واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا مجوز مصرف اضطراری گرفت

چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
پاستوکووک، واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا به‌عنوان دومین واکسن ایرانی، مجوز مصرف اضطراری در کشور دریافت کرد.
تبلیغات

وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه سلامت، از صادر شدن مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونا انستیتو پاستور خبر داد. به گزارش وبدا، سعید نمکی گفت پاستوکووک (PastoCoVac) به‌عنوان دومین واکسن ملی، مجوز مصرف اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران گرفت. کووایران برکت اولین واکسن ایرانی بود که ۲۴ خرداد مجوز مصرف اضطراری در ایران دریافت کرد.

پاستوکووک در کوبا با نام «سوبرانا ۰۲» شناخته می‌شود و توسط انستیتو فینلای ساخته شده است. این واکسن از نوع واکسن‌های «کنژوگه» یا «ممزوج» محسوب می‌شود که در آن یک آنتی‌ژن ضعیف را با آنتی‌ژن قوی به‌عنوان حامل ترکیب می‌کنند. اثربخشی سوبرانا ۶۲ درصد تخمین زده شده است. طبق گفته رئیس انستیتو پاستور، سوبرانا در کوبا روی انواع جهش‌های آفریقای جنوبی، هندی و نیویورکی کرونا مؤثر بوده است.

در فاز سوم مطالعات بالینی پاستوکووک که از ۶ اردیبهشت آغاز شده و هنوز در جریان است، ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران واکسن را دریافت کرده‌اند. تست بالینی این واکسن روی کودکان نیز از چند روز گذشته در کوبا آغاز شده است؛ بر همین اساس، سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرد در صورت موفقیت نتایج کارآزمایی بالینی واکسن روی کودکان، دانش‌آموزان کشور هم می‌توانند واکسینه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات