اوبر روی سقف تاکسی‌های خود تبلیغات نمایش می‌دهد

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اوبر به‌زودی برنامه‌ای را برای نمایش تبلیغات روی سقف تاکسی‌‌های خود شروع می‌کند که درآمد جدیدی برای رانندگان به‌همراه خواهد داشت.
تبلیغات

اوبر تصمیم گرفته است واحد کسب‌وکاری جدیدی راه‌اندازی کند که هزاران تبلیغ دیجیتال را روی سقف خودروهای طرف قرارداد با این شرکت نمایش می‌دهد. ادویک (AdWeek) در گزارشی جزئیات واحد تبلیغاتی اوبر موسوم به Uber OOH Powered by Adomni را شرح داد که در مرحله‌ی ابتدایی است و از آغاز آوریل سال جاری، تبلیغات را روی خودروهای فعال در آتلانتا و دالاس و فینیکس آمریکا نمایش می‌دهد. باتوجه‌به زمان انتشار گزارش و خبر، احتمال اینکه با دروغ آوریل روبه‌رو باشیم، بسیار اندک خواهد بود. به‌هرحال تصمیم اوبر برای ورود به دنیای تبلیغات (تقریبا) سنتی، جذاب و جالب به‌نظر می‌رسد.

رانندگان اوبر و Uber Eats در مرحله‌ی ابتدایی، برای نصب بیلبورد دیجیتالی روی سقف خودروهایشان ۳۰۰ دلار و درادامه، به‌ازای بیش از ۲۰ ساعت رانندگی با بیلبورد در هر هفته ۱۰۰ دلار دریافت می‌کنند. نمایشگرها علاوه‌بر نشان‌دادن تصاویر ثابت هشت‌ثانیه‌ای، ویدئوهای تبلیغاتی نیز نمایش می‌دهند. ادویک در بخشی از گزارش خود می‌‌نویسد هم‌اکنون برخی از خودروهای فعال در سه منطقه‌ی آزمایشی اوبر، به بیلبوردهای تبلیغاتی مجهز هستند. آن‌ها درحال‌حاضر فقط اعلامیه‌های عمومی را نمایش می‌دهند تا به‌مرور خودروهای جدید هم به برنامه اضافه شوند.

زیرمجموعه‌ی Uber OOH (مخفف Out Of Home) به‌دنبال درآمدزایی از جریان تبلیغاتی است که از مدت‌ها پیش شروع شد؛ اما اوبر درآمدی از آن کسب نکرد. یکی از استارتاپ‌های مستقر در سان‌فرانسیسکو از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و به رانندگان اوبر و لیفت امکان داد روی سقف خودروهایشان، تبلیغات نمایش دهند. استارتاپ مذکور اکنون به‌نام Firefly در پنج شهر فعالیت می‌کند. به‌هرحال، برنامه‌ی جدید اوبر باعث می‌شود غول تاکسی‌های اینترنتی به جریان درآمدی تازه وارد شود و از آن بهره ببرد.

اوبر که در مه ۲۰۱۹ سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کرد، از آن زمان دشواری‌های متعددی برای تبدیل به کسب‌وکاری سودده پشت‌سر گذاشت. آن‌ها با ساختارشکنی جهانی در صنعت تاکسی‌رانی، نیروی کار ارزان‌قیمت را به کسب‌وکار خود جذب کردند. البته اوبر هنوز به سودآوری نرسیده است و تنها در یک فصل از سال ۲۰۱۸، خسارت پنج‌میلیارددلاری گزارش کرده است. آن‌ها در سرویس تحویل غذای خود با خسارت کامل فعالیت می‌کنند و اخیرا نیز مجبور شده‌اند ۳۵۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کنند. درنهایت در موقعیتی که هر دلار درآمد اهمیت دارد، توسعه‌ی جریان درآمدی جدید اهمیت زیادی خواهد داشت و شاید تبلیغات روی سقف تاکسی‌ها، اهمیت زیادی برای اوبر پیدا کند.

تبلیغات اوبر

درحال‌حاضر، شرکت Adomni روی تاکسی‌های سنتی در سرتاسر آمریکا تبلیغات نمایش می‌دهد و برای نشان‌دادن نحوه‌ی نمایش تبلیغات روی سقف خودروهای اوبر، ویدئوهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی منتشر می‌کند. تبلیغ‌دهندگان می‌توانند نمایش تبلیغ را به‌صورت آنلاین و برای خودروهای دردسترس بخرند. سپس، محتوای تبلیغاتی ازطریق اینترنت برای بیلبورد روی خودرو طرف قرارداد ارسال می‌شود.

برت بیکر، مدیر برنامه‌ی جدید تبلیغاتی اوبر، در ایمیلی به رسانه‌ها درباره‌‌ی استراتژی جدید گفت:

پس از بررسی ایده که تقریبا بیش از یک سال طول کشید، به این نتیجه رسیدیم که اکنون بهترین زمان برای رونمایی شبکه‌ی تبلیغاتی جدید است و هیچ شریکی هم بهتر از Adomni نبود. تخصص آن‌ها در کسب‌وکار نمایش تبلیغات و فروش برنامه‌ریزی‌‌شده‌ی تبلیغات ارزش زیادی برای ما دارد.

برنامه‌ی جدید اوبر به‌نوعی شبیه به زنده‌شدن مفهومی قدیمی به‌نظر می‌رسد. اولین تاکسی‌ها در آمریکا در دهه‌ی ۱۹۱۰ متولد شدند و اوبر حدود یک قرن بعد و با ایده‌ی اپلیکیشن، در کسب‌وکار آن‌ها ساختارشکنی کرد. تبلیغاتی که روی تاکسی‌ها نمایش داده می‌شدند، از سال ۱۹۹۰ در آمریکا وجود داشتند و ایده‌ی جدیدی نیستند. دراین‌میان، اوبر نمی‌خواهد از بازار پردرآمد آن‌ها بی‌بهره بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات