گوگل روی کراس پلتفرم جدیدی با نام Sky کار می کند

یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
بسیاری از اپلیکیشن‌های استاندارد اندرویدی به غیر از بازی‌ها که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم با زبان جاوا توسعه داده شده‌اند. البته زبان‌های دیگری نظیر Apache Cordova و Mono برای اندروید وجود دارد، اما هیچ شکی نیست که جاوا در اولویت قرار دارد. حال تیمی از گوگل، در حال کار روی کراس-پلتفرم جدیدی با نام Sky است.
تبلیغات

Sky که بر پایه Dart توسعه داده شده، زبان اسکریپ نویسی وب است و توسط تیم توسعه V8 کروم معرفی شده است. دارت زبان‌برنامه‌نویسی است که توسط گوگل توسعه یافته و هدف از توسعه‌ی این زبان برنامه‌نویسی، جایگزینی آن با جاوا اسکریپت است. جاوا اسکریپت زبان داخلی مرورگرهای وب، یا به بیان بهتر زبان اسکریپتی به‌منظور توسعه‌ی کدهای سمت کاربر است. جاوا اسکریپت دارای مشکلاتی چون مدیریت حافظه است. گوگل با حل کردن مشکل حافظه، این زبان را به‌عنوان جایگزینی برای جاوا اسکریپت معرفی کرده است. دارت با تبعیت از گرامر زبان برنامه‌نوسی C، از وراثت یگانه و شی‌گرایی پشتیبانی می‌کند.

گوگل زبان جدید Dart را به همراه ابزارهای مرتبط آن بصورت متن باز و از طریق وب سایت dartlang.org در اختیار عموم قرار داده است. از دارت می‌توان در پروژه‌های تک نفره و کوچک تا پروژهای بزرگ گروهی استفاده کرد. کدهای دارت یا بصورت طبیعی و از طریق یک ماشین مجازی (Virtual Machine) اجرا می‌شوند یا موتور جاوا اسکریپ کدهای Dart را به جاوا اسکریپت ترجمه و اجرا می‌کند.

در حال حاضر Dart VM (ماشین مجازی دارت) هنوز در مرورگر Chrome یا مرورگرهای دیگر قرار نگرفته است ولی به زودی به این مرورگر و شاید مرورگرهای دیگر نیز اضافه شود. اما تا زمانی که مرورگرها از Dart پشتیبانی نمی‌کنند کدهای دارت به جاوا اسکریپ ترجمه شده و اجرا می‌شوند. Sky هم با برداشتن یک گام جلوتر، قصد دارد تا به پکیج کردن اپلیکیشن‌ها سهولت بخشد.

لینک دانلود

هدف این تیم گوگل ایجاد بستری برای پخش ۱۲۰ فریم در ثانیه است، این تعداد دو برابر ۶۰ FPS بوده و فراتر از قابلیت پلتفرم‌های امروزی است. در پلتفرم جدید، هر فریم باید در ۸ میلی ثانیه نمایش داده شود، این نکته هم قابل ذکر است که برخی اپلیکیشن‌های ساده امروزی قادرند به سرعت ۱.۲ میلی ثانیه رنیز دست یابند. سرعت رندر کردن تنها لازمه‌ی رسیدن به اپلیکیشنی روان و پرسرعت نیست، زیرا برخی فرآیندهای سیستمی باعث ایجاد لگ در اجرای اپلیکیشن‌ها می‌شوند. تیم گوگل که روی Sky کار می‌کنند، قصد دارند تا مشکل مذکور را با طراحی APIهای این فریم‌ورک جدید که قابلیت jank-free by design نام دارد، برطرف کنند.

دارت به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند روی ماشین مجازی درون مرورگرها اجرا شده، یا بصورت کامپایل شده با خروجی جاوا اسکریپت، مورد استفاده قرار گیرد. ماشین مجازی دارت قابلیت اجرا روی سرور را نیز دارد. پس از این زبان، توسعه‌دهندگان قادر بودند تا اپلیکیشن‌های سمت سرور خود را که به زبان دارت توسعه یافته‌اند، در ماشین‌های مجازی موتور اپلیکیشن گوگل اجرا کنند.

پلتفرم Sky که تحت وب است، امکانات توسعه‌ی بیشتری را فراهم می‌کند. در این پلتفرم، بروزرسانی که از سمت سرور اعمال شود، به صورت خودکار تمامی کدهای جدید را به کاربرها ارائه خواهد کرد. البته توسعه دهندگان با ابزارهای مشابه Dart قادر خواهند بود تا اپلیکیشن‌های تحت وب را در Sky نیز توسعه دهند. Sky هنوز مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند و قطعا به این زودی جایگزین جاوا نخواهد بود. پروژه دمو در فروشگاه گوگل استور منتشر شده و با این حالت دارای سرعت بالایی است. توسعه دهندگان می‌توانند منبع متن‌باز این پروژه را از گیت‌هاب دریافت کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات