اینتل به شکست در برابر AMD اعتراف کرد

یک‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل پس از ماه‌ها و شاید چند سال که AMD را در نزدیکی خود می‌دید، سرانجام به شکست در برابر رقیب قدیمی اعتراف کرد.
تبلیغات

بازار پردازنده‌های x86 بیش از همیشه داغ شده است و به‌نظر می‌رسد شاهد اتفاقی خاص و شگفت‌آور در بازار هستیم. اینتل برای اولین‌بار اعتراف کرد که بخشی از سهام بازار خود را به AMD باخته است. جیسون گریب، معاون ارشد سازمانی و مدیر پلتفرم‌ها و فناوری‌های ابری اینتل در مصاحبه‌ای با یک تحلیل‌گیر در کنفرانس جهانی Cit به ازدست‌دادن سهم بازار در رقابت با AMD اذعان کرد. او می‌گوید، مسیر پیش‌رو برای اینتل دشوارتر خواهد بود و چالش‌های متعددی در کسب مجدد سهم بازار وجود دارد.

رویکرد اینتل مسیری سالم و منطقی برای حل‌کردن یک مشکل است. برای حل هر مشکل، ابتدا باید به وجود آن اعتراف کرد و به‌نظر می‌رسد اینتل برای مبارزه‌ی جدی‌تر با AMD بالاخره شکست را در بخشی از سهم بازار قبول کرده است. AMD با معماری Zen 2 بازگشتی عالی به بازار داشت. آن‌ها به‌نوعی مسیر بازار x86 را تغییر دادند و با رقابت قیمتی، فرمانروایی اینتل در این بازار را با چالش مواجه کردند. چنین رقابت تنگاتنگی، آخرین بار در سال‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ دیده شده بود.

اینتل قطعا انتظار چنین رویکرد تهاجمی و کسب سهم بازار بالا از سوی AMD را نداشت. به‌هرحال آن‌ها اکنون وضعیت مناسبی در رقابت ندارند و اعتراف به شکست، به‌نوعی سعی در شروع جبران را نشان می‌دهد. چنین رویکردی درنهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

ZEN 2

جیسون گریب در بخشی از مصاحبه‌ی خود با اشاره به سهم بازار دو شرکت رقیب گفت:

ما به‌صورت کلی می‌خواهیم که حتما در بازار فروش پردازنده حضور داشته باشیم؛ درنتیجه از هیچ‌یک از بخش‌های بازار خارج نمی‌شویم و هیچ‌یک از بخش‌ها نیز از حوزه‌ی علاقه‌مندی و تلاش ما دور نخواهند بود. ما با رویکردی کاملا تهاجمی به رقابت در همه‌ی بخش‌ها ادامه می‌دهیم؛ رویکردی که در ۶ تا ۱۲ ماه گذشته در حل‌کردن چالش زنجیره‌ی تأمین بازار کامپیوتر شخصی در پیش گرفتیم. ما ابتدا بخشی از سهم بازار پایین‌رده‌ی موبایل و بخشی از بازار دسکتاپ را از دست دادیم، اما اکنون و با حل چالش‌های زنجیره‌ی تأمین، مجددا رویکرد تهاجمی را شروع می‌کنیم.

اینتل بدون اشاره‌ی مستقیم به AMD، ازدست‌دادن سهم بازار را تأیید کرد

اگرچه جیسون به‌صورت مستقیم به ازدست‌دادن بازار به AMD اعتراف نکرد، اما این امر در بخش‌های موبایل و دسکتاپ به‌روشنی در صحبت‌های او دیده می‌شود. دلیل چنین شکستی، کاملا روشن است. محصولات AMD Zen کارایی بسیار بالا را با قیمت پایین عرضه می‌کنند و همین رویکرد در بخش‌‌ موبایل هم دیده می‌‌شود. به‌علاوه ترکیب پردازنده‌های Zen با لپ‌تاپ‌های Vega از شرکت HP فروش بالایی دارند. به‌هرحال اینتل در زنجیره‌ی تأمین هم مشکلاتی داشت و ناتوانی و ناهماهنگی در تأمین محصولات ۱۴ و ۱۰ نانومتری هم در ازدست‌دادن بخشی از سهم بازار بی‌تأثیر نبود.

جیسون گریب در بخش دیگری از مصاحبه به سوالی پیرامون بازار هوش مصنوعی و رقابت با انویدیا پرداخت. او در پاسخ به یکی از تحلیل‌گران درباره‌ی برنامه‌های شرکتش با هدف رقابت در بازار هوش مصنوعی گفت:

استراتژی ما در بخش هوش مصنوعی کاملا روشن و ساده است. ما با پردازنده‌های Xeon رقابت را شروع می‌کنیم که محصول هسته‌ای محسوب می‌شوند. به‌علاوه دستگاه‌های ASIC اختصاصی برای آموزش و تفسیر می‌سازیم که به‌صورت مستقیم با محصول شرکت‌های دیگر رقابت می‌کنند. سرانجام در ۱/۵ تا دو سال آینده هم وارد بازار پردازنده‌های گرافیکی می‌شویم. در آن بازار، قطعا خانواده‌ی کاملی از محصولات را عرضه می‌کنیم که تمامی نیازهای فناوری هوش مصنوعی را برآورده می‌کنند. مجددا در این بخش هم رویکردی کاملا تهاجمی خواهیم داشت. ما بر این باور هستیم که در سال‌های آینده، بیش از ۷۰ درصد از کارهای پردازشی به هوش مصنوعی نیاز خواهند داشت.استراتژی ما برای سال‌های آینده این است که هوش مصنوعی را در تمامی محصولاتی سیلیکونی از دیتاسنتر تا محصولات نهایی مصرف‌کننده شامل محصولات سری Movidius و مجددا به سمت دیتاسنتر پیاده کنیم؛ درنتیجه رویکردی تهاجمی داریم تا دوباره سهم بازار خود را پس بگیریم.
xeon

هوش مصنوعی در سال‌های پیش‌رو، قطعا بازار پرتلاطم و شلوغی خواهد داشت. ترکیب سه‌گانه‌ی بازیگران دنیای پردازش یعنی AMD-Intel-Nvidia هم قطعا استراتژی‌هایی دارند تا هرچه بیشتر برای بازار آینده آماده باشند. Intel Xe سال آینده رونمایی می‌شود و به این ترتیب غول قدیمی دنیای پردازنده باقدرت به بازار GPGPU وارد خواهد شد. خانواده‌ی محصولات اینتل با عرضه‌ی این پردازنده تکمیل خواهد شد و آن‌ها مجموعه‌ای کامل را برای رقابت با انویدیا عرضه خواهند کرد.

درنهایت، نکته‌ی مهم و روشن این است که اینتل بالاخره وجود رقابت را به‌صورت جدی پذیرفت. امروز در رقابت میان سه بازیگر بزرگ دنیای پردازش، جنگ قیمتی و تلاش برای جلب نظر مصرف‌کننده، بیشترین تأثیر را در پیروزی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات