AMD تاریخ عرضه‌‌ی پردازنده‌های Ryzen 3 3000 و مادربردهای B550 را اعلام کرد

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
AMD بیانیه‌ی خبری جدیدی پیرامون محصولات آتی خود در بازار پردازنده و مادربرد منتشر کرد که زمان‌بندی عرضه‌ی Ryzen 3 3000 و B550 را نشان می‌دهد.
تبلیغات

اخیرا در اخبار فناوری مشخصات برخی محصولات AMD همچون پردازنده‌های Ryzen 3 3100 و Ryzen 3 3300X فاش شد. اکنون شرکت سازنده اطلاعاتی را به‌صورت رسمی منتشر کرده که زمان‌بندی عرضه‌ی این پردازنده‌ها و همچنین مادربردهای مبتنی بر تراشه B550 را نشان می‌دهد. عرضه‌ی محصولات جدید، معماری پرطرفدار Zen 2 را برای دسته‌ی اقتصادی با قیمت پایین‌تر از ۱۲۰ دلار نیز در دسترس قرار می‌دهد. درنتیجه کاربران می‌توانند از محصولاتی با قیمت پایین و کارایی و قدرت بالا، بهره ببرند.

پردازنده‌ه‌های جدید اقتصادی AMD در دسته‌ی چهارهسته‌ای قرار می‌گیرند و خانواده‌ی محصولات Zen 2 را تکمیل می‌کنند. پردازنده‌هایی که در دوران کنونی فروش خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و نمونه‌های Ryzen 5 و Ryzen 9 آن‌ها به رکوردشکنی در فروش ادامه می‌دهند. به‌علاوه، چهارهسته‌ای بودن پردازنده‌های جدید AMD به‌معنای ضعف آن‌ها در پردازش و عملکرد نیست. آن‌ها مجهز به قابلیت‌های پردازش چندرشته‌ای هستند و حتی ارزان‌ترین مدل یعنی Ryzen 3 3100 با برچسب ۹۹ دلاری، کارایی قابل‌توجهی را به کاربران ارائه می‌کند. گیمرهایی که به‌دنبال تجهیزات قدرتمند با قیمت پایین هستند، می‌توانند از محصولات اقتصادی جدید AMD بیشترین بهره را کسب کنند.

AMD Ryzen 3

سعید مشکلانی، معاون ارشد AMD در واحد کسب‌وکار مشتری درباره‌ی محصولات جدید گفت:

بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها روز‌به‌روز به قدرت پردازشی بیشتری نیاز پیدا می‌کنند. درنتیجه کاربران نیز انتظارهای بیشتری از پردازنده‌های مرکزی خود دارند. AMD خود را متعهد می‌داند تا راهکارهایی برای پاسخ به نیازهای روزافزون کاربران در دسته‌های گوناگون پردازش ارائه کند. ما با اضافه کردن پردازنده‌های دسکتاپ جدید Ryzen 3، تعهد خود را به گیمرهای بدنه‌ی بازار نشان می‌دهیم. ما کارایی را با دوبرابر کردن رشته‌های پردازشی در پردازنده‌های Ryzen 3 یک سطح بالاتر برده‌ایم تا تجربه‌های بازی و چندوظیفگی در این پردازنده‌ها در سطوح بالاتری رخ دهد.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 3 3300X

پردازنده‌ی Ryzen 3 3300X مجهز به چهار هسته‌ی Zen 2 با پشیبانی از پردازش چندرشته‌ای است که آن را در دسته‌ی پردازنده‌های چهار هسته‌ای با هشت رشته‌ی پردازشی قرار می‌دهد. فرکانس پایه‌ی پردازنده‌ی جدید، ۳/۸ گیگاهرتز بیان شد که قابلیت تقویت تا ۴/۳ گیگاهرتز را دارد.

AMD Ryzen 3000

پردازنده‌ی Ryzen 3 3300X مجهز به مجموع ۱۸ مگابایت حافظه‌ی کش است که افزایش ۸۰ درصدی را نسبت به نسل قبلی یعنی Ryzen 3 2300X با ۱۰ مگابایت حافظه‌ی کش نشان می‌دهد. محصول اقتصادی AMD باوجود قدرت قابل‌توجه، توان طراحی گرمایی ۶۵ وات دارد که آن را برای کامپیوترهای رومیزی ساده‌تر با سیستم خنک‌کننده‌ی عادی، انتخابی عالی محسوب می‌شود. اخبار منتشرشده ازسوی شرکت سازنده، زمان عرضه‌ی این پردازنده را ۲۱ مه سال جاری عنوان می‌کند.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 3 3100

پردازنده‌ی Ryzen 3 3100 قدرت نسبتا کمتری نسبت به برادر خود دارد، اما باز هم خصوصیت اصلی پردازش چهار هسته‌ای با هشت رشته‌ی پردازشی در آن دیده می‌شود. حافظه‌ی کش و توان طراحی گرمایی نیز مانند پردازنده‌ی قبلی یعنی ۱۸ مگابایت و ۶۵ وات گزارش می‌شود. تغییر بزرگ و اصلی در پردازنده‌ی Ryzen 3 3100 کاهش سرعت کلاک پایه به ۳/۶ و سرعت تقویت‌شده به ۳/۹ گیگاهرتز است.

کاهش برخی از قابلیت‌های پردازشی محصول اقتصادی‌تر AMD در دسته‌ی Ryzen 3 آن را به محصولی با برچسب قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار تبدیل می‌کند. Ryzen 3 3100 با ۲۰ دلار قیمت کمتر نسبت به 3300X با قیمت ۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. زمان عرضه‌ی این تراشه نیز ۲۱ مه سال جاری عنوان شد.

جدول مشخصات پردازنده‌های AMD Ryzen 3000

نام پردازنده

هسته/رشته پردازشی

سرعت کلاک پایه

سرعت کلاک تقویت‌شده

حافظه‌ی کش (L2+L3)

خطوط PCIe (Gen 4 CPU+PCH)

توان طراحی گرمایی (TDP)

قیمت

Ryzen 9 3950X

۱۶/۳۲

۳/۵ گیگاهرتز

۴/۷ گیگاهرتز

۷۲ مگابایت

۴۰

۱۰۵ وات

۷۴۹ دلار

Ryzen 9 3900X

۱۲/۲۴

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۶ گیگاهرتز

۷۰ مگابایت

۴۰

۱۰۵ وات

۴۹۹ دلار

Ryzen 7 3800X

۸/۱۶

۳/۹ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۳۶ مگابایت

۴۰

۱۰۵ وات

۳۹۹ دلار

Ryzen 7 3700X

۸/۱۶

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۴ گیگاهرتز

۳۶ مگابایت

۴۰

۶۵ وات

۳۲۹ دلار

Ryzen 5 3600X

۶/۱۲

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۴ گیگاهرتز

۳۵ مگابایت

۴۰

۹۵ وات

۲۴۹ دلار

Ryzen 5 3600

۶/۱۲

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۳۵ مگابایت

۴۰

۶۵ وات

۱۹۹ دلار

Ryzen 5 3500X (فقط فروش در

چین

)

۶/۶

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۳۵ مگابایت

۴۰

۶۵ وات

۱۵۹ دلار

Ryzen 3 3300X

۴/۸

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۱۸ مگابایت

نامشخص

۶۵ وات

۱۲۰ دلار

Ryzen 3 3100X

۴/۸

۳/۶ گیگاهرتز

۳/۹ گیگاهرتز

۱۸ مگابایت

نامشخص

۶۵ وات

۹۹ دلار

مشخصات و زمان عرضه‌ی مادربردهای B550

از مدت‌ها پیش کاربران و کارشناسان دنیای فناوری منتظر خبر عرضه‌ی مادربردهای B550 هستند. این مادربردها خصوصا برای افرادی که با بودجه‌ی کمتر قصد ورود به دنیای گیمینگ دارند، حیاتی محسوب می‌شوند. خصوصا پشتیبانی از PCIe 4.0 به‌عنوان قابلیت حیاتی در آن‌ها دیده می‌شود که تمایل به خرید را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

مادربرد B550

ظاهرا AMD بالاخره اخبار نهایی را پیرامون مادربردهای B550 منتشر کرده است. تیم قرمز اعلام کرد که مادربردهای مبتنی بر تراشه B550 از ۱۶ ژوئن سال جاری از شرکای تجاری همچون ASRock, Asus, Biostar, Colorful, GIGABYTE و MSI در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. درنهایت هیچ اطلاعات دقیقی از قیمت نهایی مادربردها منتشر نشد و تقریبا باید دو ماه تا عرضه‌ی نهایی و اعلام قیمت، منتظر بمانیم.

پردازنده

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات