بهترین گوشی های مناسب عکاسی در بازار ایران [مهر ۱۴۰۲]

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
بهترین گوشی‌های مناسب عکاسی
اگر به‌دنبال بهترین گوشی هوشمند برای عکاسی و فیلم‌برداری هستید، در مقاله پیش‌رو بهترین گزینه‌های بازار در رده‌ها‌ی قیمتی مختلف را خواهید یافت.
تبلیغات

مقاله زومیت برای معرفی «بهترین گوشی های هوشمند»، محصولات ایدئال بازار در هر رده قیمتی را معرفی می‌کند؛ اما گزینه‌های موجود در این مقاله با توجه به عملکرد کلی دستگاه در بخش‌های نمایشگر، توان پردازشی، دوربین، باتری، طراحی، کیفیت ساخت و برچسب قیمتی انتخاب و معرفی می‌شوند. بااین‌حال شاید برای برخی کاربران عملکرد جوانب خاصی از گوشی هوشمند اولویت بیشتری داشته باشد؛ برخی باتری حجیم و توانمند را ارجح می‌دانند و برخی دیگر به کیفیت نمایشگر، بیش‌ از هر عامل دیگری توجه دارند.

فهرست مطالب

با توجه به پیشرفت چشمگیر گوشی‌های هوشمند در قابلیت‌های تصویربرداری، طی سال‌های گذشته شاهد افول وحشتناک آمار فروش دوربین عکاسی بوده‌‌ایم. این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی رده‌های دوربین عکاسی مانند دوربین‌های ساده‌ی خانگی در حال انقراض هستند؛ زیرا دیگر توان رقابت با گوشی‌های هوشمند را ندارند. پیشرفت دوربین و توانایی گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران برای رفع نیاز‌های خانگی یا حتی نیمه‌حرفه‌ای خود صرفاً به خرید گوشی هوشمند بسنده کنند.

اگر علاقه‌ی زیادی به عکاسی موبایل دارید و دوربینی توانمند برای ثبت بهترین تصاویر در بودجه‌ی مدنظر، اولویت اصلی شما است، پیشنهاد می‌کنیم فهرست محصولات زیر را در نظر بگیرید:

اخیراً با موج افزایش قیمت ارز و به‌دنبال آن بی‌ثباتی بازار گوشی‌های هوشمند، ارائه قیمتی ثابت و حتی حدودی تبدیل به اتفاقی غیرممکن شده؛ از این رو قیمت‌هایی که مشاهده می‌کنید احتمالاً تنها تا چند روز اعتبار خواهند داشت و سپس بازه قیمتی تغییر خواهد کرد.

این مقاله در روز ۹ مهر ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۷ میلیون تومان

گلکسی A14 سامسونگ

گلکسی A14 سامسونگ

پیش از این گلکسی A13 در بازه قیمتی ۷ میلیون تومان پیشنهاد می‌شد اما با کاهش قیمت «گلکسی A14» و ورود نسخه ۴/۱۲۸ گیگابایت آن به این بازه، تبدیل به مدلی باارزش‌تر شده است. کهکشانی A14 در کنار تغییر و تحول در بخش طراحی و استفاده از زبان‌ طراحیِ مشابه پرچمداران سری S، در زمینه سخت‌افزاری و قدرت تراشه نیز تا ۲ برابر قوی‌تر ظاهر می‌شود. از سوی دیگر وجود یک گیگابایت رم بیشتر به بهبود عملکرد چندوظیفگی آن کمک شایان‌ذکری می‌کند.

همان‌طور که در بررسی «گلکسی A14» نیز اشاره شد، مجموعه دوربین گلکسی A14 در زمینه عکاسی حرف زیادی برای گفتن ندارد چرا که دوربین اولتراواید آن بسیار ضعیف ظاهر می‌شود؛ اما دوربین اصلی دستگاه برای ثبت تصاویری باکیفیت برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب خواهد بود.

از ویژگی‌های مثبت دوربین اصلی باید به رنگ‌های طبیعی با دقت بالا و سطح مطلوب جزئیات اشاره کنیم. پیشنهاد می‌شود اگر خیلی اهل ضبط ویدئو و عکاسی با گوشی هستید نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایت A14 را بخرید تا فضای کافی برای دخیره فایل‌هایتان داشته باشید.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۸ میلیون تومان

گلکسی A24 سامسونگ

گلکسی A24 سامسونگ

با ورود سری ردمی نوت ۱۲ به بازار میان‌رده‌ها، سامسونگ نیز برای رقابت را رقیب چندین و چند ساله خود گلکسی A24 را معرفی کرد و پس از نزدیک به یک ماه به بازار ایران وارد شده است.

«گلکسی A24 سامسونگ» در زمینه عکس‌برداری ویژگی‌های مهمی چون OIS را باخود به‌همراه دارد که علاوه‌بر جذب نور بیشتر در تاریکی، به ثبت ویدیوهایی باثبات‌تر نیز کمک می‌کند. در حقیقت نماینده سامسونگ را باید ارزان‌قیمت‌ترین گوشی هوشمند مجهز به لرزش‌گیر سخت‌افزاری بدانیم.

در مقایسه با A23، دوربین کهکشانی جدید تغییر مهمی را شامل نمی‌شود و همچنان شاهد استفاده از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لنز واید درکنار دوربین اولتراواید ۸۵ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هستیم.

نکته اینکه گلکسی A24 با وجود سخت‌افزار یکسان، موفق شده تا عکس‌های به‌مراتب بهتری را ثبت کند و این مورد را باید مدیون ISP تراشه Helio G99 باشد؛ تراشه‌ای قدرتمند که CPU و GPU ان در مقایسه با Snapdragon 680 به‌ترتیب ۵۰ و ۱۷۰ درصد قدرت بیشتری را شامل می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مثبت گلکسی A24 باید به پشتیبانی ۴ ساله اندروید و به‌روزرسانی ۵ ساله امنیتی اشاره و از بخش سخت‌افزار نیز صفحه نمایش OLED با نرخ‌نوسازی ۹۰ هرتز و بلوتوث نسخه ۵٫۳ را معرفی کنیم.

ردمی نوت ۱۲ شیائومی

انتخاب جایگزین: ردمی نوت ۱۲ شیائومی

جدیدترین سری از گوشی‌های میان‌رده محبوب شیائومی یعنی ردمی نوت ۱۲ بالأخره به‌طور وسیع در بازار ایران دردسترس قرار گرفت و مدل پایه این سری با نام «ردمی نوت ۱۲» به‌عنوان مدلی درخورد توجه با ویژگی‌های سخت‌افزاری مناسب چه در زمینه پردازشی و چه در زمینه عکاسی، یکی از بهترین گزینه‌ها در بازه قیمتی ۸ میلیون تومان به‌شمار می‌رود.

پیشتر در این بازه قیمتی مدل ردمی نوت ۱۱ را به‌عنوان گزینه‌ای ارزشمند معرفی کردیم اما حالا ردمی نوت ۱۲ با قدرت پردازشی بیشتر و دوربین اصلی باکیفیت‌تر گزینه‌ای به‌مراتب باارزش‌تر با قیمتی مشابه به‌شمار می‌رود.

مجموعه دوربین ۳تایی ردمی نوت ۱۲ از سه حسگر ۴۸، ۸ و ۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است که به‌ترتیب به لنزهای واید، اولتراواید و ماکرو بهره‌مند شده‌اند. همانطور که احتمالاً می‌دانید این گوشی شیائومی دیگر از حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی استفاده نمی‌کند.

اما همان‌طور که گفته شد، قدرت سخت‌افزاری ردمی نوت ۱۲ نیز در مقایسه با مدل پیشین، دست‌خوش تغییراتی شده است. این مدل با استفاده از تراشه Snapdragon 4 Gen 1 قدرتی به‌مراتب بیشتر از Snapdragon 680 را چه در زمینه قدرت خام پردازشی و چه قدرت خام گرافیکی ارائه می‌کند.

طبق آمارهای منتشر شده، تراشه Snapdragon 4 Gen 1 در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌ترتیب ۶۰ و ۲۰ درصد قدرت بیشتری را ارائه می‌کند و این عدد درباره قدرت گرافیکی به ۱۳۰ درصد می‌رسد!

از دیگر برتری‌های مدل جدید باید به مدل پایه ۱۲۸ گیگابایت، بهره‌مندی از حسگر مجاورت (مدل پیشین مجازی بود)، نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی AMOLED با نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتز و بیشینه روشنایی ۱۲۰۰ نیت و بلوتوث ۵٫۱ اشاره کرد.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۰ میلیون تومان

گلکسی A34 سامسونگ

گلکسی A34 سامسونگ

با صرف هزینه ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی، می‌توانید «گلکسی A34» را خریداری کنید که در نور کافی عکس‌هایی با کیفیتی مشابه گلکسی A54 را ارائه می‌کند اما با کاهش نور، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی آن کمی با چالش مواجه می‌شود و در بیرون کشیدن جزئیات از دل سوژه‌ها به‌درستی عمل نمی‌کند.

از دیگر ویژگی‌های دوربین گلکسی A34 باید به دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراواید با زاویه میدان ۱۲۳ درجه اشاره کنیم. افزون‌براین با وجود فیلم‌برداری 4K می‌توانید لحظات شیرین خود را با بهترین کیفیت ذخیره کنید.

وجود نمایشگر ۶٫۶ اینچی OLED با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز به‌همراه آخرین گزینه‌های ارتباطی همچون WiFi ac و بلوتوث نسخه ۵٫۳ درکنار باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژر ۲۵ وات، گلکسی A34 را به‌گزینه‌ای مناسب و صدالبته مدرن از نظر طراحی تبدیل می‌کند. پیش‌تر بررسی گلکسی A34 سامسونگ در زومیت منتشر شد که مطالعه یا تماشای بررسی ویدیویی آن پیش از خرید، چندان خالی از لطف نیست.

موتو G72 موتورولا

انتخاب جایگزین: موتورولا Moto G72

دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی در کنار سخت‌افزار قدرتمند، صفحه نمایش باکیفیت و اندروید خالص عموماً دستگاهی میان‌رده و نسبتاً گران‌قیمت را در ذهنمان تداعی خواهد کرد؛ درصورتی‌که «موتو G72» موتورولا تمامی این ویژگی‌ها را به‌همراه مواردی بیشتر در یک مجموعه ۱۰ میلیونی دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

دوربین اصلی درشرایط نوری مناسب عکس‌های مناسبی ثبت می‌کند و باوجود ۸ مگاپیکسلی بودن دوربین اولتراواید، جزئیات قابل قبولی از سوژه‌ها به‌دست می‌آید. دوربین ماکرو نیز وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

افزون‌براین ویژگی‌های دوربین، باید به نمایشگر باکیفیت ۶٫۶ اینچی Moto G72 اشاره کنیم که از پنل P-OLED با عمق رنگ ۱۰ بیتی بهره می‌برد و با وجود نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، انیمیشن‌های اندروید خالص را به‌نرم‌ترین حالت ممکن اجرا و تجربه‌ای بی‌نظیر در این بازه قیمتی را ارائه می‌کند.

البته باید درنظر داشته باشیم که پشت هر عملکرد درستی، سخت‌افزاری قدرتمند نهفته است و درباره Moto G72 نیز باید به تراشه Helio G99 مدیاتک اشاره کنیم که تا ۵۰ درصد قدرت پردازشی بیشتری در مقایسه با Snapdragon 680 ارائه می‌کند و در بخش گرافیکی نیز حدود ۱۵۰ درصد قوی‌تر ظاهر می‌شود.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۵ میلیون تومان

گلکسی A54 سامسونگ

گلکسی A54 سامسونگ

«گلکسی A54 سامسونگ» به‌عنوان جدیدترین میان‌رده این شرکت اخیرا به سبد محصولات کره‌ای‌ها در بازار ایران اضافه شده است. کهکشانی جدید با تجهیز به دوربین‌های واید ۵۰ مگاپیکسلی، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، ماکرو ۵ مگاپیکسل و سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجموعه‌ای کامل از دوربین‌های مختلف با کیفیت مناسب را ارائه می‌کند.

در بررسی گلکسی A54 سامسونگ گفته شد که هرسه دوربین پشتیی آن درطول روز عکس‌های باکیفیت و پرجزئیاتی را ثبت می‌کنند و باوجود الگوریتم پردازش تصویر قدرتمندی که دارد، حتی برای عکاسی شب نیز مناسب خواهد بود. از ویژگی‌های مثبت مجموعه دوربین می‌توان به جزئیات مناسب دوربین اصلی در نور مناسب، زاویه دید وسیع ۱۲۳ درجه دوربین اولتراواید، جدا کردن درست سوژه از پس‌زمینه، گستره دینامیکی مناسب، شباهت خروجی دوربین اصلی و اولتراواید در نور روز و عکس‌های پرتره دل‌نشین اشاره کرد.

در ابتدا قیمت بالای A54 پاشنه آشیل آن محسوب می‌شد اما حالا با کاهش قیمت و ورود به بازه قیمتی ۱۵ میلیون تومان، انتخابی ارزشمند به‌شمار می‌رود. در چنین شرایطی، خرید گلکسی A73 توجیه قابل‌توجهی ندارد؛ مگر اینکه به‌دنبال نمایشگری بزرگ‌تر باشید و حاشیه‌های باریک‌تر را بپسندید. درغیراین‌صورت تفاوتی میان این دو گوشی مشاهده نخواهید کرد. البته برای همین تغییر کوچک باید تا ۵ میلیون تومان هزینه بیشتری پرداخت کنید.

بهترین گوشی بازار تا ۱۶ میلیون تومان شیائومی ۱۲ ایکس

انتخاب جایگزین: شیائومی 12X

«شیائومی 12X» به‌عنوان مدلی ارزان‌قیمت از شیائومی ۱۲، مدلی بسیار ارزشمند در بازه قیمتی ۱۵ میلیون تومان تلقی می‌شود. درحقیقت تفاوت اصلی میان این دو مدل به تراشه آن محدود می‌شود و در باقی بخش‌ها از قطعات و مشخصاتی کاملاً مشابه استفاده می‌کنند.

این موضوع شامل حال دوربین نیز می‌شود و شیائومی با استفاده از همان سه حسگرِ ۵۰، ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی، اولتراواید و تله‌ماکرو، عملکردی مشابه گوشی‌های پرچمدار را به رده قیمتی گوشی‌های میان‌رده وارد کرده است.

دوربین اصلی شیائومی 12X علاوه‌بر گستره دینامیکی نسبتاً وسیع، سطح مناسبی از جزئیات به‌همراه رنگ‌هایی دقیق از سوژه‌ها را ثبت می‌کند؛ اما همانطور که در بررسی شیائومی 12X نیز اشاره شد، این امکان وجود دارد تا در شرایطی کاملاً یکسان، دو نتیجه متفاوت دریافت شود. البته مشخص نیست که شیائومی این مشکل را در به‌روزرسانی‌های اخیر حل کرده است یا خیر.

دوربین اولتراواید نیز در برخی بخش‌های ازجمله گستره دینامیکی، عملکردی مشابه دوربین اصلی دارد؛ اما درزمینه جزئیات به پای آن نمی‌رسد و حتی در رقابت با مدلی چون گلکسی S21 FE سامسونگ نیز ناکام می‌ماند.

شیائومی 12X نیز همانند برادر بزرگ‌تر خود می‌تواند ویدیوهایی با حداکثر وضوح 8K@24fps ضبط کند و با وجود وضوح 1080p و نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه، گزینه‌ای مناسب برای ویدیوهای فوق‌آهسته نیز به‌شمار می‌رود.

سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی 12X برابر با ۲ به‌روزرسانی بزرگ اندروید و ۳ سال به‌روزرسانی امنیتی است و باتوجه به عرضه دستگاه با اندروید ۱۱، با دریافت به‌روزرسانی اندروید ۱۳ دیگر خبری از اندروید ۱۴ نخواهد بود. اما طبق اعلام شیائومی، به‌روزرسانی MIUI 15 برپایه اندروید ۱۳ برای این مدل عرضه خواهد شد.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۲۰ میلیون تومان

گلکسی S21 FE سامسونگ

با بودجه‌ی حدود ۲۰ میلیون تومان، «گلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5G» را پیشنهاد می‌کنیم که از همان ترکیب دوربین‌های نسل قبلی با سخت‌افزار تقریباً یکسانی بهره می‌برد.

عکس‌های هر سه دوربین پشتی در نور روز بسیار رضایت‌بخش است و به‌لطف حالت Night، کیفیت عکس‌های ثبت‌شده در شب با گلکسی S21 اف ای هنوز هم جزو بهترین‌ها در بین گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود. دوربین‌ اولتراواید نیز برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند، خروجی بسیار رضایت‌بخشی نشان می‌دهد؛ هرچند به دلیل نبود فوکوس خودکار در این دوربین، قابلیت عکاسی ماکرو دردسترس نیست. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی با دوربین و دیدن نمونه عکس‌های دوربین آن حتماً مقاله‌ی «بررسی گلکسی S21 FE سامسونگ» را در زومیت مطالعه کنید.

شیائومی ۱۲

انتخاب جایگزین: شیائومی 12

«شیائومی ۱۲» با تکیه به ویژگی‌های مثبتی چون بدنه آلومینیومی، صفحه‌نمایش باکیفیت، ابعاد مناسب و همچنین تراشه Snapdragon 8 Gen 1، خود را به‌عنوان رقیبی شایسته برای گلکسی S21 FE در بازه قیمتی ۲۰ میلیون تومان معرفی می‌کند.

البته که دلیل حضور در این لیست چیزی نیست جز دوربین کلاس پرچمدار. شیائومی ۱۲ از حسگر IMX766 ساخت سونی با وضوح ۵۰ مگاپیکسل استفاده می‌کند. دوربین‌های اولتراواید و تله‌ماکرو نیز به‌ترتیب از حسگر OmniVision OV13B10 با وضوح ۱۳ مگاپیکسل و حسگر Samsung S5K5E9 با وضوح ۵ مگاپیکسل استفاده می‌کنند. لازم به‌ذکر است که تفاوت دوربین‌های ماکرو و تله‌ماکرو به میزان فاصله دوربین از سوژه مربوط می‌شود و در دوربین‌های تله‌ماکرو عکاس می‌تواند فاصله به‌مراتب بیشتری از سوژه داشته باشد. خوشبختانه این دوربین به فوکوس خودکار نیز مجهز شده است.

دوربین واید و اولتراواید هنگام عکاسی در روز خروجی‌هایی مشابه گلکسی S21 FE خواهند داشت و حتی با کاهش نور نیز همچنان شانه‌به‌شانه رقیب خود پیش می‌روند. البته خروجی دوربین اولتراواید در شب چندان قابل قبول نیست و با اینکه در عکس‌ها نویز کمی مشاهده می‌شود اما از نظر جزئیات راضی‌کننده نیستند.

گوشی هوشمند شیائومی ۱۲ با تکیه به قدرت بالای تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Gen 1 امکان ضبط ویدیوهای 8K@24fps را نیز دارد که ارزش‌افزوده‌ای چشمگیر محسوب می‌شود.

با درنظرگرفتن قدرت سخت‌افزاری دستگاه در کنار ویژگی‌های طراحی و صدالبته قیمت آن، شیائومی 12 یکی از بهترین گزینه‌ها در بازه قیمتی ۲۰ میلیون تومان به‌شمار می‌رود. برای بررسی‌های بیشتر پیشنهاد می‌کنیم بررسی شیائومی 12 را مطالعه کنید.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۲۵ میلیون تومان

پیکسل ۶ گوگل

بهترین گوشی ها - پیکسل 6

«پیکسل ۶ گوگل» با بودجه‌ای نزدیک به ۲۵ میلیون تومان، انتخاب بسیار خوبی محسوب می‌شود، اما همچنان پس از گذشت بیش از یک سال به‌صورت گسترده در بازار ایران موجود نیست.

این گوشی از سه دوربین ۵۰ مگاپیکسلی واید (با خروجی ۱۲٫۵ مگاپیکسلی)، ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و سلفی ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. حسگر تصویر دوربین واید تقریباً دو برابر از نسل گذشته بزرگ‌تر است و به لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس چندمحوره‌ی خودکار با تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری مجهز شده که دست‌در‌دست هم به ثبت تصاویری با جزئیات و کنتراست عالی، رنگ‌های دقیق و فوکوس خودکار سریع و دقیق در محیط‌های پرنور و بسته کمک می‌کنند.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید نیز عملکرد بسیار خوبی در عکاسی منظره از خود نشان می‌دهد و دوربین تله‌فوتوی ۴ برابری عکس‌هایی با رنگ‌های دقیق، جزئیات زیاد و گستره‌ی دینامیکی وسیع می‌گیرد. اگرچه در محیط‌های بسته و کم‌نور، نویز عکس‌ها بیشتر می‌شود و گستره‌ی دوربین اولتراواید هم در سطح رقبا نیست، پیکسل ۶ گوگل در حال حاضر بهترین گوشی مخصوص عکاسی برای کاربران اندروید است؛ البته به شرطی که بتوانید این محصول کمیاب و گران‌قیمت را در بازار ایران پیدا کنید.

عملکرد دوربین‌ پیکسل ۶ در فیلم‌برداری نیز بسیار رضایت‌بخش است و ویدئوهایی با گستره‌ی دینامیکی وسیع و رنگ‌های دقیق با کیفیت 4K و نرخ ۳۰/۶۰ فریم‌برثانیه ثبت می‌کند. در کل، پیکسل ۶ عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری از خود نشان می‌دهد و تقریباً با رقیب اصلی خود، یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس، در یک سطح قرار دارد.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۳۰ میلیون تومان

پیکسل ۶ پرو

بهترین گوشی برای عکاسی پیکسل 6

پرچمدار سال گذشته‌ی گوگل یعنی «پیکسل ۶ پرو» به‌عنوانی محصولی حرفه‌ای و دوربین‌محور، همچنان در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ نیز گزینه‌ای ارزشمند به‌حساب می‌آید. حتی با درنظرگرفتن اینکه در آستانه رونمایی از نسل جدید این سری یعنی پیکسل ۸ پرو هستیم.

در این بازه قیمتی، امکان خرید «پیکسل 7a» نیز وجود دارد و حتی در راهنمای خرید ماه گذشته، در بازه ۳۰ میلیون تومان مدل 7a را معرفی کردیم؛ اما با کاهش قیمت ۶ پرو و بهره‌مندی آن از مجموعه دوربین کامل‌تر، حتی باوجود مدت‌زمان به‌روزرسانی طولانی‌تر و تراشه قوی‌ترِ 7a، مدل سال گذشته گزینه باارزش‌تری به‌نظر می‌رسد.

گوگل در دوربین اصلی پیکسل ۶ پرو، پس از سال‌ها تغییرات گسترده‌ای ایجاد کرد و با تجهیز دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر ISOCELL GN1 ساخت سامسونگ، افزایش چشمگیری در خروجی تصاویر ایجاد کرد. به‌گفته اهالی مانتن‌ویو، حسگر جدید حالا تا ۲٫۵ برابر نور بیشتری جذب می‌کند که برای عکاسی در نورکم، فاکتوری مهم محسوب می‌شود.

درکنار دوربین اصلی، دو دوربین ۴۸ و ۱۲ مگاپیکسلی نیز به کامل‌تر شدن مجموعه دوربین کمک می‌کنند. این دوربین‌ها به‌ترتیب به‌منظور ثبت عکس‌های تله‌فوتو با زوم ۴ برابری و اولتراواید با زاویه دید ۱۱۴ درجه، مورداستفاده قرار می‌گیرند. دوربین سلفی نیز در مقایسه با نسل پیشین خود دست‌خوش تغییراتی شده است و حالا به‌جای ۸ مگاپیکسل، از حسگری با وضوح ۱۱٫۱ مگاپیکسل استفاده می‌کند.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۳۵ میلیون تومان

پیکسل ۷ گوگل

پیکسل ۷ گوگل

تمامی مدل‌های پیکسلِ گوگل را باید یک پای ثابت راهنماهای خرید گوشی هوشمند مناسب عکاسی بدانیم. مدل‌هایی که هرساله جزو بهترین گوشی‌های این دسته قرار می‌گیرند. «پیکسل ۷» نیز که به‌تازگی وارد کشور شده می‌تواند تا بازه قیمتی ۳۵ میلیون تومان یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌شمار برود. البته با صرف هزینه‌ای بیشتر می‌توان به‌سراغ آیفون ۱۲ پرو رفت اما چه باور بکنید یا نه نماینده سری حرفه‌ای اهالی کوپرتینو حتی توان نزدیک شدن به مدل پایه سری پیکسل ۷ را نیز ندارد!

جادوی اصلی پیکسل ۷ نه در دو دوربین ۵۰ و ۱۲ مگاپیکسلی واید و اولتراواید آن، بلکه در الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر گوگل نهفته است. در سال‌های گذشته پیکسل به‌جای بازی با اعداد و ارقام به بهبود الگوریتم پردازشی خود پرداخت و حالا با تغییر حسگر، پرشی قابل‌توجه در افزایش کیفیت تصاویر را تجربه کرده است.

نرم‌افزار دوربین با کمک گرفتن از هوش‌مصنوعی قدرتمند نسل دوم تراشه Tensor، در تشخیص سوژه‌ها و انجام تنظیمات مختلف به‌خوبی عمل می‌کند و با فشردن هرباره دکمه شاتر عکسی باکیفیت و مملؤ از جزئیات را در گالری تصاویر ذخیره می‌کند.

نماینده گوگل همچنین در عکاسی شب نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و با فعال کردن Night Mode می‌توان عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت کرد.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۴۰ میلیون تومان

آیفون ۱۳

بهترین گوشی گیمینگ - آیفون ۱۳ اپل | iPhone 13 Apple

آخرین سری از آیفون‌های رجیسترشده اپل همچنان در بازار ایران فروش بالایی را تجربه می‌کنند و مشابه یک گوشی تازه معرفی‌شده با آن‌ها رفتار می‌شود. نوسان قیمت «آیفون ۱۳» بالا است اما همچنان یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های دوربین را در کنار کیفیت و امکانات دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما شاید مهم‌ترین ویژگی آیفون ۱۳ اپل، امکان فیلم‌برداری HDR آن باشد که خروجی نهایی فرسنگ‌ها با آنچه در پرچمداران اندرویدی موجود است، فاصله دارد.

دوربین اصلی آیفون ۱۳ در مقایسه با نسل قبل از سنسوری جدیدتر مجهز به لرزش‌گیر سنسور-شیفت استفاده می‌کند و همانند برادران مدل حرفه‌ای خود (۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس) از امکان فیلم‌برداری سینماتیک نیز پشتیبانی می‌کند.

به‌ بیان دیگر گوشی‌های اندرویدی تمرکز ویژه‌ای بر امکانات عکس‌برداری دارند و در زمینه فیلم‌برداری خبری از ویژگی‌های شاخص و کارآمدی چون HDR نیست؛ اما آیفون ۱۳ تعادلی میان هردو دنیا برقرار می‌کند و خود را به‌عنوان محصولی کارآمد هم در زمینه فیلم‌برداری و هم تصویربرداری معرفی می‌کند.

بهترین گوشی گیمینگ سامسونگ تا ۳۵ میلیون تومان - گلکسی اس ۲۲

انتخاب جایگزین: گلکسی S22

در بازه قیمتی ۴۰ میلیون تومان «گلکسی اس ۲۲» نیز با وجود مجموعه دوربین توانمندش، گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید. پرچمدار سال گذشته سامسونگ باوجود اینکه یک‌سال از زمان معرفی آن می‌گذرد اما همچنان تا ۳ سال دیگر به‌روزرسانی اندروید دریافت خواهد کرد. از این رو گزینه قابل اتکایی خواهد بود.

مدل پایه پرچمدار کره‌ای‌ها از ترکیب دوربین سه‌گانه شامل حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با لنز واید، حسگر ۱۰ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو ۳ برابری و حسگر ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید استفاده می‌کند که توانایی پوشش ۰٫۶ تا ۳ برابری را دارند.

با توجه به اطلاعات گفته‌شده احتمالاً متوجه شده‌اید که تفاوتی میان دوربین‌های گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس وجود ندارد؛ بنابراین با مطالعه بررسی گلکسی S22 پلاس می‌توانید درک مناسبی از تفاوت‌های دوربین مدل معمولی و پلاس با مدل اولترا داشته باشید.

اگر قصد خرید گلکسی S22 را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا درصورت‌امکان، مدل اسنپدراگون آن را خریداری کنید که قدرت و پایداری عملکرد بهتری را در مقایسه با مدل دارای تراشه اگزینوس ارائه می‌کند.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۴۵ میلیون تومان

گلکسی S22 اولترا سامسونگ

بهترین گوشی از نظر دوربین | گلکسی S22 اولترا سامسونگ

اگر علاوه‌بر ویژگی‌های دوربین به امکانات سخت‌افزازی و نرم‌افزاری نیز نیازدارید، قطعاً «گلکسی S22 اولترا» سامسونگ می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد؛ البته با صرف هزینه بیشتر!

گلکسی اس ۲۲ اولترا همان کیفیت و ترکیب برنده‌ی اس ۲۱ اولترا را در دوربین‌های خود دارد و سامسونگ تقریباً هیچ تغییری در سخت‌افزار دوربین‌ها نداده و بیشتر سعی بر این داشته تا با ارتقای پردازش نرم‌افزاری، کیفیت عکس‌ها را بهبود دهد که تا حدود زیادی موفق به انجام این کار هم شده است؛ البته پیشنهاد می‌شود برای آشنایی کامل و دیدن نمونه عکس‌های دوربین S22 اولترا حتماً مقاله‌ی «بررسی گلکسی S22 اولترا سامسونگ» را مطالعه کنید.

بهترین گوشی برای عکاسی تا ۵۰ میلیون تومان

پیکسل ۷ پرو گوگل

پیکسل ۷ پرو گوگل

درصورتی که برای خرید گوشی هوشمند مناسب عکاسی بودجه‌ای ۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌اید، آخرین و کامل‌ترین پرچمدار گوگل یعنی «پیکسل ۷ پرو» تمامی نیازهای شما را به‌ بهترین شکل ممکن برآورده خواهد کرد.

با اینکه در پیکسل ۷ پرو خبری از دوربین‌های ۱۰۸ و ۲۰۰ مگاپیکسلی نیست اما به‌راحتی می‌تواند با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی خود گلکسی اس ۲۲ اولترا را در بسیاری از سناریوها شکست دهد.

تفاوت عمده میان پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو به اندازه نمایشگر، حجم باتری و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی پریسکوپی آن می‌شود که امکان زوم ۵ برابری را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. برای مشاهده کیفیت عکس دوربین و مقایسه آن با گلکسی S22 اولترا بررسی پیکسل ۷ پرو را مطالعه کنید.

بهترین گوشی برای عکاسی و فیلم‌برداری ۲۰۲۳

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس اپل

بهترین گوشی برای عکاسی آیفون 13 پرو

انتخاب ما برای بهترین گوشی عکاسی و فیلم‌برداری در حال حاضر «آیفون ۱۳ پرو» و «آیفون ۱۳ پرو مکس» اپل است که نسبت به مدل استاندارد، تفاوت‌های چشمگیری در بخش دوربین‌های خود دارند. این گوشی‌های لوکس با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی، تراشه‌ی قدرتمند، شارژدهی عالی و عملکرد بسیار رضایت‌بخش دوربین، یکی از کامل‌ترین گوشی‌های بازار هستند و بدون شک تجربه فوق‌العاده‌ای را دراختیار دوستداران عکاسی و فیلم‌برداری قرار می‌دهند.

آیفون‌های سری ۱۴ شامل آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هرسه در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری توصیه می‌شوند؛ اما به‌دلیل ممنوعیت واردات و در نتیجه رجیستر نشدن این مدل‌ها، امکان قرار گرفتن در این لیست را ندارند.

هر دو مدل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و اولتراواید ساخت سونی به همراه یک دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال OIS با زوم اپتیکال ۳ برابری استفاده می‌کند. یکی دیگر از برتری‌های این‌ دو مدل نسبت به گذشته، اضافه‌شدن پشتیبانی از Night Mode به دوربین تله‌فوتوی آن‌ها است.

سیستم لرزش‌گیر تصویر در دوربین اصلی به‌جای لنز در این گوشی آیفون، روی حسگر قرار گرفته است و دوربین از ۱۰۰ درصد پیکسل‌های حسگر برای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی اپل، آیفون‌های حرفه‌ای این شرکت با ترکیب حسگر بزرگ‌تر و دیافراگم گشوده‌تر، تا ۲٫۲ برابر نور بیشتری نسبت به گذشته جذب می‌کند و بدین‌ترتیب، عملکرد بهتری در محیط‌های کم‌نور دارد.

دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از فوکوس خودکار تشخیص فاز برای عکاسی ماکرو از فاصله‌ی بسیار نزدیک ۲ سانتی‌متری استفاده می‌کند و حالا علاقه‌مندان آیفون می‌توانند پابه‌پای کاربران اندروید، عکس‌ها و ویدئوهای ماکروی بسیار جذابی بگیرند. افزایش گشودگی دیافراگم دوربین اولتراواید نیز باعث شده است تا آیفون ۱۳ پرو تا ۹۲ درصد جذب نور بیشتری داشته باشد و تصاویر ۱۲۰ درجه با جزئیات بیشتری را در محیط‌های کم‌نور ثبت کند.

همانند آیفون ۱۳، مدل‌های پرو نیز به الگوریتم‌های پردازش تصویر‌ فوق‌العاده‌ای مجهز شده که نظیر آن‌ها را به سختی می‌توان در نمونه‌ها رقیب یافت. پیش‌تر در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل عملکرد الگوریتم‌های پردازش تصویر‌ را چنین توصیف کردیم:

به‌لطف موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌‌ای A15، اکنون در روشنایی روز، الگوریتم Smart HDR 4 برای تک‌تک افرادی که در قاب منظره‌یاب دوربین قرار دارند، تنظیمات منحصربه‌فردی را در سطح کنتراست، نورپردازی و رنگ پوست پیاده می‌کند تا عکس‌ها تا حد ممکن طبیعی به‌نظر برسند. Smart HDR 4 با تمامی دوربین‌ها دردسترس قرار دارد.در محیط‌هایی با نور متوسط تا ضعیف، الگوریتم Deep Fusion در نرم‌افزار دوربین آیفون ۱۳ پرو فعال می‌شود تا به‌مدد قدرت موتور پردازش عصبی A15، برای هر پیکسل، سطوح نوردهی متفاوتی بررسی می‌شود تا در نهایت با ترکیب بهترین بخش‌ها از هر سطح نوردهی، تصویر نهایی با جزئیات بالا تولید شود. الگوریتم Deep Fusion با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو دردسترس قرار دارد.

حالت Night هم با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس از جمله دوربین تله‌فوتو دردسترس است و عملکرد رضایت‌بخشی در عکاسی شب دارد. قابلیت Photographics Styles برای تغییر شفافیت و روشنیِ رنگ‌ها نیز با تمامی دوربین‌های این دو مدل از جمله دوربین سلفی دردسترس قرار دارد.

ماژول LiDAR تنها در مدل‌های پرو موجود است و به کاربر آیفون ۱۳ پرو/۱۳ پرو مکس امکان می‌دهد هم‌زمان از حالت پرتره و Night استفاده کنند و عملکرد اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را نیز بهبود ببخشند.

قابلیت Cinematic mode که اپل آن را با شعار «هالیوود را به جیبتان بیاورید» معرفی کرده، می‌تواند با پیش‌بینی اینکه سوژه‌ی جدیدی در آستانه‌ی ورود به قاب فیلم‌برداری است، نقطه‌ی فوکوس را در زمانی مناسب روی آن‌ها تغییر دهد؛ کاربر حتی می‌تواند حین یا پس از فیلم‌برداری، به‌صورت دستی، در سطح افکت بوکه یا نقطه‌ی فوکوس تغییراتی ایجاد کند و با گوشی هوشمند فیلم‌های به‌ظاهر حرفه‌ای ضبط کند.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از قابلیت فیلم‌برداری ProRes پشتیبانی می‌کنند که برای تدوینگران، قابلیت بسیار جذابی است؛ البته توجه داشته باشید برای فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه حداقل باید مدل ۲۵۶ گیگابایتی دو محصول را خریداری کنید.

مدل آیفون ۱۳ پرو مکس به‌طور کلی تنها دو فرق عمده با مدل ۱۳ پرو دارد که شامل صفحه نمایش بزرگ‌تر و باتری حجیم‌تر می‌شود. ازاین‌رو اگر شارژردهی طولانی‌تر درحین عکاسی و فیلم‌برداری برایتان از اهمیت خاصی برخوردار است، خرید مدل پرو مکس را پیشنهاد می‌کنیم.

گلکسی S23 اولترا سامسونگ

گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ

چنانچه قصد دارید مدل موردنظر خود را از دنیای اندروید انتخاب کنید، «گلکسی S23 اولترا سامسونگ» تنها انتخاب شما خواهد بود؛ چراکه با بهره‌مندی از مجموعه دوربین قدرتمند که شاخص‌ترین ویژگی آن دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی به‌شمار می‌رود، امکانات مختلفی همچون فیلم‌برداری HDR را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

افزون‌براین قدرت سخت‌افزاری پرچمدار تمام و کمال سامسونگ با وجود Snapdragon 8 Gen 2 به‌سطح جدیدی وارد شده است که برخی از بخش‌ها حتی تراشه A16 Bionic اپل را نیز از تخت شاهی به‌زیر می‌کشد.

مهرداد عیسی‌لو در بررسی گلکسی S23 اولترا این گوشی را اینگونه توصیف می‌کند:

پرچم‌دار ۲۰۲۳ سامسونگ به‌معنای واقعی کلمه، ویژگی نوینی را رو نمی‌کند؛ اما پیشرفت‌های زیرپوستی آن به‌اندازه‌ای تأثیرگذار هستند که می‌توانیم گلکسی اس ۲۳ اولترا را با قاطعیت بهترین پرچم‌دار چندین سال گذشته‌ی کره‌ای‌ها و کامل‌ترین پرچم‌دار ۲۰۲۳ بنامیم. شاید بتوان گفت تنها جایی که گلکسی اس ۲۳ اولترا اندکی پایین‌تر از انتظارمان ظاهر می‌شود، بخش دوربین است؛ اشتباه نکنید، گوشی سامسونگ چه در روشنایی روز، چه در تاریکی شب، عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند؛ اما انتظار داشتیم سطح پیشرفت دوربین نسبت به اس ۲۲ اولترا معنادارتر باشد.

بنابراین به‌جرئت می‌توان گفت که با بهترین گوشی اندرویدی چند سال اخیر طرف هستیم که چه از نظر سخت‌افزاری و چه ویژگی‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری عملکردی فوق‌العاده را از خود به‌جا می‌گذارد.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین دوربین گوشی برای عکاسی پرتره کدام است؟

    آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین گوشی برای عکاسی پرتره به‌شمار می‌رود و از دنیای اندروید نیز درحال‌حاضر گوشی‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا و پیکسل ۷ پرو لایق کسب این مقام هستند.

  • بهترین دوربین گوشی برای عکاسی در شب کدام است؟

    آیفون ۱۳ پرو / ۱۳ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا در مجموع بهترین عکس‌ها را در تاریکی شب ثبت می‌کنند.

  • بهترین دوربین گوشی برای عکاسی حرفه ای کدام است؟

    گلکسی اس ۲۳ اولترا قابلیت‌های متعددی را برای تنظیم پارامترهای عکاسی در اختیارتان می‌گذارد.

  • بهترین دوربین گوشی برای فیلم‌برداری کدام است؟

    آیفون ۱۳ پرو / ۱۳ پرو مکس در بین گوشی‌های هوشمند، بهترین گزینه برای فیلم‌برداری به حساب می‌آید.

  • بهترین دوربین گوشی برای عکاسی سلفی کدام است؟

    گلکسی اس ۲۳ اولترا بهترین گوشی برای علاقه‌مندان به عکاسی سلفی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات