آمازون حقوق اضافه‌کاری کارگران انبار را موقتا افزایش می‌دهد

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمازون به‌دلیل افزایش خرید آنلاین مشتریان و تشدید تقاضا با فشار فزاینده بر انبارهای خود مواجه شده و برای پاسخ به نیازها راهکارهای متعددی اندیشیده است.
تبلیغات

آمازون روز شنبه اعلام کرد که حقوق اضافه‌کاری کارگران انبار در ایالات متحده را موقتا افزایش می‌دهد. بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین این روزها تلاش می‌کند تا نیاز روزافزون به خرید آنلاین کاربران را برآورده کند. مشتریان از سرتاسر جهان و خصوصا آمریکا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از خریدهای خود و حتی مایحتاج روزانه را هم از آمازون تأمین می‌کنند.

آمازون در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۱۵ مارس تا ۹ مه، کارگران به‌ازای هر ساعت اضافه کاری (بیش از ۴۰ ساعت در هفته) دوبرابر حقوق ساعتی خود، حقوق دریافت خواهند کرد. این میزان، قبلا ۱/۵ برابر بود. شرکت در اعلامیه‌ای که برای کارمندان و کارگران ارسال کرد، نوشت:

ما درک می‌کنیم که هفته‌های گذشته، با چالش‌های بسیاری همراه بود. ما به پشتیبانی از شما در طول این دوران ادامه می‌دهیم. در دوران کنونی بسیاری از سرویس‌های موردنیاز شما تعطیل هستند و ما تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را پوشش دهیم.

آمازون برای دومین بار در هفته‌ی گذشته، از افزایش پرداخت برای کارگران خود خبر می‌دهد. آن‌ها روز دوشنبه‌ی گذشته اعلام کردند که حقوق ساعتی کارگران را از ۱۵ به ۱۷ دلار افزایش می‌دهند و همچنین به‌دنبال استخدام ۱۰۰ هزار نفر نیروی جدید هستند. به‌علاوه، زیرمجموعه‌ی بزرگ این شرکت یعنی هول فودز هم اعلام کرد که از ۱۶ مارس تا سوم مه، تمامی کارگران ساعتی و تمام‌وقت شرکت در فروشگاه‌ها و مراکز پشتیبانی، به‌ازای هر ساعت اضافه‌کاری، دوبرابر حقوق عادی دریافت می‌کنند.

مقام‌های قانون‌گذار، شرکت‌ها را ملزم می‌کنند تا از کارگران خود در شرایط کنونی حفاظت بهتری داشته باشند. آن‌ها افرادی هستند که شرایط کار کردن در خانه را ندارند و به‌نوعی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند. چنین کارگرانی همچنین با ریسک بیشتر ابتلا روبه‌رو هستند و برای تأمین نیاز شهروندان، سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

آمازون

آمازون در ادامه‌ی اطلاعیه‌ی خود به کارمندان نوشت:

ما قطعا در آینده با افزایش تقاضا ازسوی کاربران روبه‌رو خواهیم بود که با هدف اجرای سیاست «فاصله‌گیری اجتماعی» بسیاری از نیازهای خود را به‌صورت آنلاین برطرف می‌کنند. برخی از ما برای حفظ جریان تحویل کالاها و بهبود شرایط موجود، نیاز به بیشتر کار کردن داریم.

چند ساعت پیش از اینکه آمازون خبر افزایش حقوق کارگران خود را منتشر کند، چهار سناتور دموکرات آمریکایی شامل کوری بوکر و برنی سندرز، نگرانی‌های خود را از وضعیت موجود به مدیرعامل شرکت، جف بزوس، ابراز کرده بودند.آن‌ها گفتند که بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان، برنامه‌های کافی برای حفاظت از کارگران خود انجام نداده است. سناتورها همچنین پیشنهاد دادند که اضافه حقوقی به‌خاطر کار در شرایط سخت به کارگران انبار پرداخت شود.

دیگر کسب‌وکارهای آمریکایی هم سیاست‌هایی برای حفاظت از کارگران خود در شرایط کنونی اجرا کرده‌اند. HEB، از خرده‌فروشی‌های زنجیره‌ای واقع در تگزاس که ۱۴۰ هزار کارمند در تگزاس و نیومکزیکو دارد، روز جمعه اعلام کرد که حقوق ساعتی کارگران خود را تا ۱۲ آوریل به میزان دو دلار در ساعت افزایش می‌دهد.

آمازون قبلا سیاست‌هایی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اعمال کرده بود. مرخصی بدون محدودیت بدون حقوق نامحدود برای افراد ظاهرا بیمار، یکی از سیاست‌های آمازون بود که احتمالا منجر به غیبت‌های بیشتر در انبارها می‌شود. به‌علاوه، آمازون سیاست‌هایی در شیفت کاری کارگران و حتی محل کار کردن و نشستن آن‌ها هم در نظر گرفته است تا ارتباط و انتقال احتمالی ویروس را به حداقل برساند.

اولین ابتلا در انبارهای آمازون چندی پیش تأیید شد و شرکت را مجبور به تعطیلی یکی از انبارها در نیویورک کرد. با گسترش شیوع ویروس در کشورهای گوناگون جهان، بسیاری از خرده‌فروشی‌ها در بازارهای گوناگون اعم از لباس و لوازم الکترونیکی تا مایحتاج روزانه، مجبور به تعطیلی شده‌اند. به‌‌علاوه، کافه‌ها و رستوران‌ها هم در اکثر مناطق جهان تعطیل شده و خدمات تحویل خود را هم محدود کرده‌اند.

با تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی، خرده‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین تلاش می‌کنند تا نیاز روزافزون کاربران را تأمین کنند. والمارت، غول خرده‌فروشی آمریکا هم اعلام کرد که تصمیم به استخدام ۱۵۰ هزار نفر نیروی جدید دارد و ۵۵۰ میلیون دلار هزینه نیز برای پرداخت پاداش به کارگران در نظر گرفته است.

شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان تاکنون بیش از ۳۰۸ هزار نفر را مبتلا کرده است و آمار مرگ‌ومیر نیز بیش از ۱۳ هزار نفر بیان می‌شود. در اکثر نقاط جهان،‌ سیاست‌های قرنطینه‌ی خانگی و شعار «فاصله‌گیری اجتماعی» پیاده می‌شود و به‌هرحال نیاز به استفاده از اینترنت و سرویس‌های آنلاین، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات