بررسی گلکسی S20 FE سامسونگ

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 31 دقیقه
سامسونگ با مشخصات فنی هم‌سطح پرچم‌دار و برچسب قیمتی مناسب گلکسی S20 FE تولیدکنندگان چینی گوشی‌های پرچم‌دار را به چالش کشیده است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، صرف‌نظر از قیمت گوشی در بازار ایران و حتی از نظر قیمت دلاری، قیمت گوشی‌های پرچم‌دار افزایش یافته است. حالا حتی کاربران حرفه‌ای هم به‌دنبال مدل‌هایی با مشخصاتی نزدیک به گوشی‌های پرچم‌دار و قیمتی معقول می‌گردند. اگر روند سال‌های گذشته را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید گوشی‌هایی که امکانات زیاد و عملکرد سریعی را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهند، بیشترین محبوبیت را داشته‌اند. گوشی‌هایی که به «قاتلین پرچم‌دارها» معروف هستند.

دو سال پیش، شیائومی گوشی پوکوفون F1 را معرفی کرد که مثال واقعی یک قاتل پرچم‌دار محسوب می‌شد. سامسونگ هم در جریان معرفی گوشی‌های گلکسی S10، مدلی ارزان‌تر از این سری را با نام گلکسی S10e معرفی کرد. گلکسی S10e مدلی اقتصادی از سری S10 بود که اکثر امکانات این سری را با قیمتی کمتر ارائه می‌داد. یک سال بعد و پس از معرفی سری گلکسی S20، سامسونگ مدل جدیدی را با نام گلکسی S20 FE ، گلکسی اس ۲۰ اف ای یا «مدل مخصوص هواداران» معرفی کرد. گلکسی S20 FE هم مثل S10e برای کسانی طراحی شده است که می‌خواهند با هزینه‌ی کمتر، لذت استفاده از گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ را تجربه کنند.

گلکسی S20 FE سامسونگ بارزترین ویژگی‌های مدل گران‌تر یعنی گلکسی S20 را در بطن خود دارد که برای نمونه می‌توانیم به نمایشگر ۱۲۰ هرتز، تراشه‌ی قدرتمند اگزینوس ۹۹۰ و دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی آن اشاره کنیم. با وجود این، گلکسی S20 FE حدود ۲۰ درصد ارزان‌تر از مدل پایه گلکسی S20 است؛ بنابراین در بازه قیمتی گوشی‌های میان‌رده‌ای مثل ال‌جی ولوت قرار می‌گیرد و حتی از میان‌رده‌های شیائومی مثل می نوت 10 هم ارزان‌تر است.

به نظر می‌رسد که گلکسی S20 FE هم بتواند تجربه‌ای مشابه پوکوفون F1 را ارائه کند. روی کاغذ و با توجه به جدول مشخصات فنی، گلکسی S20 FE گوشی فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد. اما باید دید که آیا واقعا گلکسی S20 FE می‌تواند لقب «قاتل پرچم‌داران ۲۰۲۰» را به خودش اختصاص دهد یا خیر. سوالی که می‌خواهیم در بررسی گلکسی S20 FE سامسونگ به آن پاسخ بدهیم.

گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE از سوی فروشگاه اینترنتی تلکام برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S20 FE

اولین بخشی که تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل برای کاهش قیمت دستگاه به‌سراغ آن می‌روند، مواد اولیه است؛ موردی که در تولید گلکسی S20 FE هم مشاهده می‌شود. اگر به چند سال قبل و پیش از پیدایش فناوری شارژ بی‌سیم برگردیم، همه‌ی گوشی‌های رده‌بالا فلزی بودند و استفاده از پلاستیک در ساخت آن‌ها، یکی از نقاط ضعفشان به‌حساب می‌آمد؛ ولی حالا که گوشی‌های پرچم‌دار به‌واسطه‌ی محدودیت‌های شارژ بی‌سیم، به‌ناچار از بدنه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند، پلاستیک جایگزین اول شیشه برای کاهش هزینه‌ها به‌حساب می‌آید. نسخه‌ی هواداران گلکسی S20 هم برخلاف مدل‌های گران‌ترش که بدنه‌ای فلزی-شیشه‌ای دارد، از اسکلتی فلزی با بدنه‌ی پلاستیکی بهره می‌برد.

نمای پشت گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

سامسونگ برای بدنه‌ی پلاستیکی گلکسی S20 FE مثل نسخه‌ی معمولی گلکسی نوت 20 از اصطلاح Glasstic استفاده می‌کند که ترکیبی از دو واژه شیشه (Glass) و پلاستیک (Plastic) است؛ البته در واقعیت این دو ماه با هم ترکیب نشده‌اند و گلکسی S20 FE بدنه‌ای پلاستیکی دارد. روکش پلاستیکی دستگاه مانند دستگاه‌های میان‌رده و پایین‌رده براق و نازیبا نیست؛ بلکه به‌لطف پوشش ماتش، حس خوشایندی انتقال می‌دهد، به‌راحتی خط‌وخش نمی‌پذیرد و آثار انگشت روی آن نمایان نمی‌شود.

مورد جذاب بعدی به رنگ‌بندی گلکسی S20 FE برمی‌گردد؛ سامسونگ این گوشی را در رنگ‌های متنوع و جذاب سفید، قرمز، نارنجی، سرمه‌ای، سبز نعنایی و یاسی به‌فروش می‌رساند. در نظر داشته باشید که رنگ گوشی فقط به قاب پشتی آن محدود نمی‌شود و لبه‌های فلزی دورتادور گوشی هم به همان رنگ خواهد بود.

پشت گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ در دست

از بحث مواد اولیه که خارج شویم، نگاهی به ابعاد گلکسی S20 FE می‌اندازیم. این گوشی در مقایسه با پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی S20، بدنه‌ی بزرگ‌تر و سنگین‌تری دارد؛ چرا که هم از نمایشگر بزرگ‌تری استفاده می‌کند و هم از باتری حجیم‌تری بهره می‌برد؛ البته گلکسی S20 FE بدنه‌ی کشیده‌ای دارد و با کمی سختی می‌توانید با یک دست هم با آن کار کنید.

جلوی گلکسی S20 FE، نمایشگر تخت و ۶٫۵ اینچی گوشی قرار دارد که برخلاف مدل‌های گران‌تر، روی لبه‌های کناری خمیده نشده است. تخت‌‌بودن نمایشگر باعث می‌شود تا ۱۵ درصد از کل فضای جلوی گوشی در اشغال حاشیه‌های نمایشگر باشد؛ درحالی‌که این عدد در گلکسی S20 نزدیک به ۱۰ درصد می‌رسد. اگر بحث زیبایی را کنار بگذاریم، نمایشگر تخت و حاشیه‌های بیشتر، کار با گوشی را راحت‌تر و از لمس‌های تصادفی هم جلوگیری می‌کند.

صفحه نمایش گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

در بالا-وسط نمایشگر، مثل گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، سوراخ مربوط به دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد. از نمایشگر دستگاه گوریلا گلس ۳ محافظت می‌کند که در‌مقایسه‌با نمایشگر گوشی‌های پرچم‌دار، مقاومت کمتری دربرابر خط‌وخش و ضربه دارد؛ بنابراین اگر قصد خرید گلکسی S20 FE را دارید، حتما یک محافظ نمایشگر هم برای آن تهیه کنید.

حسگر اثرانگشت گلکسی S20 FE زیر نمایشگر آن قرار دارد. این حسگر برخلاف گوشی پرچم‌دار گلکسی S20، به‌جای فناوری فراصوت از نور برای تشخیص اثرانگشت بهره می‌برد. با اینکه حسگرهای فراصوت جدیدتر و به‌روزتر از حسگرهای نوری هستند، ولی هنوز به پختگی کامل نرسیده‌اند و حسگرهای نوری عملکرد بهینه‌تر و قابل‌اعتمادتری دارند.

گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ در دست

پشت گلکسی S20 FE و روی قاب مات و پلاستیکی آن، سه دوربین روی برجستگی مشکی‌رنگ و نه‌چندان زیبایی قرار دارند که از این نظر کاملا شبیه به دیگر گوشی‌های سامسونگ است. البته انتظار داشتیم که برجستگی دوربین‌ها کمتر باشد؛ چراکه اگر گوشی را روی میز یا سطح صاف قرار دهید، به دلیل همین برجستگی بزرگ، لق می‌زند.

از نظر کلیدها و درگاه‌ها، تفاوت خاصی بین گلکسی S20 FE و دیگر گوشی‌های سامسونگ وجود ندارد. کلیدهای پاور و کم‌وزیاد صدا روی لبه سمت راست و در ارگونومیک‌ترین جای ممکن قرار دارند. لبه‌ی سمت چپ کاملا خالی است و شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه روی لبه بالایی قرار دارد. بد نیست بدانید که گلکسی S20 FE امکان استفاده از دو سیم‌کارت و کارت حافظه را به‌صورت هم‌زمان نمی‌دهد؛ بنابراین بین سیم‌کارت دوم و کارت حافظه باید یکی را انتخاب کنید. این گوشی از کارت‌های حافظه microSD با ظرفیت حداکثر یک ترابایت پشتیبانی می‌کند. درنهایت و روی لبه‌ی پایینی، درگاه USB 3.2 Type-C بین بلندگو و میکروفن اصلی دستگاه تعبیه شده است.

ماژول دوربین پشتی گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ
حسگر اثر انگشت گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ
کلید پاور و کنترل صدا گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ
پورت شارژ و اسپیکر گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

مورد مهم دیگر اینکه گلکسی S20 FE گواهی IP68 دارد؛ بدین معنی که تا حد زیادی دربرابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم است. با وجود این، پیشنهاد نمی‌کنیم که با گوشی خود وارد استخر شوید.

نمایشگر و اسپیکر گلکسی S20 FE

پنل‌های OLED سامسونگ در سال‌‌های اخیر با سه نام Super AMOLED (مدل‌های پایه)، Dynamic AMOLED (پنل‌های پیشرفته‌تر با پشتیبانی از +HDR10) و Dynamic AMOLED 2x (بالارده‌ترین پنل‌ها با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز) تولید شده‌اند، اما متأسفانه در هریک از وب‌سایت‌های سامسونگ نامی متفاوت به نمایشگر گلکسی S20 FE نسبت داده شده است؛ به‌عنوان مثال در صفحه‌ی Newsroom و وب‌سایت کانادا از پنل دستگاه با نام Super AMOLED یاد می‌شود، درحالی‌که وب‌سایت آمریکا و آلمان پنل را از نوع Dynamic AMOLED می‌دانند!

گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ حین تماشای ویدئ>

در هر صورت پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ از نمایشگر ۶٫۵ اینچی OLED با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد، از محتوای مبتنی‌بر +HDR10 پشتیبانی می‌کند و می‌توان نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را روی آن تجربه کرد. وضوح Full HD نمایشگر گلکسی S20 FE دربرابر وضوح +QHD برادرانش یکی از ضعف‌های این گوشی هوشمند به‌شمار می‌آید؛ اما نباید فراموش کرد که در پرچم‌داران دیگر سامسونگ برای دستیابی به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز باید وضوح نمایشگر را از +QHD به Full HD‌ کاهش داد.

در آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی و خودکار به‌ترتیب ۶۰۸ و ۱۲۷۰ نیت به‌دست آمد که هر دو عدد به روشنایی نیمه‌ی پایینی نمایشگر در معیار سنجش ۵۰ درصد (۵۰ درصد نمایشگر سفید و ۵۰ درصد مشکی) مربوط می‌شوند؛ بنابراین نیمه‌ی پایینی نمایشگر گلکسی S20 FE حدود ۱۰ درصد روشن‌تر از نیمه‌ی بالایی آن است. حداقل روشنایی ۲٫۲ نیتی نمایشگر نشان می‌دهد که در تاریکی هم می‌توان بدون فشار مضاعف بر چشم از دستگاه استفاده کرد.

تنظیمات نرخ نوسازی صفحه نمایش گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

گلکسی S20 FE امکان انتخاب یکی از دو پروفایل رنگی Natural یا Vivid را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ پروفایل‌هایی که مطابق نامشان به‌ترتیب رنگ‌های واقع‌گرایانه یا چشم‌نواز را تولید می‌کنند. براساس بررسی‌های زومیت، پروفایل Natural پوشش ۹۸٫۲ درصدی از فضای رنگی مرسوم sRGB‌، با خطای میانگین بسیار خوب ۲٫۲ و تعادل رنگی بسیار خوب ارائه می‌دهد.

در پروفایل رنگی Vivid نمایشگر گلکسی S20 FE‌ بالغ‌بر ۹۸٫۱ درصد از فضای رنگی وسیع DCI P3 را پوشش می‌دهد؛ اما خطای رنگی میانگین به ۴٫۶ می‌رسد و رنگ‌ها گرایش زیادی به سردی می‌یابند. در پروفایل رنگی Vivid کاربر می‌تواند دمای رنگ‌ها یا تعادل رنگ‌های RGB را تغییر دهد، در این وضعیت چنانچه گرم‌ترین حالت را با کمترین مقدار رنگ آبی انتخاب کنید، خطای رنگی میانگین به ۳٫۹ کاهش یافته و تعادل رنگی تا حدودی بهبود می‌یابد.

عملکرد نمایشگر گلکسی S20 FE دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

پیکسل ۵

۲٫۳

۰

۶۳۲

۰

۹۰۰

۲٫۹ (Adaptive)

۱٫۶ (Natural)

موتورولا ریزر ۲۰۲۰ (نمایشگر بیرونی)

--

۰

۶۰۲

۰

۶۰۲

--

--

موتورولا ریزر ۲۰۲۰ (نمایشگر اصلی)

۴٫۷

۰

۵۶۸

۰

۵۶۸

۴٫۳ (Saturated)

۱٫۴ (Natural)

آیفون ۱۲ پرو مکس

۲

۰

۹۷۵

۰

۱۳۷۰ (HDR)

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

گلکسی زد فولد ۲ (حالت تبلت)

۲

۰

۵۹۵

۰

۹۳۰

۵٫۳

۳٫۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲ (حالت موبایل)

۲٫۱

۰

۶۱۴

۰

۹۶۰

۴٫۹

۲٫۴ (Natural)

آیفون ۱۲ پرو

۲

۰

۹۷۷

۰

۹۷۵

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

می ۱۰

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

موتورولا اج پلاس

۴٫۴

۰

۶۲۷

۰

۸۹۵

۳٫۹

۳٫۶ (Natural)

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

۲٫۴

۰

۶۹۲

۰

۱۴۷۰

۵٫۳

۳٫۲ (Natural)

گلکسی نوت ۲۰

۲٫۶۵

۰

۷۰۲

۰

۱۲۶۱

۴٫۹

۳٫۲ (Natural)

پی ۴۰ پرو

۲٫۶

۰

۵۸۰

۰

۶۳۰

۲٫۷

۲٫۶ (Normal)

گلکسی اس ۲۰

۲

۰

۵۹۵

۰

۱۲۰۵

۵٫۳

۳٫۳ (Natural)

گلکسی اس ۲۰ پلاس

۱٫۹

۰

۶۰۴

۰

۱۱۷۲

۵٫۲

۳٫۳ (Natural)

گلکسی اس ۲۰ اولترا

۱٫۹

۰

۵۸۰

۰

۱۱۵۰

۵٫۳

۳ (Natural)

آیفون ۱۱ پرو مکس

۲٫۲

۰

۱۱۳۰

۰

۱۱۳۰

۱٫۲ (فضای sRGB)

۱٫۲ (فضای sRGB)

آیفون ۱۱ پرو

۲٫۱

۰

۱۰۲۴

۰

۱۰۲۴

۱٫۲ (فضای sRGB)

۱٫۲ (فضای sRGB)

وان‌پلاس ۷ پرو

۲٫۳

۰

۶۴۵

۰

۹۸۴

۳

۱٫۲ (Natural)

آیفون XS Max

۲٫۴

۰

۹۴۰

۰

۹۴۰

۱٫۹

۱٫۹

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

گلکسی S20 FE نیز همانند برادرانش از ترکیب اسپیکر اصلی لبه‌ی پایین و اسپیکر مکالمه به‌عنوان خروجی صدای استریو استفاده می‌کند. ما از کیفیت و شفافیت صدای دستگاه رضایت داشتیم؛ اما حجم صدا را درمقایسه‌با پرچم‌داران دیگر متوسط ارزیابی می‌کنیم.

نرم‌افزار گلکسی S20 FE

گلکسی S20 FE به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.5 به‌فروش می‌رسد؛ اما از تاریخ ۲۵ دسامبر (۵ دی‌ماه) انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.0 برای این گوشی هوشمند آغاز شد. متأسفانه در طول بررسی، برای مدلی که در اختیار زومیت بود، One UI 3.0 در دسترس قرار نگرفت؛ اما به‌احتمال زیاد طی روزهای آتی، کاربران ایرانی گلکسی S20 FE نیز نرم‌افزار جدید را تجربه می‌کنند.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا نخستین پرچم‌دار سامسونگ با رابط کاربری پیش‌فرض One UI 2.5 بود؛ اما اکنون خانواده‌ی گلکسی S20‌ از جمله مدل S20 FE نیز از این رابط کاربری بهره می‌برند. چنانچه از کاربران نسخه‌های پیشین One UI باشید، به‌سختی متوجه تغییری در نسخه‌ی ۲٫۵ خواهید شد؛ چراکه تمرکز سامسونگ بیشتر بر بهبود قابلیت‌های موجود بوده است.

Wireless DeX کلیدی‌ترین ویژگی One UI 2.5 به‌شمار می‌آید که امکان میرور کردن صفحه‌نمایش گوشی روی تلویزیون‌های سازگار و استفاده از نمایشگر دستگاه به‌عنوان ترک‌پد را فراهم می‌آورد. سامسونگ می‌گوید ویژگی Wireless DeX با تلویزیون‌ های این شرکت از سال ۲۰۱۹ و جدیدتر سازگاری بیشتری دارد.

رابط کاربری One UI گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

در One UI 2.5 حالت فیلم‌برداری حرفه‌ای امکان تغییر ناحیه‌ی فوکوس خودکار، تغییر جهت عملکرد میکروفون‌ها (جلو، پشت یا چندجهته) یا استفاده از ایربادهای گلکسی بادز به‌عنوان میکروفن را به کاربر می‌دهد. از سوی دیگر امکان استفاده از نسبت تصویر عریض ۲۱:۹ نیز در ویدئوها وجود دارد.

کیبورد سامسونگ در رابط کاربری One UI 2.5 یکپارچگی بیشتری با یوتیوب دارد؛ به‌طوری‌که در دل کیبورد می‌توان به‌صورت مستقیم ویدئوها را جست‌وجو کرد و با دیگران به‌اشتراک گذاشت. امکان دسته‌بندی پیام‌ها در اپلیکیشن Messages، امکان استفاده از ژست‌های حرکتی اندروید ۱۰ با لانچرهای متفرقه و ارسال خودکار پیام‌های درخواست کمک حاوی موقعیت جغرافیایی به‌مدت ۲۴ ساعت به مخاطب دلخواه از جمله‌ی ویژگی‌های دیگر One UI 2.5 هستند.

عملکرد گلکسی S20 FE

گلکسی S20 FE در دو نسخه‌ی 4G و 5G به‌فروش می‌رسد که از بین آن‌ها نسخه‌ی 4G از تراشه‌ی اختصاصی Exynos 990 سامسونگ و نسخه‌ی 5G از تراشه‌ی Snapdragon 865 قدرت می‌گیرد. متأسفانه در بازار ایران فقط نسخه‌ی 4G گلکسی S20 FE به‌صورت رسمی عرضه می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی 5G در چند فروشگاه انگشت‌شمار بدون کد رجیستری به‌فروش می‌رسد. بدین‌ترتیب زومیت نیز نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی Exynos 990 را برای بررسی در اختیار دارد.

گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ حین بازی

پیش‌تر در مقاله‌ی جامع «هر آنچه درباره اگزینوس 990، پردازنده گلکسی S20 سامسونگ باید بدانید»، از جزئیات تراشه‌ی پرچم‌دار سامسونگ سخن گفتیم؛ بنابراین در بررسی پیش‌رو صرفا به آوردن جدول مشخصات فنی این تراشه و مقایسه‌ی آن با نسل‌های پیشین بسنده می‌کنیم.

مشخصات فنی تراشه‌های بالارده‌ی سامسونگ

مشخصات / تراشه

اگزینوس ۹۹۰

اگزینوس ۹۸۲۰

اگزینوس ۹۸۱۰

CPU

۲ هسته‌ی اگزینوس M5 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز، ۲ مگابایت کش L2 اشتراکی

۲ هسته‌ی Cortex-A76 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز، ۲۵۶ کیلوبایت کش L2 به‌ازای هر هسته

۴ هسته‌‌ی Cortex A55 با فرکانس ۲.۰۰ گیگاهرتز، ۶۴ کیلوبایت کش L2 به‌ازای هر هسته

۲ هسته‌ی اگزینوس M4 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز، یک مگابایت کش L2 به‌ازای هر هسته

۲ هسته‌ی Cortex A75 با فرکانس ۲.۳۱ گیگاهرتز، ۲۵۶ کیلوبایت کش L2 به‌ازای هر هسته

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز، بدون کش L2

۴ هسته‌ی اگزینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش L2 به‌ازای هر هسته

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز، بدون کش L2

حافظه‌ی کش

۳ مگابایت کش L3 اشتراکی: هسته‌های M5

۱ مگابایت کش L3 اشتراکی: سایر هسته‌ها

۲ مگابایت کش سطح سیستم

۳ مگابایت کش L3 اشتراکی: هسته‌های M4

۱ مگابایت کش L3 اشتراکی: سایر هسته‌ها

۲ مگابایت کش سطح سیستم

۴ مگابایت کش L3 اشتراکی: هسته‌های M3

۵۱۲ کیلوبایت کش L3 اشتراکی: هسته‌هی A55

GPU

Mali G77 MP11

۸۰۰ مگاهرتز

Mali G76 MP12

۶۰۰ مگاهرتز

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR5

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 3.0, UFS 2.1

UFS 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

اگزینوس ۵۱۲۳ با اتصال 5G

Down: LTE Cat. 24

Up: LTE Cat. 22

Down: LTE Cat. 20

Up: LTE Cat. 13

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat13

ISP

۶ حسگر با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی

۲۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

ویدئو

اِن‌کُد و دی‌کُد: 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

اِن‌کُد و دی‌کُد: 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

4K با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه

اِن‌کُد و دی‌کُد: 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

فرایند تولید

۷ نانومتری LPP

۸ نانومتری LPP

۱۰ نانومتری LPP

سامسونگ می‌گوید هسته‌های قدرتمند M5 درمقایسه‌با هسته‌های M4 بالغ‌بر ۲۰ درصد عملکرد بهتری دارند؛ درحالی‌که افزایش ۲۰۰ مگاهرتزی فرکانس هسته‌های میانی Cortex-A76 درمقایسه‌با هسته‌های Cortex-A75 نسل پیشین به بهبود ۳۸ تا ۵۰ درصدی عملکرد آن‌ها می‌انجامد، توجه داشته باشید که Exynos 9990 در عموم تسک‌های روزمره به این هسته‌ها اتکا دارد.

واحد پردازش گرافیکی ۱۱ هسته‌ای Mali G77 براساس ادعای سامسونگ بهبود ۲۰ درصدی عملکرد گرافیکی درمقایسه‌با نسل پیشین را در پی دارد. نسخه‌ی 4G گلکسی S20 FE از مودم مجزای Exynos 5213 برای برقراری اتصال LTE Cat. 24/22 با سرعت دانلود و آپلود ۳۰۰۰ و ۴۲۲ مگابیت‌برثانیه استفاده می‌کند.

عملکرد

حافظه‌

گلکسی S20 FE دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

پیکسل 5

۹۴۲٫۳

۴۰۸٫۵۲

۱۹۴٫۸

۲۱۳٫۳۳

موتورولا ریزر 2020

۸۷۹٫۹

۴۶۹٫۱

۱۵۳٫۳۷

۱۳۶٫۹۱

آیفون ۱۲ پرو مکس

۸۲۱

۶۲۵

--

--

گلکسی زد فولد ۲

۱۶۳۶٫۲۴

۷۴۳٫۴۴

۲۴۲٫۹۸

۲۳۰٫۴۸

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

۱۷۷۲٫۴۴

۷۸۱٫۵۹

۱۸۸٫۷۵

۲۲۸٫۴۱

گلکسی نوت ۲۰

۱۷۰۶۵٫۵۵

۷۷۱٫۳

۲۰۹٫۱۳

۲۳۹٫۴۹

آیفون ۱۲ پرو

۸۱۷

۱۲۵۹

--

--

آیفون ۱۲

۸۱۸

۴۹۵

--

--

شیائومی می ۱۰

۱۳۷۴٫۳۶

۶۴۹٫۴۵

۲۱۳٫۸۲

۲۱۷٫۴۱

موتورولا اج پلاس

۱۷۱۵٫۲۱

۷۵۱٫۰۴

۲۲۹٫۰۳

۲۰۳٫۷۹

هواوی پی ۴۰ پرو

۱۸۰۹.۹۷

۳۹۴٫۵۳

۲۰۴٫۶۵

۲۳۵٫۶۵

گلکسی S20 پلاس

۱۶۲۹٫۱۴

۷۱۱٫۸۳

۲۰۱٫۸۴

۲۱۹٫۱۲

گلکسی S20

۱۶۱۸٫۶۸

۶۹۸٫۱۶

۲۰۶٫۶۹

۲۲۶٫۲۹

گلکسی S20‌ اولترا

۱۶۳۷٫۹۳

۷۰۳٫۱

۲۰۸٫۵۱

۲۲۸٫۵۸

آیفون ۱۱ پرو مکس

۱۵۹۵

۶۸۹

--

--

آیفون ۱۱ پرو

۱۵۳۱

۶۵۷

--

--

آیفون ۱۱

۱۱۹۷

۵۰۴

--

--

وان‌پلاس

۷ پرو

۱۴۷۵٫۸۲

۳۸۵٫۱

۱۷۶٫۴

۲۷٫۸۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی S20 FE در سه نسخه‌ی ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت با رم سریع و بهینه‌ی LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 به‌فروش می‌رسد. ما نسخه‌ی ۸ | ۱۲۸ گیگابایتی گلکسی اس ۲۰ اف ای را برای بررسی دراختیار داشتیم؛ نسخه‌ای که چه از لحاظ فضای ذخیره‌سازی در دسترس، چه تجربه‌ی چندوظیفگی، تجربه‌ی مطلوبی را به‌ارمغان می‌آورد. در استفاده‌های روزمره، گلکسی S20 FE حین فراخوانی اپلیکیشن‌های در حال اجرا، به‌ندرت ناچار به بارگذاری مجدد آن‌ها می‌شود.

نرخ نوسازی نمایشگر بر توان پردازشی تأثیری نمی‌گذارد؛ اما افزایش نرخ نوسازی تجربه‌ی کاربر در مواردی همچون اسکرول در صفحات وب یا جابه‌جایی در محیط نرم‌افزاری گوشی را بهبود می‌دهد، از سوی دیگر چنانچه پردازنده‌ی گرافیکی بتواند محتوای بازی خاصی را با نرخ بیش از ۶۰ فریم‌برثانیه رندر کند، نرخ نوسازی بیش از ۶۰ هرتز نمایشگر امکان تجربه‌ی چنین نرخی را فراهم می‌سازد. توجه داشته باشید که بنچمارک‌های گرافیکی جدول زیر غیراز مواردی که واژه‌ی «Onscreen» در کنار نامشان قید شده است، از وضوح و نرخ نوسازی نمایشگر هیچ تأثیری نمی‌پذیرند.

عملکرد گلکسی S20 FE دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۵۱۵۳۹۰

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

۷۱۰۰

OpenGL

۴۱۶۹

Vulkan

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز)

۲۸۳۸۱۰

۸۸۹۲

۵۱٫۰

۲۹۷۵

OpenGL

Failed

۵۸۶

۱۶۰۲

۸٫۸

۵٫۷

۸٫۱

۵٫۸

--

۱۲

۱۳

--

ریزر 2020

۲۶۵۳۴۱

۸۰۷۲

۴۹٫۷

۳۴۲۶

OpenGL

۱۶۷۰

Vulkan

۶۱۳

۱۸۹۱

۱۸٫۰

۸٫۴

۱۸٫۰

۸٫۴

--

۲۶٫۰

۲۱٫۰

--

آیفون ۱۲ پرو مکس

۵۸۹۲۲۷

--

۲۰۳٫۵

۷۰۲۸

Metal

۹۱۳۰

Metal

۱۵۹۲

۴۱۶۷

--

--

۴۱٫۰

۳۲٫۵

--

۴۳٫۲

۶۶٫۴

آیفون ۱۲ پرو

۵۶۶۳۰۵

--

۱۹۸٫۷

۶۷۴۳

Metal

۸۶۶۶

Metal

۱۵۹۰

۳۹۸۵

--

--

۴۷٫۱

۳۳٫۴

--

۴۹٫۲

۷۰٫۱

آیفون ۱۲

۵۸۶۳۹۰

--

۱۹۳٫۳

۶۸۳۸

Metal

۹۰۴۶

Metal

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۵۷۷۱۱۹

۱۲۳۸۷

۷۳٫۷

۸۰۵۰

OpenGL

۴۱۱۳

Vulkan

۹۷۷

۳۱۶۵

۲۱

۲۲

۲۱

۲۲

--

۲۷

۴۷

--

گلکسی نوت ۲۰ اولترا(

Adaptive)

۵۰۵۲۳۲

۱۲۰۸۱

۶۷٫۴

۷۳۲۵

OpenGL

--

۹۴۱

۲۷۸۴

۱۳

۱۹

۱۳

۱۹

--

۲۴

۴۹

--

گلکسی نوت ۲۰

۵۰۴۷۸۹

۱۰۳۴۴

۶۳٫۲

۷۲۴۰

OpenGL

--

۹۰۳

۲۷۳۶

۲۰

۲۰

۲۰

۲۰

--

۴۲

۵۰

--

موتورولا اج پلاس

۵۸۵۷۴۵

۱۲۰۲۸

۶۸٫۵

۸۲۶۶

OpenGL

--

۹۱۳

۳۳۸۷

۳۲

۲۱

۳۲

۲۱

--

۴۸

۵۲

--

آیفون ۱۱

۵۲۲۱۷۰

--

--

۶۵۵۸

Metal

--

۱۳۲۶

۳۲۶۲

--

--

۵۹٫۹

۳۱٫۶

--

۶۰

۷۱٫۶

شیائومی می ۱۰

۵۶۳۸۰۶

۱۰۹۴۳

--

۷۷۸۹

OpenGL

--

۹۰۴

۳۳۳۷

--

۳۰

۲۰

۴۵

۵۰

--

هواوی پی ۴۰ پرو (Perf. mode)

--

۱۰۴۲۸

--

۶۴۱۰

OpenGL

--

۷۷۹

۳۲۱۸

--

۱۶

۱۷

--

۳۱

۴۵

--

گلکسی S20

۵۰۵۰۴۱

۱۰۳۵۱

--

۷۱۸۸

OpenGL

--

۹۱۲

۲۸۰۱

--

۲۳

۲۰

--

۴۴

۵۰

--

گلکسی S20 اولترا

۵۲۷۴۲۹

۱۰۴۰۲

--

۷۲۳۰

OpenGL

--

۹۱‌۷

۲۷۷۴

--

۲۰

۲۰

--

۴۵

۵۱

--

وان‌پلاس ۷ پرو(۹۰ هرتز)

۴۷۲۲۷۲

۹۱۹۶

--

۶۰۷۱

OpenGL

--

۷۲۱

۲۶۴۰

--

۱۳

۱۶

--

۳۱

۶۶

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی S20 FE در تمام بنچمارک‌‌‌ها عملکرد مشابه دیگر برادرانش و خانواده‌ی گلکسی نوت ۲۰ به نمایش می‌گذارد و در بسیاری از بنچمارک‌ها به‌ویژه نمونه‌های CPU-محور ضعیف‌تر از دستگاه‌های مبتنی‌بر Snapdragon 865 ظاهر می‌شود. Exynos 990 درست‌مانند بررسی‌‌های گلکسی S20 و گلکسی نوت 20، باز هم عملکرد متناقضی را در بنچمارک‌های GPU-محور از جمله‌ GFXBench دارد، در بررسی‌های زومیت نرخ‌های فریم موجود در جدول بالا بهترین نتایج ثبت‌شده برای گلکسی S20 FE هستند؛ اما توجه داشته باشید که ما در چند بار اجرای GFXBench با فواصل زمانی مختلف، به تنایج متناقض زیر دست یافتیم:

بنچمارک گلکسی S20 FE
بنچمارک گلکسی S20 FE
بنچمارک گلکسی S20 FE

احتمالا یکی از دلایل به‌دست‌آمدن چنین نتایج متناقضی، به مدیریت نامناسب حرارت تولیدی در دستگاه‌های مبتنی‌بر تراشه‌های Exynos مربوط باشد. برای بررسی پایداری عملکرد گلکسی S20 FE در بارهای پردازشی مداوم، نظیر اجرای بازی‌های گرافیکی و پرتنش، از آزمون استرس 3DMark Wild Life کمک می‌گیریم. این بنچمارک ۲۰ بار به‌صورت متوالی محتوای گرافیکی مبتنی‌بر Vulkan را با وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل رندر می‌کند و با وضوح یکسان با نمایشگر دستگاه به‌نمایش می‌گذارد.

نمودار امتیازی گلکسی S20 FE در آزمون استرس
نمودار نرخ فریم گلکسی S20 FE در آزمون استرس
دمای بدنه گلکسی S20 FE در آزمون استرس

برای مشاهده‌ی نمودارها و تصاویر حرارتی در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.

در آزمون استرس زومیت گلکسی S20 FE تنها در ۴ مرحله‌ی ابتدایی، عملکرد خود را حفظ کرد؛ به‌طوری‌که در بدترین حالت، عملکرد آن درمقایسه‌با عملکرد ابتدایی‌اش حدود ۶۰ درصد افت می‌کند. در نمودارهای بالا مشاهده می‌کنید که نرخ فریم نیز بین ۶ تا ۳۰ فریم‌برثانیه نوسان می‌کند. براساس اندازه‌گیری‌های زومیت، در جریان آزمون استرس ۲۰ دقیقه‌ای، دمای پشت و سطح نمایشگر گلکسی S20 FE به‌ترتیب به ۴۵٫۲ و ۴۱٫۴ درجه‌ی سلسیوس رسید.

باتری گلکسی S20 FE

گلکسی S20 FE درست‌مانند گلکسی S20 پلاس از باتری نسبتا حجیم ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. سامسونگ می‌گوید این باتری می‌تواند انرژی موردنیاز گلکسی S20 FE را تا یک روز تأمین کند. برای پی‌بردن به صحت ادعای سامسونگ تست‌های باتری زومیت را روی پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ اجرا می‌کنیم.

زومیت روی گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

در مرحله‌ی نخست ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌صورت مداوم تا اتمام شارژ باتری پخش کردیم. این ویدئو در شرایطی پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و خروجی صدای اسپیکر به‌همراه کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم قطع شده‌اند. گلکسی S20 FE با نرخ نوسازی ۶۰ و ۱۲۰ هرتز نمایشگر به‌ترتیب توانست ۲۱ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۱۴ ساعت و ۴۱ دقیقه ویدئوی معیار زومیت را پخش کند.

عملکرد باتری گلکسی S20 FE دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمون

نمایشگر

باتری

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۴۱

۸:۳۰

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز خودکار)

۶٫۰ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۸۰

۲۳:۴۴

۱۱:۰۸

ریزر 2020

۶٫۲ اینچ

۲۱۴۲ × ۸۷۶ پیکسل

۲۸۰۰

۱۴:۴۳

۸:۴۱

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۳۶۸۷

۲۰:۴۷

--

گلکسی زد فولد ۲

(تبلت Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۵۰۰

۱۲:۴۴

۷:۰۰

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

(Adaptive)

۶٫۹ اینچ

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۸:۳۴

۸:۲۹

گلکسی نوت ۲۰

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۳۰۰

۲۲:۱۳

۱۰:۳۵

آیفون ۱۲ پرو

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

۱۷:۱۴

--

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

۱۷:۵۰

--

آیفون ۱۱

۶٫۱ اینچ

۱۷۹۲ × ۸۲۸ پیکسل

۳۱۱۰

۱۲:۱۷

--

شیائومی می ۱۰

(۹۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۸۰

۲۰:۰۳

۱۲:۰۱

موتورولا اج پلاس

(۹۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۵۱

۱۳:۵۳

هواوی پی ۴۰ پرو

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۸ اینچ

۲۶۴۰ × ۱۲۰۰ پیکسل

۴۲۰۰

۱۹:۲۱

۱۲:۴۳

گلکسی S20 پلاس

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۱:۳۸

۷:۲۹

گلکسی S20

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۲ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۲:۴۲

۷:۲۴

گلکسی S20 اولترا

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۹ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۵

۸:۳۱

وان‌پلاس ۷ پرو

(۹۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۷

۹:۵۲

گلکسی S20 FE در تست باتری PCMark با روشنایی ۲۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۶۰ و ۱۲۰ هرتز به‌ترتیب مدت‌زمان ۱۱ ساعت و ۲ دقیقه و ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد؛ بنابراین مدت استفاده‌ی روزانه از گوشی با کاربری‌های عادی را ۶ ساعت در نظر بگیریم، پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز کمی بیش از یک روز و با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز تا دو روز می‌تواند شارژدهی داشته باشد.

تفاوت شارژدهی گلکسی S20 FE در نرخ‌های نوسازی ۶۰ و ۱۲۰ هرتز نمایشگر

نرخ نوسازی / آزمون

پخش ویدئو

PCMark Work 2.0

۶۰ هرتز

۲۱:۱۹

۱۱:۰۲

۱۲۰ هرتز

۱۴:۴۱

۸:۳۰

درحالی‌که گلکسی S20 FE از شارژ سریع ۲۵ وات مبتنی‌بر USB Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند، متأسفانه سامسونگ این گوشی هوشمند را با شارژر ۱۵ واتی به‌فروش می‌رساند؛ شارژری که برای پر کردن باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی دستگاه به ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد. گلکسی S20 FE قابلیت شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس بی‌سیم تا سقف ۴٫۵ وات را نیز دارد.

دوربین گلکسی S20 FE

قیمت تمام‌شده‌ی کمتر گلکسی S20 FE درمقایسه‌با برادران دیگرش، در زمینه‌ی دوربین نیز نمود پیدا می‌کند. دوربین واید گلکسی اس ۲۰ اف‌ای تفاوتی با گلکسی S20 / S20+ ندارد؛ اما این پرچم‌دار اقتصادی از دوربین‌های نازل‌تری برای ثبت عکس‌های بزرگ‌نمایی‌شده، اولتراواید و سلفی بهره می‌گیرد که درادامه در مورد آن‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

رابط کاربری دوربین گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

دوربین واید گلکسی S20 FE درست‌مانند گلکسی اس ۲۰ و گلکسی اس ۲۰ پلاس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S5K2LD ساخت سامسونگ با ابعاد نسبتا بزرگ 1/1.76 اینچ، پیکسل‌های بزرگ ۱٫۸ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه به‌همراه لنز ۲۶ میلی‌متری با لرزش‌گیر اپتیکال و گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند.

گالری عکس‌های دوربین واید در طول روز

عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - گنبد مینا
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - تکه سنگ‌هایی در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - استودیو زومیت
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - بافت طناب از نمای نزدیک
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - گل و گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - گل و گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - پل معلق پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - سنجه دما
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - مجسمه‌ای در ورودی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - مهرداد عیسی‌لو و فرهنگ حشمتی
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - درختی در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در طول روز - نمایی در پارک آب و آتش

عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S20 FE‌ در طول روز، مملو از جزئیات، نویز اندک و کنتراست بالا هستند. رنگ‌ها در تصاویر دوربین اصلی واقع‌گرایانه‌تر از سایر دستگاه‌های سامسونگی به‌نظر می‌رسد و گستره‌ی دینامیکی نیز وسیع است. پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ در زمینه‌ی ثبت جزئیات از سوژه‌هایی با بافت پیچیده از آیفون‌های جدید اپل بهتر عمل می‌کند.

دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE وضوح ۱۲ مگاپیکسلی یکسانی با دو گوشی گلکسی S20 / S20+ دارد؛ اما از حسگر کوچک‌ترِ 1/3 اینچی با پیکسل‌های کوچک‌ترِ ۱٫۱۲ میکرومتری به‌جای نمونه‌ی 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری به‌کاررفته در دو گوشی دیگر استفاده می‌کند، از سوی دیگر لنز ۱۳ میلی‌متری و f/2.2 دوربین اولتراواید نیز زاویه‌ی دید وسیع‌ترِ ۱۲۳ درجه‌ای (به‌جای ۱۲۰ درجه‌) را پوشش می‌دهد.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در طول روز

عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در طول روز - درختان پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در طول روز - گل و گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در طول روز - پل معلق پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در طول روز - فانوس دریایی پارک آب و آتش

دوربین اولتراواید در روشنایی روز از نظر رنگ و گستره‌ی دینامیکی بسیار نزدیک به دوربین اصلی است؛ اما تلاش نرم‌افزار دوربین به حذف اعواج از گوشه‌های عکس به افت سطح جزئیات در این نواحی می‌انجامد.

درحالی‌که گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس فاقد دوربین تله‌فوتو بودند و برای بزرگ‌نمایی عکس به ایجاد کراپ‌هایی روی تصویر دوربین ۶۴ مگاپیکسلی‌شان اتکا داشتند، پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ از دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز ۷۶ میلی‌متری تله‌فوتو با لرزش‌گیر اپتیکال و f/2.4 برای بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۳۰ برابر استفاده می‌کند. حسگر 1/4.5 اینچی دوربین تله‌فوتو ابعاد کوچکی دارد و پیکسل‌های کوچک ۱٫۰ میکرومتری را روی سطح خود می‌بیند؛ اما از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد.

گالری عکس‌های دوربین تله‌فوتو در طول روز

عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - دیسک ترمز موتورسیکلت
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - مجسمه‌ای در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - آشیانه کبوترها در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - نیمکتی در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - گیاه از نمای نزدیک
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - فانوس دریایی
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - چراغ فولکس واگن
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - ساختمانی در خیابان جردن
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - خودروها از نمای بالا
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - ساختمان کارگزاری مفید
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در طول روز - ساختمانی در خیابان جردن

دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو در زمینه‌ی پردازش رنگ‌ها نزدیک به دوربین اصلی عمل می‌کند و جزئیات رضایت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد؛ اما گستره‌ی دینامیکی اندکی محدودتر به‌نظر می‌رسد. در کمال تعجب، عکس‌های دوربین تله‌فوتو پس از ثبت به وضوح ۱۲ مگاپیکسل Upscale می‌شوند.

گلکسی S20 FE برای بزرگ‌نمایی بیش از ۳ برابر، روی تصویر ۸ مگاپیکسلی دوربین تله‌فوتو کراپی ایجاد کرده و برای هماهنگی با خروجی دو دوربین دیگر، آن را به ۱۲ مگاپیکسل Upscale می‌کند. همان‌طور که در تصاویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، بزرگ‌نمایی بیش از ۳ برابر برای دیدن سوژه‌ای در دوردست کارایی دارد؛ اما نمی‌توان با هدف ثبت عکس‌های جذاب به چنین بزرگ‌نمایی‌هایی اتکا داشت:

مقایسه‌ی میدان‌های دید متفاوت گلکسی S20 FE

0.5x
0.5x
1x
1x
2x
2x
30x
30x
10x
10x
3x
3x

برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.

گلکسی S20 FE برای ثبت عکس‌های پرتره با افکت بوکه، آنچه سامسونگ Live Focus می‌نامد، تنها از دوربین واید استفاده می‌کند و امکان استفاده از دوربین تله‌فوتو را نمی‌دهد. حالت Live Focus علاوه‌بر انسان روی سوژه‌های بی‌جان یا حیوانات نیز کارایی دارد. پس از ثبت عکس‌های Live Focus، در اپلیکیشن گالری می‌توان شدت بوکه یا نوع محوشدگی پس‌زمینه را به‌دلخواه تغییر داد.

گالری عکس‌های پرتره

عکس نمونه پرتره گلکسی S20 FE - فرهنگ حشمتی
عکس نمونه پرتره گلکسی S20 FE - فرناز عرفان
عکس نمونه پرتره گلکسی S20 FE - صدرا مخملی
عکس نمونه پرتره گلکسی S20 FE - مجسمه‌ای در ورودی فرعی پارک آب و آتش

گلکسی S20 FE مادامی‌که با سوژه‌ی پیچیده سروکار نداشته باشد، عکس‌های پرتره‌ی رضایت‌بخشی می‌گیرد؛ اما در تاریکی خبری از حالت Night نیست و مطابق انتظار کیفیت عکس‌ها افت قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. صرف‌نظر از موارد یادشده، حجم عکس‌های پرتره‌ در این گوشی هوشمند بسیار زیاد است؛ این عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی معمولا با حجم ۱۰ تا ۱۱ مگابابیت ثبت می‌شوند.

دوربین سلفی گلکسی S20 FE از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی 1/2.74 اینچی با فیلتر رنگی Quad bayer و لنز واید f/2.2 بهره می‌برد و برخلاف برادران دیگرش از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند. برخلاف آنچه از فیلترهای Quad Bayer‌ انتظار داریم، عکس‌های سلفی به‌جای وضوح ۸ مگاپیکسل به ۱۰ مگاپیکسل Upscale می‌شوند.

گالری عکس‌های سلفی

عکس نمونه دوربین سلفی گلکسی S20 FE - صدرا مخملی و کیوان هندی
عکس نمونه دوربین سلفی گلکسی S20 FE - فرناز عرفان
عکس نمونه دوربین سلفی گلکسی S20 FE - مهرداد عیسی لو
عکس نمونه دوربین سلفی گلکسی S20 FE - صدرا مخملی

عکس‌های سلفی در روشنایی روز گستره‌ی دینامیکی و جزئیات مطلوبی دارند؛ اما کماکان مسئله‌ی زیباسازی چهره و صاف‌کردن پوست در سلفی‌ها به‌چشم می‌خورد. عکس‌های دوربین سلفی با تاریک‌شدن محیط تنزل می‌یابند و از سطح جزئیات آن‌ها کاسته می‌شود. از سوی دیگر در عکس‌های پرتره‌ی سلفی نیز دستگاه عملکرد مناسبی در تفکیک سوژه از پس‌زمینه دارد؛ اما نوع پیاده‌سازی افکت بوکه تدریجی نیست.

گالری عکس‌های دوربین واید در تاریکی

عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - فانوس دریایی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - چراغانی ورودی فرعی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - ساختمان‌های خیابان جردن
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - چراغی در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - گنبد مینا
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - فرناز عرفان
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - گل و گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید گلکسی S20 FE در تاریکی - پل طبیعت

عکاسی با حالت Night گلکسی S20 FE روی دوربین اصلی بسته به شرایط نور محیطی تا ۱۰ ثانیه به‌طول می‌انجامد؛ مدتی که بخش زیادی از آن به فرایند پردازش و ذخیره‌سازی پس از ثبت تصویر اختصاص دارد. صرف‌نظر از مدت‌زمان طولانی ثبت عکس‌های Night، نتایج بسیار رضایت‌بخش هستند؛ پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ در زمینه‌ی تفکیک منابع مصنوعی نور، گستره‌ی دینامیکی، سطح نویز و جزئیات عملکرد بسیار خوبی دارد.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی

عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در تاریکی - گنبد مینا
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در تاریکی - فانوس دریایی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در تاریکی - پل طبیعت
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی S20 FE در تاریکی - ساختمانی در پارک آب و آتش

عملکرد دوربین اولتراواید به‌مدد حالت Night بهبود زیادی تجربه می‌کند؛ اما باز هم شاهد افت چشمگیر جزئیات، روشنایی اندک و سافت‌شدن تصاویر هستیم؛ البته رنگ‌ها کماکان با عملکرد دوربین اصلی برابری می‌کنند.

گالری عکس‌های دوربین تله‌فوتو در تاریکی

عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - پل طبیعت
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - گل و گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - چراغانی ورودی فرعی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - نمایی از بزرگراه مدرس
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - ساختمانی در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - فانوس دریایی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین تله‌فوتو گلکسی S20 FE در تاریکی - ترافیک بزرگراه مدرس

صرف‌نظر از شرایط نور محیطی، گلکسی S20 FE تمام عکس‌های 3x را با دوربین تله‌فوتو می‌گیرد. عکس‌های دوربین تله‌فوتو اندکی تاریک‌تر و سافت‌تر از عکس‌های دوربین اصلی ثبت می‌شوند و نویز آن‌ها نیز بیشتر است؛ اما گستره‌ی دینامیکی و تفکیک منابع مصنوعی نور رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

پیش‌تر گفتیم که دوربین اصلی گلکسی S20 FE با گلکسی S20 تفاوتی ندارد؛ اما دوربین تله‌فوتوی آن از سخت‌افزار کاملا متفاوتی بهره می‌برد. عکس‌های زیر نشان می‌دهند که عکس‌های دوربین تله‌فوتوی دو گوشی در شرایط نوری ضعیف بسیار نزدیک به هم ثبت می‌شوند و صرفا رنگ‌ها در عکس گلکسی S20 اندکی جذاب‌تر هستند. در این آزمایش، دوربین اصلی

فقدان دوربینی با وضوح بیش از ۳۳ مگاپیکسلی باعث می‌شود تا گلکسی S20 FE امکان فیلم‌برداری 8K‌ نداشته باشد؛ اما دوربین اصلی با وضوح 4K و نرخ‌های ۶۰ و ۳۰ فریم‌برثانیه و دوربین اولتراواید با وضوح 4K‌ و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری می‌کنند. در کمال تعجب دوربین تله‌فوتوی ۲۴۴۸ × ۳۲۶۴ پیکسلی دستگاه نیز قابلیت فیلم‌برداری 4K با وضوح ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دارد. گلکسی S20 FE قابلیت آزمایشی HDR10 را نیز همانند برادرانش در وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه در اختیار کاربر می‌گذارد.

ویدئوهای دوربین اصلی گلکسی S20 FE به‌لحاظ جزئیات، گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌ها، بسیار رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود؛ اما نمی‌توان آن‌ها را در ردیف بهترین‌ها قرار داد. مطابق انتظار با انتخاب دوربین اولتراواید، سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی اندکی افت می‌کند؛ اما ویدئوهای دوربین تله‌فوتو با درنظرگرفتن Upscale-شدن جزئی ویدئو برای دستیابی به وضوح 4K، رضایتمان را جلب می‌کنند.

جمع‌بندی

در بازاری با پرچم‌داران چند ده میلیون‌تومانی، وجود دستگاهی که در اغلب زمینه‌ها پابه‌پای گوشی‌های گران‌قیمت بیاید و در عین‌حال با برچسب قیمتی زیر ۱۵ میلیون تومان به‌فروش برسد، اتفاقی نادر و درعین‌حال خجسته به‌حساب می‌آید. شاید اصلی‌ترین ایرادی که ممکن است اغلب کاربران به گلکسی S20 FE درمقایسه‌با دستگاه‌های بالارده‌ی دیگر وارد کنند، «پلاستیکی‌بودن بدنه» باشد؛ موضوعی که با توجه به قابلیت‌های چشم‌گیر دستگاه و البته عرضه‌ی اخیر گلکسی S21 با جنس بدنه‌ی مشابه، کمتر به‌چشم می‌آید.

بررسی گوشی مرتبط:بررسی گوشی گلکسی A52s 5G

صفحه نمایش گوشی گلکسی S20 FE سامسونگ

ماهیت پلاستیکی و پوشش مات بدنه‌ی گلکسی S20 FE از شکنندگی آن درمقایسه‌با دستگاه‌های شیشه‌ای و لک‌پذیری‌اش به‌میزان چشم‌گیری می‌کاهد، مجموعه‌ی سه‌گانه‌ی دوربین دستگاه حتی با استانداردهای ۲۰۲۱ نیز کاملا رضایت کاربر را جلب می‌کند، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی AMOLED، انیمیشن‌ها را چشم‌نوازتر و لذت استفاده از گوشی را دوچندان می‌سازد و از سوی دیگر باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی نیز یک روز شارژدهی با نرخ نوسازی یادشده را نوید می‌دهد.

گلکسی S20 FE نیز همانند هر محصول دیگری بی‌نقص نیست؛ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تراشه‌ی Exynos 990 درست‌مانند آنچه با کهکشانی‌ها دیگر نیز تجربه کردیم، عملکرد چندان پایداری ندارد؛ به‌طوری‌که در کاربری‌های سنگین، منجر به داغ‌شدن دستگاه نیز می‌شود. درحالی‌که باتوجه جریان شکل‌گرفته در دنیای موبایل، از وجود شارژر در جعبه‌ی گلکسی S20 FE خرسند هستیم؛ اما ۱۵ واتی‌بودن آن را چندان شایسته نمی‌دانیم. دوربین کهکشانی اقتصادی سامسونگ نیز در زمینه‌ی ثبت عکس‌های پرتره در تاریکی، به‌خوبی پرچم‌داران دیگر بازار نیست.

گوشی هوشمند گلکسی S20 FE از سوی فروشگاه اینترنتی تلکام برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

نکات مثبت

  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی AMOLED با روشنایی مناسب
  • دوربین کارآمد
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • گواهی IP68 برای مقاومت مقابل آب و گردوغبار

نکات منفی

  • داغ‌شدن گوشی و افت عملکرد تراشه در کاربری‌های سنگین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات