iOS 16 با قابلیت‌های جدید برای آیفون 8 به بعد معرفی شد

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
مطالعه 10 دقیقه
اپل از جدیدترین سیستم عامل آیفون (iOS 16) با قابلیت‌هایی چون پشتیبانی از ویجت در لاک اسکرین و ویراش پیامک‌های فرستاده شده در iMessage رونمایی کرد.
تبلیغات

اپل در رویداد نرم‌افزارمحور WWDC 2022 که از ۱۶ خرداد به مدت ۵ روز در حال برگزاری است، از سیستم‌عامل جدید آیفون (iOS 16)، آیپد (iPadOS 16)، مک (macOS Ventura) و اپل واچ (watchOS 9) رونمایی کرد. معرفی به‌روزرسانی‌های بزرگ سیستم‌عامل‌های اپل همواره از کلیدی‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های این کنفرانس بوده است و نگاه بسیاری از طرفداران اکوسیستم اپل، حتی کاربرانی که هنوز از مدل‌های ۵ یا ۶ سال پیش آیفون استفاده می‌کنند، به قابلیت‌های جدید iOS دوخته شده است.

iOS 15 که سال گذشته در جریان WWDC معرفی شد، با تغییراتی بنیادین در فیس تایم، مپس، iMessages، آب‌وهوا و Photos همراه بود. طبق گزارش‌های غیررسمی، iOS 15 اکنون روی حدود ۸۵ درصد از همه‌ی آیفون‌های فعال نصب شده و انتظار می‌رود روند مهاجرت به سیستم‌عامل جدید نیز مثل گذشته با اقبال گسترده‌ای رو‌به‌رو شود.

در ادامه به توضیح تاریخ عرضه‌ی iOS 16، آیفون‌های سازگار و قابلیت‌های جدید این سیستم عامل خواهیم پرداخت.

تاریخ عرضه‌ی iOS 16

iOS 15 بعد از معرفی در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰)، در سپتامبر ۲۰۲‍۱ (شهریور ۱۴۰۰) و حدود یک هفته بعد از عرضه‌ی آیفون ۱۳ دردسترس کاربران قرار گرفت. امسال نیز جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل آیفون قبل از انتشار نهایی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور)‌ برای عموم و پس از معرفی سری آیفون ۱۴، ابتدا برای توسعه‌دهندگان دردسترس قرار خواهد گرفت.

کاربرانی که مشتاق به تجربه‌ی iOS 16 زودتر از عرضه‌ی رسمی هستند، می‌توانند برای دریافت نسخه‌ی بتای عمومی در ماه جولای (تیر) در Apple Beta Software Program ثبت‌نام کنند؛ هرچند به‌دلیل آزمایشی و ناپایدار بودن این نسخه درمقایسه با نسخه‌ی نهایی، نصب آن روی دستگاه اصلی توصیه نمی‌شود.

آیفون‌های سازگار با iOS 16

یکی از مزیت‌های بزرگ اکوسیستم اپل، تعهد طولانی‌مدت این شرکت به ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است که گاها به 7 سال نیز می‌رسد. برای مثال، آیفون 6s که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، از iOS 15 پشتیبانی می‌کند.

درحالی‌که انتظار می‌رفت iOS 16 از سری آیفون 7 به بعد پشتیبانی کند، آیفون ۸ قدیمی‌ترین مدلی‌ است که می‌تواند iOS 16 را دریافت کند. در جدول زیر می‌توانید فهرست کامل آیفون‌هایی را که از iOS 16 پشتیبانی کنند، مشاهده کنید:

آیفون‌های سازگار با iOS 16

آیفون‌های سازگار با iOS 16

آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ مینی

آیفون ۱۳ پرو

آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ مینی

آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون ۱۱

آیفون ۱۱ پرو

آیفون ۱۱ پرو مکس

آیفون XS

آیفون XS Max

آیفون XR

آیفون X

آیفون ۸

آیفون ۸ پلاس

قابلیت‌های جدید iOS 16

قابلیت‌های iOS 16

سال گذشته، با توجه به همه‌گیری کرونا و خانه‌نشینی که به افزایش استفاده از جلسات آنلاین منجر شد، اپل بیشترین زمان از معرفی iOS 15 را به ویژگی‌های جدید فیس تایم، از جمله قابلیت Spatial Audio، امکان به‌اشتراک‌گذاری محتوا و پشتیبانی از اندروید و ویندوز اختصاص داد. قابلیت آنلاک کردن آیفون ازطریق فیس آی‌دی، هنگام پوشیدن ماسک و بدون نیاز به اپل واچ نیز در iOS 15.4 ارائه شد.

امسال، کاربران iOS 16 درمقایسه با نسخه‌های پیشین، بیشترین بهبود را در بخش قابلیت‌ها و ظاهر لاک اسکرین تجربه خواهند کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

ظاهر جدید لاک اسکرین با پشتیبانی از ویجت‌

لاک اسکرین ios 16

بی‌شک، جذاب‌ترین تغییر iOS 16 به ظاهر لاک اسکرین برمی‌گردد. کاربران در iOS 16 می‌توانند با نگه داشتن انگشت روی لاک اسکرین آیفون، ظاهر آن را شخصی‌سازی کرده، از فیلترهای رنگی استفاده کنند یا فونت زمان را تغییر دهند. همچنین، پشتیبانی از ویجت به لاک اسکرین اضافه شده است که به گفته‌ی اپل، میلیون‌ها حالت ممکن برای تغییر شکل لاک‌ اسکرین با اضافه کردن ویجت وجود دارد. امکان ایجاد چندین لاک اسکرین و انتخاب بین آن‌ها با سوایپ روی صفحه نیز موجود است.

قابلیت Focus نیز می‌تواند در iOS 16 به لاک اسکرین اضافه شود تا کاربران با سوایپ انگشت و انتخاب لاک اسکرین مورد نظر، به اپلیکیشن‌هایی چون تقویم، ایمیل، Messages و سافاری دسترسی داشته باشند.

تصاویر پس زمینه جدید

تصاویر پس زمینه ios 16

اپل در iOS 16 بخش مربوط به تصاویر پس‌زمینه را با تغییرات قابل‌توجهی همراه کرده است. علاوه‌بر اضافه شدن گزینه‌های متنوع‌تری به تصاویر پس‌زمینه، کاربران می‌توانند از گزینه‌ی Photo Suffle برای تغییر تصویر پس‌زمینه به‌صورت روزانه یا هر ساعت یک‌بار یا با ضربه انگشت استفاده کنند. گالری Suggested Photos نیز به کمک هوش مصنوعی، بهترین تصاویر ثبت شده توسط کاربر را برای قرار دادن در لاک اسکرین انتخاب می‌کند.

قابلیت ویرایش و حذف پیام در iMessage

ویرایش و حذف پیام در iMessage

iOS 16 قابلیت ویرایش اشتباهات تایپی یا حذف پیام‌های فرستاده شده را به iMessage اضافه می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند رشته‌ای از پیام‌های ردوبدل شده را به‌صورت «خوانده نشده» علامت‌گذاری کنند تا سر فرصت به خواندن آن‌ها بپردازند. قابلیت SharePlay برای تماشای هم‌زمان فیلم یا گوش دادن به موسیقی نیز به اپلیکیشن iMessage اضافه خواهد شد.

بهبود نمایش نوتیفیکیشن‌ها

بهبود نوتیفیکیشن‌ها در ios 16

نوتیفیکشن‌ها در iOS 16 حالا به‌شکل متفاوتی در لاک‌ اسکرین نمایش داده می‌شوند و به‌جای آنکه کل صفحه را فرا بگیرند، در پایین صفحه و به شکل منظم‌تری به‌نمایش در‌می‌آیند. قابلیت «live activities» نیز نوتیفیکیشن‌های مربوط به رویدادهای زنده مثل نتایج مسابقات ورزشی یا رسیدن تاکسی اوبر را نمایش می‌دهد.

تحول چشمگیر CarPlay

قابلیت carplay

نسخه جدید CarPlay که به گفته‌ی اپل در ۹۸ درصد خودروهای جدید تولید شده در ایالات متحده دردسترس قرار خواهد گرفت، قادر خواهد بود با نمایش محتوا در چندین صفحه، تجربه‌ای یکپارچه و منسجم‌تری را به کاربران ارائه دهد.

یکپارچه‌سازی عمیق‌تر CarPlay با خودرو به کاربران امکان می‌دهد ازطریق این سیستم، برنامه‌های مختلف رادیو را انتخاب کنند یا دمای داخل خودرو را تغییر دهند. Carplay همچنین با استفاده از داده‌های خودرو، سرعت راننده، میزان سوخت و دما را نمایش خواهد داد. علاوه‌براین، با اضافه شدن پشتیبانی از ویجت‌ها که مستقیما از آیفون قدرت می‌گیرند، کاربران می‌توانند در یک نگاه سریع به داشبورد، به اطلاعات مربوط به آب‌و‌هوا یا موسیقی دسترسی داشته باشند.

برخی معتقدند نسخه‌ی جدید و بازطراحی‌شده CarPlay زیرساختی احتمالی برای خودروی آینده اپل است.

برنامه تناسب اندام بدون نیاز به اپل واچ

 اپلیکیشن Fitness در iOS 16

خبر خوب برای کاربران آیفونی که قادر به دریافت iOS 16 هستند اینکه برای استفاده از اپلیکیشن تناسب اندام Fitness دیگر نیازی به داشتن اپل‌ واچ نخواهند داشت. حسگرهای آیفون قادرند تعداد گام‌ها، مسافت طی شده، تعداد پله‌های بالا رفته و تمرین‌های انجام شده در اپلیکیشن‌های متفرقه را ردیابی کنند و از این داده‌ها برای تخمین میزان کالری روزانه کاربر استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند برای افزایش انگیزه به انجام تمرین‌های بیشتر، اهداف تناسب اندام خود را با دوستان به اشتراک بگذارند.

قابلیت اشتراک‌گذاری تصاویر در iCloud Shared Photo Library

قابلیت iCloud Shared Photo Library در iOS 16

قابلیت iCloud Shared Photo Library در iOS 16 روش جدیدی برای اشتراک‌گذاری تصاویر در آیکلاد بین اعضای خانواده است؛ بدین‌ترتیب که حداکثر شش کاربر می‌توانند تصاویر گالری گوشی خود را در این فضای ابری آپلود کرده یا از گزینه‌ی جدید آپلود خودکار در اپلیکیشن دوربین استفاده کنند. علاوه‌براین، اگر در تصویری اعضای iCloud Shared Photo Library حضور داشته باشند، هوش مصنوعی آیفون پیشنهاد می‌دهد که آن را در این آلبوم ابری به اشتراک بگذارند. هر کاربر عضو می‌تواند تصاویر یا ویدئوهای آپلود شده را ویرایش یا حذف کند یا به فهرست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کند که در این صورت در بخش Memories و Featured Photos هر یک از این کاربران ظاهر می‌شود تا تمام اعضای خانواده از یادآوری خاطرات با هم بودن لذت ببرند.

ابزارهای جدید برای اپلیکیشن Mail

اپلیکیشن Mail در iOS 16

ابزارهای جدیدی که به Mail اضافه شده‌اند به کاربر اجازه خواهند داد ارسال ایمیل را زمان‌بندی کنند یا حتی چند لحظه پیش از رسیدن ایمیل به مقصد، آن را لغو کنند. اپلیکیشن Mail حالا تشخیص می‌دهد که آیا کاربر بخش مهمی از ایمیل، مثلا اضافه کردن پیوست را فراموش کرده است. کاربران همچنین می‌توانند به کمک گزینه Remind Later، هر ایمیلی را در هر تاریخ و زمانی بازخوانی کنند و گزینه‌ی Follow Up به‌طور خودکار به کاربران یادآوری می‌کند که اگر هنوز جواب ایمیل‌شان را دریافت نکرده‌اند، آن را پیگیری کنند. بخش جستجوی ایمیل نیز در iOS 16 بهبودهای چشمگیری دریافت کرده است.

اضافه شدن قابلیت Live Text به ویدئو

قابلیت Live Text در ویديو

قابلیت Live Text در نسخه‌ی پیشین iOS از هوش مصنوعی دستگاه برای تشخیص متن در تصاویر استفاده می‌کرد اما حالا در iOS 16 این قابلیت به ویدئو نیز اضافه شده است. کاربران می‌توانند پخش ویديو را در هر فریمی که خواستند متوقف کنند تا ابزار Live Text متن نمایش داده شده را از دل ویديو بیرون بکشد. Live Text همچنین به کاربران امکان تبدیل واحد، ترجمه متن و قابلیت‌های دیگری می‌دهد.

بهبود قابلیت Visual Look Up

بهبود قابلیت Visual Look Up در iOS 16

قابلیت Visual Look Up در iOS 16 به کاربران اجازه می‌دهد با انگشت خود روی سوژه تصویر ضربه زده و کمی نگه دارند تا آن را از پس‌زمینه جدا کرده و در اپلیکیشن‌های دیگری چون Messages قرار دهند. این قابلیت حالا قادر به تشخیص پرندگان،‌ حشرات و مجسمه‌ها نیز است.

و انبوهی از قابلیت‌های جدید دیگر

iOS 16 علاوه‌بر موارد ذکر شده با انبوهی از قابلیت‌ها و بهبودهای دیگر همراه است؛ از جمله قابلیت Apple Pay Later برای پرداخت‌های قسطی برای کاربران آمریکایی؛ اضافه شدن passkeys به سافاری برای افزایش امنیت کاربران؛ قابلیت اضافه کردن تا ۱۵ مقصد به اپل مپس و همگام‌سازی مسیرهای انتخاب شده بین مک‌بوک و آیفون؛ قابلیت اضافه کردن ایموجی به پیام‌ها ازطریق Siri و فرستادن خودکار پیام بدون نیاز به مرحله‌ی تأیید؛‌ اضافه شدن قابلیت Medications به اپلیکیشن سلامت‌ آیفون برای فهرست کردن داروها و یادآوری زمان برای مصرف آن‌ها و اضافه شدن Quick Note.

به‌روزرسانی تب‌های سافاری در آی‌اواس 16
قابلیت حریم شخصی سیفتی چک در آی‌اواس 16
قابلیت اضافه کردن تا 15 مقصد در اپل مپس در آی‌اواس 16
قابلیت تشخیص در برای افراد نابینا در آی‌اواس 16

ابزار جدید حریم شخصی Safety Check نیز به افرادی که درمعرض خشونت خانگی قرار دارند اجازه می‌دهد به سرعت دسترسی‌های داده شده به دیگران را از گوشی خود حذف کنند. ابزارهای دسترسی‌پذیری جدید از جمله قابلیت Door Detection که به افراد نابینا کمک می‌کند با استفاده از آیفون چند قدم مانده به مقصد خود را مسیریابی کنند و همچنین گیم سنتر نیز با طراحی جدیدی در iOS 16 همراه است.

نظر شما درباره‌ی قابلیت‌های جدید iOS 16 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات