شش محصول برتر سرویس آژور در کنفرانس مایکروسافت بیلد 2020

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت در کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت بیلد، درکنار سایر محصولات مرتبط با سرویس آژور، ابررایانه‌یِ هوش مصنوعی جدیدی برای این سرویس رونمایی کرد.
تبلیغات

مایکروسافت با همکاری شرکت پژوهشی Open AI، ابررایانه‌یِ هوش مصنوعی جدیدی برپایه‌ی پلتفرم آژور ساخته و در حال رونمایی سرویس ابری جدید Microsoft Cloud برای مراکز خدمات درمانی است.

هر دو محصول در میان پیشرفت‌های مرتبط با سرویس آژور هستند که ردموندی‌ها امروز به‌عنوان بخشی از کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت بیلد (Microsoft Build) آن‌ها را معرفی کردند. کنفرانس یادشده به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس دنیاگیر کرونا، در قالب انجمن دیجیتال ۴۸ ساعته‌ی رایگان برگزار می‌شود. مایکروسافت گزارش کرده است بیش از صدهزار نفر در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند. با این تعداد از شرکت‌کنندگان، رویداد مذکور بزرگ‌ترین کنفرانس بیلد تا به امروز شناخته می‌شود. براساس اظهارات مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، کوین اسکات، این شرکت اعتقاد دارد ابررایانه‌ی جدید آن‌ها، یکی از محصولات قدرتمند در نوع خود است. او گفت:

معتقدیم [ ابررایانه‌ی جدیدمان] درست در رتبه‌ی پنجم ماشین‌های قدرتمند جهان است. از‌آنجاکه مشغول به‌کارگیری تمامی زیرساخت‌های سرویس آژور هستیم، می‌توانیم در دوره‌ای کوتاه، شش ماه از آغاز تا پایان پروژه‌ی راه‌اندازی، این سیستم را مستقر کنیم. در حال استفاده از این ابررایانه هستیم تا شبکه‌های بزرگ عصبیِ خودنظارتی را آموزش دهیم که به یادگیری عمیق ارتباط دارند. این شبکه‌ها به‌عنوان پلتفرم‌هایی برای فناوری‌های زبان و بینایی و گفتار استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از محصولات معرفی‌شده در کنفرانس بیلد، لینک آژور سیناپس (Azure Synapse Link) است که به‌عنوان روشی برای پیاده‌سازی پردازش ترکیبیِ تحلیلی‌تبادلی در داخل فضای ابری استفاده می‌شود. معاون اجرایی گروه رایانش ابری و هوش مصنوعی مایکروسافت، اسکات گوتری، از این محصول با ‌عنوان «تغییردهنده‌ی بازی» یاد کرده است.

همچنین، مایکروسافت مشغول انتشار به‌روزرسانی‌هایی برای قابلیت آژور آرک (Azure Arc) است که امکان تعبیه‌ی سرویس‌های آژور در هر نقطه‌ای را فراهم و مدیریت آژور در هر زیرساختی را محقق می‌کند. به‌علاوه، این غول رایانش ابری به‌روزرسانی‌هایی برای سرویس Azure Stack Hub منتشر کرده است؛ سرویسی که امکان اجرای اپلیکیشن‌ها در محیط‌های داخلی را برای کاربران فراهم می‌کند و خدمات آژور را در مراکز داده به‌ارمغان می‌آورد.

ابررایانه‌ی هوش مصنوعی

ابررایانه‌ی هوش مصنوعی جدید مایکروسافت برای آموزش مدل‌های بسیار گسترده‌ی هوش مصنوعی طراحی شده است. محصول یادشده با همکاری مایکروسافت و OpenAI و منحصرا برای این شرکت ساخته است. OpenAI شرکت فعال در حوزه‌ی توسعه و راه‌اندازی هوش مصنوعی است که در سان‌فرانسیسکو قرار دارد و سابقه‌ی همکاری آن با مایکروسافت به یک سال قبل بازمی‌گردد.

مایکروسافت بیلد

براساس گفته‌های مایکروسافت، ابررایانه‌ی یادشده در درجه‌ی اول قدرت رایانش ابری را افزایش می‌دهد. این محصول که میزبان سرویس آژور است، از قابلیت‌های زیرساخت ابری آن شامل پیاده‌سازی سریع و مراکز داده‌ی پایدار بهره می‌برد و به سرویس‌های آژور دسترسی دارد. مدیر ارشد فناوری مایکروسافت دراین‌باره گفت:

نکته‌ی هیجان‌انگیز درباره‌ی این مدل‌ها، وسعت امکاناتی است که می‌توانید آن‌ها را فعال کنید. این محصول امکان انجام هم‌زمان صدها کار جالب در حوزه‌ی پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری را فراهم می‌کند و اگر به ترکیب‌های این دامنه‌های ادراکی نگاه کنید، حتی تصور آن‌ها درحال‌حاضر بسیار دشوار است.

براساس اظهارات مایکروسافت، ابررایانه‌ی جدید سیستمی واحد با ۲۸۵ هزار پردازنده و ده‌هزار پردازنده‌ی گرافیکی و ۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه از اتصال شبکه برای هر سرورِ پردازنده‌ی گرافیکی است.

Microsoft Cloud برای مراکز خدمات درمانی

سرویس ابری جدید Microsoft Cloud با محوریت خدمات درمانی اولین سرویس ابری ویژه‌ی مایکروسافت برای صنعت است و براساس گفته‌های این شرکت، سرویس‌های ابری دیگر برای صنایع دیگر در آینده ارائه خواهند شد. سرویس Microsoft Cloud به این منظور طراحی شده است تا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مدیریت نیازهای بیماران و کارکنان، افزایش همکاری بین تیم‌های بهداشتی، بهبود درک داده‌های عملیاتی و بالینی و به‌کارگیری منابع مؤثرتر کمک کند.

Microsoft Cloud برای مراکز درمانی قابلیت‌های آژور، مایکروسافت ۳۶۵، سرویس Dynamics، پلتفرم Power و آژور را با بهره‌گیری از مدل داده‌ی رایجی ترکیب می‌کند تا امکان به‌اشتراک‌گذاری داده در اپلیکیشن‌ها و دسترسی به تجریه‌وتحلیل داده‌ها را مهیا کند.

Microsoft Cloud for Healthcare

از امروز، Microsoft Cloud برای مراکز خدمات درمانی به‌صورت پیش‌نمایش و شش‌ ماه به‌رایگان دردسترس است و انتظار می‌رود انتشار نسخه‌ی اصلی این محصول از سه‌ماهه‌ی چهارم سال آغاز شود. 

با استفاده از Microsoft Cloud برای مراکز خدمات درمانی، سازمان‌ها می‌توانند ارزش پلتفرم Dynamics 365 Marketing و سرویس مشتری Dynamics 365 و نسخه‌ی اینترنت اشیای آژور (Azure IoT) را برای ایجاد تجربه‌ی بهتر در بیماران، مدیریت ارباب رجوع و پزشکان متصل به سرویس، دسترسی هوشمند بیماران و نظارت مداوم بیماران ازطریق اینترنت اشیاء افزایش دهند.

لینک آژور سیناپس

لینک آژور سیناپس روشی برای پیاده‌سازی پردازش ترکیبیِ تحلیلی‌تبادلی در داخل فضای ابری (HTAP) است که سرویس‌های پایگاه داده و Azure Synapse Analytics را بی‌درنگ تنها با یک کلیک برای بیمارستان‌ها به‌ارمغان می‌آورد. براساس اظهارات مایکروسافت، در این پلتفرم به مدیریت داده‌های در حال تبادل یا محول‌کردن بار کاری به سیستم‌های عملیاتی مشتریان نیازی نخواهد بود.

اکنون نسخه‌ی پیش‌نمایش این سرویس در Azure Cosmos DB دردسترس است و در آینده نیز، لینک آژور سیناپس ازطریق سرویس‌های پایگاه‌داده‌ی عملیاتی همچون آژور SQL، آژور دیتابیس، PostgreSQL و آژور دیتابیس برای MySQL دردسترس خواهد بود. مایکروسافت نوامبر گذشته، Azure Synapse Analytics را رونمایی کرد. این سرویس موانع بین نگه‌داری داده‌های سازمانی و آنالیز داده‌های بزرگ را به‌گونه‌ای برطرف کرده است که متخصصان داده می‌توانند با سهولت بیشتری همکاری، ساخت و مدیریت برنامه‌های تحلیلی خودشان را انجام دهند.

Azure Synapse Link

بااین‎‌حال، یکی از مشکلات اساسی برای بررسی سریع‌تر داده‌ها، مدت ‌‌زمانی است که صرف کپی‌کردن داده از پایگاه‌های داده‌ی عملیاتی می‌شود؛ موضوعی که گوتری از آن به‌عنوان مانعی نام می‌برد و سبد خرید یا سیستم ثبت سفارش شما را تبدیل به انبار داده‌ها می‌کند. او می‌گوید:

معمولا سازمان‌ها مجبورند از فرایندی به‌نام ETL استفاده کنند تا به‌نوعی داده‌ها را در بخش انبار استخراج و تبدیل و بارگذاری کنند تا درنهایت بتوانند آن‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. لینک آژور سیناپس به شما امکان می‌دهد سیستم تجزیه‌وتحلیل خودتان را انتخاب کنید و مستقیما از آن به پایگاه‌داده‌ی عملیاتی خودتان اشاره کنید [لینک دهید] و بدون نیاز به کپی‌کردن داده‌ها، دقیقا عملیات مدنظرتان را روی آن‌ها انجام دهید. این قابلیت بدون تأثیرگذاری روی سیستم‌های آنلاین یا عملیاتی شما، امکان تجزیه‌وتحلیل بی‌درنگ را فراهم می‌کند. این [Azure Synapse Link] به‌نوعی تغییردهنده‌ی بازی است؛ خصوصا هنگامی‌که با داده‌های زیاد در مقیاس بزرگ سروکار دارید.

کریس گاروی، معاون اجرایی بخش محصولات شرکت 2nd Watch است. این شرکت در سیاتل قرار دارد و خدمات مدیریت‌شده و مشاوره برای زیرساخت‌ها ارائه می‌دهد. گاروی می‌گوید باتوجه‌به نیاز موجود به بارگذاری داده‌ها در حافظه و تکثیر سریع آن‌ها در روش‌های سنتی تجزیه‌وتحلیل، گردآوری مدارک از سیستم‌های عملیاتی آنی همیشه دشوار بوده است. گاروی اعتقاد دارد:

به‌نظر می‌رسد Azure Synapse Link با استفاده از قدرت محاسبات ابری و توزیع پایدار، این مشکل را برطرف می‌کند. این موضوع باعث ایجاد هیجان می‌شود که مایکروسافت به‌صورت مداوم در حال نوآوری در فضای تجزیه‌وتحلیل برای دستیابی به چشم‌انداز آنی از معیارهای تجاری به مشتریان و صرف‌نظر از ناکارآمدی‌های رایج است.

ابزارهای جدید ML

مایکروسافت در حال ارائه‌ی ابزارهای جدید یادگیری ماشینی (ML) در Azure Machine Learning و ابزارهای نرم‌افزاری متن‌باز آن‌ها است تا به مشتریان کمک کند با مسئولیت‌پذیری بیشتری از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند. این ابزارها به کاربران امکان می‌دهد سازوکار مدل‌های هوش مصنوعی آن‌ها را درک کنند. ابزارهای یادشده شامل مدل جدید با قابلیت‌های تفسیرپذیری و ارزیابی مطلوبیت است. چنین قابلیت‌هایی امکان توسعه‌ی مدل‌های دقیق‌تر و منصفانه‌تر و قابلیت‌های مخفی ML را برای ارائه‌ی محیط‌های امن و مطمئن فراهم می‌کند.

قابلیت آژور آرک (Azure Arc) و سرویس Azure Stack Hub

خوشه‌های Kubernetes و سرور شرکتی لینوکس SUSE که قدرت‌یافته از آژور آرک هستند، اکنون به‌صورت پیش‌نمایش دردسترس عموم قرار دارند. Kubernetes مبتنی‌بر آژور آرک به مشتریان امکان می‌دهد خوشه‌های Kubernetes خودشان را در سرویس آژور شامل Azure Red Hat OpenShift ازطریق مراکز داده و Azure Stack Hub و فضای چندگانه‌ی ابری، خودشان فهرست و مدیریت و اداره کنند. سرور شرکتی لینوکس SUSE مبتنی‌بر آژور آرک به مشتریان کمک می‌کند محیط‌های ناهمگنشان را فهرست، سازمان‌دهی، مدیریت و اداره کنند.

به‌روزرسانی‌های جدید Azure Stack Hub به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که مدیریت منابع را تسهیل و انجام وظایف سنگین با کارت گرافیک را آسان‌تر می‌کند. نسخه‌ی پیش‌نمایش شخصی Azure Stack Hub Fleet روش واحدی از آژور برای مشتریان است که مشاهده و مدیریت پیاده‌سازی‌های Azure Stack Hub را امکان‌پذیر می‌کند.

مجوز تخصصی توسعه‌دهنده‌ی بخش اینترنت اشیای آژور

مجوز تخصصی توسعه‌دهنده‌ی بخش اینترنت اشیای آژور که نسخه‌ی آزمایشی آن ژانویه منتشر شد، اکنون به‌صورت عمومی دردسترس توسعه‌دهندگانی قرار دارد که درزمینه‌ی توسعه‌ی فضای ابری و اجزای حاشیه‌ایِ قابلیت Azure IoT تخصص دارند.

Azure IoT Developer Specialty Certification

داوطلبان این مجوز باید در پیاده‌سازی سرویس‌های آژور به‌شکل قابلیتی درزمینه‌ی اینترنت اشیاء همچون گزینه‌های ذخیره‌سازی و تجزیه‌وتحلیل و پردازش داده‌ها تجربه داشته باشند. همچنین، باید بتوانند تنظیمات پیکربندی سرویس Azure IoT در بخش کد برنامه‌ی مربوط به اینترنت اشیاء را تشخیص دهند و در کدنویسی خاص اینترنت اشیاء در یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی #C، پایتون، C و نود (Node) مهارت داشته باشند که آژور از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات