FDA: استفاده از آیفون ۱۲ و مگ‌سیف تأثیر کمی بر دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب می‌گذارد

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته سازمان غذاودارو آمریکا، تأثیر و اختلال آهن‌ربای آیفون ۱۲ و مگ‌سیف در تجهیزات پزشکی همچون ضربان‌ساز قلب ناچیز است.
تبلیغات

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید مدتی پیش خبری مبنی‌بر تأثیر لوازم جانبی مجهز به آهن‌ربا همچون مگ‌سیف و آیفون ۱۲ بر دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب منتشر شد. افزون‌براین، اوایل سال جاری اپل در سند پشتیبانی خود توضیح داد که آهن‌ربا در لوازم جانبی آیفون ۱۲ و مگ‌سیف ممکن است در دستگاه‌های پزشکی تداخل ایجاد کند؛ اما به‌طورکلی، خانواده آیفون ۱۲ درمقایسه‌با مدل‌های قبلی آیفون خطر بیشتری برای تداخل مغناطیسی در دستگاه‌های پزشکی ندارند.

به‌گزارش اپل‌اینسایدر، تحقیقات سازمان غذاودارو ایالت متحده آمریکا (FDA) درباره تأثیر دستگاه‌های مذکور به این نتیجه رسیده که خطر برای بیماران مجهز به دستگاه ضربان‌ساز قلب کم و تقریبا ناچیز است. بااین‌حال، بهتر است همچنان این افراد در استفاده از محصولات یادشده با احتیاط رفتار کنند. مدیر بخش رادیولوژی FDA در بیانیه‌ای می‌گوید:

اعتقاد داریم خطر برای بیماران ناچیز است و درحال‌حاضر، آژانس از هیچ‌ عارضه جانبی مرتبط با این موضوع آگاهی ندارد. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، تعداد لوازم الکترونیکی مصرفی با آهن‌ربا افزایش یابد؛ بنابراین، به افراد دارای تجهیزات پزشکی کاشته‌شده توصیه می‌کنیم با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌شان در تماس باشند تا مطمئن شوند از این خطر بالقوه دور خواهند ماند و تکنیک‌های مناسب برای ایمنی بیشتر را دریافت می‌کنند.

مشکلات احتمالی آهن‌ربا در محصولات اپل اولین‌بار ژانویه ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) مطرح شد. اپل به کاربران توصیه کرده بود درصورت مطمئن‌نبودن از تداخل آهن‌ربا با پزشکان مشورت کنند؛ اما سپس توصیه‌هایش را به‌روز کرد تا راهنمایی دقیق‌تری ارائه دهد. به‌طورخاص، کوپرتینویی‌ها به صاحبان آیفون ۱۲ دارای دستگاه ضربان‌ساز قلب یا کاربران تجهیزات پزشکی مشابه توصیه می‌کنند گوشی هوشمندشان را بین ۶ تا ۱۲ اینچ از این نوع دستگاه‌ها دور نگه دارند. حال سازمان غذاودارو نیز توصیه‌های مشابهی کرده است که می‌تواند برای افراد بسیار مفید واقع شود. توصیه‌های مذکور به‌شرح زیر است:

  • برای جلوگیری از تداخل بین گوشی و ساعت‌های هوشمند و دستگاه قلبتان، آن‌ها را حداقل شش اینچ (۱۵ سانتی‌متر) از دستگاه‌های پزشکی کاشته‌شده دور نگه دارید؛
  • تلفن‌همراه و ساعت‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی مصرفی را در جیب یا نزدیک دستگاه پزشکی کاشته‌شده خود قرار ندهید؛
  •  اگر درباره آهن‌ربا در وسایل الکترونیکی مصرفی و تجهیزات پزشکی کاشته‌شده سؤالی دارید، با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی‌تان صحبت کنید.

اگرچه توجه FDA روی گوشی و ساعت‌های هوشمند معطوف شده است، قطعا افزایش استفاده از آهن‌ربا فقط در آن دسته از محصولات محدود نمی‌شود. برای مثال، با وجود تعبیه آهن‌ربا در مدل‌های مختلف آیپد، اپل در لوازم جانبی همچون کاورها و کیبوردهای هوشمند نیز از آهن‌ربا جداگانه استفاده می‌کند؛ بنابراین، بیماران باید تمامی جوانب را بسنجند و از محصولی اطلاعات کافی داشته باشند که قصد دارند آن را تهیه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات