ستاد کرونا از احتمال واکسینه شدن دانش‌آموزان با واکسن مشترک ایران و کوبا خبر داد

سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌ گفته سخنگوی ستاد کرونا، درصورت موفقیت نتایج کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور و کوبا روی کودکان، دانش‌آموزان هم می‌توانند واکسینه شوند.
تبلیغات

واکسن مشترک  انستیتو پاستور و کوبا که پاستوکووک (PastoCoVac) نام دارد، در مرحله سوم مطالعات بالینی است و به‌زودی مجوز مصرف اضطراری در ایران را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کند. سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید درصورتی‌که نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن با موفقیت طی شود، برای افراد زیر ۱۸ سال مفید خواهد بود و می‌‌توان از آن برای واکسینه کردن دانش‌آموزان هم استفاده کرد.

تست بالینی این واکسن روی کودکان در کوبا آغاز شده است. سخن‌گوی سازمان غذا و دارو در همین مورد، روز ۲۶ خردادماه در توییتی نوشت:

اینم آقای گابریل گارسیا فرناندز، اولین کودک دریافت‌کننده #واکسن سوبرانا (در ایران با نام #پاستوکووک) در قالب کارآزمایی بالینی این واکسن در گروه سنی ۵ تا ۱۷ سالبارقه‌های امید برای ایمنی کودکان و نوجوانان در مقابل کرونا pic.twitter.com/eO2zvQ3f7L— Kianush Jahanpur, MD 🇮🇷 (@drjahanpur) June 15, 2021

به گزارش وبدا، سخنگوی ستاد کرونا گفت واکسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه‌ها در مردادماه آغاز می‌شود؛ اما باید دقت کرد که هنوز واکسن تأییدشده‌ای مناسب افراد زیر ۱۸ سال در دسترس نیست و واکسیناسیون فعلا شامل حال دانش‌آموزان نخواهد شد. البته علیرضا رئیسی با اشاره به بازگشایی مدارس تصریح کرد که راننده‌های سرویس مدارس، معلمان، کارکنان آموزش و پرورش واکسینه می‌شوند.

به‌ گفته رئیسی، علاوه‌ بر پاستوکووک، واکسن مؤسسه رازی هم تا انتهای تابستان به بازار خواهد آمد. وی افزود:

این اطمینان را می‌دهیم که از شهریورماه به بعد، از تولید داخل، حداقل ماهیانه ۱۰ میلیون دُز واکسن به دستمان خواهد رسید و با این حساب در هفت ماه پایانی سال، ۷۰ میلیون دُز واکسن در اختیار خواهیم داشت و ۱۰ میلیون نفر هم تا پیش از شهریورماه واکسینه می‌شوند. از آنجایی که گروه هدف ما برای تزریق دُز اول ۶۰ میلیون نفر هستند بنابراین باید بگوییم که واکسن به اندازه کافی داریم.

رئیسی با اشاره به توقف دریافت واکسن‌های وارداتی و کند شدن واکسیناسیون در کشور، گفت اکنون وضعیت بهتر شده است و به‌زودی روند واکسیناسیون سرعت می‌گیرد. سخن‌گوی ستاد کرونا در همین زمینه خبر داد که واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا از هفته آینده آغاز می‌شود. ۱۰ روز بعد از آن نیز افراد ۶۰ ساله به بالا فراخوان دریافت واکسن دریافت می‌کنند تا نوبت به بیماران خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، پیوندی و دیالیز برسد و فاز دوم واکسیناسیون در کشور به پایان برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات