نمایشگر لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

بررسی لپ‌تاپ MSI Cyborg 15؛ گیمینگ اقتصادی

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 21 دقیقه
لپ‌تاپ Cyborg 15 بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی را هدف گرفته است؛ اما آیا تایوانی‌ها می‌توانند با تراشه نسل دوازدهمی اینتل و RTX 40 به این هدف برسند؟
تبلیغات

سری Cyborg ام‌اس‌آی درواقع لپ‌تاپ‌های گیمینگ مقرون‌به‌صرفه‌ی این شرکت را شامل می‌شوند که با شعار «Gaming on-the-go» برای تجربه کردن بازی‌ها روی یک دستگاه قابل حمل درنظر گرفته شده‌اند.

تایوانی‌ها لپ‌تاپ گیمینگ خود را در کانفیگ‌های مختلفی شامل پردازنده‌های نسل دوازده و سیزدهمی اینتل و گرافیک‌های سری RTX 40 و RTX 20 عرضه و در تمامی مدل‌ها از رم DDR5-5200MHz استفاده می‌کنند؛ به‌جز مدل مجهز به تراشه Core i5-12450H که شامل رم DDR5-4000MHz می‌شود.

فهرست مطالب

مدلی که ما در زومیت دراختیار داشتیم از تراشه Core i7-12650H به‌همراه گرافیک RTX 4050، رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت فضای NVMe SSD، استفاده می‌کرد. با بررسی لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی Cyborg 15 همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی

برای مدیریت قیمت تمام‌شده‌ی لپ‌تاپ و تمرکز بیشتر روی سخت‌افزار و عملکرد، در کیفیت ساخت و متریال به‌کاررفته در لپ‌تاپ Cyborg، تا حد امکان صرفه‌جویی شده است و به‌جز بخش پشتی در لپ‌تاپ، تمام بخش‌های دیگر بدنه پلاستیکی هستند.

المان قابل توجه در طراحی لپ‌تاپ، پنل نیمه‌شفاف زیر بدنه است که اضلاع اطراف بدنه را نیز دربر می‌گیرد و روی آن شیارهایی با نوشته‌ی MSI True Gaming به‌چشم می‌خورد. تایوانی‌ها ادعا می‌کنند که این طراحی را از بازی Cyberpunk 2077 الهام گرفته‌اند. شیارهای زیر لپ‌تاپ، هوای خنک را به سمت داخل می‌کشند و سپس هوای گرم از اگزوزهای تعبیه‌شده در اضلاع چپ و پشت لپ‌تاپ خارج می‌شود. بخش پلاستیکی نیمه‌شفاف، حاشیه‌های اطرافِ دَر، لولاهای آن و همچنین برآمدگی وب‌کم در قسمت بالای نمایشگر را نیز شامل می‌شود.

پنل پشتی لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی از نمایی دیگر

اگر از پشت به لپ‌تاپ نگاه کنید، ترکیب حاشیه‌های پلاستیکی مات با فلز ساده و یکپارچه‌ی در، چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد و نه‌تنها کمکی به زیباتر شدن دستگاه نمی‌کند، بلکه از حس‌وحال پریمیوم بودن آن نیز می‌کاهد. شاید بهتر بود MSI به همان طراحی ساده رضایت می‌داد و بر خاص‌تر کردن محصولی با پسوند «گیمینگ» پافشاری نمی‌کرد.

قسمت‌های شفاف بدنه چندان جذاب نیستند!

لپ‌تاپ به‌راحتی با یک دست باز می‌شود که البته باید قسمتی از اتفاق را مدیون وزن نیمه‌ی پایینی دستگاه باشیم؛ هرچند که وزن ۱٫۹۸ کیلوگرمی لپ‌تاپ تأثیری منفی در قابلیت حمل دستگاه ندارد. بیرون‌زدگی (زبانه) لبه‌ی بالای نمایشگر روند باز کردن دستگاه را ساده‌تر می‌کند؛ اما همانطور که اشاره شد، استفاده از پلاستیک شفافِ مات در این قسمت، ترکیب نه‌چندان جذابی را رقم زده است.

در پنل زیرین Cyborg 15، تایپوگرافی بزرگ و بولدِ MSI GAMING به‌چشم می‌خورد که حرف G برخلاف دیگر حروف شامل حفره‌های باریک داخلی آن نمی‌شود. ازاین‌رو ظاهری محوشده دارد و در نگاه اول به‌سختی دیده می‌شود. پایینِ همین بخش نیز به طرح لانه‌زنبوری مزین شده است.

وب‌کم لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

برخلاف کاربری دستگاه و آنچه انتظار داشتیم، خبری از نورپردازی RGB در بدنه نیست و تنها شامل کیبورد می‌شود. حتی لوگوی پشت نمایشگر نیز به طیفی مشکی‌تر از سطح آلومینیومی آن مزین شده؛ مشابه آنچه که در لپ‌تاپ Stealth GS77 دیده بودیم. به‌نظر می‌رسد که MSI از هیچ تلاشی برای کاهش قیمت لپ‌ تاپ فروگذار نکرده است.

سطح بدنه چه در بخش‌های پلاستیکی و چه قسمت فلزی آن، استعداد زیادی در جذب اثر انگشت دارد و اگر وسواس تمیزی دارید حتماً باید یک دستمال نانو نیز به‌همراه داشته باشید. به‌طور کلی لپ‌تاپ Cyborg 15 از کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برد اما قسمت‌های شفاف، کمی از سطح کیفی دستگاه حداقل در ظاهر، کاسته‌اند.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی

محصول ام‌اس‌آی از کیبوردی حدوداً ۸۰ درصدی، شامل ۹۹ کلید بهره می‌برد که پیمایش فوق‌العاده کلیدهای آن، تجربه تایپی مثال‌زدنی را ارائه می‌کند و شفافیت کی‌کپ‌های WASD و دکمه پاور در کنار سطح ماتِ دیگر کلیدها، به زیبایی ظاهری آن نیز افزوده است. البته اگر طراحی کلیدهای جهت را درنظر نگیریم؛ چراکه همچنان به‌نظرم تافته‌ای جدابافته از طراحی لپ‌تاپ به‌حساب می‌آیند.

وجود نور پس‌زمینه آبی‌رنگ (Blue) در زیر کلیدها، امکانی بسیار مهم تلقی می‌شود و برخلاف نمونه‌هایی که پیش‌تر از MSI دیده بودیم، در کیبورد Cyborg 15 خبری از نشت نور به اطراف کلیدها نیست. امکان تعیین سطح روشنایی نور پس‌زمینه در سه‌ سطح وجود دارد و در سطح چهارم روشنایی به‌کلی خاموش می‌شود.

نمای کیبورد لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی از بالا

نکته مثبت دیگر درباره Cyborg 15، ترک‌پد بسیار نرم و باکیفیت آن است که با وجود استفاده از پلاستیک در سطح رویی آن، کیفیت بالایی دارد و در اطراف آن نیز لقی یا صدایی ناهنجار دیده و شنیده نمی‌شود.

در لپ‌تاپ تایوانی‌ها خبری از حسگر اثر انگشت نیست و وب‌کم دستگاه نیز از Windows Hello و تشخیص چهره پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین برای امنیت لپ‌تاپ تنها به وارد کردن پسورد و Pin متکی هستید. هرچند که این موضوع درباره سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ رقیب نیز صدق می‌کند و به‌ندرت می‌توان محصولی را یافت که از اثر انگشت یا تشخیص چهره بهره می‌برد.

لبه سمت چپ لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی
لبه سمت راست لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

لبه سمت راست دستگاه، درگاه‌های RJ45 (همان درگاه LAN خودمان)، خروجی تصویر HDMI 2.1، درگاه USB-C و درگاه USB-A را میزبانی می‌کند. در سوی دیگر در کنار جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، یک درگاه USB-A دیگر نیز به‌چشم می‌خورد.

درگاه‌های سمت راست

  • ورودی برق DC
  • یک درگاه RJ45 (LAN)
  • یک درگاه HDMI 2.1 با حداکثر خروجی 4K@60Hz
  • یک درگاه Type-C از نوع USB 3.2 Gen1 و پشتیبانی از Display Port
  • یک درگاه Type-A از نوع USB 3.2 Gen1

درگاه‌های سمت چپ

  • جک کمبوی ۳٫۵ میلی‌متری/ورودی و خروجی صدا
  • یک درگاه Type-A از نوع USB 3.2 Gen1
  • یک حفره قفل Kensington

وجود درگاه HDMI و Display Port این امکان را به‌شما می‌دهد تا نمایشگرهایی با وضوح 4K و نرخ‌نوسازی ۶۰ هرتز را به لپ‌تاپ Cyborg 15 متصل کنید. افزون‌براین با استفاده از درگاه‌های USB-A و USB-C پرسرعت دستگاه، می‌توانید داده‌ها را با حداکثر نرخ ۵ گیگابیت‌برثانیه منتقل کنید.

لپ‌تاپ Cyborg نیاز شما به درگاه‌های پراستفاده را رفع می‌کند

لپ‌تاپ MSI در زمینه ارتباط بی‌سیم نیز قدرتمند ظاهر می‌شود و با پشتیبانی از Wi-Fi 6 دو بانده (2x2 ax) و دریافت و ارسال دو رشته ارتباطی به‌صورت همزمان، نرخ تبادل داده بی‌سیمِ ۵ گیگابیت‌برثانیه‌ای را ارائه می‌کند. بلوتوث ۵٫۲ نیز به تجربه صوتی پایدار با تأخیر بسیار پایین کمک می‌کند. بااین‌تفاسیر، لپ‌تاپ MSI از نظر بسترهای ارتباطی سیمی و بی‌سیم، طیف وسیعی را دراختیار کاربر می‌گذارد و عملاً نیاز به دانگل‌ها و تبدیل‌های مختلف را رفع می‌کند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی

تایوانی‌ها برای لپ‌تاپ Cyborg 15، یک پنل ۱۵٫۶ اینچی با وضوح Full HD با نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز را برگزیده‌اند که طبق ادعای شرکت رفتاری شبیه به پنل‌های IPS دارد؛ ازاین‌رو علاوه‌بر دقت رنگ بالا باید انتظار زاویه دید وسیعی را نیز داشته باشیم. MSI همچنین به پشتیبانی ۴۵ درصدی از فضای رنگی NTSC اشاره می‌کند که به معنی پوشش ۶۷ درصدی از فضای sRGB است.

کاربر درحال کار با لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

به‌منظور بررسی عملکرد نمایشگر Cyborg 15، آن را زیر ذره‌بین زومیت قرار دادیم. طبق نتایج به‌دست‌آمده، پنل دستگاه از حداکثر روشنایی ۱۶۴ نیتی بهره می‌برد که عددی قابل‌قبول برای محیط‌های داخلی به‌شمار می‌رود. در محیط‌های تاریک، با به‌ حداقل رساندن اسلایدر مربوطه، روشنایی ۷٫۵ نیت را دریافت خواهید کرد؛ میزانی از روشنایی که احتمالاً استفاده طولانی‌مدت از دستگاه را با چالش مواجه کند.

عملکرد صفحه‌نمایش Cyborg 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

Cyborg 15

۱۶۴

۷٫۵

۰٫۹

۱۸۲

--

--

۶۷٫۱

۳٫۷

--

--

Katana 15

۱۷۰

--

۱٫۱

۱۵۴٫۵

--

--

۶۴٫۵

۴٫۲

۴۷٫۷

--

Strix G16

۲۰۲٫۲

۹٫۷۷

۱٫۱

۱۸۳٫۸

--

--

۱۰۰

۲٫۳

--

--

Legion 5 Pro

۴۴۱٫۷

۳٫۸۱

۰٫۵

۸۸۳٫۴

--

--

۹۹٫۶

۱٫۸

۷۵٫۷

--

زفیروس G14 2022

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

نتایج بررسی دقت رنگ پنل حکایت از این دارد که پنل با پوشش ۶۸ درصدی فضای رنگی sRGB، وعده MSI را محقق می‌کند؛ اما دقت رنگ چندان بالا نیست و با DeltaE 3.7 تنها می‌توانیم به واژه «قابل قبول» بسنده کنیم. ازاین‌رو اگر دقت رنگ برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، شاید بهتر باشد یا نمایشگری خارجی به دستگاه متصل کنید یا اینکه به‌دنبال خرید مدلی دیگر باشید.

با در نظر گرفتن روشنایی ۰٫۹ نیتی در نمایش رنگ مشکی و حداکثر روشنایی ۱۶۴ نیتی پنل، در نهایت به نسبت کنتراست ۱۸۲ می‌رسیم. در مقام مقایسه، می‌توانیم عملکرد پنل Cyborg 15 را با Strix G16 ایسوس برابر بدانیم؛ با این تفاوت که پنل نماینده ایسوس، نزدیک به ۳۰ درصد روشنایی بیشتری تولید می‌کند و این افزایش روشنایی در بیشتر شدنِ کمینه روشنایی نیز تأثیر منفی گذاشته است.

با اینکه MSI روی IPS-Level بودن پنل دستگاه پافشاری می‌کند، با کمی تغییر زاویه (چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه)، برخی از رنگ‌ها شروع به تغییر می‌کنند و در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد که زاویه دید مؤثر نمایشگر Cyborg 15 از ۹۰ درجه فراتر نباشد.

لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی از نمای روبه‌رو

علاوه‌بر موارد اشاره شده، وجود MUX Switch و مدیریت مستقیم نمایشگر ازطریق تراشه گرافیکی مجزا نیز نکته‌ای مثبتِ دیگری به‌شمار می‌رود که از به‌وجودآمدن گلوگاه در پردازنده گرافیکی مجتمع هنگام بازی‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

تایوانی‌ها برای دستیابی به تجربه‌ی گیمینگ و سینمایی بهتر از دو بلندگوی ۲ واتی در Cyborg 15 استفاده کرده‌اند. این دو بلندگو در زیر دستگاه قرار دارند و از سطح میز یا جایی که لپ‌تاپ روی آن قرار گرفته است به‌عنوان تقویت‌کننده بیس استفاده می‌کند.

عملکرد بلندگوها برای پخش موسیقی در سطح قابل قبولی قرار دارد و هنگام پخش فیلم نیز سطح بیس مطلوبی را تولید می‌کند. برای مقاصد گیمینگ در محیط‌های شلوغ مثل همیشه بهتر است از هدفون گیمینگ استفاده کنید؛ اما این موضوع به‌معنی بد بودن صدای خروجی بلندگوهای Cyborg 15 نیست و مانند دو زمینه دیگر، هنگام اجرای بازی نیز صدایی مناسب را دریافت می‌کنید.

عملکرد و عمر باتری لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ Cyborg 15 در پیکربندی‌های مختلفی شامل تراشه‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل و تراشه‌های گرافیکی سری RTX 40 و RTX 20 (!) استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ در قدرتمندترین پیکربندی خود از رم DDR5 5200MHz بهره می‌برد و سایر مدل‌ها با رم‌های DDR5 4800MHz و DDR5 4000MHz همراه شده‌اند.

بد نیست مجدداً اشاره کنیم که مدل ما به گرافیک RTX 4050 در کنار تراشه Core i7-12650H و رم ۱۶ گیگابایتی مجهز شده بود.

برچسب اینتل و انویدیا روی بدنه لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

تراشه Core i7-12650H را باید جزو تراشه‌های قدرتمند اینتل برای لپ‌تاپ‌ها پس از 12700H و 12650HX تلقی کنیم. تراشه‌ای ۱۰ هسته‌ای متشکل از ۶ هسته قدرتمند (P-Core) و ۴ هسته کم‌مصرف (E-Core) که به ترتیب از معماری Golden Cove و Gracemont استفاده می‌کنند.

هسته‌های کم‌مصرف در این تراشه، قدرتی برابر با هسته‌های Skylake را ارائه می‌کنند و فرکانس هسته‌های آن نیز از ۱٫۷ تا ۳٫۵ گیگاهرتز متغیر است؛ درحالی که هسته‌های قدرتمند می‌توانند با استفاده از فناوری Turbo Boost Max Technology 3.0، فرکانس خود را تا ۴٫۷ گیگاهرتز افزایش دهند.

تراشه RTX 4050 گیمینگ با کیفیت بالا را در لپ‌تاپ‌های اقتصادی میسر می‌کند

درصورتی‌که هسته‌ها در فرکانس‌های پایه خود فعالیت کنند، مصرف تراشه به ۴۵ وات می‌رسد؛ اما طبق اعلام اینتل با فعال شدن فرکانس توربو، حداکثر توان تراشه برابر با ۱۱۵ وات خواهد بود.

در Core i7-12650H، تنها هسته‌های قدرتمند از فناوری Multi-Threading پشتیبانی می‌کنند و با درنظر گرفتن ۴ هسته کم‌مصرف، تراشه درمجموع می‌تواند ۱۶ رشته را به‌صورت همزمان پردازش کند.

دکمه‌های شفاف WASD در لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

تراشه دیگر Cyborg 15 یعنی RTX 4050، برپایه معماری Ada Lovelace توسعه یافته است و روی کاغذ توان پردازش ۹ ترافلاپس (FP32) را دارد. این تراشه از ۲۵۶۰ واحد سایه‌زن استفاده می‌کند و فرکانس هسته‌های آن در حالت بوست به ۲۳۷۰ مگاهرتز می‌رسد. در چنین شرایطی تراشه گرافیکی توانی ۱۱۵ واتی را طلب می‌کند که عدد فوق‌العاده بالایی محسوب می‌شود.

درصورتی که تراشه از فرکانس پایه یعنی ۱۶۰۵ مگاهرتز استفاده کند، توان مصرفی به ۳۵ وات تقلیل پیدا می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند بسته به سیستم خنک‌کننده خود، عددی را در این بازه برگزینند. طبق اعلام MSI تراشه گرافیکی لپ‌تاپ Cyborg 15 از توان مصرفی ۴۵ وات بهره می‌برد؛ بنابراین باید انتظار فرکانس کاری بیشتری را داشته باشیم.

فناوری DLSS 3 بزرگ‌ترین ویژگی گرافیک‌های سری RTX 40 به‌حساب می‌آید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سری RTX 40 را باید پشتیبانی از DLSS 3 بدانیم که سبب افزایش محسوس نرخ‌فریم با حفظ کیفیت خروجی می‌شود. با توجه به اینکه با محصولی میان‌رده و اقتصادی طرف هستیم، DLSS 3 می‌تواند به نقطه قوتی بزرگ برای Cyborg 15 تبدیل شود.

به‌نظرم به‌همین مقدار بسنده کنیم و به‌سراغ عملکرد تراشه مرکزی و گرافیکی دستگاه در دنیای واقعی برویم. ضمناً باید به شارژر ۱۲۰ واتی Cyborg 15 اشاره کنم که نشان از حداکثر توان مصرفی ۱۰۰ تا ۱۱۰ واتیِ لپ‌تاپ دارد؛ بنابراین با احتساب توان مصرفی ۴۰ واتی گرافیک و مصرف صفحه نمایش و باقی اجزا، احتمالاً توان مصرفی پردازنده مرکزی (CPU) بین ۵۰ تا ۶۰ وات محدود شده باشد.

عملکرد Cyborg 15 ام‌اس‌آی در بنچمارک‌ها

به‌منظور بررسی عملکرد Core i7-12650H، از بنچمارک‌های Geekbench 5 و Cinebench R23 کمک گرفتیم که به‌ترتیب برای بررسی عملکرد خام پردازشی دستگاه و عملکرد رندرینگ آن کاربرد دارند. Cyborg 15 موفق شد در این تست‌ها به‌ترتیب نتایج ۱۷۹۵/۱۱۰۵۲ و ۱۸۲۴/۱۴۱۵۶ را برای عملکرد چند هسته‌ای/تک هسته‌ای کسب کند. این نتایج، نماینده MSI را در رده‌ای مشابه با لپ‌تاپ‌های Legion 5 Pro با تراشه Core i7-12700H و زفیروس G14 2022 با تراشه Ryzen 9 6900HS قرار می‌دهد. البته به‌دلیل تعداد هسته‌های کمتر، در زمینه رندر چندهسته‌ای (Cinebench R23) فاصله‌ای ۲۰ درصدی با نماینده لنوو دارد.

عملکرد Cyborg 15 در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

Cyborg 15

Core i7-12650H

RTX 4050

۳۵۱

۶۹۴۷

۱۸۲۴

۱۴۱۵۶

۱۷۹۵

۱۱۰۵۲

۱۳۸۳۵

۸۲۵۷۸

Katana 15

Core i7-13620H

RTX 4060

۲۲۹

۱۰۲۷۸

۱۶۵۵

۱۶۰۱۷

۱۶۶۵

۱۱۲۹۵

--

۹۸۵۶۰

ROG Strix G16

Core i7-13650HX

RTX 4060

۳۳۶

۱۰۸۷۷

۱۸۹۲

۲۰۸۰۷

۱۸۴۴

۱۴۱۱۶

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

Legion 5 Pro

Core i7-12700H

RTX 3060

۲۳۷

۹۲۸۳

۱۷۷۲

۱۷۹۲۲

۱۷۲۷

۱۳۶۹۷

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۳

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۱۵۵۹

۱۰۲۰۸

۳۳۵۲۳

۸۶۷۲۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بخش فضای ذخیره‌سازی، Cyborg 15 با کسب سرعت خواندن و نوشتن ۳٫۶ و ۲٫۵ گیگابایت، از شکست نمایندگانی چون Legion 5 Pro باز می‌ماند و به نتایجی بهتر از Katana 15 نیز دست پیدا نمی‌کند؛ ولی باید درنظر داشته باشید که Cyborg 15 از نظر قیمتی در پله‌ای به‌مراتب پایین‌تر قرار می‌گیرد و در حقیقت بیش‌ازحد انتظار ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که نماینده ام‌اس‌آی از NVMe Gen 4 با چهار مسیر ارتباطی استفاده می‌کند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Cyborg 15

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Cyborg 15

۵۱۲ گیگابایت

۳۶۲۶٫۳

۲۵۳۴٫۲

Katana 15

۱ ترابایت

۴۶۸۲٫۷

۳۴۴۳٫۸

ROG Strix G16

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۳۳۵٫۳

۱۸۲۰٫۳

Legion 5 Pro

یک ترابایت SSD

۶۶۴۳٫۹۵

۲۱۹۷٫۳۸

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد Cyborg 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

لپ‌تاپ Cyborg 15 در اجرای نرم‌افزارهای تخصصی مانند فتوشاپ و پریمیر پرو، با وجود برتری سخت‌افزاریِ رقبا، به نتایج بهتری دست پیدا می‌کند! بنابراین درصورتی‌که استفاده‌های حرفه‌ای شما به فعالیت‌هایی چون تدوین ویدیو و طراحی گرافیکی محدود می‌شود، Cyborg 15 روی کاغذ انتخابی بهتر از Katana 15 و ROG Strix G16 ایسوس به‌شمار می‌رود.

عملکرد لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار Photoshop

اما باید درنظر داشته باشید که اختلاف ۵ تا ۸ درصدی در نتایج، تفاوت ملموسی را در کاربری‌های روزمره رقم نمی‌زند. بااین‌حال باید تأکید کنیم که این برتری با صرف هزینه کمتر اتفاق می‌افتد.

عملکرد لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار Premiere Pro

اما برتری پیشین در نرم‌افزار متلب تکرار نمی‌شود و نماینده MSI پس از ROG Strix G16 ایسوس و Katana 15، درجایگاه سوم قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که تفاوت لپ‌تاپ MSI با جایگاه اول در نرم‌افزار متلب برابر با ۳۶ درصد است!

عملکرد لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار MATLAB

در آزمون گرافیکی بنچمارک Blender نیز Cyborg 15 با وجود تراشه گرافیکی ضعیف‌تری که دارد، با اختلافی ۲۵ تا ۳۰ درصدی نسبت به Katana 15 و Strix G16، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

عملکرد لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار Blender

با توجه به فاصله‌ای که عملکرد Katana 15 در نرم‌افزارهای مهندسی و حرفه‌ای و صدالبته از منظر قیمت با Cyborg 15 دارد، تا به اینجای کار گزینه بهتر و قدرتمندتری نسبت به Cyborg 15 محسوب می‌شود. خصوصاً با درنظر گرفتن این امر که از تراشه‌ای به‌روزتر و گرافیکی قدرتمندتر استفاده می‌کند.

عملکرد Cyborg 15 ام‌اس‌آی در بازی‌ها

تراشه گرافیکی RTX 4050 به‌عنوان برگ برنده، فناوری DLSS 3.5 را روی میز دارد که تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود خروجی بازی‌ها دارد. در نسل‌های پیشین، گرافیک‌هایی همچون RTX 2050 یا RTX 3050 عملکرد مناسبی در لپ‌تاپ‌های اقتصادی نداشتند. اما حالا با DLSS 3.5 می‌توانید بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را در وضوح 1080p و تنظیمات گرافیکی Ultra، با نرخ ۵۰ فریم‌برثانیه اجرا کنید! البته، برای بهره‌مندی از DLSS 3.5، بازی مدنظرتان نیز باید از این ویژگی پشتیبانی کند و در بازی‌های بررسی‌شده، تنها آخرین به‌روزرسانی Cyberpunk 2077 از این فناوری پشتیبانی می‌کرد.

لوگوی MSI زیر نمایشگر لپ‌تاپ Cyborg

لپ‌تاپ Cyborg 15 با تکیه بر گرافیک به‌روز خود، بازی فورزا هورایزن ۵ را با وجود نبود پشتیبانی از DLSS 3.5، در تنظیمات گرافیکی Extreme با نرخ ۵۳ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند که با تغییر پروفایل به Ultra به ۸۴ فریم‌برثانیه می‌رسد! پیش‌تر برای دستیابی به چنین نرخ‌فریمی در وضوح 1080p مجبور به صرف هزینه بسیار بالاتری بودید؛ اما حالا با صرف هزینه‌ای به‌مراتب کمتر قابل دستیابی است.

عملکرد Cyborg 15 در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین متصل به‌برق

Cyberpunk 2077

Ray Tracing: Ultra

DLSS Ultra Performance

Frame Generation On

۵۱٫۷ فریم‌برثانیه

Ray Tracing: Ultra

DLSS Auto

Frame Generation On

۴۹٫۳ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme

۵۳ فریم‌برثانیه

Ultra

۸۴ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Extreme

DLSS Off

۴۵٫۴ فریم‌برثانیه

Extreme

DLSS On

۵۹٫۶ فریم‌برثانیه

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌عنوان آخرین بازی بررسی‌شده، باید به بازی محبوب Red Dead Redemption 2 اشاره کنیم. لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی این بازی را در وضوح 1080p و با DLSS Ultra Performance با نرخ ۵۹ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند؛ اما حتی با خاموش کردن DLSS، این نرخ به ۴۵ فریم‌برثانیه کاهش پیدا می‌کند. با اینکه در مقام مقایسه عددی، فاصله ۲۵ درصدی چشمگیر به‌نظر می‌رسد اما حقیقت این است که اجرای بازی با نرخ ۴۵ فریم نیز کاملاً قابل قبول و رضایت‌بخش است و امکان افزایش آن ازطریق فعال‌سازی DLSS نیز وجود دارد.

در نهایت، با استناد به نتایجی که Cyborg 15 در اجرای بازی‌ها کسب کرده است، باید آن را گزینه‌ای مناسب برای گیمینگ بدانیم؛ البته همچنان لپ‌تاپ Katana 15 با وجود فاصله قیمتی کمی که با این مدل دارد و همچنین استفاده از گرافیک قوی‌تر، حداقل در بخش گیمینگ رقیبی مستقیم برای Cyborg 15 به‌حساب می‌آید.

عملکرد سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ Cyborg 15 از سیستم خنک‌کننده‌ای متشکل از ۳ لوله مسی و ۱ فن موسوم به Cooler Boost استفاده می‌کند. سیستم مذکور وظیفه هر دو تراشه مرکزی و گرافیکی را به‌صورت مشترک به‌ دوش می‌کشد و پس از مکش هوای خنک از زیر دستگاه و انتقال هوای گرم به فن از طریق لوله‌های مسی، هوای گرم از سمت چپ دستگاه خارج می‌شود.

سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد

هسته‌های قدرتمند پردازنده مرکزی (CPU) در شروع پردازش به‌صورت لحظه‌ای فرکانس را تا ۴٫۵ گیگاهرتز افزایش و سپس با پایداری نسبی، فعالیت خود را با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز ادامه می‌دهند. هسته‌های کم‌مصرف (E-Cores) نیز بوست اولیه را تجربه می‌کنند با این تفاوت که حداکثر فرکانس به ۳٫۵ گیگاهرتز می‌رسد و سپس کار خود را با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز ادامه می‌دهند.

با قطع شارژر و تامین انرژی از باتری، فرکانس هسته‌های قدرتمند با افتی ۴۶ درصدی مواجه می‌شوند و به ۱٫۷ گیگاهرتز می‌رسد. این اتفاق برای هسته‌های کم‌مصرف نیز رخ می‌دهد و کار خود را پس از افت ۵۲ درصدی با فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز ادامه می‌دهند.

عملکرد فرکانس پردازنده لپ‌تاپ Cyborg 15

به‌دنبال تغییر فرکانس در حالت UnPlugged، توان مصرفی تراشه نیز تا ۶۴ درصد افت می‌کند و از ۵۵ وات به ۲۰ وات می‌رسد؛ این اتفاق در حالی می‌افتد که فرکانس هسته‌ها از ۴۶ تا ۵۲ درصد افت می‌کنند؛ بنابراین در توان مصرفی پایین‌تر، تراشه در ازای هر وات، قدرت بیشتری را ارائه می‌کند.

عملکرد توان مصرفی پردازنده لپ‌تاپ Cyborg 15

با تحت‌فشار قرار گرفتن CPU در زمان اتصال به برق، سیستم خنک‌کننده دمای تراشه را به‌خوبی در بازه ۸۰ تا ۸۴ درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند. پس از قطع شارژر، به‌دنبال افت فرکانس و توان مصرفی، طبیعتاً دمای کمتری نیز تولید می‌شود و در نهایت دمای داغ‌ترین هسته‌ی تراشه به ۵۶ درجه می‌رسد.

عملکرد دمای پردازنده لپ‌تاپ Cyborg 15

تفاوت فرکانس هسته‌های گرافیک در حالت Plugged و UnPlugged به ۲۵ درصد محدود می‌شود؛ اما در حالت UnPlugged، فرکانس رفته‌رفته کاهش پیدا می‌کند به‌طوری‌که در ابتدای کار، فعالیت خود را با فرکانس ۱٫۶ گیگاهرتز شروع می‌کند و در ۱٫۳ گیگاهرتز به‌پایان می‌رساند.

عملکرد فرکانس گرافیک لپ‌تاپ Cyborg 15

با نگاهی به نمودار زیر، افت توان مصرفی پس‌ از طی کردن یک‌سوم ابتدایی آزمون پایداری عملکرد مشهود است؛ درصورتی که تغییری در دمای هسته‌ها به‌چشم نمی‌خورد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در زمان اتصال به‌ برق توان مصرفی به‌صورت کاملاً پایدار روی ۴۵ وات تنظیم می‌شود.

عملکرد توان مصرفی گرافیک لپ‌تاپ Cyborg 15

سیستم خنک‌کننده دمای گرافیک را نیز به‌خوبی کنترل می‌کند و طی آزمون زومیت، عددی فراتر از ۷۸ درجه ثبت نمی‌شود. کارآمدی سیستم خنک کننده باعث می‌شود تا بدنه لپ‌تاپ حتی هنگام اجرای بازی‌های سنگین یا محاسبات سنگین مهندسی، افزایش دمای آزاردهنده‌ای را تجربه نکند و با دمایی مطلوب به فعالیت خود ادامه دهد.

عملکرد دمای گرافیک لپ‌تاپ Cyborg 15

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

با قطع اتصال شارژ از دستگاه و تأمین انرژی مورد نیاز ازطریق باتری، Cyborg 15 نیز مانند دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی با افت عملکرد مواجه می‌شود. در بررسی‌های زومیت، افت عملکرد در حالت متکی به باتری به ۵۵ درصد می‌رسد که عددی قابل توجه محسوب می‌شود. خوشبختانه در بخش گرافیک افت عملکرد به‌اندازه CPU نیست و قدرت پردازش گرافیکی RTX 4050 تنها ۲۴ درصد کاهش پیدا می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ Cyborg 15 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

بنچمارک TimeSpy

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

امتیاز

متصل به برق

۱۴۱۵۶

۱۲۱۲۰

۶۹۴۷

با باتری

۶۳۷۴

۶۲۳۹

۵۲۶۴

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ Katana 15 به‌عنوان رقیب این مدل، هنگام اتکا به باتری در بخش CPU و GPU به‌ترتیب با ۶۲ و ۵۲ درصد افت عملکرد مواجه می‌شود که نتایجی ضعیف‌تر از Cyborg 15 به‌حساب می‌آید.

عمر باتری

نماینده MSI از ظرفیت باتری مشابه با Katana 15 استفاده می‌کند؛ اما ظرفیت ۵۳٫۵ وات‌ساعتیِ باتری با قرار گرفتن در کنار سخت‌افزار کم‌مصرف‌ترِ آن، تا ۱۴ درصد عمر باتری بهتری را ارائه می‌کند و مدت‌زمان استفاده روزمره از دستگاه را به چهار ساعت می‌رساند.

عمر باتری Cyborg 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

Cyborg 15

Performance

Core i7-12650H

RTX 4050

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۳٫۵

۵:۳۶

۴:۰۱

Katana 15

Performance

Core i7-13620H

RTX 4060

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۳٫۵

۱:۱۰

۳:۳۱

ROG STRIX G16

Performance

Core i7-13650HX

RTX 4060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۱:۲۲

۱:۴۷

Legion 5 Pro

Silent

Core i7-12700H

RTX 3060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۸۰

۱:۵۵

۲:۴۰

زفیروس G14 2022

Performance Mode

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ Cyborg 15 علاوه‌بر استفاده روزمره، در آزمون پخش ویدیو نیز تا ۵ برابر بهتر از Katana 15 ظاهر می‌شود و نتیجه‌ای ۵ ساعت و نیمه را رقم می‌زند. به‌منظور شارژ مجدد دستگاه، به شارژر ۱۲۰ واتی آن متکی هستید که از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و ظرفیت باتری را در طول مدت ۲ ساعت به‌طور کامل شارژ می‌کند.

جمع‌بندی و مقایسه لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی با رقبا

با آمدن نام لپ‌تاپ گیمینگ، عموماً محصولی قطور، سنگین و زخمت در ذهنمان نقش می‌بندد که این کلمات با اینکه در بخش‌هایی از Cyborg 15 مانند قسمت‌های شفاف آن صدق می‌کند، اما درمجموع لپ‌تاپ MSI با ارائه قدرت بالا در ابعاد و وزنی کوچک‌تر از انتظار، به دنبال تغییر قواعد بازی است.

البته تایوانی‌ها قسمت عمده‌ای از این تغییر را مدیون سخت‌افزاری هستند که در کنار ارائه قدرت پردازشی بالاتر، مصرف کمتری دارند و گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند. در چنین شرایطی، با کاهش ابعاد سیستم خنک‌کننده و استفاده از باتری کم‌حجم‌تر، در نهایت محصولی چون Cyborg 15 تولید می‌شوند.

پنل پشتی لپ‌تاپ Cyborg ام‌اس‌آی

به‌عنوان جمع‌بندی، لپ‌تاپ Cyborg 15 ام‌اس‌آی را باید نماینده‌ای شایسته از سوی MSI معرفی کنیم که توانسته به هدف اصلی خود یعنی لپ‌تاپِ اقتصادی گیمینگ دست پیدا کند. نقص‌هایی که در بخش طراحی گفته شد نیز به‌مرور زمان رنگ می‌بازد و در نهایت قدرت سخت‌افزاری و عملکرد مناسب آن است که در طول زمان اهمیت پیدا می‌کند.

نکات مثبت

  • عملکرد فراتر از انتظار در اجرای فتوشاپ و پریمیر
  • لولای نرم و باز شدن با یک دست
  • تجربه تایپ لذت‌بخش با کیبورد
  • مجموعه درگاه‌های متنوع
  • گرافیک RTX 4050
  • عمر باتری مناسب
  • ترک‌پد باکیفیت

نکات منفی

  • استفاده نکردن از تراشه نسل سیزدهمی
  • روشنایی و پوشش رنگی نسبتاً ضعیف پنل
  • طراحی نه‌چندان جذاب قسمت‌های شفاف بدنه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات