پردازنده‌های رایزن 4000 احتمالا با مادربردهای AM4 سازگار خواهند بود

جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
احتمالا پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ AMD که مبتنی‌بر معماری ذن ۳ هستند با مادربردهای دارای چیپست‌ مجهزبه سوکت AM4 نظیر X570 و X470 سازگار خواهند بود.
تبلیغات

گزارش‌های پیشین اعلام کرده‌اند AMD قصد دارد در سال جاری میلادی پردازنده‌های AMD رایزن ۴۰۰۰ (Ryzen 4000) مبتنی‌بر معماری ذن ۳ را که از آن‌ها با نام خانواده‌ی ورمیر (Vermeer) یاد می‌شود، روانه‌ی بازار کند. این پردازنده‌ها بدون‌شک به‌هنگام عرضه، توجهات زیادی را به‌خود جلب خواهند کرد. درحالی که عرضه‌ی پردازنده‌های موردبحث AMD برای سال جاری میلادی تعیین شده است، هنوز اطلاعات کامل آن‌ها را نمی‌دانیم. درضمن تولیدکنندگان مادربردها و لپ‌تاپ‌ها و همچنین طرفداران AMD برای عرضه‌ی پردازنده‌های جدید بسیار هیجان‌زده هستند. AMD قصد دارد خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ را جایگزین پردازنده‌های بسیار موفق خانواده‌ی رایزن ۳۰۰۰ کند. 

ساعاتی پیش سازنده‌ی لپ‌تاپ APEC 15 یعنی شرکت XMG تأیید کرد که پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ AMD قرار است با مادربردهای دارای سوکت AM4 سازگاری داشته باشند. ناگفته نماند لپ‌تاپ موردبحث از پردازنده‌ی مجهز به ۱۶ هسته‌ی پردازشی و ۳۲ ترد بهره می‌گیرد. در بین مادربردهای تحت پشتیبانی پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰، آن‌هایی که مبتنی‌بر چیپست B450 هستند نیز به‌چشم می‌خورند. پشتیبانی پردازنده‌های سری ورمیر از AM4 نشان می‌دهد این سوکت فعلا قرار نیست به پایان راه برسد. 

بر اساس پست منتشرشده توسط یکی از کارمندان XMG در ردیت، شماری از تولیدکنندگان مادربرد قصد دارند تنوع محصولات مجهز به سوکت AM4 را افزایش دهند تا بتوانند بهتر به پشتیبانی از پردازنده‌های نسل بعدی دسکتاپ AMD بپردازند. این اقدام آن‌ها همچنین باعث می‌شود مادربردهایشان به‌شکل بهتری از پردازنده‌های شتاب‌یافته (APU) سری رایزن ۴۰۰۰ ملقب‌به رنیور (Renoir) پشتیبانی کنند. این اطلاعات به‌صورت رسمی از طریق برگه‌ی مشخصات فنی لپ‌تاپ XMG APEX 15 تأیید شده‌اند. 

ذن 3 ای ام دی / AMD Zen 3

در ادامه می‌توانید شاهد برخی از مشخصات کلیدی لپ‌تاپ XMG APEX 15 باشید:

  • سوکت AM4 با درجه‌بندی ۶۵ وات برای توان طراحی حرارتی (TDP) به‌منظور پشتیبانی از پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ AMD.
  • چیپست AMD B450.
  • پشتیبانی رسمی از پردازنده‌ی مرکزی AMD Ryzen 9 3900 با ۱۲ هسته‌ی پردازشی و ۲۴ ترد.
  • امکان ارتقاء پردازنده‌ی مرکزی به AMD Ryzen 9 3950X با ۱۶ هسته‌ی پردازشی و ۳۲ ترد و توان طراحی حرارتی ۶۵ وات (به‌هنگام بهره‌گیری از فناوری Eco-Mode برای کاهش توان طراحی حرارتی).
  • پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ در آینده از طریق مایکروسافت آپدیت با چیپست B450 سازگار خواهند شد.
  • عرضه با کارت‌های گرافیک RTX 2070 و RTX 2070 انویدیا.
  • دارای دو اسلات DDR4 SO-DIMM.
  • دارای دو اسلات M.2 SSD با پشتیبانی از NVMe و SATA .
  • نبود هیچ‌گونه حافظه‌ی گرافیکی مجتمع یا هیبریدی.
  • دارای تنوع مناسبی از درگاه‌ها شامل HDMI 2.0 و DisplayPort 1.4 و Ethernet و چندین درگاه USB.
  • باتری قابل‌تعویض با ظرفیت ۶۲ وات‌ساعت.
  • صفحه‌کلید با اندازه‌ی کامل (شامل کلیدهای NumPad) و نور پس‌زمینه‌ی RGB.
  • صفحه‌نمایش ۱۵/۶ اینچ مات فول HD با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۴۴ هرتز
  • پشتیبانی از استاندارد وای‌فای ۶.

لپ‌تاپ XMG APEX 15 در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ قرار می‌گیرد و طراحی به‌نسبت کلاسیکی دارد. در این لپ‌تاپ از مادربرد دارای چیپست B450 که از سوکت AM4 بهره‌ می‌گیرد، استفاده شده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی XMG،‌ مادربرد موردبحث قرار است در آینده‌ به‌روزرسانی جدیدی برای BIOS دریافت کند. احتمالا این به‌روزرسانی به‌دنبال عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ذن ۲ منتشر خواهد شد تا از این طریق مادربرد یادشده بتواند از پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن ۴۰۰۰ پشتیبانی کند.

 XMG APEX 15 لپ‌تاپی رده‌بالا است که برای پردازش کارهای مختلف از تراشه‌ی بسیار قدرتمند Ryzen 9 3950X با ۱۶ هسته و ۳۲ ترد بهره می‌گیرد. اگر قرار باشد این پردازنده با مدل دیگری جایگزین شود، بدون شک بهترین مدل Ryzen 9 4950X خواهد بود. Ryzen 9 4950X نامی است که فعلا از آن برای خطاب کردن پرچمدار سری رایزن ۴۰۰۰ استفاده می‌کنیم و به‌صورت رسمی توسط AMD اعلام نشده است.

احتمال می‌دهیم AMD بخواهد در پردازنده‌ی پرچمدار خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ نیز از ۱۶ هسته‌ی پردازشی و ۳۲ ترد استفاده کند، اما انتظار داریم دو تغییر کلیدی نیز در این بین رخ دهند. پردازنده‌ی پرچمدار خانواده‌ی ورمیر با احتمال زیاد به‌لطف لیتوگرافی بهبودیافته‌ی ۷ نانومتری، مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. همچنین به‌لطف بهره‌گیری پرچمدار رایزن ۴۰۰۰ از معماری جدید، انتظار داریم این پردازنده با مصرف همان مقدار انرژی پردازنده‌ی فعلی یا حتی کمتر، قدرت پردازشی بالاتری ارائه دهد.

اگر مادربردهای AM4 مبتنی‌بر چیپست B450 با دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزاری توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ را پیدا کنند، شکی نداریم این اتفاق برای مادربردهای مبتنی‌بر چیپست‌ بالارده‌تر X470 و همچنین X570 و B550 نیز رخ می‌دهد. در حدول زیر می‌توانید نظاره‌گر مقایسه‌ی بین پردازنده‌های چند نسل اخیر اینتل و AMD از لحاظ پشتیبانی از مادربردها باشید:

نام پردازنده‌ی اینتل

سوکت

چیپست

سازگاری با مادربرد نسل قبل؟

نام پردازنده‌ی AMD

سوکت

چیپست

سازگاری با مادربرد نسل قبل؟

پردازنده‌های نسل هفتمی خانواده‌ی Kaby Lake (سال ۲۰۱۷)

LGA 1151

سری ۲۰۰

بله، با Skylake نسل ششم

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 1000 مبتنی‌بر معماری Zen 1 (سال ۲۰۱۷)

AM4

سری ۳۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل سوم سری Ryzen (احتمالا به‌زودی پشتیبانی آن‌ها از نسل چهارم هم تأیید می‌شود)

پردازنده‌های نسل هشتمی خانواده‌ی Coffee Lake (سال ۲۰۱۷)

LGA 1151

سری ۳۰۰

عدم سازگاری با مادربردهای نسل قبل

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 2000 مبتنی‌بر معماری +Zen (سال ۲۰۱۸)

AM4

سری ۴۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل چهارم سری Ryzen

پردازنده‌های نسل نهمی خانواده‌ی Coffee Lake Refresh (سال ۲۰۱۸)

LGA 1151

سری ۳۰۰

بله، با Coffee Lake نسل هشتم

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 3000 مبتنی‌بر معماری Zen 2 (سال ۲۰۱۹)

AM4

سری ۵۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل چهارم سری Ryzen

پردازنده‌های نسل دهمی خانواده‌ی Comet Lake (سال ۲۰۲۰)

LGA 1200

سری ۴۰۰

عدم سازگاری با مادربردهای نسل قبل

پردازنده‌های خانواده‌ی Ryzen 4000 مبتنی‌بر معماری Zen 3 (سال ۲۰۲۰)

AM4

سری ۶۰۰

بله، تا حداکثر مادربردهای نسل چهارم سری Ryzen

همانطور که اشاره کردیم، پشتیبانی خانواده‌ی جدید پردازنده‌های سری رایزن AMD از AM4 باعث افزایش طول عمر این سوکت محبوب می‌شود. این سوکت از تمامی چهار نسل پردازنده‌های رایزن AMD پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر اینتل را داریم که نسل به نسل سعی می‌کند سازگاری پردازنده‌ها را با مادربردهای نسل قبل غیرممکن کند. حتی پردازنده‌های نسل دهمی موردانتظار خانواده‌ی Comet Lake-S نیز قرار است به استفاده از سوکت و چیپست جدید روی بیاورند؛ این درحالی است که پردازنده‌های سری Rocket Lake-S قرار است همچنان با سوکت LGA 1200 سازگار باشند.

با همه‌ی این‌ها احتمالا خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ قرار است آخرین نسل از پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ذن AMD باشد که از سوکت AM4 پشتیبانی می‌کند. با این اوصاف انتظار داریم پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ که قرار است مبتنی‌بر معماری ذن ۴ باشند به استفاده از سوکت و چیپست جدیدی روی بیاورند. البته حتی اگر رایزن ۵۰۰۰ نیز از AM4 پشتیبانی نکند، باید پشتیبانی طولانی‌مدت AMD از این سوکت را تحسین‌برانگیز به‌شمار بیاوریم. فراموش نکنید این سوکت در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و هنوز هم تحت پشتیبانی قرار دارد. همچنین احتمال می‌دهیم AMD بخواهد قابلیت‌های جدیدی را از طریق مادربردهای جدیدش برای پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ ارائه دهد تا بدین ترتیب کاربران را به تهیه‌ی مادربردهای جدید ترغیب کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات