اینتل عرضه تراشه‌های ۱۰ نانومتری کانن لیک را مجددا به تعویق انداخت

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش‌های جدید، عرضه‌ی پردازنده‌های نسل بعدی کانن لیک که برپایه‌ی معماری ۱۰ نانومتری ساخته خواهند شد، به سال آینده‌ی میلادی موکول شده است.
تبلیغات

اینتل یک بار دیگر عرضه‌ی پردازنده‌های نسل بعدی کانن لیک با معماری ۱۰ نانومتری را به تعویق می‌اندازد. پیش از این گزارش شده بود که تولید انبوه این تراشه‌ها برای پایان ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است؛ اما اکنون انتظار می‌رود که عرضه‌ی آن‌ها در سال ۲۰۱۹ صورت بگیرد. برای اطلاع آن دسته از افرادی که با روند نام‌گذاری‌های اینتل آشنا نیستند، کانن لیک نام معماری تراشه‌های نسل بعدی ۱۰ نانومتری اینتل و گام بعدی این شرکت در ایجاد تراشه‌های کوچک‌تر و سریع‌تر محسوب می‌شود.

سال گذشته، هنگامی که اینتل تراشه‌های نسل هشتم سری Core را عرضه کرد، با اعلام اینکه خط تولید این محصولات از ترکیب معماری‌های چندگانه تشکیل خواهد شد، عملا خط مشی پیشین خود را کنار گذاشت. این سری با یک نسخه‌ی اصلاح‌شده از معماری نسل هفتم +14nm (کبی‌لیک R) عرضه شد و ابتدای ماه جاری میلادی نیز شاهد عرضه‌ی تراشه‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی معماری ++14nm (کافی لیک) بودیم. اینتل همچنین وعده داده است که در آینده شاهد عرضه‌ی تراشه‌های نسل هشتم از معماری نسل بعدی ۱۰ نانومتری کانن لیک خواهیم بود که در ابتدا گفته می‌شد در سال ۲۰۱۶ از راه خواهند رسید.

این تأخیر تا حدی ناشی از رو به زوال رفتن بیش از پیش قانون مور است؛ بدین مفهوم که هرچه به سمت ساخت ترانزیستورهای کوچک‌تر حرکت می‌کنیم، تداوم افزایش دو برابری تعداد آن‌ها در هر دو سال برطبق قانون مور، برای شرکت‌هایی نظیر اینتل دشوارتر می‌شود. به همین دلیل اکنون شاهد عرضه‌ی پردازنده‌های کبی‌لیک R و کافی لیک یا تراشه‌های به‌روزشده‌ی رایزن ۲ هستیم. در این تراشه‌ها به‌جای بهره‌گیری از فرآیند ساخت جدید و کاهش اندازه، بر بهبود فناوری‌های موجود روی معماری فعلی تمرکز شده است.

در هفته‌های گذشته اخبار خوبی از اینتل به گوش نرسیده است. چندی پیش گزارش شد که اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ استفاده از پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای مک را کنار بگذارد. اینتل همچنین هفته‌ی گذشته به طرز غافلگیرکننده‌ای پروژه‌ی عینک هوشمند Vaunt را تعطیل کرد. ابتدای امسال نیز روزنه‌های امنیتی Meltdown و Spectre سروصدای فراوانی به‌پا کردند؛ با این حال، اینتل در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۸ از برآوردهای پیشین فراتر رفت و موفق به ثبت درآمد قابل توجه ۱۶ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار شد که این موفقیت تا حد زیادی مدیون قدرت کسب‌وکار پردازنده‌های کامپیوتر و مراکز داده‌ی این شرکت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات