تحلیل آمار فروش Mindfactory پیروزی AMD در بازار پردازنده‌ها را تأیید می‌کند

سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
مطالعه 5 دقیقه
AMD در سال‌های اخیر با چند محصول انقلابی توانست سهم درخورتوجهی از بازار را کسب کند. آمارهای متعدد فروش هم پیشرفت آن‌ها را تأیید می‌کند.
تبلیغات

امروزه اکثر کاربران و کارشناسان دنیای فناوری می‌دانند خانواده‌ی رایزن پردازنده‌های AMD موتور محرکه‌ی رقابت این شرکت در سال‌های اخیر بوده‌اند و موجب پیشروی سریع آن‌ها شده‌اند. مایندفکتوری (Mindfactory)، یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌های سخت‌افزاری آلمان، چندی پیش آماری از افزایش سهم AMD در بازار کامپیوترهای شخصی را منتشر کرد. در آمار آن شرکت، پردازنده‌های Ryzen 3000 به‌عنوان بازیگران اصلی افزایش سهام معرفی شدند.

یکی از کاربران وب‌سایت ردیت به‌نام ingebor آمار مایندفکتوری را دقیق بررسی و با تحلیل همه‌ی داده‌ها، نمودارهایی از فروش محصولات در پنج سال گذشته را منتشر کرده است. با نگاهی به نمودارهای او می‌توان رشد چشمگیر AMD را از سال ۲۰۱۷ تاکنون مشاهده کرد.

اینتل در میانه‌ی سال ۲۰۱۴، آمار فروشش ۱۲ هزار پردازنده بود و AMD در همان دوره، رکورد فروشی بهتر از چهارهزار پردازنده را ثبت نکرد؛ درنتیجه، اینتل سهم بازار ۷۵ و AMD سهم ۲۵ درصدی را به‌دست آوردند. در سال ۲۰۱۵، اوضاع برای AMD وخیم‌تر هم شد. دو دلیل برای شکست‌های پیاپی شرکت در آن سال‌ها بیان می‌شود. دلیل اول وابسته‌بودن محصولات به معماری قدیمی ویشرا (Vishera) بود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این معماری در پردازنده‌های نسل دوم FX مانند 8350 استفاده می‌شد. به‌علاوه، اینتل در همان دوره به فکر عرضه‌ی خانواده‌ی اسکای‌لیک بود که با فناوری جدید ۱۴ نانومتری تولید می‌شدند. تراشه‌های اینتل سرعت بیشتری داشتند و در هماهنگی با مادربوردهای مدرن، پشیبانی از DDR4 را هم به کاربر ارائه می‌کردند.

معماری ویشرا در همان سال معرفی، یعنی ۲۰۱۲ و سال بعد، از معماری‌های Ivy Bridge و Haswell شکست خورده بود؛ درنتیجه، AMD قطعا نمی‌توانست خطری برای پردازنده‌های نسل ششم اسکای‌لیک ایجاد کند. درنهایت، رقیب اصلی آن پردازنده‌ها محصولات AMD نبودند و اینتل فقط باید با پردازنده‌های نسل چهارم خود رقابت می‌کرد. اوضاع برای AMD بازهم وخیم‌تر بود و آن‌ها به سهم بازار ۲۰ درصد رسیدند. در ابتدای سال ۲۰۱۶، اوضاع همچنان برای AMD مساعد نبود و آمار سهم بازار آن به ۱۵ درصد رسید.

افزایش فروش AMD

پیروزی اینتل در دوره‌ی مذکور دوام چندانی نداشت. درواقع، AMD در آن زمان مشغول طراحی محصولی جدید بود که در سال‌های بعد، شرایط را به‌نفع آن‌ها بازمی‌گرداند: پردازنده‌های مبتنی‌بر Zen.

رایزن در ابتدای سال ۲۰۱۷ معرفی شد و AMD در دوره‌ای کوتاه توانست رقابت با اینتل را وارد مرحله‌ی جدی‌تر کند. تا میانه‌ی سال ۲۰۱۷، سهم دو شرکت در تصاحب بازار و درآمد تقریبا برابر و پردازنده‌های Ryzen 1000 به محبوب‌ترین محصولات مایندفکتوری تبدیل شده بود. به‌هرحال، AMD به‌سمت شکست اینتل پیش می‌رفت تا اینکه پردازنده‌های نسل هشتم کافی‌لیک معرفی شدند.

پردازنده‌های کافی‌لیک فرصت بازگشت به رقابت را برای اینتل فراهم کردند. نسل هشتم از محصولات آن‌ها، سرعت رشد AMD را کاهش داد و درنهایت، فروش و درآمد مجددا افزایش یافت.پس‌ از گذشت مدتی کوتاه، AMD با محصولات جدید، یعنی Ryzen 2000، پاسخ مناسبی به پردازنده‌های اینتل داد. سری جدید برمبنای فناوری Pinnacle Ridge طراحی و ساخته شدند.

افزایش فروش AMD

معماری Pinnacle Ridge بهبودی نسبی برای معماری Zen محسوب می‌شد. بااین‌حال، AMD توانست با همین معماری به رتبه‌ی اول فروش پردازنده برسد. درواقع، با وجود قدرت و قابلیت‌های فراوان کافی‌لیک، AMD با معماری جدید به‌سرعت بازار را تصاحب کرد. روند رشد شرکت تا حدی پیش رفت که آن‌ها تا پایان سال ۲۰۱۸، دوسوم از بازار را دراختیار گرفتند. در آن سوی میدان، اینتل پردازنده‌های جدید کافی‌لیک عرضه می‌کرد که در خط‌مقدم آن‌ها، پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای Core i9-9900K قرار داشت؛ اما موفق به شکست رقیب نشد. AMD با محصول جدید پیش‌گامی در درآمد را نیز به‌دست آورد. Ryzen 2000 به‌‌دلیل شهرت زیاد و قیمت ارزان‌تر از Ryzen 1000 درآمدی چشمگیری برای شرکت به‌همراه داشت. شایان ذکر است کاهش قیمت محصول جدید در مقایسه با نسل قدیمی، عاملی حیاتی برای پیروزی AMD در بازار شد.

سری پردازنده‌های رایزن به‌سرعت بازار را به‌سمت AMD متمایل کردند

آمار فروش معماری Matisse که در پردازنده‌های Ryzen 3000 استفاده می‌شود، اطلاعات جالبی از موفقیت‌های AMD را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد آن‌ها اکنون به برتری در هر دو حوزه‌ی فروش و درآمد دست پیدا کرده‌اند و نتایج بهتر از معماری Pinnacle Ridge بوده‌ است. آمار موفقیت در این بخش، حتی طرفداران جدی AMD را هم شگفت‌زده می‌کند. فروش Ryzen 3000 در روز اول عرضه به‌اندازه‌ی فروشی شد که Ryzen 2000 پس از ۶ ماه به آن دست پیدا کرده بود. البته Ryzen 2000 هنوز آمار رضایت‌بخشی دارد و در رتبه‌ی دوم پس از Ryzen 3000 قرار دارد.

میانگین قیمت فروش Ryzen 3000 اطلاعات مهم دیگری از سیاست‌های AMD برای تصاحب بازار نشان می‌دهد. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، میانگین قیمت پردازنده‌های شرکت ۱۰۰ یورو بود که این آمار برای شرکت رقیب، اینتل، ۲۵۰ یورو بود و به‌مرور تا ۱۷۰ یورو کاهش پیدا کرد تا اینکه Ryzen 3000 معرفی شد. با عرضه‌ی محصول جدید، AMD میانگین قیمت را به ۲۵۰ یورو رساند که البته اکنون به ۲۰۰ دلار کاهش یافته است و اینتل باز با افزایس قیمت، به میانگین ۳۰۰ یورو رسید. ناگفته نماند قیمت پردازنده‌های اینتل تا پایان سال جاری و با عرضه‌ی نمونه‌های جدید کافی‌لیک به میانگین ۳۵۰ یورو افزایش می‌یابد.

افزایش فروش AMD

داده‌های مذکور به‌هیچ‌وجه نشان‌دهنده‌ی وضعیت کلی بازار پردازنده‌ها نیستند. درواقع، چنین داده‌هایی را نمی‌توان به کشورها و حتی فروشنده‌های دیگر در داخل آلمان تعمیم داد. البته می‌توان پیش‌بینی کرد فروشنده‌های دیگر فروش بیشتر پردازنده‌های AMD و فروش کمتر محصولات اینتل را تجربه می‌کنند. کاربران و کارشناسان همگی از پیشرفت بازار پردازنده‌ها لذت می‌برند؛ پیشرفتی که موجب رقابت بیشتر می‌شود و درنهایت، به‌نفع مصرف‌کننده هم خواهد بود. هر دو بازیگر بزرگ دنیای پردازنده برنامه‌های جدی برای عرضه‌ی محصولات حرفه‌ای در بخش‌های HEDT و بدنه‌ی بازار دارند؛ به‌ همین دلیل، آینده‌ی بازار را می‌توان بیش‌ازپیش روشن دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات