مقایسه‌ گلکسی S23 FE با گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
بخش پشتی گوشی گلکسی S23 FE اس ۲۳ اف ای سامسونگ در چهار رنگ
گلکسی S23 FE کاملاً ناگهانی و بدون تشریفات به‌صورت رسمی معرفی شد تا برای رقابت در بازار گوشی‌های پرچم‌دار اقتصادی نماینده‌ی تازه‌نفس سامسونگ باشد.
تبلیغات

سامسونگ گلکسی S23 FE به‌عنوان سومین نسل از گوشی‌های قدرتمند اقتصادی این شرکت در بیانیه‌ی مطبوعاتی به‌صورت رسمی در صبح روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ مهر به‌وقت ایران معرفی شد. قطعاً این گوشی در بین بهترین گوشی های سامسونگ بازار ایران و بازار جهانی جایگاهی را تصاحب می‌کند و فروش خوبی خواهد داشت و پرچم‌داران اقتصادی چینی مثل بهترین گوشی های شیائومی را به چالش می‌کشد.

گوشی هوشمند Fan Edition جدید سامسونگ با نام Galaxy S23 FE با فاصله کمی بعداز معرفی در تاریخ ۴ اکتبر، از ۵ اکتبر (۱۳ مهر) در برخی فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد و تا آخر ماه قرار است به کشورهای بیشتری راه پیدا کند. این گوشی جانشین گوشی گلکسی S21 FE به‌حساب می‌آید که در سال ۲۰۲۲ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی) معرفی شد.

در این مقاله قصد داریم مقایسه‌ای بین گلکسی S23 FE و دو نسل قبلی یعنی گلکسی S20 FE و گلکسی S21 FE انجام دهیم و ارزش خرید نسل جدید از گوشی‌های خوش‌اقبال و محبوب فن ادیشن سامسونگ را بررسی کنیم.

رابط کاربری گلکسی S21 FE
گلکسی S21 FE

به‌طور خلاصه، گلکسی S23 FE عمدتاً ازنظر طراحی، نمایشگر، سیستم دوربین و تراشه نسبت به نسل قبلی، یعنی گلکسی S21 FE ارتقاء یافته است و برتری دارد؛ همچنین، با اندرید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 عرضه می‌شود. اما آیا این برتری آنچنان هست که ارزش خرید آن را بالا ببرد؟ با زومیت همراه باشید.

طراحی و نمایشگر

طراحی ظاهری گوشی‌های گلکسی FE با توجه به فلسفه‌ای که پشت ارائه‌ی آن‌ها وجود دارد، درهر سه نسل از جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ پیروی می‌کند و زبان طراحی آن را به ارث می‌برد. هرچند، بنابر مقاله سم‌موبایل، طراحی گلکسی S23 FE به گلکسی S23 و S23 پلاس نزدیک‌تر است.

قاب پشتی طراحی دوربین گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE طراحی مسطحی دارد و دوربین‌ها با برش دایره‌ای از قاب پشتی بیرون زده‌اند و حاشیه دایره‌ای دور دوربین‌ها درخشان هستند و جلوه خاصی دارند. همچنین، دارای فریم آلومینیومی است و گوریلا گلس ۵ در پنل پشتی آن باعث می‌شود برخلاف نسل‌های قبلی که کدر بودند، براق‌ باشد و حس‌وحال گوشی با کیفیت را تداعی کند. دو نسل قبلی یعنی اس 20 اف‌ ای و اس 21 اف‌ ای پنل پشتی پلاستیکی داشتند که همین موضوع علاوه‌بر ظاهر مات، وزن دستگاه را کاهش می‌داد.

چینش دوربین‌های سه‌گانه پشتی زبان طراحی سری گلکسی S23 را دارد

اولین چیزی که در مواجهه با گوشی سامسونگ گلکسی گلکسی S23 FE توجهتان به خودش جلب می‌کند چیشن دوربین‌ها است که به‌عنوان وجه تمایز طراحی در نسل‌های مختلف گوشی‌های این شرکت نقش‌آفرینی می‌کند. ازسویی دیگر، با دردست گرفتن گوشی متوجه وزن بیشتر آن درمقایسه‌با گلکسی S21 FE خواهید شد.

گلکسی S20 FE وزن ۱۹۰ گرمی داشت که در نسل بعدی یعنی S21 FE به ۱۷۷ گرم رسید؛ اما در نسل جدید مجدداً شاهد افزایش وزن دستگاه هستیم که وزن آن را به ۲۰۹ گرم می‌رساند. علت این افزایش وزن را می‌توان تغییر مواد سازنده بدنه دانست؛ البته، وزن بیشتر و جنس بدنه قطعاً حس کاربر را دگرگون می‌کند و کیفیت بهتر و پرمیوم‌بودن گوشی را به‌کاربر یادآوری می‌کند.

گوشی گلکسی S23 FE اس ۲۳ اف ای سامسونگ در دست

در زمینه‌ی نمایشگر باید گفت که مشخصات نمایشگر گلکسی S23 FE تفاوت چندانی با گلکسی اس 21 اف‌ ای ندارد و هردو اندازه‌ای ۶٫۴ اینچی دارند که وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ ارائه می‌کنند؛ اما گوشی جدید سامسونگ مجهز به‌فناوری Vision Booster است که به پنل Dynamic AMOLED 2X نمایشگر کمک می‌کند در شرایط مختلف نوری، رنگ‌های دقیق‌تری تولید کند.

درمقابل، گوشی گلکسی S20 FE که در زمان خود بسیار قوی ظاهر شد نمایشگری با اندازه ۶٫۵ اینچ دارد که نسخه Super AMOLED نمایشگرهای سامسونگ را استفاده می‌کند و وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ ارائه می‌کند. نسبت تصویر در دو نسل اس 20 اف‌ ای و اس 21 اف‌ ای روی ۲۰:۹ باقی‌ ماند؛ اما در مدل جدید یعنی اس 23 اف‌ای با اندکی کاهش به ۱۹٫۵:۹ رسیده است. نسبت نمایشگر به بدنه نیز از ۸۵٫۷ درصد در S20 FE به ۸۶٫۷ درصد در S21 FE رسید و حالا در S23 FE با کمی کاهش ۸۳٫۲ درصد اندازه‌گیری شده است.

گلکسی S23 FE نرخ‌نوسازی تطبیقی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز دارد

نرخ نوسازی پنل نمایشگر گلکسی S20 FE به ۱۲۰ هرتز می‌رسید که در زمان خود دستاورد مهمی بود. سامسونگ با عرضه‌ی گلکسی S21 FE این امکان را برای کاربر فراهم کرد تا نرخ‌نوسازی را بین ۶۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز قرار دهد و یکی از این دو نرخ‌ نوسازی را در تنظیمات انتخاب کند. حالا در سال ۲۰۲۳ میلادی سامسونگ بهبودی در زمینه نرخ‌نوسازی در گوشی پرچم‌دار اقصادی گلکسی S23 FE ارائه می‌کند که نرخ‌نوسازی تطبیقی نام دارد و عبارت‌ است از این ویژگی که نرخ‌نوسازی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز به‌صورت تطبیقی با توجه به نوع محتوای درحال نمایش تغییر می‌کند.

در بررسی گلکسی S20 FE در آزمایش‌های زومیت روشنایی این دستگاه در حالت دستی و خودکار به‌ترتیب ۶۰۸ و ۱۲۷۰ نیت اندازه‌گیری شد. این درحال است که در بررسی گلکسی S21 FE توانستیم درحالت دستی روشنایی ۵۸۰ و در حالت خودکار روشنایی ۱۱۱۷٫۵ نیت را ثبت کنیم. با‌این‌حال، سامسونگ گلکسی S23 FE اکنون با ادعای روشنایی ۱۴۵۰ نیتی معرفی شده است که باید منتظر بود تا عملکرد آن را در آزمایش‌ها اندازه‌گیری کنیم تا از بهبود این گوشی در این زمینه با اطمینان صحبت کنیم.

دوربین

ترکیب دوربین گلکسی S20 FE و گلکسی S21 FE شاهد تغییر نبود و ماژول دوربین سه‌گانه از دوربین اصلی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو با حسگر ۸ مگاپیکسلی تشکیل می‌شد. البته، در بررسی‌های زومیت به این موضوع اشاره کردیم که نسخه‌های متفاوت گوشی با پردازنده‌های اسنپدراگون یا اگزینوس، حسگرهای دوربین متفاوتی داشتند؛ اما گلکسی اس 21 اف‌ای با تکیه‌بر نرم‌افزار در عکاسی نتایج امیدوارکننده‌ای ارائه کرد.

چینش دوربین گلکسی S23 FE

اکنون، گوشی جدید گلکسی اس 23 اف‌ای دوربین ۵۰ مگاپیکسلی را به‌عنوان دوربین اصلی دارد و دوربین‌های تله‌فوتو و فوق‌عریض آن مانند دو نسل قبلی به‌ترتیب ۸ و ۱۲ مگاپیکسلی خواهند بود. بدون شک انتظار ما از سامسونگ بهبود کیفیت عکاسی در این گوشی است؛ اما این مدل از گوشی‌های سامسونگ ظاهراً بازهم در بین بهترین گوشی های مناسب عکاسی قرار نخواهند گرفت.

قابلیت‌های نرم‌افزاری سری پرچم‌داران S23 سامسونگ در گوشی اقتصادی نیز ارائه می‌شود

به‌طور کلی دوربین گلکسی S23 FE تمام ویژگی‌های نرم‌افزاری موجود در پرچم‌داران سامسونگ را ارائه می‌کند به‌غیراز قابلیت Expert Mode که حضورش شاید با توجه به بازاری که هدف قرار داده است، بی‌مورد باشد. سایر ویژگی‌های دوربین شامل زوم دوبرابری پرتره، لرزشگیر اپتیکال، VDIS برای بهبود کیفیت ویدئوها، عکاسی در شب با Nightography و ویژگی Director's View می‌شود.

دوربین سلفی در دو نسل S20 FE و S21 FE به حسگر ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده بود؛ اما S23 FE با حسگر ۱۰ مگاپیکسلی ارائه می‌شود که تقریباً ازنظر عددی افت به‌حساب می‌آید ولی بی‌صبرانه منتظریم تا عملکرد واقعی آن را مورد آزمایش قرار دهیم و ببینیم در عمل چگونه است.

پردازنده و عملکرد

پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ از همان ابتدا با دو تراشه متفاوت برای بازارهای مختلف عرضه شده‌اند و گلکسی S23 FE نیز از این قاعده مستثناء نیست و همان روند رعایت شده است. بنابراین، همان‌طور که گلکسی اس ۲۰ اف‌ای و اس ۲۱ اف‌ای با پردازنده اسنپدراگون و اگزینوس عرضه شدند، مدل جدید نیز با پردازنده اسنپدراگون و اگزینوس روانه بازار خواهد شد.

بازی با گلکسی S21 FE
گلکسی S21 FE

قطعاً تفاوت زمانی هر نسل از این گوشی پرچم‌دار اقتصادی با نسل قبلی باعث می‌شود در هر نسل جدید، از نظر پردازنده شاهد بهبود عملکرد باشیم. اما، آنچه که ارزش خرید گوشی گلکسی S20 FE را در زمان عرضه در سال ۲۰۲۰ میلادی بالا برد، قدرت پردازنده اسنپدراگون 865 5G نسبت‌به رقبا بود.

زمانی که گلکسی اس ۲۰ اف‌ ای معرفی شد حدود ۸ ماه از معرفی پرچم‌دار آن زمان یعنی گلکسی S20 سامسونگ می‌گذشت. این فاصله زمانی در معرفی گلکسی S21 FE به بیشتراز یک سال رسید و اکنون برای گلکسی S23 FE کمتر از ۲ سال شده است؛ بنابراین، با توجه به وضعیت و موقعیت معرفی اولین نسل از نسخه هواداران سامسونگ در دو نسل بعدی شاهد کم‌کاری این شرکت بوده‌ایم.

درواقع، ارزش خرید گوشی‌های گلکسی نسخه هوادارن به‌عنوان قاتلان پرچم‌دار، استفاده از تراشه‌های به‌کاررفته در پرچم‌داران سامسونگ بود که این سنت با معرفی گلکسی S23 FE شکسته شد و این گوشی با پردازنده پرچم‌دارهای سال گذشته، سامسونگ گلکسی S22 معرفی شد، درحالی که در شرایط ایده‌ئال باید با تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 ارائه می‌شد. گوشی پرچم‌دار اقتصادی S23 FE با تأخیر معرفی شده است وگرنه بهتر بود با نام S22 FE آن را معرفی کنند؛ درهرصورت شاهد تراشه Snapdragon 8 Gen 1 یا اگزینوس 2200 روی آن هستیم که احتمالاً در بازار ایران نسخه مجهز به اگزینوس دردسترس قرار بگیرد.

اسنپدراگون ۸ نسل یک در برابر اگزینوس ۲۲۰۰

گلکسی S23 FE در مدل پایه رم ۸ گیگابایتی دارد و فضای ذخیره سازی آن نیز در دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت است؛ درحالی که دو نسل قبلی در مدل پایه رم ۶ گیگابایتی داشتند و فضای ذخیره سازی ۱۲۸ گیگی ارائه می‌کردند. علاوه‌براین هردوی S20 FE و S21FE مدلی با رم ۸ گیگ و فضای ذخیره سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگ نیز داشتند. بد نیست اشاره کنیم که تنها نسخه‌ی گلکسی S20 FE از فضای ذخیره‌سازی microSD پشتیبانی می‌کرد و دو مدل بعدی فاقد این قابلیت هستند.

باتری و قیمت

باتری گوشی پرچم‌دار اقتصادی گلکسی S23 FE مانند دو نسل قبلی ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و از شارژ سریع ۲۵ واتی باسیم و شارژ سریع ۱۵ واتی بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. به طور کلی شارژدهی گوشی برای یک روز جواب می‌دهد؛ اما اگر در بازه‌های زمانی با فاصله طولانی امکان شارژ گوشی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات نرخ‌نوسازی را روی ۶۰ هرتز نگهدارید.

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با وجود بدنه‌ی فلزی-شیشه‌ای و پردازنده بهتر و دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در مدل پایه با ۱۰۰ دلار کاهش قیمت نسبت‌به گلکسی S21 FE با برچسب قیمتی ۵۹۹ دلار روانه بازار می‌شود. این درحالی است که قیمت گوشی گلکسی S20 FE در زمان عرضه ۷۳۰ یورو بود.

جمع‌بندی

درنهایت با توجه به تمام بهبودهایی که از آن صحبت شد نمی‌توانیم دیدی که به گلکسی S20 FE در زمان عرضه داشتیم را به گلکسی S23 FE بازسازی کنیم. اما درهرصورت، ارائه‌ی بسیاری از ویژگی‌های پرچم‌داران در رده قیمتی نسخه هواداران سامسونگ به‌تنهایی علت خوبی برای خرید آن به‌حساب می‌آید. هرچند با درنظر داشتن بررسی گوشی گلکسی A54 شاید بد نباشد که نیازهای خود را دقیق‌تر بررسی و اولویت‌بندی کنید. برای مثال، A54 قابلیت DeX را ارائه نمی‌کند، قابلیتی که در گلکسی S23 FE می‌توان از آن بهره‌مند شد و اگر دسترسی به چنین ویژگی برای شما اهمیت دارد تکلیف کاملاً مشخص است.

با‌این‌تفاسیر، اگر قصد ارتقاء از گلکسی S21 FE به S23 FE را دارید و انتظار دارید که با جهش زیادی در بهبود ویژگی‌ها مواجه شوید بهتر است عجله نکنید و تا معرفی نسل بعدی قاتل اقتصادی این شرکت کره‌ای صبر کنید؛ اما اگر گلکسی S20 FE دارید تغییر گوشی به S23 FE می‌تواند ارزشمند باشد و تجربه کاربری متفاوت‌تری برای شما فراهم کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره ارزش خرید گلکسی S23 FE چیست؟ به‌نظر شما می‌توان آن را بین بهترین گوشی های بازار درنظر گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات