مقاومت گلکسی اس ۲۴ اولترا در برابر آب

بررسی گلکسی S24 اولترا؛ یک کهکشان روی دوش هوش مصنوعی

جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
مطالعه 49 دقیقه
گلکسی S24 اولترا مجموعه‌ای از بهبودهای کوچک؛ اما تأثیرگذار است و به‌راحتی لقب «هوشمندترین گوشی هوشمند دنیا» را از چنگ پیکسل ۸ درمی‌آورد.
تبلیغات

گلکسی S24 اولترا پیش‌از آغاز عرضه‌ی رسمی در دنیا، در فروشگاه‌های ایران موجود شد تا بار دیگر تفاوت‌هایمان را به‌رخ جهانیان بکشیم؛ بنابراین چنانچه از معدود هم‌وطنانمان هستید که توان خرید پرچم‌دار گران‌قیمت سامسونگ را دارند، ضمن تبریک به شما، توصیه می‌کنم تا پیش‌از نهایی‌سازی خریدتان، بررسی گلکسی S24 اولترا را در زومیت بخوانید.

گوشی پرچم‌دار گلکسی S24 اولترا از سوی فروشگاه زنجیره‌ای باهم‌استور برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

سامسونگ می‌گوید در دو دهه‌ی گذشته، اینترنت و دوربین، در دنیای گوشی‌های موبایل انقلاب به‌پا کرده و تجربه‌ی ما از استفاده از این دستگاه‌های همراه را متحول ساخته‌اند؛ اکنون زمان آن فرا رسیده است تا انقلاب سوم گوشی‌های موبایل به‌دست هوش مصنوعی کلید بخورد.

تماشا در یوتیوب

کره‌ای‌ها اعتقاد دارند که گوشی‌های گلکسی به‌لطف محبوبیت‌شان میان مردم دنیا، می‌توانند دسترسی به هوش مصنوعی را آسان‌تر کرده و استفاده از این فناوری نوظهور را در بطن جامعه فراگیرتر کنند. ادعای سامسونگ بسیار بزرگ است؛ اما با چیزی که تاکنون از قابلیت‌های هوش مصنوعی تاکنون دیده‌ایم، احساس می‌کنم که دنیای موبایل واقعا به‌سمتی حرکت می‌کند که در آن، AI حرف اول را می‌زند.

در بررسی پیکسل ۸ پرو، آن را هوشمندترین گوشی هوشمند دنیا دانستیم؛ اما حالا، تنها پس‌از گذشت تنها چندماه، گلکسی اس ۲۴ اولترا آمده است تا با Galaxy AI، این لقب را از چنگ پرچم‌دار گوگل درآورد؛ حتی اگر بخش عمده‌ای از قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، بر بستر هوش مصنوعی گوگل باشد!

گلکسی اس ۲۴ اولترا در کنار گلکسی بوک اولترا ۳

سامسونگ در اقدامی حساب‌شده و تحسین‌برانگیز، به‌جای آنکه هوش مصنوعی را به‌صورت اپلیکیشنی مستقل به کهکشانی‌های جدیدشان اضافه کند، آن را به تک‌تک اپلیکیشن‌های خود اضافه کرده است تا کاربر از همان ابتدا، احساسی آشنا داشته باشد. برخی از قابلیت‌های AI گلکسی S24 به‌قدری جذاب هستند که احتمالا حتی برای افرادی که میانه‌ای با هوش مصنوعی ندارند، جالب توجه باشد.

سامسونگ می‌خواهد گوگل را در بازی خود گوگل شکست دهد!

دو مورد از کاربردی‌ترین قابلیت‌های AI سامسونگ، Instant Slow-mo و Generative Edit در اپلیکیشن Gallery هستند. همان‌طور که از نام قابلیت نخست برمی‌آید، می‌توان با آن هر ویدیویی را به اسلوموشن تبدیل کرد، کافی است تا در لحظه‌ی دلخواه از ویدیو، انگشتتان را روی صفحه نگه دارید تا AI فریم‌های ساختگی را به ویدیو اضافه کند و تمام! به‌لطف قابلیت Instant Slow-mo حتی می‌توان ویدیوهای 4K را نیز به اسلوموشن تبدیل کرد.

زومیت روی گلکسی اس ۲۴ اولترا | Galaxy S24 Ultra

گوشی‌های سامسونگ با استفاده از مولد تصویر Imagen 2 گوگل، ویرایش عکس‌ها را نیز آسان‌تر کرده‌اند. با Generative Edit می‌توان سوژه‌های داخل عکس‌ها را حذف کرد و ابعادشان را تغییر داد؛ حتی می‌توان نخ‌وسوزن را به AI سپرد تا عکس‌ها را با خلاقیت خود ویرایش کند. می‌توان قاب‌بندی عکس‌ها را تغییر داد تا AI جاهای خالی را پُر کند.

مشابه قابلیت Generative Edit را در گوشی‌های پیکسل نیز داریم؛ اما یکی از برتری‌های راهکار سامسونگ این است که می‌توان تمام تغییرات مدنظر را انجام داد و در نهایت آن‌ها را اِعمال کرد؛ بدین‌ترتیب به‌جای آنکه مدام در انتظار پیاده‌سازی هر تغییر بمانیم، صرفا باید یک‌بار آیکون Generate را لمس کنیم. سامسونگ می‌گوید حین اجرای Generate Edit، هیچ‌یک از اطلاعات کاربر را در سرورهایش ذخیره نمی‌کند.

ویرایش عکس با هوش مصنوعی اس ۲۴ اولترا ۱
ویرایش عکس با هوش مصنوعی اس ۲۴ اولترا ۲
ویرایش عکس با هوش مصنوعی اس ۲۴ اولترا ۳

قابلیت Circle to Search یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب و کاربردی گلکسی S24 است که از موتور جست‌وجوی گوگل قدرت می‌گیرد و البته به‌‌ گوشی‌های پیکسل نیز اضافه اضافه می‌شود. با Circle to Search صرفا با نگه‌داشتن آیکون هوم (یا میانه‌ی لبه‌ی پایینی گوشی در حالت استفاده از Gesture Navigation) و کشیدن دایره‌ای دور سوژه‌ی موردنظر با انگشت یا قلم S Pen، آن را خیلی سریع با گوگل جست‌وجو کنید. سوژه می‌تواند تصویری از دشت و صحرا باشد یا ظرف خالی قهوه‌ی جیکوبز!

قابلیت Circle to Search اس ۲۴ اولترا ۱
قابلیت Circle to Search اس ۲۴ اولترا ۲
قابلیت Circle to Search اس ۲۴ اولترا ۳

Note Assist قابلیت بسیار سودمند و کارراه‌انداز دیگری است که با اپلیکیشن Note در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی اپلیکیشن Note می‌تواند نوشته‌های طولانی و نامنظم‌تان را به‌سرعت بخواند، خلاصه کند یا این متن‌ها را با تیترها و بولت‌پوینت‌ها، به‌شکل زیبایی قالب‌بندی کند تا در جلسه‌های کاری حرفه‌ای‌تر به‌نظر برسید. Note Assist از زبان‌هایی مثل انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند و فعلا از زبان فارسی خبری نیست.

قابلیت Note Assist اس ۲۴ اولترا ۱
قابلیت Note Assist اس ۲۴ اولترا ۲
قابلیت Note Assist اس ۲۴ اولترا ۳

قابلیت کاربردی دیگر Chat Assist است که با کیبورد سامسونگ و در پیام‌رسان این شرکت در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. Chat Assist گرامر نوشته‌هایتان را اصلاح می‌کند یا لحن‌های متفاوتی را برای هر نوشته پیشنهاد می‌دهد تا مثلا برای گفت‌وگوهای رسمی یا روزمره مناسب باشد.

قابلیت Chat Assist گلکسی اس ۲۴ اولترا

سامسونگ قابلیت سودمندی را به اپلیکیشن تماس گلکسی S24 اضافه کرده است که متأسفانه به‌خاطر محدودیت‌های رجیستری نتوانستیم امتحانش کنیم. کره‌ای‌ها می‌گویند گوشی‌های جدیدشان بدون اینکه به اینترنت نیازی داشته باشند، می‌توانند در مکالمات‌تان با افراد خارجی، صداهای دو طرف را ترجمه کنند تا بدین ترتیب طرف دیگر تماس، صحبت‌های ترجمه‌شده را بشنود، حتی می‌توان در تنظیمات گوشی، صدای طرف مقابل را قطع کرد تا صرفا صدای ترجمه‌شده را شنید.

گلکسی AI؛ ایده جذابی که به‌خوبی پیاده شده؛ اما تا ایدئال‌شدن فاصله دارد

گلکسی S24 در زمان عرضه از ۱۳ زبان برای قابلیت ترجمه‌ی هم‌زمان مکالمات پشتیبانی می‌کند که زبان فارسی جزو آن‌ها نیست؛ اما براساس گفت‌وگوی زومیت با سامسونگ، ظاهرا پشتیبانی از زبان فارسی در دستور کار قرار کره‌ای‌ها قرار دارد. نکته‌ی منفی درباره‌ی قابلیت ترجمه‌ی مکالمات، محدود بودنش به اپلیکیشن تلفن خود سامسونگ است؛ پس نمی‌توان در تماس واتس‌اپ از آن استفاده کرد.

ساخت والپیپر با هوش مصنوعی در گلکسی اس ۲۴ اولترا

قابلیت جالب دیگری که البته در پیکسل ۸ پرو نیز تجربه‌اش کرده بودیم، قابلیت Generative Wallpapers است که به کاربر اجازه می‌دهد تا با توصیف منظره‌ی دلخواهش، از هوش مصنوعی برای ساخت والپیپرهای جذاب و منحصربه‌فرد استفاده کند.

در نهایت هم به قابلیت تبدیل صداهای ضبط‌شده به متن گریزی می‌زنیم؛ اپلیکیشن ضبط صدای سامسونگ می‌تواند علاوه‌بر تبدیل صداهای ضبط‌شده به متن، صدای افراد داخل گفت‌وگو را از هم تفکیک کند و حتی مکالمات طولانی را خلاصه کند؛ قابلیتی که برای خبرنگاران یا دانشجویان بسیار به‌کار می‌آید.

گلکسی اس ۲۴ اولترا در حال خلاصه‌نویسی با هوش مصنوعی

سامسونگ می‌گوید در قابلیت به‌روزرسانی One UI 6.1، یعنی همین نسخه‌ای که به‌صورت پیش‌فرض روی گلکسی S24 اولترا نصب شده است، تعداد زیادی از قابلیت‌های Galaxy AI به خانواده‌ی گلکسی S23 و حتی گلکسی S23 FE اضافه می‌شود؛ اما دقت کنید که استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی فقط تا پایان سال ۲۰۲۵ رایگان خواهد بود و پس از آن باید هزینه‌ی اشتراک بپردازید.

قابلیت‌های گلکسی AI رایگان هستند؛ اما تا پایان ۲۰۲۵!

با توجه بار پردازشی فوق‌العاده‌ بالایی که انبوه قابلیت‌های Galaxy AI به سرورهای سامسونگ تحمیل می‌کند، تصمیم کره‌ای‌ها به پولی‌کردن این سرویس غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ اما ذهن ایدئالیست من آرزو می‌کند که حداقل با پولی‌شدن Galaxy AI، سامسونگ مدل زبانی Gemini Pro را به Gemini Ultra ارتقا دهد که عملکردی هم‌سطح یا فراتر از GPT 4 دارد. ناگفته نماند که کره‌ای‌ها هم‌اکنون از Gemini Nano (برای تسک‌های AI بر بستر دستگاه) و Gemini Pro (برای تسک‌های AI بر بستر کلاود مانند Generative Edit) استفاده می‌کنند.

والپیپر ساخته شده با هوش مصنوعی در گلکسی اس ۲۴ اولترا

حال که بحث آینده و آپدیت پیش آمد، باید بگویم که یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های گلکسی S24 اولترا، به برنامه‌ی سامسونگ برای به‌روزرسانی آن‌ها بازمی‌گردد. خانواده‌ی گلکسی S24 هم‌اکنون از اندروید ۱۴ و One UI 6.1 را در دل دارند؛ اما قرار است که هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و هفت سال به‌روزرسانی امنیتی تجربه کنند؛ بنابراین گلکسی S24 اولترا تا سال ۲۰۳۱ و به‌روزرسانی اندروید ۲۱ را دریافت کند؛ تأثیر فوق‌العاده‌ی رقابت را شاهد هستیم، شرکت‌های داخلی یادداشت‌برداری کنند!

با گلکسی S24 تا ۲۰۳۱؛ هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل

توجه داشته باشید که One UI 6.1 صرفا به قابلیت‌های AI خلاصه نمی‌شود؛ بخش بازطراحی‌شده‌ی اعلانات و تنظیمات سریع، ویجت‌های متحرک و تعاملی، راهکارهایی برای محافظت از باتری، امکان نمایش عکس‌ها با افکت HDR در گالری و حتی آپلود آن‌ها با همین افکت به اینستاگرام، ویجت‌های جذاب لاک‌اسکرین و امکان نمایش والپیپر لاک‌اسکرین در صفحه‌نمایش همیشه‌روشن از جمله‌ی تغییرات جذاب One UI 6.1 هستند.

محیط One UI 6.1 اس ۲۴ اولترا ۱
محیط One UI 6.1 اس ۲۴ اولترا ۲
محیط One UI 6.1 اس ۲۴ اولترا ۳

از ثبت عکس و ویدیو گرفته تا ویرایش آسان آن‌ها؛ سامسونگ می‌گوید از AI برای بهبود تجربه‌ی استفاده از دوربین S24 اولترا هم کمک گرفته است؛ کره‌ای‌ها برای توصیف تمام این قابلیت‌های AI با محوریت دوربین، از عبارت موتور ProVisual استفاده می‌کنند.

قرار است هوش مصنوعی هنگام فیلم‌برداری در تاریکی یا عکاسی زوم در بزرگ‌نمایی‌های غیر اپتیکال به کمک گوشی بیاید تا نتیجه‌ی کار، عکس‌ها و ویدیوهای پروضوح‌تر و شفاف‌تری باشد؛ البته تمام این بهبودها با اتکای صِرف بر AI نخواهد بود.

دوربین های گلکسی اس ۲۴ اولترا

مهندسان سامسونگ سخت‌افزار دوربین‌های اصلی، اولتراواید، سلفی و دوربین تله‌فوتوی ۳برابری گلکسی S24 اولترا را تغییر نداده‌اند؛ اما دوربین تله‌فوتوی ۱۰برابری را با دوربین تله‌فوتوی ۵برابری با حسگری بزرگ‌تر جایگزین کرده‌اند. سامسونگ این تصمیم را چنین توجیه می‌کند که پیش‌تر، بازه‌ی وسیعی از بزرگ‌نمایی‌های کاربردی، بین ۳٫۱ تا ۹٫۹ برابر با زوم دیجیتال روی تصویر دوربین تله‌فوتو ۳برابری انجام می‌شد؛ اما اکنون یک ایستگاه ۵برابری نیست برای ارتقای تجربه‌ی بزرگ‌نمایی وجود دارد.

سامسونگ می‌گوید برای بزرگ‌نمایی ۲ و ۱۰برابری، مشابه کاری که اپل با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۵ انجام می‌دهد، در میانه‌ی تصویر دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو ۵برابری کراپی ایجاد می‌کند و از آنجا که سنسور این دوربین‌ها وضوح بالایی دارند، عکس‌های خروجی به‌نقل از سامسونگ، «شبیه به بزرگ‌نمایی اپتیکال» هستند و به‌همین دلیل، کره‌ای‌ها سیستم زوم گلکسی اس ۲۴ اولترا را Quad Tele می‌نامند.

عکاسی با گلکسی اس ۲۴ اولترا | Galaxy S24 Ultra

صحبت‌های سامسونگ درباره‌ی نقش پررنگ AI در بهبود تجربه‌ی دوربین گلکسی S24 اولترا بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسند؛ بنابراین بیایید تا عملکرد تک‌تک دوربین‌های گوشی را بسنجیم.

دوربین تله‌فوتو ۵برابری گلکسی S24 اولترا از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX 854 سونی بهره می‌برد که به‌گفته‌ی سامسونگ، ۶۰ درصد پیکسل‌های بزرگ‌تری دارد و با بهره‌گیری از فیلتر رنگی Quad-Bayer، اطلاعات هر ۴ پیکسل مجاور را برای ثبت عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ‌تر تجمیع می‌کند. در کمال تعجب، سامسونگ فوکوس خودکار Dual Pixel PDAF نسل پیش را در دوربین جدید با سیستم PDAF عادی جایگزین کرده است که سرعت و دقت پایین‌تری در فوکوس‌کردن روی سوژه دارد.

ماژول تله‌فوتو ۵برابری، تنها تغییر سخت‌افزاری در دوربین S24 اولترا است

حسگر IMX854 در پسِ لنزی پریسکوپی با دیافراگم بازترِ f/3.4 قرار دارد که حدود ۱۰۰ درصد نورِ بیشتری را به‌سمت حسگر می‌تاباند. این لنز با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۱۵ میلی‌متری‌اش، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵برابری نسبت به تصویر ۲۳ میلی‌متری دوربین اصلی را فراهم می‌سازد. سامسونگ می‌گوید لرزش‌گیر اپتیکال تصویر در لنز پریسکوپی S24 اولترا تا ۲ برابر، فضای بیشتری برای حرکت‌کردن دارد که روی کاغذ، عملکرد دستگاه در خنثی‌سازی دستگاه حین عکاسی و فیلم‌برداری زوم به‌ویژه در تاریکی را بهبود می‌بخشد.

مطابق انتظار، عکس‌های ۵برابری گلکسی S24 اولترا که با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵برابری دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی‌اش ثبت می‌شوند از نظر جزئیات، در سطحی بالاتر از زوم ۵برابری دیجیتال S23 اولترا قرار می‌گیرند.

شخصی در کنار یک دیوار سنگی در جردن تهران ۲
زوم ۵برابری S24U
شخصی کنار یک دیوار سنگی در جردن تهران
زوم ۵برابری S23U
زوم ۵ برابری اس ۲۴ اولترا و اس ۲۳ اولترا کنار هم
بزرگ‌نمایی اپتیکال S24U، جزئیات بیشتری به‌ارمغان می‌آورد.

در زوم ۵برابری بالا که از چهره‌ی من گرفته شده، تمایل رنگ‌های S24 اولترا به گرمی مشهود است؛ اما از آنجا که در روز عکاسی،‌ ابرها به‌طور مداوم در حرکت بودند، از این تقاوت چشم‌پوشی می‌کنیم.

ساختمان‌هایی در بزرگراه مدرس
زوم ۵برابری S24U
ساختمان‌هایی در بزرگراه مدرس ۲
زوم ۵برابری S23U
زوم ۵ برابری اس ۲۴ اولترا و اس ۲۳ اولترا کنار هم ۲
عکس ۵برابری S24U هم نویز کمتری دارد، هم جزئیات بیشتر.

گلکسی S24 اولترا در عکس بالا، عملکرد بسیار بهتری در کنترل نویز به‌نمایش می‌گذارد و باز هم، مطابق‌انتظار، جزئیات بسیار بالاتری را نیز به‌تصویر می‌کشد.

از آنجا که دیافراگم لنز در دوربین تله‌فوتو ۵برابری S24 اولترا، بسته‌تر از دوربین تله‌فوتو ۳برابری S23 اولترا است؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که زوم دیجیتال S23 اولترا عکس روشن‌تری را در تاریکی شب تحویلمان دهد.

نمای ساختمانی در تاریکی جردن
زوم ۵برابری S24U
نمای ساختمانی در جردن
زوم ۵برابری S23U
عکس ۵برابری اس ۲۴ اولترا و اس ۲۳ اولترا بدون نایت مود
با اینکه زوم دیجیتال S23U روشن‌تر است؛ اما جزئیات S24U در سطح بسیار بالاتری هستند.

توجه داشته باشید که عکس‌‌های بالا در تاریکی شب و بدون استفاده از الگوریتم عکاسی Nightography سامسونگ ثبت شده‌اند و البته مطابق انتظار، جزئیات عکس اس ۲۴ اولترا از نمونه‌ی دیجیتالی اس ۲۳ اولترا بیشتر است.

باز هم در عکس‌های زیر، آثار بسته‌بودن دیافراگم لنز در دوربین ۵برابری S24 اولترا را مشاهده می‌کنیم.

نمای آجری ساختمانی در تاریکی جردن
زوم ۵برابری S24U
نمای ساختمانی در جردن از فاصله‌ی نزدیک
زوم ۵برابری S23U
عکس ۵برابری اس ۲۴ اولترا و اس ۲۳ اولترا با نایت مود
عکس ۵برابری S24U پرجزئیات‌تر بوده و روشنایی منابع مصنوعی نور در آن کنترل‌شده‌تر است.

گلکسی S24 اولترا در کنار ثبت جزئیات بیشتر، رنگ‌ها را نیز واقعی‌تر به‌تصویر کشیده است.

همان‌طور که گفته‌شد، گلکسی اس ۲۴ اولترا عکس‌های ۱۰برابری‌اش را با ایجاد کراپی در میانه‌ی تصویر دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلیِ ۵برابری‌اش ثبت می‌کند. در نگاه نخست تفاوتی میان عکس کراپ‌شده‌ی اس ۲۴ اولترا با بزرگ‌نمایی اپتیکال اس ۲۳ اولترا به‌چشم نمی‌آید و هر دو عکس جذابی هستند.

شخصی مقابل یک دیوار سنگی در جردن تهران
عکس ۱۰برابری S24U
شخصی مقابل یک دیوار سنگی در خیابان جردن
عکس ۱۰برابری S23U
عکس ۱۰برابری اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا
جزئیات کمتر عکس ۱۰برابری S24U نسبت به نسل قبل

با بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها، مشخص می‌شود که بزرگ‌نمایی اپتیکال گلکسی S23 اولترا عکس پرجزئیات‌تری را درمقایسه‌با S24 اولترا ثبت کرده است.

اگر به عکس‌هایی که در حالت ۱۰ برابری از ساختمان به‌ثبت رسانده‌ایم توجه کنید، در وهله‌ی اول متوجه تفاوت رنگ‌ها خواهید شد؛ درحالی‌که عکس S24 اولترا، رنگ‌ها را به‌طرز محسوسی متمایل به گرمی ثبت کرده است، عکس S23 اولترا، رنگ‌ها را واقعی‌تر نشان می‌دهد.

نمای ساختمانی در مدرس تهران
عکس ۱۰ برابری S24U
نمای ساختمانی در بزرگراه مدرس تهران
عکس ۱۰ برابری S23U
عکس ۱۰برابری اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا ۲
جزئيات کمتر جزئیات کمتر عکس ۱۰برابری S24U نسبت به نسل قبل

بزرگنمایی عکس‌های ساختمان نشان می‌دهد که همچون سناریوی قبل، S23 اولترا به ‌لطف دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال، می‌تواند جزئیات بیشتری را به‌ثبت برساند.

مطابق انتظار، عکس ۱۰۰برابری اس ۲۴ اولترا مانند اس ۲۳ اولترا، تصویری آب‌رنگی است که بیشتر برای فخرفروشی مقابل دوستان‌تان به‌کارتان می‌آید!

زوم ۱۰۰برابری اس ۲۴ اولترا
زوم ۱۰۰برابری S24U
زوم ۱۰۰برابری اس ۲۳ اولترا
زوم ۱۰۰برابری S23U

دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا، بدون تغییر نسبت به نسل قبل، از همان حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۶ میکرومتری و ابعاد 1/1.3 اینچ استفاده می‌کند؛ سامسونگ بیش‌از هرچیز با این تعداد پیکسل سعی دارد از طریق تجمیع پیکسل‌های بیشتر، به پیکسل‌های شفاف‌تر و پرجزئیات‌تری دست یابد.

حسگر HP2 از تمام ۲۰۰ میلیون پیکسل خود در فرآیند تشخیص فاز برای فوکوس‌کردن روی سوژه کمک می‌گیرد؛ درحالی‌که گلکسی S22 اولترا تنها ۳ درصد از ۱۰۸ میلیون پیکسلِ دوربین اصلی‌اش را فرآیند فوکوس استفاده می‌کرد. سامسونگ می‌گوید حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی‌اش به‌موجب فناوری Super QPD، می‌تواند تغییرات فاز در جهت عمودی و افقی را تشخیص دهد و به فوکوس بهتر در سناریوهای مختلف کمک کند.

عملکرد دوربین گلکسی S24 اولترا در سطح محصولی با نام S23.1 اولترا است

حسگر غول‌پیکر HP2 در پسِ لنز عریض با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۴ میلی‌متری، دیافراگم بازِ f/1.7 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اصلی علاوه‌بر فوکوس تشخیص فاز، از فوکوس لیزری نیز برای سوژه‌های نزدیک کمک می‌گیرد.

در روشنایی روز، برای آنکه تفاوت عکس دوربین‌های اصلی S24 اولترا و S23 اولترا را متوجه شوید، واقعا باید ذره‌بین به‌دست بگیرید!

نمای آجری ساختمانی در حال احداث در جردن
دوربین اصلی S24U
نمای ساختمان در حال احداث در جردن
دوربین اصلی S23U
دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا
عکس S24U اندکی جزئیات بیشتر و نویز کمتر نسبت به S23U دارد.

هر دو گوشی در عکسی که از نمای ساختمان گرفته‌ایم، چه از نظر رنگ‌ها، چه سطح جزئیات بسیار نزدیک به‌هم هستند؛ اما S24 اولترا کنترل بهتری روی نویز داشته و اندکی جزئیات بیشتری را از نواحی تاریک سوژه بیرون کشیده است.

در نگاه نخست به عکس زیر از گیاه‌های دفتر زومیت، به‌نظر می‌رسد که دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا، رنگ‌ها را متمایل به گرمی ثبت کرده است.

گیاهی در دفتر زومیت
دوربین اصلی S24U
گلدانی در دفتر زومیت
دوربین اصلی S23U
دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا ۲
نویز عکس S24U کمتر است و شاهد تلاش کمتری برای شارپ‌کردن عکس نیز هستیم.

با دقت روی بافت‌های گیاه‌ها، به‌نظر می‌رسد که سامسونگ از تمایل شدیدش برای شارپ‌کردن بیش‌از حد عکس‌ها کاسته و S24 اولترا عکس طبیعی‌تری را ثبت کرده است.

در عکس‌های زیر که با دوربین اصلی دو گوشی ثبت شده است، کلیت عکس‌ها شباهت بسیار زیادی به همدیگر دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد عکس S24 اولترا اندکی کنتراست بالاتری دارد.

نمای خارج از دفتر زومیت در تاریکی
دوربین اصلی S24U
نمای خارج از دفتر زومیت
دوربین اصلی S23U
دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا در تاریکی
عکس S24U پروضوح‌تر است و جزئیات بیشتری دارد.

اگر نگاهی به بافت موجود روی نمای ساختمان داشته باشید، متوجه خواهید شد که پرچم‌دار جدید سامسونگ، جزئیات بیشتری نیز نسبت به نسل قبل ثبت کرده است.

در عکس‌های زیر بار دیگر متوجه می‌شویم که رنگ‌های S24 اولترا متمایل به گرمی هستند و کلیت تصویر نیز کنتراست بالاتری دارد.

ساختمان شیروانی و آجری در جردن
دوربین اصلی S24U
ساختمان شیروانی در جردن
دوربین اصلی S23U
دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۲
عکس S24U کنتراست بیشتری دارد؛ اما تفاوت چندانی میان جزئیات عکس‌ها به‌چشم نمی‌آید.

در عکس‌های بالا S24 صرف‌نظر از کنتراست بالاتر، هیچ برتری دیگری بر نسل پیشینش ندارد؛ توجه داشته باشید که ما در بسیاری دیگر از عکس‌هایی که برای بررسی گلکسی اس ۲۴ اولترا ثبت کرده بودیم، این روند را شاهد بودیم.

حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 روی سطح خود فیلتر رنگی با قابلیت تجمیع ۱۶ به یک با نام تجاری Tetra2pixel را دارد؛ بدین‌ترتیب هر ۱۶ پیکسل مجاور، رنگ مشابه را از بین رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی ثبت می‌کنند و پیکسل بزرگ‌تری به ضلع ۲٫۴ میکرومتر را شکل می‌دهند که نتیجه‌ی آن تصویری به ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل است؛ البته سامسونگ با کراپی جزئی، عکس را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

عکس‌های دوربین اصلی با نسل گذشته تفاوت چندانی ندارند

سامسونگ در کنار حالت پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسل، عکاسی با دوربین اصلی را با وضوح‌های بالاترِ ۵۰ و ۲۰۰ مگاپیکسل نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد، ضمن اینکه با اپلیکیشن ExpertRaw می‌توان عکس‌ها را با وضوح ۲۴ مگاپیکسلی نیز ثبت کرد.

تفاوت عکس‌های ۱۲، ۲۴ و ۵۰ مگاپیکسلی اس ۲۴ اولترا
عکس ۵۰ مگاپیکسلی جزئیات بیشتر را به‌بهای از دست‌رفتن تعادل در نوردهی ارائه می‌دهد.

چنانچه عکس‌ها را با وضوح ۵۰ یا ۲۴ مگاپیکسل ثبت کنید، جزئیات ثبت‌شده از سوژه بهبود می‌یابد؛ اما عملکرد گوشی در ایجاد تعادل میان نواحی روشن و تیره‌ی تصویر از بین می‌رود؛ به‌عنوان مثال در عکس ۵۰ مگاپیکسلی بالا توجه کنید که گوشی برای بازیابی جزئیات از سایه‌ها، کل عکس را روشن کرده است.

دوربین تله‌فوتوی ۳برابری گلکسی S24 اولترا، همانند دو نسل قبلی از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر استفاده می‌کند؛ این دوربین در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۶۷ میلی‌متر، دیافراگم f/2.4 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد و مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

ساختمانی با نمای آجری و سقف شیروانی در جردن
زوم ۳برابری S24U
نمای ساختمانی آجری در جردن از فاصله‌ی نزدیک
زوم ۳برابری S23U
زوم ۳برابری اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا
عکس S24U نویز کمتر و کنتراست پایین‌تری دارد و سطح جزئیات آن اندکی پایین‌تر است.

دوربین ۳برابری گلکسی S24 اولترا در روشنایی روز، روند مشابه دوربین اصلی را طی می‌کند و برتری چشم‌گیری را درمقایسه‌با دوربین ۳برابری S23 اولترا به‌ارمغان نمی‌آورد؛ به‌عنوان مثال در عکس بالا، پرچم‌دار جدید کنترل بهتری روی نویز دارد؛ اما سطح جزئیات پایین‌تر است.

در عکس‌های ۳برابری شبانه، روند متفاوتی را شاهد بودیم؛ به‌عنوان مثال به عکس‌های زیر توجه کنید:

درختی بیرون از دفتر زومیت در تاریکی
زوم ۳برابری S24U
درختی بیرون از دفتر زومیت
زوم ۳برابری S23U
دوربین ۳برابری اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا در تاریکی
عکس S24U روشن‌تر است و جزئیات بیشتری دارد.

گلکسی S24 اولترا در عکس‌های ۳برابری بالا، جزئیات بیشتری را از دل سایه‌ها بیرون کشیده و عکس پروضوح‌تری ثبت کرده است.

دوربین اولتراواید نیز با S23 اولترا یکسان است و از ماژول IMX564 سونی با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در برابرِ لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

درختی در خیابان جردن
دوربین اولتراواید S24U
درختی در خیابان جردن تهران
دوربین اولتراواید S23U
دوربین اولتراواید اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا
دوربین اولتراواید S24U جزئیات بیشتری را از دل سایه‌ها بیرون کشیده است.

در روشنایی روز، عکس‌های اولتراواید S24 اولترا معمولا تفاوتی با نسل قبل ندارد؛ مگر در مواردی که شرایط نوری محیط چالش‌برانگیز باشد؛ به‌عنوان مثال در عکس بالا، S24U جزئیات بیشتری را از دل نواحی تاریک تصویر به بیرون کشیده است.

در چند عکسی که با دوربین اولتراواید S24 اولترا در تاریکی شب ثبت کردیم، شرایط به‌نفع پرچم‌دار جدید نبود؛ به عکس‌های زیر توجه کنید:

نمای عریض خارج از دفتر زومیت ۲
دوربین اولتراواید S24U
نمای عریض خارج از دفتر زومیت
دوربین اولتراواید S23U
دوربین اولتراواید اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا در تاریکی
عکس اولتراواید S24U در تاریکی، جزئیات کمتری نسبت به S23U دارد.

اگر به جزئیات درخت توجه کنید، متوجه خواهید شد که S24 اولترا در ثبت جزئیات آن بسیار ضعیف‌تر از نسل قبل ظاهر شده است.

دوربین سلفی گلکسی اس ۲۴ اولترا بدون تفاوت نسبت به قبل از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S5K3LU ساخت خود سامسونگ با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری، لنزی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار بهره می‌گیرد.

هادی غنی‌زادگان در دفتر زومیت
دوربین سلفی S24U
هادی غنی‌زادگان، تدوین‌گر زومیت
دوربین سلفی S23U
دوربین سلفی اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا
سطح جزئیات یکسان است؛ اما رنگ پوست در عکس S24U واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد.

در عکس‌های سلفی به‌سختی می‌توان تفاوتی را میان جزئیات اس ۲۴ اولترا و اس ۲۳ اولترا یافت؛ اما پرچم‌دار جدید مشخصا در بازتولید رنگ پوست افراد، بهتر از گذشته عمل می‌کند.

گلکسی S24 اولترا عکاسی پرتره را با بزرگ‌نمایی‌های ۱، ۲، ۳ و ۵ برابری انجام می‌دهد که در دو نمونه‌ی اول، وظیفه‌ی عکاسی پرتره برعهده‌ی دوربین اصلی است؛ اما عکاسی پرتره‌ی ۳ و ۵ برابری با دوربین‌های تله‌فوتو گوشی صورت می‌گیرد؛ در تمامی بزرگ‌نمایی‌ها، امکان عکاسی پرتره با حالت Night نیز وجود دارد.

تعدادی از اعضای شرکت زومیت
پرتره‌ی ۵برابری S24U
محمدحسین معیدفر نویسنده زومیت
پرتره‌ی ۵برابری S24U در تاریکی

دوربین تله‌فوتو ۵برابری قاب فوق‌العاده جذابی را برای عکاسی پرتره در اختیارتان می‌گذارد و این عکس‌ها را نیز با جزئیات بسیار مطلوبی ثبت می‌کند؛ ما از نتیجه‌ی کار چه در روشنایی روز، چه در تاریکی شب راضی بودیم.

در عکس‌های پرتره‌ی زیر، نتیجه‌ی به‌دست‌آمده با دوربین ۳برابری S24 اولترا خوش‌رنگ‌ولعاب‌تر و پرکنتراست‌تر از عکس S23 اولترا به‌نظر می‌رسد.

اعضای تیم زومیت ۲
پرتره‌ی ۳برابری S24U
اعضای تیم زومیت
پرتره‌ی ۳برابری S23U
پرتره ۳ برابری اس ۲۴ اولترا در برابر اس ۲۳ اولترا
عکس پرتره‌ی S24U رنگ پوست را واقعی‌تر از S23U به تصویر کشیده است.

گذشته از بحث کنتراست، جزئیات چهره در عکس S24 اولترا اندکی بیشتر است و رنگ پوست نیز واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد.

گلکسی S24 اولترا به‌اندازه‌ی آنچه نامش القا می‌کند، در زمینه‌ی عکاسی متفاوت‌تر از S23 اولترا ظاهر نمی‌شود؛ اما تجربه‌ی استفاده از دوربین بهبود یافته است؛ پرچم‌دار جدید سامسونگ شاترلگ بسیار پایینی دارد و بسیار سریع‌تر از گذشته عکاسی می‌کند و از طرف دیگر، به‌مراتب نرم‌تر و روان‌تر از گذشته بین دوربین‌ها جابه‌جا می‌شود.

نرم افزار دوربین گلکسی اس ۲۴ اولترا

سامسونگ تجربه‌ی فیلم‌برداری را نیز بهبود بخشیده است؛ گلکسی S24 اولترا می‌تواند با تمام دوربین‌هایش ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم ثبت کند، از سوی دیگر امکان فیلم‌برداری 8K30 با دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو ۵برابری نیز وجود دارد.

امکان فیلم‌برداری HDR با استاندارد +HDR10 و فیلم‌برداری با کدک HEVC وجود دارد و اکنون گوشی می‌تواند حین فیلم‌برداری 4K60 بین تمام دوربین‌هایش، حتی دوربین سلفی سوئیچ کند که مورد آخر حتی در گوشی‌های آیفون نیز در دسترس قرار ندارد، چه رسد به گلکسی S23 اولترا!

تماشای نمونه‌ویدیوی 4K گلکسی S24 اولترا در یوتیوب

برای مقایسه‌ی فیلم‌برداری S24 اولترا با نسل گذشته، به‌سراغ فیلم‌برداری 4K و ۶۰‌فریم‌برثانیه با دوربین‌های اصلی آن‌ها رفتیم. هر دو گوشی در این حالت با بیت‌ریت حدودی ۶۰ مگابیت‌برثانیه فیلم‌برداری می‌کنند. رنگ‌‌ها و سطح کنتراست ویدیوها بسیار نزدیک هستند؛ اما تصویر S23 اولترا شارپ‌تر و پرجزئیات‌تر به‌نظر می‌رسد.

گالری عکس‌های گلکسی S24 اولترا

چراغی در تاریکی خیابان جردن
تصویری از تاریکی یک کوچه در جردن
نمای ساختمانی در ارمغان شرقی
برج در حال احداث در خیابان جردن
گیاهی در دفتر زومیت
ساختمان آجرنما و شیروانی در جردن
کوسن زومیت روی یک مبل
سلفی اعضای تیم زومیت
برجی در خیابان جردن
چراغ یک خانه در خیابان جردن
گربه‌ای در خیابان جردن
کوچه در خیابان جردن
گیاهی از نمای نزدیک
نمای برجی از نمای نزدیک
گلی از نمای نزدیک
دیوارنگاشته در خیابان جردن
نمایی از یک درخت
گلی در دفتر زومیت
برجی در خیابان جردن
جرثقیلی در خیابان جردن

گذشته از AI، قابلیت‌های نرم‌افزاری و دوربین، گلکسی S24 اولترا تغییرات دیگری نیز تجربه می‌کند. در همان نگاه نخست، متوجه تغییرات جزئی و در عین‌حال، تأثیرگذار در پرچم‌دار سامسونگ خواهید شد.

سامسونگ امسال بالاخره، خمیدگی صفحه‌نمایش را کنار گذاشت و پرچم‌دار تمام‌عیارش را با صفحه‌نمایش تخت روانه‌ی بازار کرد؛ اما علاوه‌بر این تغییر، حاشیه‌های دورتادور نمایشگر نیز یک‌دست و باریک‌تر شده‌اند تا نمای جلویی دستگاه مدرن‌تر، متقارن‌تر و جذاب‌تر از همیشه باشد.

گلکسی اس ۲۴ اولترا در حال پخش فیلم

تغییر مهم و پرسروصدای گلکسی S24 اولترا، به تیتانیومی‌شدن فریم گوشی بازمی‌گردد؛ فریم دستگاه اکنون اندکی تخت‌تر از گذشته است و به‌لطف جنس تیتانیومی‌اش، حس خوشایند و نرمی خاصی را القا می‌کند که پیش‌تر تنها با آیفون ۱۵ پرو تجربه کرده بودیم. از طرف دیگر به‌لطف مات‌بودن فریم، اثر انگشتان‌تان دیگر به‌راحتی روی گوشی نمی‌نشیند.

فریم تیتانیومی، نمایشگر تخت و حاشیه‌های باریک؛ چشم‌نوازترین گلکسی تاریخ!

علاوه‌بر فریم تیتانیومی، برخی از المان‌های فیزیکی روی فریم نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند؛ مثلا دکمه‌های فیزیکی اندکی تغییر ابعاد داشته‌اند و فشردن آن‌ها خوشایندتر به‌نظر می‌رسد؛ به‌علاوه، اسپیکر اصلی که در بخش پایین فریم جا خوش کرده است، به‌جای طراحی شیاردار نسل قبل، از مدل یکپارچه و مینیمال مشابه با درگاه‌های USB‌ استفاده می‌کند.

اسپیکرهای استریوی گلکسی S24 اولترا از پخش صدای ۳۲ بیت / ۳۸۴کیلوهرتز با پشتیبانی از Dolby Atmos استفاده می‌کنند که توسط AKG تنظیم شده‌اند؛ به‌طورکلی، اسپیکرها حجم و شفافیت صدای رضایت‌بخشی دارند و به‌ویژه در پوشش بازه‌ی میانی که صدای خواننده و سازهای اصلی قرار دارد، فوق‌العاده ظاهر می‌شوند.

پوشش بیس اسپیکرهای S24 اولترا به‌اندازه‌ی کافی کوبنده نیست، اما در بازه‌ی تربل، صدا درخشان و خوش‌رنگ‌ولعاب پخش می‌شود تا جذابیت آهنگ‌های ارکسترال و پانک حفظ شود. متاسفانه عملکرد اسپیکرها در کنترل دیستورشن در حد انتظار نبود و در آهنگ‌های شلوغ که از ترکیب گیتار الکتریک و درامز استفاده می‌کنند، صدا به‌اندازه‌ی کافی تمیز و رسا نیست و کمی از آیفون جا می‌ماند.

حاشیه‌های نمایشگر گلکسی اس ۲۴ اولترا
پورت USB گلکسی اس ۲۴ اولترا
برآمدگی دوربین گلکسی اس ۲۴ اولترا
قلم اس پن در گلکسی اس ۲۴ اولترا

سامسونگ پرچم‌دار تمام‌عیارش را در بازارهای جهانی با رنگ‌های مشکی، خاکستری، بنفش، زرد، آبی، زرد و نارنجی به‌فروش می‌رساند. در برخی از این مدل‌ها، فریم گوشی به رنگ تیتانیومی باقی مانده است که تضاد جذابی را به‌وجود می‌آورد؛ اما ما گوشی را در رنگ خسته‌کننده و البته بسیار شیک (!) مشکی در اختیار داشتیم.

تغییر جذاب و بسیار کاربردی گلکسی S24 اولترا به پوشش Gorilla Glass Armor روی نمایشگر مربوط می‌شود؛ این پوشش ظاهرا «۴ برابر مقاومت بیشتری مقابل خراشیدگی» دارد؛ اما مشخص نیست مقاومت بیشتر درمقایسه‌با کدام گوشی و کدام نوع شیشه! البته جذابیت گوریلا گلس آرمور ارتباطی به مقاومتش ندارد، پوشش صفحه‌نمایش اس ۲۴ اولترا می‌تواند تا ۷۵ درصد از بازتاب نور محیطی را کاهش دهد.

کاهش ۷۵ درصدی بازتاب نور محیط از روی نمایشگر با پوشش Gorilla Glass Armor

کاهش بازتاب نور محیطی به‌اندازه‌ای تأثیرگذار است که وقتی S24 اولترا را کنار S23 اولترا قرار می‌دهید، نمایشگر فوق‌العاده‌ی نسل پیشین، مقابل آن کاملا خاکستری به‌نظر می‌رسد! این ویژگی حتی در کاربری روزمره نیز حس می‌شود و استفاده از گوشی را آسان و لذت‌بخش می‌کند.

صفحه نمایش همیشه روشن در گلکسی اس ۲۴ اولترا

علاوه‌بر پوشش صفحه، مهندسان سامسونگ خود پنل S24 اولترا را نیز ارتقا داده‌اند؛ با اینکه صفحه‌نمایش گوشی همانند گذشته از پنل OLED با ابعاد ۶٫۸ اینچی، وضوح +QHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد؛ اما اکنون زیر نور آفتاب و هنگام پخش ویدیوی HDR، روشنایی صفحه‌نمایش به عدد فوق‌العاده‌ی ۲۶۰۰ نیت می‌رسد که حدود ۸۰۰ نیت بیشتر از نسل قبل است؛ البته در حالت عادی، روشنایی خودکار دستگاه به حدود ۱۷۰۰ نیت می‌رسد.

عملکرد نمایشگر گلکسی S24 اولترا در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

شیائومی ۱۴ پرو

۲٫۱۵

۸۲۷

۳۰۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۲٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۹

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷

۱٫۰

--

--

--

--

گلکسی S23 اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

--

--

شیائومی ۱۳ اولترا

۲٫۴۶

۶۴۹٫۵

۱۵۲۵

۹۷٫۷

۲٫۹

۱۰۰

۳٫۴

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

روشنایی ۲۶۰۰ نیتی در کنار کاهش بازتاب نور محیطی به‌لطف پوشش گوریلا گلس آرمور باعث می‌شود تا صفحه‌نمایش گلکسی S24 اولترا تجربه‌ی بصری خیره‌کننده‌ای با رنگ‌های زنده و شفاف داشته باشد؛ افسوس که گوشی از استاندارد دالبی‌ویژن برای ویدیوهای HDR پشتیبانی نمی‌کند. مورد جالب‌توجه دیگر اینکه، پرچم‌دار جدید سامسونگ حدود به‌جای پوشش کامل، حدود ۸۰ درصد از فضای رنگی وسیع DCI P3 را پوشش می‌دهد و دقت نمایش رنگ‌ها نیز اندکی پایین‌تر از گذشته است.

پنل ۲۶۰۰ نیتی OLED + گوریلا گلس آرمور + حاشیه‌های باریک = غوطه‌وری در محتوا

سامسونگ می‌گوید گوشی جدیدش می‌تواند بسته به نوع محتوا، نرخ نوسازی را بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد تا بدین‌ترتیب هم تجربه‌ی کاربری نرم و روانی را شاهد باشیم، هم شارژدهی دستگاه آسیبی نبیند؛ البته در عمل نیز شارژدهی S24 اولترا بسیار خوب ارزیابی می‌شود. گلکسی S24 اولترا ویدیوی 720P معیار زومیت را نیز با روشنایی ۲۰۰ نیت، به‌مدت ۲۷ ساعت و ۴۱ دقیقه پخش کرد که حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر از مدت‌زمان ثبت‌شده با S23 اولترا است.

عمر باتری گلکسی S24 اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

شیائومی ۱۴ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۸۸۰

۲۴:۳۵

۱۲:۰۳

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

گلکسی S23 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

۱۲:۳۲

شیائومی ۱۳ اولترا

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۰:۴۹

۱۶:۰۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با اینکه ظرفیت باتری تغییری نکرده؛ اما همین باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با روشنایی ۲۰۰ نیت و وضوح +QHD تا ۱۴ ساعت دوام می‌آورد که حدود ۲ ساعت بیشتر از قبل است؛ چنانچه وضوح نمایشگر را روی +FHD تنظیم کنید، مدت‌زمان شارژدهی حدود ۳۰ دقیقه افزایش می‌یابد.

تأثیر وضوح صفحه‌نمایش بر شارژدهی گلکسی S24 اولترا

شارژدهی با وضوح ۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

شارژدهی با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۱۴ ساعت و ۵ دقیقه

۱۴ ساعت و ۳۴ دقیقه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شاید یکی از ضعف‌های گلکسی S24 اولترا به مقدار توان شارژدهی پشتیبانی‌شده‌اش مربوط باشد؛ درحالی‌که رقبای چینی، شارژرهای بیش‌از ۱۰۰ وات نیز همراه گوشی‌شان عرضه می‌کنند، پرچم‌دار گران‌قیمت سامسونگ مانند نسل‌های گذشته، حداکثر از توان ۴۵ وات با استاندارد Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند و همین شارژر را نیز باید به‌صورت جداگانه تهیه کنید؛ از طرف دیگر، مانند ۸ سال گذشته، شارژ بی‌سیم نیز به ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس به ۴٫۵ وات محدود است.

توجه داشته باشید که بهبود شارژدهی S24 اولترا را در کنار نرخ نوسازی یک تا ۱۲۰ هرتز، به تراشه‌ی بهینه‌تر گوشی نیز مدیون هستیم. پرچم‌دار جدید سامسونگ، نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ای از تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در دل خود دارد که سامسونگ به آن Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy می‌گوید. این تراشه با فرآیند ساخت N4P کلاس ۵ نانومتر (گره‌های TSMC به‌صورت رسمی، ۳، ۵، ۷ و بالاتر هستند و گرهی میان ۳ و ۵ وجود ندارد) و به‌دست شرکت تایوانی خوش‌نام TSMC تولید می‌شود.

گلکسی اس ۲۴ اولترا در حال شارژ

تفاوت اصلی SD 8 Gen 3 for Galaxy با نسخه‌ی عادی، به ۹۰ مگاهرتز فرکانس بالاترِ هسته‌ی پرقدرت، ۱۰۰ مگاهرتز فرکانس پایین‌ترِ هسته‌های کم‌مصرف و ۱۰۰ مگاهرتز فرکانس پایین‌تر در هسته‌های میانی بازمی‌گردد. در ادامه جزئیات مشخصات فنی تراشه را به‌صورت مختصر شرح می‌دهم.

تراشه‌ی به‌کاررفته در اس ۲۴ اولترا از ترکیب متفاوت ۱+۳+۲+۲ با فرکانس افزایش‌یافته، شامل یک هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳۹ گیگاهرتز، ۳ هسته‌ی میانی Cortex-A720 با فرکانس ۳٫۱ و ۲ هسته‌ی A720 با فرکانس ۲٫۹ گیگاهرتز به‌همراه ۲ هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۲ گیگاهرتزی A520 برای CPU استفاده می‌کند تا بدین‌ترتیب تراشه در پردازش‌های چندهسته‌ای بهتر ظاهر شود.

پخش فیلم با گلکسی اس ۲۴ اولترا | Galaxy S24 Ultra

پردازنده‌ی گرافیکی Adreno به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ براساس ادعای کوالکام بهبودی ۲۵ درصدی در سطح عملکرد و بهینگی مصرف انرژی تجربه می‌کند. این واحد پردازشی مانند نسل قبل از پسِ رهگیری پرتو در بازی‌ها نیز برمی‌‌آید. GPU جدید بازی ۱۰ بیتی HDR با فضای رنگی بسیار وسیع Rec. 2020 و پخش ویدیوهای AV1 را ممکن می‌کند.

کوالکام از وضعیت ترندهای دنیای فناوری و محبوبیت‌های مدل‌های زبانی بزرگ در چت‌بات‌ها آگاهی دارد؛ بنابراین از ترکیب CPU و GPU و NPU به‌عنوان موتور هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا دستگاه‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen 3 بتوانند به‌صورت آفلاین از پسِ مدل‌هایی با ۱۰ میلیارد پارامتر و با نرخ ۲۰ توکن‌برثانیه بربیایند. کوالکام می‌گوید NPU جدید تا ۹۸ درصد سریع‌تر از نسل گذشته است و ارتقایی ۴۰ درصدی در سطح بهره‌وری (عملکرد به‌ازای توان مصرفی) تجربه می‌کند.

بازی با گلکسی اس ۲۴ اولترا

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مودم یکپارچه‌ی Snapdragon X75 با پشتیبانی از شبکه‌های 5G mmWave و نرخ دانلود و آپلود ۱۰ و ۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه را در دل دارد، به‌لطف ماژول FastConnect 7800 از شبکه‌ی Wi-Fi 7 و Bluetooth 5.4 پشتیبانی می‌کند و بر بستر بلوتوث نیز می‌تواند صدای بی‌اتلاف ۲۴ بیتی و ۹۶ کیلوهرتزی را استریم کند. توجه کنید که در حال حاضر، گوشی‌های سامسونگ از شبکه‌ی 5G ایران پشتیبانی نمی‌کنند.

عملکرد گلکسی S24 اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

شیائومی ۱۴ پرو

Snapdragon 8 Gen 3

۱۴۳

۱۶۶۶۱

۲۱۲۰

۶۶۶۸

۷۳

۸۲

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

شیائومی ۱۳ اولترا

Snapdragon 8 Gen 2

‍۱۵۳

۹۰۲۶

۲۰۰۳

۵۳۸۲

۹۴

۶۸

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۱۱۵

۱۹۶۷

۵۰۹۷

۹۶

۷۰

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۶۳۹

۴۳۹۲

۵۸

۴۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌لطف بهره‌گیری از نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳، گلکسی S24 اولترا تا ۴۰ درصد سریع‌تر از نسل گذشته ظاهر می‌شود و اختلاف عملکرد آن با آیفون ۱۵ پرو در پردازش‌های چندهسته‌ای نیز به حدود ۴ درصد محدود می‌شود؛ هرچند که در پردازش‌های تک هسته‌ای، با اختلاف ۲۳ درصدی از آیفون جا می‌ماند.

پرچم‌داری با عملکرد و شارژدهی شایسته عنوان پرچم‌دار

در پردازش‌های گرافیکی مشابه بازی، ورق به نفع پرچم‌دار سامسونگ بازمی‌گردد. GPU کوالکام در این پردازش‌ها، تا ۷۳ درصد از پردازنده‌ی گرافیکی A17 Pro در آیفون ۱۵ پرو سریع‌تر است؛ البته در این زمینه، گلکسی S24 اولترا حدود ۱۵ درصد بهتر از نسل گذشته‌اش عمل می‌کند.

سامسونگ می‌گوید محفظه‌ی بخار موجود در سیستم خنک‌کننده‌ی گلکسی اس ۲۴ اولترا ۹۰ درصد بزرگ‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در نسل قبل است تا بدین‌ترتیب گوشی بتواند در استفاده‌های مداوم، عملکرد پایدارتری داشته باشد؛ متأسفانه من حداقل با فرم‌ور ابتدایی گوشی، خلاف ادعای سامسونگ را تجربه کردم.

تست استرس گلکسی اس ۲۴ اولترا

گلکسی اس ۲۴ اولترا در آزمون پایداری عملکرد ما که به‌مدت ۲۰ دقیقه، بار پردازشی سنگینی را بر دوش تراشه می‌گذارد، خیلی زود دچار افت ۲۰ درصدی شد و پس‌از مدتی، عملکرد پایداری با حدود ۶۰ درصد قدرت پردازشی ابتدایی‌اش ارائه داد. در این آزمون دمای بدنه‌ی گوشی نیز به حدود ۴۵ درجه‌ی سلسیوس رسید که عدد معقولی به‌حساب می‌آید.

عملکرد گلکسی S24 اولترا در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Highest Quality

۵۷ فریم‌برثانیه

Fortnite

Auto

۶۰ فریم‌برثانیه

Shadowgun Legends

Ultra High

۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

با توجه به نتایج به‌دست آمده در تست‌های سخت‌افزاری، انتظار می‌رود که اولترای سامسونگ در اجرای بازی‌های موبایل نیز چالش چندانی پیش‌رو نداشته باشد. در بازی Shadowgun Legends و با تنظیمات گرافیکی Ultra High، بازی روی نرخ فریم ۶۰ تا ۶۱ فریم‌برثانیه به‌صورت پایدار اجرا می‌شود. بازی Call of Duty Mobile نیز روی تنظیمات گرافیکی Very High و نرخ فریم Max، تجربه‌ای پایدار روی ۶۰ فریم‌برثانیه ارائه می‌کند. بازی سنگین Genshin Impact نیز در بالاترین تنظیمات گرافیکی، با نرخ فریم میانه‌ی ۵۷ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود.

سرعت فضای ذخیره‌سازی گلکسی S24 اولترا درمقایسه با رقبا

مدل گوشی

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

گلکسی S24 اولترا

۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیه

آیفون ۱۵ پرو مکس

۱۶۵۱ مگابایت‌برثانیه

۱۳۴۳ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S23 اولترا

۱۷۰۱ مگابایت‌برثانیه

۸۹۲ مگابایت‌برثانیه

سامسونگ در اقدامی پسندیده، نسخه‌ی پایه‌ی گلکسی S24 اولترا را از رم ۸ به رم ۱۲ گیگابایتی پرسرعت ارتقا داده است؛ پرچم‌دار تمام‌عیار سامسونگ در سه نسخه‌ی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت به‌فروش می‌رسد که هر سه نسخه از رم ۱۲ گیگابایت استفاده می‌کنند. مطابق معمول از درگاه کارت حافظه‌ی ذخیره‌سازی خبری نیست؛ اما در عوض، فضای ذخیره‌سازی دستگاه حدود ۶۰ درصد از نسل قبل و آیفون ۱۵ پرو، سرعت بیشتری دارد.

حذف‌شدن رم ۸ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۶۰ درصد سریع‌تر از آیفون ۱۵ پرو

سامسونگ امسال بیش‌‌از دوربین، روی ادغام قابلیت‌های AI با سرویس‌هایش تمرکز داشته و این کار را نیز بسیار خوب انجام داده است؛ قابلیت‌هایی مثل سازمان‌دهی هوشمند یادداشت‌ها، ویرایش آسان‌ عکس‌ها، تبدیل ویدیوهای عادی به اسلوموشن و ترجمه‌ی بی‌درنگ تماس‌ها، پتانسیل آن را دارند که عادات استفاده‌ی افراد از گوشی‌ها را متحول کنند، حال باید دید که سامسونگ در سال ۲۰۲۶ چه هزینه‌ای را بابت اشتراک سرویس‌های AI گوشی‌هایش طلب می‌کند.

گذشته از هوش مصنوعی، باقی تغییرات گوشی، جزئی هستند؛ اما همین بهبودهای جزئی، بر تجربه‌ی کلی دستگاه تأثیر مثبتی گذاشته‌اند. حاشیه‌های یک‌دست و باریک‌تر، نمایشگر تخت با کاهش چشم‌گیر بازتاب نور محیطی و فریم تیتانیومی از جمله‌ی همین بهبودها هستند.

گلکسی اس ۲۴ اولترا در دست

گلکسی S24 اولترا به‌لطف بهبودهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری‌اش، درست‌مانند نسل پیشین‌اش می‌تواند لقب «کامل‌ترین پرچم‌دار سال اندروید» را از آنِ خود کند؛ اما من انتظار داشتم تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری بهتری از پرچم‌دار تمام‌عیار سامسونگ داشتم؛ به‌نظر من بخش دوربین جدید، بیشتر از آنکه شایسته‌ی نام S24 باشد، پیشرفتی در حد نامِ S23.1 داشته است.

با تمام توضیحات، اگر درمورد پیشرفت ناچیز دوربین درمقایسه‌با نسل گذشته حساس نیستید و مشکلی با قیمت گوشی گران‌قیمت سامسونگ ندارید، خرید گلکسی S24 اولترا انتخابی بی‌دردسر و مطمئن خواهد بود.

عکاس: هادی غنی‌زادگان

نکات مثبت

  • قابلیت‌های AI کاربردی و یکپارچه با نرم‌افزار گوشی
  • خوانایی بسیار خوب نمایشگر با کاهش بازتاب نور محیطی
  • امکان جابه‌جایی میان دوربین‌ها در فیلم‌برداری 4K60
  • نمایشگر تخت با حاشیه‌های باریک و یک‌دست
  • فریم تیتانیومی و بدنه‌ی بسیار خوش‌ساخت
  • هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری
  • افزایش سرعت عکاسی
  • شارژدهی بسیار خوب

نکات منفی

  • بهبود ناچیز عملکرد دوربین نسبت به S23 اولترا
  • آینده‌ی مبهم بیکسبی با آمدنِ Galaxy AI
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات