کمبود پردازنده‌های 14 نانومتریِ اینتل تا پایان امسال ادامه دارد

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد اخبار ناگوار برای اینتل و طرفداران این شرکت تمامی ندارد و پایین بودن ظرفیت تولید پردازنده‌های این شرکت، در سه‌ماهه‌ی چهارم نیز ادامه خواهد یافت.
تبلیغات

در چند سال گذشته، کمتر پیش‌آمده که اخباری از تأخیر در عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل به گوش نرسد. این شرکت در ابتدا عرضه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را به تعویق انداخت و سپس اعلام کرد کمبود پردازنده‌های 14 نانومتری که از سال ۲۰۱۸ پابرجا بود، تا سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت. با وجود سرمایه‌گذاریِ یک میلیارد دلاری این شرکت، به‌جهت گسترش ظرفیت تولید پردازنده‌های ۱۴ نانومتری، به‌نظر می‌رسد هیچ پایانی برای مشکلات یادشده در این زمینه وجود ندارد.

رسانه‌ی حوزه‌ی فناوری، DigiTimes، پس از صحبت با منابع نزدیک به این وب‌سایت در زنجیره‌ی تأمین اینتل و نیز شرکای تولید‌کننده‌ی قطعاتِ این شرکت، گزارشی را از پایین بودنِ ظرفیت تولید در تراشه‌های ۱۴ نانومتری منتشر کرده است. براساس این گزارش، کمبود ظرفیتِ تولید تنها شامل تراشه‌های ۱۴ نانومتری بوده و پردازنده‌های این شرکت با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، هیچ مشکلی را در چرخه‌ی تولید ندارند. این بدان معنی است که اینتل ظرفیت کافی برای تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری به‌جهت تأمین تقاضا در بازار را دارد. بااین‌حال بزرگ‌ترین قربانی این کمبود ظرفیت، پردازنده‌های نسل دهمی سری کامت‌لیک خواهند بود، زیرا قرار بر این بود ساخت این تراشه‌ها، با استفاده از بازنگری صورت گرفته در تراشه‌های ۱۴ نانومتری (++۱۴nm) صورت پذیرد.

intel-cpu

مدیر‌عامل اینتل، باب سوان، پیش‌تر هنگام ارائه‌ی گزارش مالیِ سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ گفته بود این شرکت انتظار دارد ظرفیت تولید تراشه‌های اینتل در سال جاری تا بیش از ۵ درصد افزایش یابد. در حالی‌که اینتل ادعا دارد ظرفیت تولید این شرکت افزایش یافته است، با توجه به نزدیک بودن فصل تعطیلات، به‌نظر می‌رسد عرضه‌ی بیشتر تراشه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده نیز پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

پیش‌تر مؤسسه‌ی تحقیقاتی Gartner در گزارشی اعلام کرده بود ارسال محموله‌های مربوط‌به کامپیوترهای دسکتاپ در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، نسبت به سال پیش ۱.۴ درصد رشد داشته‌ است. چنین رشد سالانه‌ای در عرضه‌ی قطعات کامپیوتری در ۶ سال اخیر بی‌سابقه بوده‌است.

مدیر ارشد Gartner قبلا گفته بود دلیل افزایش درخواست، تلاش بازارهای تجاری درجهت حرکت به سمت ویندوز 10 بوده و چنین روندی تا زمان اشباعِ بازار با این نسخه از ویندوز، تا دو سال آینده ادامه خواهد یافت. با توجه به پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7، کسب‌و‌کارها به سمت استفاده از ویندوز 10 سوق پیدا کرده‌‌اند. شایان‌ذکر است مایکروسافت در روز چهاردهم ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰، پشتیبانی از ویندوز 7 را متوقف خواهد کرد. با این حال داده‌های به‌دست آمده توسط این مؤسسه، ۴ درصد کاهش را در عرضه‌ی قطعات کامپیوتری بین ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ تا ماه مارس ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. از آن‌جایی که اینتل بیش از ۸۰ درصد از بازار پردازنده‌های کامپیوتری را در اختیار دارد، کاهش ظرفیت تولید این شرکت، مسبب اصلی این روند بوده است.

Intel

از شواهد و قرائن این‌گونه برمی‌آید که کمبود ظرفیت تولید اینتل در سه‌ماهه‌ی آخر سال نیز ادامه داشته‌باشد. دلیل این ادعا، می‌تواند عدم توفیق اینتل در برآورد نیازها و پاسخگویی نسبت به تقاضاها در فصل تعطیلات باشد. علاوه بر این، مشاغل برای جلوگیری از رودررو شدن با تعرفه‌های تجاری، درخواست خود برای کامپیوترهای دسکتاپ را در سه‌ماهه‌ی چهارم افزایش خواهند داد. تعرفه‌های تجاری آمریکا بر کالاهای چینی، به میزان ۱۵ درصد یعنی در حدود ۱۷۵ میلیارد دلار، از ۱۵ دسامبر سال جاری اعمال خواهند شد که شامل لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند نیز می‌شود.

به‌هر حال هرگونه تاخیری در عرضه‌ی قطعات توسط اینتل، باعث خواهد‌شد تولید‌کننده‌های نوت‌بوک‌ها، عرضه‌ی محصولاتشان را تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیندازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات