گوگل تبلیغات متمرکز بر تئوری‌های توطئه ویروس کرونا را مسدود می‌کند

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل برنامه‌هایی جدی با هدف مقابله با اطلاعات غلط پیرامون ویروس کرونا دارد و تبلیغات متمرکز بر تئوری توطئه را مسدود می‌کند.
تبلیغات

گوگل تبلیغاتی را که روی تئوری‌های توطئه‌ی مرتبط با ویروس کرونا متمرکز هستند، مسدود می‌کند. از تاریخ ۱۸ اوت (۲۸ مرداد)، سیاست‌های جدید پیاده‌سازی و تبلیغات گوگل از صفحات منتشرکننده‌ی تئوری توطئه حذف می‌شوند. به‌علاوه، وب‌سایت‌هایی که سیاست‌های عدم انتشار اطلاعات غلط را به دفعات زیر پا بگذارند، از برنامه‌ی درآمدزایی گوگل حذف خواهند شد. CNBC در گزارشی می‌گوید سیاست‌های جدید گوگل، در مسیر برنامه‌های قبلی شرکت برای مقابله با اطلاعات غلط قرار دارد. اهالی مانتین ویو قبلا هم با هدف جلوگیری از تبلیغ اطلاعات غلط و خطرناک پزشکی، درآمدزایی از این نوع محتوا را غیرفعال کرده بود.

سخنگوی گوگل در پاسخ به رسانه‌ها پیرامون سیاست‌های جدید، توضیح داد که ممنوعیت تبلیغات، شامل صفحه‌هایی می‌شود که دیدگاه‌های «اجماعی علمی معتبر» را درباره‌ی همه‌گیری ویروس کرونا نقض می‌کنند. گوگل هم‌اکنون هم صفحه‌هایی با ادعاهای غلط پزشکی را از برنامه‌‌ی درآمدزایی خود حذف می‌کند. برنامه‌های جدید باعث می‌شوند تا ادعاهای غلط مثلا پیرامون منشأ ویروس کرونا هم از برنامه‌ی درآمدزایی شرکت حذف شوند. نکته‌ی قابل‌توجه اینکه سیاست‌های جدید، صفحات گزارش‌دهنده‌ی متخلفان را شامل نمی‌شود. به‌علاوه، تئوری‌های توطئه‌ی دیگر که شامل ویروی کرونا نباشند هم از سیاست جدید گوگل در امان خواهند بود.

گوگل در پاسخ به رسانه‌ها درباره‌ی تصمیم جدید می‌گوید: «ما سیاست‌های حفاظتی جدید را با گسترش پوشش قانون ادعاهای خطرناک سلامتی، پیاده‌سازی می‌کنیم. هر دو بخش تبلیغ‌دهنده‌‌ها و ناشران تحت سیاست جدید خواهند بود و نباید محتوایی خطرناک و مخالف با نظرات اجماعی علمی معتبر پیرامون همه‌گیری جدید منتشر کنند».

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری درکنار گوگل با بحران انتشار جهت‌دار و غلط در دوران همه‌گیری ویروس کرونا روبه‌رو بوده‌اند. اهالی مانتین ویو حتی مجبور شدند در ماه مارس، تمامی محتوای مرتبط با ویروس کرونا از منابع غیر دولتی در ایالات متحده را ممنوع اعلام کنند که البته با شکایت گروه‌های دموکرات، مجبور به برداشتن ممنوعیت شدند. از سیاست‌های دیگر می‌توان به حذف ویدیوهای مرتبط با همه‌گیری از برنامه‌ی درآمدزایی یوتیوب اشاره کرد که برای بسیاری از موضوع‌های حساس دیگر هم اجرا شده است. به‌علاوه، گوگل در جریان کمبود کالا، هرگونه تبلیغات برای ماسک‌های تنفسی را ممنوع اعلام کرد که فیسبوک نیز آن را اجرا کرده بود.

هنوز مشخص نیست که چه مقدار از محتوای موجود در اینترنت، خلاف سیاست جدید گوگل هستند و چه وب‌سایت‌هایی به‌خاطر این سیاست‌ها، از برنامه‌ی درآمدزایی خارج می‌شوند. به‌عنوان مثال، وب‌سایتی همچون Epoch Times که تئوری‌های توطئه‌ی متعددی پیرامون ویروس کرونا منتشر کرده است، هنوز تبلیغات گوگل را نمایش می‌دهد. به‌هرحال سیاست‌های حذف درآمدزایی وب‌سایت‌ها، همیشه مخالفانی هم دارد. پیاده‌سازی برنامه‌های جدید ازسوی گوگل هم به احتمال زیادی با مخالفت و شکایت وب‌سایت‌های متعدد همراه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات