کیبورد لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

بررسی لپ‌‌تاپ MSI Stealth 16 نسخه ویژه AMG؛ لپ‌تاپ ماشین‌بازها!

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
همکاری MSI و مرسدس منجر به تولید لپ‌‌تاپ هیجان‌انگیزی شده است که نه‌تنها گیمرها، بلکه علاقه‌مندان به دنیای خودرو را نیز به وجد می‌آورد.
تبلیغات

همکاری‌های مشترک بین برندهای شناخته‌شده‌ی دنیای تکنولوژی، همواره جزو موضوعات بحث‌برانگیز است. بسیاری از کاربران اعتقاد دارند این همکاری‌ها ارزش بیشتری به محصول نهایی اضافه نمی‌کنند و بیشتر حرکتی تبلیغاتی برای جذب بیشتر خریداران هستند. شاید چنین تصوری تا حدودی هم منطقی به نظر برسد.

همکاری سازندگان گوشی‌های هوشمند با برندهای مطرح عکاسی مانند لایکا و RED هرگز نتوانست کاربران مشتاق را راضی کند و پس از مدت کوتاهی نیز متوقف شد؛ چه آنکه پرطرفدارترین دوربین‌ها میان گوشی‌های پرچم‌دار، مانند گوشی اپل یا گوشی سامسونگ، با همکاری هیچ برند عکاسی بزرگی ساخته نمی‌شوند؛ اما گاهی اوقات می‌توان ردی از خلاقیت هم در این‌گونه همکاری‌ها پیدا کرد. از جمله، لپ‌تاپی که لوگوی دو برند پرطرفدار روی آن ثبت شده است: لپ‌تاپ گیمینگ مشترک MSI و AMG.

در مقاله‌ی پیش‌رو، لپ‌تاپ MSI Stealth 16 Mercedes-AMG Motorsport را زیر ذره‌بین زومیت می‌گذاریم. تا انتهای بررسی لپ تاپ MSI با زومیت همراه باشید.

بررسی ویدیویی لپ‌تاپ Stealth 16 Mercedes ام‌اس‌آی

تماشا در یوتیوب

نسخه‌ی مرسدس لپ‌تاپ Stealth 16 در دو نسخه با پردازنده‌های گرافیکی متفاوت روانه بازار شده است؛ هر دو مدل از پردازنده اینتل Core i9 – 13900H نسل سیزدهم استفاده می‌کنند و به گرافیک RTX 4070 یا RTX 4060 مجهز شده‌اند. ما نسخه‌ی مجهز به گرافیک RTX 4060 را برای بررسی دراختیار داشتیم؛ در جدول زیر می‌توانید جزئیات مشخصات لپ‌تاپ را مشاهده کنید.

مشخصات فنی لپ‌تاپ Stealth 16 Mercedes-AMG Motorsport ام‌اس‌آی

پردازنده

Intel Core i9 – 13900H

صفحه‌نمایش

۱۶ اینچی UHD+ - ۶۰ هرتز – OLED

پردازنده گرافیکی

Nvidia GeForce RTX 4060 – 8GB GDDR6

فضای ذخیره‌سازی

یک ترابایت SSD (دو اسلات M.2 SSD)

رم

۶۴ گیگابایت DDR5

وب‌کم

FHD 30fps@1080p

ارتباطات

Killer Gb LAN (تا 2.5G)

Wi-Fi 6E

بلوتوث ۵٫۳

Killer Gb LAN (تا 2.5G)

Wi-Fi 6E

بلوتوث ۵٫۳

جک ۳٫۵ میلیمتری میکروفن / هدفون

صدا

۲ اسپیکر ۲ وات

۴ ووفر ۲ وات

پورت‌ها

1x Type-C (USB3.2 Gen2 / DP)

1x Type-C (USB / DP / Thunderbolt™ 4) with PD charging

1x Type-A USB3.2 Gen2

1x Micro SD Card Reader

1x HDMI™ 2.1 (8K @ 60Hz / 4K @ 120Hz)

1x RJ45

باتری

۴ سلولی ۹۹٫۹ وات‌ساعت

وزن

۱٫۸۸ کیلوگرم

ابعاد

۳۳۵٫۸ در ۲۵۹٫۷ در ۱۹٫۹۵ میلیمتر

طراحی ظاهری احتمالا تاثیرگذارترین عامل در گجت‌هایی است که در همکاری مشترک بین برندهای مختلف ساخته می‌شوند. لپ‌تاپ مشترک ام‌اس‌آی و مرسدس هم از این الگو پیروی می‌کند. از آنجا که لپ تاپ MSI تقریبا همان Stealth Studio‌ در لباسی متفاوت است، با نگاهی کوتاه می‌توان اثرات همکاری با AMG در طراحی را مشاهده کرد.

حتی رنگ لپ‌تاپ هم اختصاصی است

اولین نکته که پس از باز کردن بسته‌بندی لپ‌تاپ MSI-AMG به چشم می‌خورد، رنگ Selenite Gray آن است که درواقع رنگ اختصاصی کمپانی مرسدس برای خودروهای سری AMG به حساب می‌آید و در همین گام اول، این لپ‌تاپ را به گجتی برای طرفداران مرسدس تبدیل می‌کند.

طراحی پشت لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

نه‌تنها بدنه‌ی لپ‌تاپ، بلکه بسته‌بندی، کاورها و حتی تجهیزات جانبی همراه دستگاه هم به لوگوی AMG‌ مزین شده‌اند. شاید دیدن لوگو روی بسته‌بندی یا زیر قاب نمایشگر چندان عجیب نباشد، اما در مورد لپ‌تاپ MSI می‌توان لوگو را در مکان‌هایی مانند کاور، ماوس‌پد، روی آداپتور شارژ و حتی بخش‌های عجیب‌تری مانند روی چسب نگهدارنده کابل شارژر یا پارچه‌ی نازک روی کیبورد دستگاه هم دید. لبه‌ی طولی دستگاه و گریل بالای کیبورد هم از لوگوی AMG‌ بی‌نصیب نمانده‌اند.

ام‌اس‌آی از هر موقعیت و جایگاهی برای نمایش لوگوی AMG استفاده کرده است

ساده‌ترین راه برای منطقی نشان‌دادن قیمت غمگین‌کننده‌ی لپ‌تاپ مشترک MSI و AMG، قرار دادن چند هدیه برای خریداران است. در بسته‌بندی Stealth 16 Mercedes یک فلش ۱۲۸ گیگابایتی دوسویه‌ی USB-A و USB-C، کیف حمل برای نگهداری اکسسوری‌ها یا جابه‌جایی راحت‌تر شارژر و یک ماوس از سری گیمینگ M66 ام‌اس‌آی خواهید دید که طبق انتظار، باز هم به لوگوی AMG‌ منقش شده‌اند.

لوگوی مرسدس و ام اس آی روی حاشیه پایین صفحه نمایش Stealth 16 AMG
فلش USB همراه لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG
کلید Start روی لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG
کلیدهای کیبورد لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

سفارشی‌‌سازی‌های مخصوص طرفداران مرسدس به انبوه لوگوهای موجود روی بدنه‌ی لپ‌تاپ و لوازم جانبی‌اش ختم نمی‌شود. کلید اسپیس و قابی که وب‌کم درون آن قرار گرفته دارای طراحی پرچم خط پایان در مسابقات اتومبیل‌رانی هستند؛ در کنار همه‌ی این‌ها، تیر خلاص MSI، نوشتن عبارت Start Engine به جای عبارت معمولی و غیرهیجان‌انگیز Power است!

محصول مشترک MSI و AMG با وجود ظاهر متفاوت، سبک و خوش‌دست است

معمولا از لپ‌تاپ‌های گیمینگ انتظار می‌رود وزن بسیار سنگینی داشته باشند. با نگاهی به بسیاری از مدل‌ها که در این طبقه از لپ‌تاپ‌ها دسته‌بندی می‌شوند، می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی سنگین‌تر از ۳ کیلوگرم را هم بیابید که با اضافه‌کردن شارژرهای عظیم و سنگین‌وزن، به ۴ کیلوگرم هم می‌رسند؛ اما لپ‌تاپ بازطراحی‌شده‌ی MSI نسبت به مشخصات فنی، طراحی ظاهری متفاوت و البته صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی، بسیار سبک‌ به حساب می‌آید و تنها ۱٫۸۸ کیلوگرم وزن دارد.

لوگوی مرسدس و ام اس آی پشت لپ تاپ Stealth 16 AMG

درحالی‌که وزن بسیار سبک لپ‌تاپ ۱۶ اینچی MSI حس پلاستیکی‌بودن را به کاربر القا می‌کند؛ اما تایوانی‌ها می‌گویند برای ساخت لپ‌تاپ گران‌قیمت و خاص‌شان از آلیاژ سبک‌وزن منیزیوم استفاده کرده‌اند تا ضمن مقاوم‌بودن بدنه، وزن کلی دستگاه نیز چالشی در حمل آن ایجاد نکند.

اطراف لپ‌تاپ متفاوت MSI مجموعه‌ی نسبتا کاملی از پورت‌های ورودی و خروجی قرار گرفته‌اند. لیست درگاه‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • یک درگاه USB 3.2 Type C Gen 2 با پشتیبانی از دیسپلی پورت
  • یک درگاه USB 3.2 Type C Gen 2 با پشتیبانی از تاندربولت ۴، دیسپلی پورت و پاور دلیوری برای شارژ ۱۰۰ وات
  • یک درگاه USB 3.2 Type A Gen 2
  • یک درگاه HDMI 2.1 با پشتیبانی از 4K/120Hz و 8K/60Hz
  • درگاه کارت‌خوان میکرواس‌دی

گیمرها برای اتصال سیمی به شبکه، به یک پورت RJ45 نیز دسترسی دارند که تجربه‌ی بهتری در بازی‌های آنلاین در اختیارشان قرار می‌دهد.

پورت HDMI و شبکه روی لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی پورت‌ها، وجود درگاه microSD است. معمولا کاربران حرفه‌ای‌تر که از تجهیزاتی مانند دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، پهپادها و تجهیزات ضبط صدا استفاده می‌کنند، برای انتقال فایل‌های خود به لپ‌تاپ و انجام مراحل بعدی کار، از کارت حافظه‌ی SD استفاده می‌کنند.

پورت USB روی لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

از طرفی، حافظه‌ی ذخیره‌سازی microSD هم که عموما در گوشی‌های هوشمند به‌کار گرفته می‌شود، به‌نوعی به نسل قبل تعلق دارد و وجود گوشی‌هایی با فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت، کاربری آن را محدود می‌کنند. در نتیجه قرار دادن درگاه microSD به‌جای درگاه SD کمی تعجب‌برانگیز است.

تصمیم بحث‌برانگیز دیگر MSI، یکپارچه نکردن حسگر اثرانگشت با کلید پاور است. کاربران در Stealth 16 Mercedes، برای استفاده از حسگر اثر انگشت باید ابتدا دستگاه را به‌وسیله‌ی کلید پاورِ بالای کیبورد روشن کنند؛ سپس با تغییر موقعیت انگشت به پایین کیبورد، تأیید بیومتریک را انجام دهند.

کار با کیبورد لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

کیبورد لپ‌تاپ مشترک MSI و AMG با همکاری کمپانی مشهور SteelSeries ساخته شده است که خبری خوب برای گیمرها به حساب می‌آید. کیبورد مطابق انتظار، از نورپردازی RGB استفاده می‌کند و به‌کمک نرم‌افزار اختصاصی SteelSeries، امکان شخصی‌سازی نورپردازی هر کلید به‌صورت مستقل از کلیدهای دیگر را دراختیار کاربر می‌گذارد.

با توجه به ابعاد ۱۶ اینچی و نسبتا بزرگ لپ‌تاپ، طراحان MSI تصمیم گرفته‌اند تا بخش Numpad را هم در اختیار کاربران قرار دهند. هرچند که عرض کم کلیدهای نام‌پد شاید برای کاربرانی که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنند، دردسرساز باشد. انتقال کلید Shift سمت راست از موقعیت اصلی و قرار دادن آن کنار دکمه جهت بالا هم ممکن است برای برخی از کاربران یک نکته‌ی منفی به‌حساب بیاید.

کلید اسپیس کیبورد با طرح AMG روی لپ تاپ ام اس آی Stealth 16

پایین صفحه‌کلید، ترک‌پد بزرگ و دقیق MSI Stealth 16 Mercedes-AMG را می‌بینیم که دقیقا در مرکز قاب است و مورد توجه کاربرانی قرار می‌گیرد که علاقه‌مند به تقارن هستند.

صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی Stealth 16 با پنل OLED، وضوح 4K و نسبت تصویر مرتفعِ ۱۶:۱۰ از نقاط قوت اصلی این لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید؛ پنلی که با تصویر خیره‌کننده، رنگ‌های باطراوت و مشکی فوق‌العاده عمیقش انتخابی خوب برای گیمرها و کاربران علاقه‌مند به تماشای فیلم و محتوای ویدیویی است.

صفحه نمایش اولد لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

در تست‌های زومیت، حداکثر روشنایی پنل حدود ۶۵۰ نیت به دست آمد که با عدد ۶۰۰ نیتی اعلام‌شده از سوی MSI همخوانی دارد. این سطح از روشنایی در زمان پخش محتوای HDR در دسترس است و در سایر مواقع، حداکثر روشنایی در محدوده‌ی ۴۵۰ نیت قرار می‌گیرد که برای یک لپ‌تاپ، عددی بسیار خوب و مناسب به‌حساب می‌آید.

عملکرد صفحه‌نمایش MSI Stealth 16 Mercedes-AMG دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

MSI Stealth 16 Mercedes-AMG

۶۵۲

۲۲٫۳۳

۰

۹۴٫۴

۲٫۲

۹۷٫۷

۲٫۲

۹۷٫۶

۲٫۵

Stealth 15 A13V

۱۹۱

۹٫۸۲

۱٫۱۸

۱۶۱٫۸

--

--

۶۳٫۶

۶٫۳

--

--

Strix G16

۲۰۲٫۲

۹٫۷۷

۱٫۱

۱۸۳٫۸

--

--

۱۰۰

۲٫۳

--

--

Legion 5 Pro

۴۴۱٫۷

۳٫۸۱

۰٫۵

۸۸۳٫۴

--

--

۹۹٫۶

۱٫۸

۷۵٫۷

--

زفیروس G14 2022

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ گیمینگ AMG تصاویری بسیار شفاف و دقیق تولید می‌کند و فضاهای رنگی گسترده‌ی Adobe RGB و DCI P3 را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. این نکته، به‌خصوص موردتوجه آن دسته از کاربرانی قرار خواهد گرفت که برای انجام کارهای گرافیکی، به صفحه‌نمایشی دقیق نیاز دارند؛ البته کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار MSI True Color پارامترهای رنگی نمایشگر را مطابق سلیقه‌ی خود تنظیم کنند.

کنتراست صفحه نمایش OLED لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG
کنتراست بالا، مشکی عمیق و عاری از هرگونه Blooming

شاید بتوان تنها نقطه ضعف نمایشگر لپ‌تاپ MSI-AMG را ۶۰ هرتزی بودن آن دانست. بدون شک کاربران از در اختیار داشتن نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز یا حتی ۱۲۰ هرتز، خوشحال‌تر می‌شدند؛ اما این انتخاب MSI باوجود وضوح 4K نمایشگر و به‌منظور مدیریت مصرف توان، تا حد خوبی قابل توجیه است.

انتخاب سخت: ۶۰ هرتزی و 4K یا ۹۰ هرتزی و FHD؟

ام‌اس‌آی برای ساخت اسپیکرهای لپ‌تاپ خاص خود با DynAudio همکاری کرده که نتیجه‌ی آن، اسپیکرهایی با پشتیبانی از صدای Hi-Res و متشکل از ۲ اسپیکر ۲ وات و ۴ ووفر (برای تولید فرکانس‌های بم) است.

داشتن اسپیکرهای اختصاصی و باکیفیت قطعا یک مزیت به‌حساب می‌آید؛ اما احتمالا درصد بسیار زیادی از کاربران لپ‌تاپ‌های گیمینگ از هدست‌های ویژه استفاده می‌کنند که پورت آن، برای انتقال بدون تاخیر صدا در دسترس کاربران قرار دارد.

لپ‌‌تاپ Stealth 16 AMG از یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD از نوع NVMe استفاده می‌کند و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برای آن به ترتیب ۶٫۸ و ۴٫۵ گیگابایت‌برثانیه عنوان شده است. نتایج تست‌های زومیت هم تقریبا همین اعداد را نشان می‌دهد.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی MSI Stealth 16 Mercedes-AMG

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MSI Stealth 16 Mercedes-AMG

۱ ترابایت SSD

۶۴۴۰٫۵۳

۴۸۳۶٫۹۲

Cyborg 15

۵۱۲ گیگابایت

۳۶۲۶٫۳

۲۵۳۴٫۲

Katana 15

۱ ترابایت

۴۶۸۲٫۷

۳۴۴۳٫۸

ROG Strix G16

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۳۳۵٫۳

۱۸۲۰٫۳

Legion 5 Pro

یک ترابایت SSD

۶۶۴۳٫۹۵

۲۱۹۷٫۳۸

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

یکی از نگرانی‌های کاربران لپ‌تاپ‌‌های گیمینگ، باتری این دستگاه‌هاست. باتری لپ‌تاپ MSI Stealth 16 Mercedes-AMG ظرفیتی ۹۹٫۹ وات‌ساعتی دارد که بزرگ‌ترین باتری مجاز برای دستگاه‌های قابل حمل به‌شمار می‌رود. در واقع به دلیل محدودیت سازندگان تجهیزات الکترونیکی در استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر (که باعث ممنوعیت همراه‌داشتن آن‌ها چه در کابین، چه در بخش بار پروازهای مسافری می‌شود)، تایوانی‌ها تمام تلاش خود را انجام داده‌اند تا کاربران را راضی نگه دارند.

شارژدهی متوسط در کاربری روزمره، نفرین لپ‌تاپ‌های ویندوزی!

باتری در استفاده‌های روزمره و عادی و در شرایط تست باتری زومیت، می‌تواند با هر بار شارژ حدود ۵٫۵ ساعت کار کند که عدد شگفت‌انگیزی نیست؛ اما برای یک لپ‌تاپ گیمینگ کافی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، بهینه‌سازی مصرف انرژی در این لپ‌تاپ باعث شده تا در آزمون پخش ویدیو، مدت زمان شارژدهی لپ‌تاپ گیمینگ MSI به ۷ ساعت برسد که تحسین‌برانگیز است.

گشت و گذار در زومیت با لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

داشتن پردازنده‌ی Core i9-13900H اینتل و واحد پردازش گرافیکی RTX 4060 باعث می‌شود کاربران خود را برای یک تجربه‌‌ی گیمینگ عالی آماده کنند. ضمن اینکه با وجود گرافیک سری RTX 40 انویدیا، امکان استفاده از قابلیت‌های DLSS 3.0 و Frame Generation هم در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین MSI از سیستم Cooler Boost هم در این لپ‌تاپ استفاده کرده است که شامل دو فن و ۵ هیت‌پایپ برای پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی می‌شود.

عملکرد MSI Stealth 16 Mercedes-AMG در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 6

GeekBench 6

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

MSI Stealth 16 Mercedes-AMG

Core i9-13900H

RTX4060

۴۳۳

۱۰۴۱۷

۱۹۱۷

۱۸۲۶۷

۲۷۳۷

۱۴۳۶۵

۱۷۳۸۹

۹۲۵۵۰

Raider GE78 HX

Core i9-13950HX

RTX 4070

۳۷۱

۱۲۵۸۷

۲۰۳۰

۳۰۷۳۹

۲۸۲۸

۱۷۳۸۳

۸۴۲۵

۱۲۰۶۹۴

Stealth 15 A13V

Core i7-13620H

RTX 4050

۲۳۶

۸۶۳۹

۱۸۱۵

۱۶۲۷۹

۲۴۸۷

۱۲۳۸۱

۸۱۶۶۷

۱۲۸۸۰

ROG Strix G16

Core i7-13650HX

RTX 4060

۳۳۶

۱۰۸۷۷

۱۸۹۲

۲۰۸۰۷

۲۵۱۵

۱۳۴۷۱

۴۱۵۰

۹۸۰۲۹

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۲۳۷۸

۱۲۲۳۹

۶۵۴۳۲

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، عملکرد لپ‌تاپ جدید MSI در پردازش گرافیکی، مطابق انتظار و هم‌راستا با نتایجی است که پیش‌تر در بررسی‌های زومیت به دست آمده بودند. با نگاهی به اعداد ثبت‌شده در بنچمارک Time Spy به وضوح مشخص می‌شود که لپ‌تاپ MSI-AMG با پردازنده‌ی گرافیکی RTX4060، تقریبا به همان نتایجی دست پیدا کرده است که ROG Strix G16 هم با همین گرافیک ثبت کرده بود. همچنین عملکرد گرافیک RTX4060 در این تست بهتر از RTX4050 و یک پله پایین‌تر از RTX4070 قرار می‌گیرد که منطقی به نظر می‌رسد.

اجرا چند نرم افزار در لپ تاپ ویندوزی ام اس آی

نمی‌توانیم شگفتی خودمان را از عملکرد پردازنده‌ی Core i9-13900H در این لپ‌تاپ پنهان کنیم. اگر نگاهی به ستون نتایج CineBench R23 در جدول بالا داشته باشید، خواهید دید که در هر دو تست تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، عملکرد این پردازنده اختلاف چندان چشمگیری با Core i7-13620H ندارد (هرچند که نباید اختلاف موجود را هم نادیده گرفت)؛ اما زمانی که اعداد ثبت‌شده توسط لپ‌تاپ جدید MSI را با نتایج بنچمارک پردازنده‌ی Core i9-13950HX در لپ‌تاپ Raider GE78 HX مقایسه کنیم، تفاوت بسیار زیادِ ۶۵ درصدی در تست چندهسته‌ای، قابل توجه به نظر می‌رسد؛ البته این اختلاف با در نظر گرفتن ۱۰ هسته‌ی بیشتر در Core i9-13950HX (شامل ۲ هسته Performance و ۸ هسته Efficiency) توجیه می‌شود.

نرم افزار MSI Center در لپ تاپ ام اس آی

در اجرای بازی‌ها، متوسط نرخ فریم قابل دستیابی در بازی RDR2، حدود ۵۷ فریم‌برثانیه است. اجرای بازی Forza Horizon 5 در حالت 2K منجر به نتیجه‌ی ۶۰ فریم‌برثانیه می‌شود و فریت‌ریت میانگین در Far Cry 6 هم 68fps به دست‌ می‌آید؛ هرچند، مادامی که دستگاه به نمایشگری با نرخ نوسازی فراتر از ۶۰ هرتز وصل نشده باشد، دستیابی به اعداد فراتر از ۶۰ فریم‌برثانیه، موضوعیتی ندارد.

اجرای بازی فورتزا با لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

اجرای بازی Cyberpunk 2077 در حالت 1080p و بدون استفاده از Ray Tracing، منجر به میانگین فریم‌ریت 83fps می‌شود. همین بازی در حالت 4K و در همین شرایط با 22fps و در حالت 2K با 51fps اجرا می‌شود. در صورت فعال‌کردن قابلیت‌های DLSS و Auto Frame Generation و البته استفاده از ویژگی Ray Tracing، این بازی در حالت 2K‌ با نرخ 43fps اجرا خواهد شد.

عملکرد MSI Stealth 16 Mercedes-AMG در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین متصل به‌برق

Cyberpunk 2077

1080p High

۸۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

Ray Tracing

DLSS Auto

Frame Generation On (2K)

۴۲٫۷۳ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme (2K)

۶۰ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Extreme

DLSS On

۵۶٫۵۹ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

۶۸ فریم بر ثانیه

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نتایج به‌دست‌آمده با لپ‌تاپ مشترک ام‌اس‌آی و مرسدس با کمی تفاوت، مشابه اعداد به‌دست‌آمده در بنچمارک‌های لپ‌تاپ MSI Cyborg 15 با پردازنده‌ی Core i7-12650H و گرافیک RTX 4050 هستند و البته این اعداد به مراتب پایین‌تر از نتایج بنچمارک‌های ROG STRIX G16 قرار می‌گیرند که با توجه به قیمت مشابه، کمی ناامیدکننده است.

نکته‌ی قابل پیش‌بینی هم افت عملکرد دستگاه در زمان استفاده از باتری است که می‌توان نتیجه‌ی آن را در اجرای بازی Cyberpunk 2077 در حالت 2K مشاهده کرد. با تنظیمات گرافیکی یکسان، نرخ فریم بازی از 51fps در زمان استفاده از برق، به 36fps‌ در زمان استفاده از باتری کاهش پیدا می‌کند که افتی تقریبا ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در نمودار عملکرد پردازنده، افت عملکرد دستگاه در زمان استفاده از برق و باتری قابل مشاهده است. این نکته برای هر دو گروه از هسته‌های پردازنده (Performance و Efficient) دیده می‌شود.

نمودار فرکانس عملکرد پردازنده لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در حالت متصل به برق و استفاده از باتری

توان مصرفی و دمای پردازنده نیز از همین الگو پیروی می‌کنند. کاهش مصرف و به دنبال آن، کاهش دما نتیجه‌ی تلاش MSI برای افزایش مدت زمان عملکرد باتری است که البته باعث کاهش قدرت لپ‌تاپ در اجرای دستورات سنگین‌تر می‌شود.

نمودار دمای پردازنده لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در حالت متصل به برق و استفاده از باتری
نمودار توان مصرفی پردازنده لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در حالت متصل به برق و استفاده از باتری

برای واحد پردازش گرافیکی لپ‌تاپ گیمینگ MSI هم می‌توان سناریوی مشابهی را مبنی بر افت حدودا ۴۰ درصدی فرکانس کاری در زمان استفاده از باتری به جای برق مشاهده کرد.

نمودار فرکانس عملکرد پردازنده گرافیکی لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در حالت متصل به برق و استفاده از باتری

کاهش توان مصرفی و کاهش دمای واحد پردازش گرافیکی نیز از اثرات مستقیم افت فرکانس کاری در زمان استفاده از باتری هستند.

نمودار دمای پردازنده گرافیکی لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در حالت متصل به برق و استفاده از باتری
نمودار توان مصرفی پردازنده گرافیکی لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در حالت متصل به برق و استفاده از باتری

در نرم‌افزارهای تخصصی، می‌توان لپ‌تاپ مشترک MSI و AMG را جایی بین مدل‌هایی مانند ROG Strix G16 و Raider GE78 HX دانست.

تدوین ویدیو با لپ تاپ ام اس آی Stealth 16 AMG

همان‌طور که مشاهده می‌کنید لپ‌تاپ سبک‌وزن MSI در کاربری‌های فتوشاپ، پابه‌پای برادر تنومند و پرقدرتش می‌آید.

نمودار عملکرد لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در تست فوتوشاپ

سطح عملکرد لپ‌تاپ چه در نرم‌افزارهای متکی بر پردازش منطقی، چه در نرم‌افزارهای مبتنی بر پردازش‌های گرافیکی قابل مشاهده است.

نمودار عملکرد لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در تست پریمیر پرو

با وجود ماهیت گیمینگ لپ‌تاپ و المان‌های متعدد AMG که حس «مخصوص بازی» بودن آن را افزایش می‌دهند، Stealth 16 در اجرای برنامه‌های تخصصی‌تر هم عملکرد مناسبی به نمایش می‌گذارد.

نمودار عملکرد لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در تست blender
نمودار عملکرد لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در تست سالیدورکز

حتی اگر برنامه‌نویس باشید هم می‌توانید روی لپ‌تاپ ویژه‌ی MSI حساب باز کنید. این لپ‌تاپ نه‌تنها عملکرد بسیار خوبی در تست پایتون نشان داد، بلکه با توجه به سبک‌وزن و قابل‌حمل بودنش، می‌تواند لپ‌تاپ برنامه‌نویسی بسیار خاصی هم به حساب بیاید.

نمودار عملکرد لپ تاپ MSI Stealth 16 AMG در تست پایتون

با توجه به نجومی‌بودن قیمت لپ تاپ نسخه‌ی اختصاصی Stealth 16، به‌راحتی می‌توان جایگزین‌های بسیار زیادی برای آن یافت، اما لپ‌تاپ MSI Stealth 16 Mercedes-AMG Motorsport دستگاهی با گروه هدف بسیار محدود به حساب می‌آید و خریداران احتمالی آن، دلایلی فراتر از نتایج بنچمارک‌ها را به‌عنوان عامل انتخاب خود در نظر خواهند گرفت. در هر صورت، MSI و AMG با تولید این لپ‌تاپ ثابت کردند می‌توان به همکاری‌ بین برندهای شناخته‌شده امیدوار بود و قرار نیست همیشه تنها شاهد یک نمایش صرفا تبلیغاتی باشیم.

نکات مثبت

  • شارژدهی معقول به‌‌نسبتِ گیمینگ‌بودن
  • طراحی متفاوت و چشمگیر
  • لوازم جانبی در بسته‌بندی
  • صفحه‌نمایش 4K

نکات منفی

  • قیمت زیاد
  • نمایشگر ۶۰ هرتزی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات