته باشد. گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد معماری Zen 3 می‌تواند پیشرفتی عالی در بین آخرین نسل‌های معماری ZEN، شامل Ryzen 3000 و Ryzen 4000 ارائه دهد.

عملکرد واحدهای پردازش شناور پردازنده‌های AMD Ryzen 4000 با هسته‌های Zen 3 حداکثر ۵۰ درصد افزایش یافته و عملکرد پردازش اعداد صحیح نیز بین ۱۰ تا ‍۱۲ درصد بهبود یافته است. هسته‌های Zen 3 درمقایسه‌با معماری Zen 2 ارتقای بزرگی دریافت می‌کنند. طبق گفته‌های AMD، طراحی Zen 3 با معماری کاملا جدیدی ارائه خواهد شد و می‌توان به IPC و فرکانس سریع‌تر درمقایسه‌با گذشته اشاره کرد. براساس گفته‌ها، Zen 3 احتمالا به‌روزرسانی گسترده‌ای به Zen منتقل خواهد کرد و در این به‌روزرسانی، پرش بزرگ دیگر در IPC (دستورالعمل در سیکل) درمقایسه‌با Zen 2 ارائه می‌دهد.

AMD

براساس گزارش‌ها، در عملیات ترکیبی که هم واحدهای پردازش اعداد صحیح و هم واحدهای پردازش شناور را شامل می‌شود، معماری Zen 3 می‌تواند به‌طور میانگین ۱۷ درصد عملکرد بهتری دهد. همچنین، اعلام شده است واحد پردازش اعداد صحیح حداکثر ‍۱۲ درصد بهبود عملکرد را به‌همراه خواهد داشت؛ در‌حالی‌که واحدهای پردازش شناور می‌توانند ۵۰ درصد بهبود عملکرد را ارائه کنند.

ناگفته نماند معماری Zen 3 این قابلیت را دارد تا در پردازش سرور هم رقابت کند. همچنین، در پردازنده‌های سرور EPYC شاهد تغییرات عمده‌ای در طراحی حافظه نهان بوده‌ایم که نشان می‌دهد Zen 3 طراحی یکپارچه‌ی کش را ارائه داده است. در Zen 2، هر CCD از دو CCX تشکیل شده است که حتی اگر CCD یک حافظه‌ی پنهان L3 سی‌ودو مگابایتی باشد، هر CCX یک حافظه‌ی کش L3 جداگانه ۱۶ مگابایتی است. با Zen 3، کل حافظه‌ی نهان ۳۲ مگابایتی +L3 برای CCX دردسترس خواهد بود. توجه کنید Zen 3 می‌تواند بیش از ۳۲ مگابایت حافظه‌ی نهان ارائه دهد.

پردازنده AMD

در بخش سرعت فرکانس Zen 3، انتظار می‌رود این سرعت از ۱۰۰ تا ۳۰۰ مگاهرتز افزایش یابد. این امر به‌همراه بهبود IPC و تغییرات معماری، عملکرد بسیار سریع‌تری از پردازنده‌های Ryzen 3000 ارائه خواهد کرد. در‌حال‌حاضر، Ryzen 9 3950X از فرکانس پایه ۳/۵ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی ۴/۷ گیگاهرتز بهره می‌برد و جانشین آن به‌طور بالقوه می‌تواند فرکانس پایه‌ای درحدود ۴ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی درحدود ۵ گیگاهرتز داشته باشد که ارقام بسیار خوبی محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود پردازنده‌های AMD Ryzen 4000 و مادربردهای X670 تا پایان سال ۲۰۲۰ وارد بازار شوند؛ زیرا AMD اخیرا عرضه‌ی سری Ryzen 3000 خود را به‌پایان رسانده است. با ورود پردازنده‌های Ryzen 4000 و قدرت درخورتوجه این محصولات، احتمالا خریداران پردازنده‌های Ryzen 3000 نگران خواهند شد؛ اما هنوز هم پردازنده‌های Ryzen 3000 عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه خواهند کرد.

AMD Zen 3

برنامه‌ی عرضه‌ی پردازنده‌های AMD تا سال ۲۰۲۲، نشان می‌دهد در مرحله‌ی اول، پردازنده‌های EPYC Milan تقریبا در اواسط سال ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شوند که سازگار با سوکت SP3، پشتیبانی SKU، گذرگاه PCIe 4.0 با حداکثر ۶۴ هسته با TDP از ۱۲۰ تا ۲۲۵ وات و طراحی MCM ارائه خواهند شد. درادامه سری‌های Ryzen 4000 و 'Ryzen Pro 4000 'Vermeer قرار دارند که از سوکت AM4 پشتیبانی می‌کنند و با استانداردهای PCIe 4.0 / DDR4 سازگار هستند. پردازنده‌های Ryzen 4000 مبتنی‌بر Zen 3 با هشت هسته در هر CCX ارائه خواهد شد و گفته می‌شود از پیکربندی دو CCD و یک کنترلر مجزا همانند نمونه‌های فعلی پردازنده‌های Ryzen 3000 بهره خواهند برد. در این تقسیم‌بندی، برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای EPYC Genoa ارائه شده که با نام پردازنده‌های سری Ryzen 5000 شناخته و با معماری Zen 4 ارائه خواهند شد. تراشه‌های EPYC Genoa از سوکت SP5 پشتیبانی می‌کنند.

AMD Zen 3

همان‌طورکه تاکنون اشاره کرده‌ایم، Zen 3 معماری کاملا جدیدی با پیشرفت‌هایی درخورتوجه ارائه خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های این معماری آن است که برپایه‌ی لیتوگرافی بهبودیافته‌ی +7nm طراحی شده و بهبود عملکرد چشمگیری در این معماری تجربه خواهیم کرد.

AMD Zen 3

در این معماری، همچنین شاهد طراحی جدید و تحولاتی در طراحی اصلی Zen خواهیم بود. AMD در این معماری مانند Zen 2 از حداکثر ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته استفاده خواهد کرد و احتمال افزایش تعداد هسته‌ها هم وجود خواهد داشت. باید گفت حتی اگر لیتوگرافی هفت‌نانومتری ارتقای بسیار بزرگ مانند لیتوگرافی ۱۴ نانومتری نباشد، همچنان کارایی فراوان خواهد داشت.

درپایان، باید اشاره کنیم اینتل نیز در اوایل سال ۲۰۲۰ پردازنده‌های نسل دهم خود موسوم به Comet Lake را وارد بازار کرده است و باید دید آیا می‌تواند بازهم به رقابت با پردازنده‌های Ryzen بازگردد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات